PRISMA HYLLYKALLIO – Helpompaa kauppa-arkea


27.7.2022

Hyllykallion Prisman kerää ja skannaa -laitteet ovat olleet heti saapumisestaan lähtien suosittuja.

 

Amerikasta ne kaikki tulevat tänne Pohjolaan ja Etelä-Pohjanmaallekin. Näin voisi luonnehtia ainakin seinäjokinen Esa Mäkinen, joka katseli amerikkalaisia TV-sarjoja ja ihmetteli, miksei täällä ostoksia voi automarketeissa koota jo ostoskärryssä valmiiksi kasseihin, maksaa ne kerralla ja nostaa sitten valmiit kassit kärrystä autoon.
– Ajattelin, että yksi edestakainen vaihe jää pois, kun ostosten hinnan voi skannata ja pakata kassiin tarvitsematta ensin purkaa niitä hihnalle kassalla ja sitten pakata taas uudestaan kasseihin.

Mäkinen otti Kerää ja skannaa -palvelun heti käyttöön ja on ollut tyytyväinen.
– Ainoastaan alennustuotteiden kohdalla vinkkaan pikakassan valvojan paikalle kirjaamaan oikeat hinnat maksettavaksi.

Mäkinen oli haastattelua tehtäessä neuvomassa saman ikäluokan herraa palvelun käyttöön ottamisessa.
– Minäkin aloitin vaimon kanssa niin, että tässä oli henkilö opastamassa miten saan lukijalaitteen itselleni käyttöön.

Mäkisen omat lapset ovat jo omissa talouksissaan, mutta heidän vieraillessaan on kärry ostettava täyteen elintarvikkeita.
– Tämä olisi pitänyt olla käytössä jo kauan aikaisemmin muun muassa siksi, että näet aina tavaran ottaessasi, paljonko kauppalaskua on tulossa.

Heräteostokset jäävät helpommin tekemättä.
– Kaupassa käynti tulee edullisemmaksi, Mäkinen iloitsee nousevia hintoja tarkastellessaan.

Mäkistä hiukan askarruttaa se, että vievätkö uudet laitteet kassahenkilökunnalta työpaikkoja.
– Toivottavasti näin ei käy.

 

Lyhyemmät jonot ip-kassalla

Kesäkuun alussa ylioppilasjuhliaan viettänyt Jonna Kurhela otti heti lukijalaitteen käyttöön, kun se Prismaan tuli.
– Olin utelias, kokeilin laitetta ja huomasin miten helppoa tämän käyttö on.

Erityisesti Kurhelaa ilahduttaa itsepalvelukassan lyhyet jonot.
– Kauppareissusta selviää ainakin jonottamisen osalta paljon helpommalla.
– Käytän tätä lähes joka kerta, kun käyn Prismassa.

Pari kuukautta käytössä olleessa järjestelmässä on ollut joitakin tuotteita, joita lukijalaite ei ole hyväksynyt.
– Hyllykallion Prismassa ja muutamissa muissa oli havaittu samaa tilapäistä ongelmaa. Sen pitäisi nyt olla kunnossa, kassapäällikkö Marika Suolahti kertoo uuden palvelun käyttöönotosta.

Lukijalaitteita on Hyllykallion Prismassa yhteensä 160 kappaletta. Tekoäly arpoo asiakkaita itsepalvelukassoilla satunnaisesti uusintaskannaukseen joko kaikkien tai muutamien ostoskärryn tuotteiden osalta.
– Siitä olemme saaneet muutamia asiakaspalautteita. Itsepalvelukassojen valvoja ei tuohon arpomiseen voi mitenkään vaikuttaa, eli siinä satunnaisesti huolehditaan luottamuksesta ja rehellisyydestä, Suolahti korostaa.

Prisman päällikkö Jukka Matikainen on riemuissaan lukijalaitteiden saamisesta asiakkaiden käyttöön.
– Se on ollut asiakaspalautteessa yksi toivotuimmista asioista ja saanut myös erittäin positiivisen vastaanoton asiakkailtamme.

Lukijalaitteiden käyttöaste on ollut hyvä, eikä niissä ole ollut toimintahäiriöitä, kuten aika usein erilaisissa teknisissä laitteissa voi olla.
– Uskon, että ainakin alkuun tuo meillä oleva laitemäärä riittää hyvin, Matikainen arvelee.

Asiakkaiden kokemien lukemattomien hintakoodien syyksi Matikainen arvelee kooditarran rypistymistä tai haalistumista.
– Samanlaisia ongelmia on tietysti myös kassalla, kun viallista kooditarraa yritetään lukea.

 

Teksti: Harri Puhakainen
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee