27.7.2022
Allt kommer från Amerika hit till Norden förr eller senare och därmed även hit till Södra Österbotten. Så här beskriver Esa Mäkinen från Österbotten trenden. Han tittade på amerikanska TV-serier och undrade varför man inte även hos oss kunde lägga sina inköp direkt i shoppingkassar i shoppingvagnen och sedan betala allt på en gång vid den automatiska kassan, och slutligen bara lyfta in shoppingkassarna i bilen.
– Jag ville bli av med skedet att först fylla shoppingvagnen för att sedan tömma den vid kassan. I stället ville jag att alla inköp kunde skannas i butiken och packas direkt i shoppingkassar utan att behöva skanna varorna vid kassan.
Mäkinen tog genast i bruk tjänsten Plocka och skanna och har varit nöjd med den.
– Endast då det är fråga om rea-varor brukar jag tipsa vakten vid snabbkassan om att registrera de korrekta priserna.
Då Mäkinen ställde upp för intervjun var han i färd med att förklara för en man i samma ålder hur man kan ta i bruk den nya tjänsten.
– Jag tog själv i bruk tjänsten tillsammans med min fru med hjälp av en person som förklarade för oss hur vi skulle använda skanningsapparaten.
Mäkinens barn bor redan i egna hushåll men då de kommer på besök fylls hela shoppingvagnen med livsmedel.
– Den här tjänsten borde ha tagits i bruk redan länge sedan, bland annat på grund av att man genast då man lägger till en vara i shoppingvagnen ser hur mycket slutsumman för inköpen stiger.
På så sätt gör man färre impulsköp.
– Det blir billigare att gå i butiken med tanke på att priset på varorna nu stiger, säger Mäkinen belåtet.
Mäkinen funderar över om den nya tjänsten kommer att minska på arbetsplatser för den personal som arbetar vid butikskassan.
– Hoppas att det inte blir så.
Jonna Kurhela som firade sin studentfest i början av juni tog genast i bruk skanningsapparaten då den lanserades i Prisma.
– Jag var nyfiken, provade apparaten och märkte hur lätt och enkelt det var att använda den.
Kurhela blev i synnerhet glad över att se hur korta köerna var vid självbetjäningskassan.
– Butiksresan går snabbare då man inte behöver köa så länge.
– Jag använder den här tjänsten så gott som varje gång jag besöker Prisma.
Apparaterna som varit i bruk i ett par månader har kunnat skanna så gott som alla produkter, vi har stött på endast enstaka produkter som apparaten inte har kunnat skanna.
– Både i Prisma Hyllykallio och några andra affärer har man stött på liknande tillfälliga problem. Saken torde vara fixad nu kommenterar kassachefen Marika Suolahti om den nya tjänsten.
Prisma Hyllykallio har sammanlagt 160 stycken skanningsapparater. Den artificiella intelligensen väljer att vid självbetjäningskassan skanna antingen alla eller en del av shoppingvagnens varor på nytt.
– Det här har en del av våra kunder kommenterat och de har lämnat in kundrespons angående saken. Vakten vid självbetjäningskassan kan inte påverka det här slumpmässiga valet på något sätt, eftersom systemet är uppbyggt så att det slumpmässigt kontrollerar att folk är hederliga, betonar Suolahti.
Prismas chef Jukka Matikainen gläder sig åt att kunderna tagit i bruk de nya skanningsapparaterna.
– Enligt den kundrespons vi fått är detta något kunderna önskat sig och den nya tjänsten har bemötts på ett mycket positivt sätt av våra kunder.
Skanningsapparaterna har tagits i bruk flitigt och de har inte varit något krångel med dem vilket ibland kan hända då det är frågan om en teknisk utrustning.
– Jag tror att det antal skanningsapparater vi nu har räcker bra så här till en början, säger Martikainen.
Orsaken till att kunderna upplevt en del problem med barkoderna på produkterna har antagligen att göra med att klistermärket med barkoden skruttats eller bleknat, tror Martikainen.
– Vi har naturligtvis stött på samma slags problem vid de vanliga kassorna då vi försökt läsa en skadad kod.
Text: Harri Puhakainen
Bilder: Samu Lehtinen, Eepee
16.8.2024 |
12.8.2024 |