ESS AUTOTALO – Astetta sähköisempi mekaanikko palveluksessanne


26.3.2022

Työ autohuollossa muuttuu sähköautojen yleistyessä. Markus Risku taitaa sekä perinteisen öljyrassauksen että täyssähköautojen ohjelmistopäivitykset. Jatkuva kouluttautuminen takaa, että työssä säilyy hyvä jännite.

 

Suojahanskat käteen, visiiri kasvoille ja erikoistyökalut kouraan. Sen jälkeen tarkistetaan joka työvaiheessa, että työn alla oleva auto on varmasti jännitteetön.
– Sähköautojen huollossa ja korjaustöissä suojautuminen on todella tärkeää. Korkeajännite voi olla jopa 800 volttia, kuten se on uusissa Hyundain malleissa, kertoo mekaanikko Markus Risku.

Markus työskentelee automekaanikkona Ess Autotalossa ja on perehtynyt viime aikoina erityisesti sähköautojen huoltoon. Hänellä on kokemusta myös perinteisten polttomoottoriautojen rassauksesta eli ”pikiremonteista”.
– Sähköautojen kanssa työskentely on siistimpää, koska autoissa ei ole öljyä muuta kuin vaihteistossa tarvittava pieni määrä. Huolto on pitkälti tarkastuksia, suodattimien vaihtoja ja mahdollisia ohjelmistopäivityksiä.

Vaikka vaaratilanteiden mahdollisuus on olemassa, huolellisen suojauksen ja ohjeiden tunnontarkan noudattamisen ansiosta niitä ei ole päässyt syntymään. Hätäilyyn tai sooloiluun ei ole varaa.
– Valmistajalla on hyvät ohjeet, joiden mukaan edetään vaihe vaiheelta. Lisäksi tarkistetaan vielä, että jännitettä mittaava laite on kunnossa, Markus kertoo.

Autoilu sähköistyy vauhdilla

Suomalaisista on hyvää vauhtia tulossa sähköautokansaa. Viime vuoden aikana uusia ladattavia autoja rekisteröitiin ennätysmäärä, ja vuoden lopussa niitä oli Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan maassamme jo lähes 100 000. Näistä täyssähköautoja oli noin 23 000, ja loput ladattavia hybridiautoja.

Suosion taustalla ovat sekä kansalliset että EU-lainsäädäntöön ja kansainvälisiin sopimuksiin perustuvat päästörajat, joiden avulla pyritään hidastamaan ilmaston muuttumista ja suojelemaan ympäristöä. Käytännössä uusille autoille sallitut päästörajat ovat niin tiukat, että polttomoottoriautojen on vaikea niihin päästä. Täyssähköautoista ei synny suoria päästöjä lainkaan, ja lisäksi valmistajat tuottavat niitä markkinoille nopeaan tahtiin. Kun sähköauton vero poistui vuoden alussa, lisää se entisestään kiinnostusta täyssähköautoihin.

Markus uskoo, että täyssähköautot ovat tulevaisuuden kulkuvälineitä, joiden toimintaperiaatteeseen ja mekaniikkaan kannattaa tutustua. Samalla sähköautojen huolto- ja korjauspalveluille on yhä enemmän kysyntää. Markuksen kaltaisille ammattilaisille on siis paljon töitä.
– Koulutusta tarvitaan paljon, koska sähköautot kehittyvät nopeasti, ja uutta teknologiaa tulee koko ajan.

Opiskelu ei lopu

Markus Risku on opiskellut työn ohessa koulutuskeskus Sedussa autosähkötekniikan ammattitutkinnon. Opiskeluissa tehtiin harjoitustehtäviä Peugeotin harjoitusportaalissa, mistä jäi kiinnostus Peugeotin ja Hyundain valmistamiin täyssähköautoihin.
– Valmistuttuani otin selvää, missä Seinäjoella on näiden merkkien edustusliike. Kävelin Ess Autotalon korjaamopäällikön puheille, ja pääsin heti töihin. Olen viihtynyt samassa paikassa nyt kolmisen vuotta, eikä ole kiire minnekään.

Työn ohessa Markus on saanut jatkaa sähköautoihin perehtymistä maahantuojan koulutuksissa.
– Niitä on ollut aika lailla jatkuvasti joka kuukausi. Osa opiskeluista tapahtuu etänä, mutta paljon olen myös käynyt Vantaalla lähijaksoilla muutaman päivän kerrallaan.

Markus kiittelee työnantajaa koulutuksen tukemisesta.
– Junaliput ja hotellit maksetaan, ja tuolta ajalta saa tietysti myös palkkaa. Uskon, että henkilöstön koulutus kannattaa, koska näin voimme tarjota tuoretta osaamista myös sähköautojen huollossa. Nythän Ess Autotalon uudistuksen yhteydessä myös sähköautojen huollolle tulee lisää tilaa.

Entä sähköautomiehen oma auto? Joko alla on kaikista tuorein ja tehokkain Hyundai?
– Ei vielä, mutta lähitulevaisuuden haaveena on hankkia joko täyssähkö tai hybridi, Markus vastaa.

 


Uudistus etenee suunnitellusti

– Ess Autotalon uusitut tilat valmistuvat keväällä, todennäköisesti huhtikuussa.
– Uusi korjaamotila otettiin käyttöön loppuvuodesta 2021. Samoissa tiloissa toimii nyt myös katsastus.
– Asiakaspalvelutiski on nyt korjaamotilan vieressä.
– Viimeisenä uudistetaan vielä vanhan korjaamon tilat. Työt ovat paraikaa käynnissä.
– Uudistus on vaikuttanut vain vähän jokapäiväiseen tekemiseen. Aikataulu on suunniteltu hyvässä yhteistyössä urakoitsijan kanssa.
– Uusituissa tiloissa huollolla on käytössään lähes 800 neliömetriä. Laajennuksen ansiosta Ess Autotalo pystyy palvelemaan entistä isompaa asiakasmäärää. Sähköautojen huollon turvallisuus voidaan taata myös kasvavassa markkinatilanteessa.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee