26.1.2022
Original Sokos Hotel Lakeus och Vaakuna får ofta beröm för bra kunderfarenheter.
– Vi hittar tillsammans på sätt att göra människor glada och hur vi var och en kunde delta i att göra dem lyckliga, säger skiftchefen i receptionen Tytti Väliaho.
Med att göra kunderna lyckliga menar man små gester som förbättrar kunderfarenheten i hotellen utan extra avgift. Resultatet kan vara till exempel en överraskningsgåva som väntar på kunden i hotellrummet, en havtornsshot till frukosten eller ett övernattningsset för ett sällskapsdjur. Ibland arrangerar man ett litet evenemang där till exempel alla kvinnliga kunder får en läppglans på kvinnodagen.
– Om vi får veta att någon kommer att fira till exempel sin födelsedag eller bröllopsnatt hos oss, hittar vi nästan säkert på något litet sätt att göra det festligare, berättar servicechefen i försäljningstjänsten Piia Rinta-Keturi.
Alla anställda i hotellen deltar i att göra kunderna glada, och de koordineras av Tytti, som fungerar som original-coach.
Varierande uppgifter och bemötande av människor är det som gör arbetet i ett hotell så intressant. I den yrkeskunniga skaran finns det alltid någon som är ivrig att ta emot nya utmaningar. Till exempel de sociala medierna uppdateras av ett ivrigt team på sex personer, däribland även Tytti och Piia.
– Vi planerar oftast på förhand vilka teman vi kunde tala om på Instagram och Facebook, säger Piia.
Även om leendet alltså fortfarande är den bästa utsmyckningen i receptionen och i försäljningstjänsten, behövs det dessutom även en stark och mångsidig kompetens. Sist och slutligen är kvaliteten den bästa garantin för lyckliga kunder.
Original Sokos Hotel Lakeus facebook.com/Lakeusoriginal | instagram.com/lakeusoriginal
Original Sokos Hotel Vaakuna facebook.com/VaakunaSeinajoki | instagram.com/VaakunaSeinajoki
För hotellens receptioner och försäljningstjänster ansvarar hotellchef Merja Kivioja och receptionschef Merja Rantala. De berättar att de senaste åren har lärt också resebranschen att snabbt anpassa sig till förändrande situationer. Enligt Merja Kivioja kan man egentligen inte förbereda sig på förhand för pandemibegränsningar.
– Samtidigt har man börjat uppskatta övernattning i hotell mer, och man vill erbjuda kunderna sådan service som bäst lämpar sig för dem. Den ena kanske vill ha just personlig service i receptionen, medan den andra föredrar självbetjäning.
Digi coach hjälper folk med att lära sig de nya serviceformerna. Eepees digi coach är Merja Rantala.
– Just nu håller jag på med många saker, och den största av dem är att ta i bruk mobilnyckeln i den närmaste framtiden, säger hon. Med hjälp av mobilnyckeln kan hotellgästen vid behov checka in i rummet med en telefonapp. På så sätt kan en upptagen resenär undvika att köa i kundservicen och kan till exempel kontrollera tiden för frukost och bastutur samt restaurangernas öppettider.
Text: Nadia Paavola, BSTR
Foto: Samu Lehtinen, Eepee
16.8.2024 |
12.8.2024 |