SOKOS HOTELS – Lakeus förnyade sina tre höggsta våningar


27.5.2022

Efter två år av stillsammare liv är det dags att igen njuta för fullt av sommaren. Eepee har förberett sig inför resesäsongen bl.a. med att tillverka 39 hotellrum av Superior-X-klass och egen bastu i Lakeus.

 

I Eepees hotell är förväntningarna höga då många festevenemang igen börjar här i staden igen. Hotelldirektör Merja Kivioja och Revenue Manager Suvi Vaismaa är glada att festivalerna börjar igen, äntligen får folk komma hit igen efter att ha väntat i ett par år.
– Sommarens säsong börjar med evenemanget Ilmajoki Musikfestival som pågår samtidigt med VM i Österbottens Rally. Så har vi Provinssi Rock, Tangomarknaden och Vauhtiajot, säger Kivioja.– Och i augusti har vi Solar Sound Festival, påminner Vaismaa som styr hotellets kapacitetsgränser.

En avsevärd del av våra kunder är idrottsföreningar. Det riksomfattande ungdomslägret för Finlands Bobollsförbunds 100-årsjubileum arrangeras i juli i Seinäjoki, och stora golfevenemang syns också som trevliga efterfrågestoppar i hotellbokningarna.

Kivioja berättar att även konferenskunderna så småningom har återvänt och ordnar stora tillställningar.
– Jag hoppas att vi någon gång kommer att få internationella konferenser i Seinäjoki och därmed fler utländska inkvarteringsgäster, säger hon.

 

En gnutta brunt och rustik känsla

Planeringen av renoveringen av de tre översta våningarna av Original Sokos Hotel Lakeus fick en snabb start i fjol, då den långa koronavågen tuktade turistströmmarna. Det bestämdes då att det nu om någonsin är rätt tidpunkt att renovera de 39 hotellrummen med tillhörande bastu i SuperiorX-klass.
– Till Lakeus (Slätten) byggdes tre tilläggsvåningar år 2007, dvs. femte, sjätte och sjunde våningarna. Det var nu en bra tid att uppdatera rummen som har tjänat i 15 år, säger Kivioja.

Eva-Marie Eriksson, expert på hotell- och restaurangdesign i Hotellet Fyran, blev ombedd att bli designer. Hon har även planerat de 111 hotellrum som renoverats i Lakeus mellan 2012 och 2014. Förhoppningen var att resten av rummen nu skulle få samma ansiktslyftning.
– I genomförandet syns en hembygdskänsla som hör starkt till varumärket Lakeus, bland annat beställdes skrivbord som efterliknar stugbord i hotellrummen av en lokal möbeltillverkare från det egna landskapet, berättar Kivioja.
– Huvudfärgen är gråskalad och en bit kamelbrun, beskriver Vaismaa.

 

Hotellrummen har också levande statistik

Revenue Manager Suvi Vaismaa blir entusiastisk när det gäller hotellstatistik.

Ett turistproffs som har tjänat kunder i tio år tidigare tittar nu på hotellvärlden från ett annat perspektiv.
– Statistiken är fascinerande, det är spännande att se hur hotellbokningar börjar leva i siffror. Hur snabbt situationen förändras och hur olika saker påverkar helheten, beskriver hon.

Enskilda hotellbokningar kommer nuförtiden på kortare sikt, vilket gör lägesanalys och prognostisering ännu mer utmanande. På samma sätt prissättningen av rumspriserna, vilket är på Vaismaas ansvar. Hon rekommenderar att man bekantar sig med kundägarnas förmåner.
– När du bokar via sokoshotels.fi och loggar in som kundägare får du en rabatt på upp till 25 procent på våra normalpriser, ångerrätt och naturligtvis Bonus.

S-Card är ett stamkundsprogram för affärsresenärer på S-gruppens hotell och restauranger. Kortet kan användas på fler än 500 S-gruppers verksamhetsställen, förutom Sokos Hotell och Finlands Radisson Blu Hotell även på S-gruppens kedjerestauranger och ABC-trafikbutikers restauranger.
– S-Cards stamkundsprogram är så utmärkt att om en arbetsresenär inte har det när han kommer till oss, så är det säkert att han har det när han åker härifrån, försäkrar Vaismaa.

 

Suvi Vaismaa och Merja Kivioja välkomnar sommargäster för att se hur fina rummen är. Merja Kivioja, som har arbetat länge i branschen, berättar för Suvi Vaismaa att i synnerhet pendlarnas önskemål har förändrats under årens lopp. Festligheterna har minskat i takt med att intresset är inriktat på möjligheterna att röra sig nära hotellet.

 

 

Text: Outi Myllymäki
Bild: Samu Lehtinen, Eepee