13.2.2020
Eepeen satsaukset myymäläverkostoon näkyivät vuoden 2019 tuloksessa kasvaneina myynteinä. Myymäläverkostoa vahvistivat etenkin uudet S-marketit ja Prisman kokonaisvaltainen uudistus. Myös uuden ABC Kauhavan myynti ylitti odotukset.
Eepeen verollinen myynti vuonna 2019 oli 480,2 miljoonaa euroa, joka kasvoi edellisestä vuodesta 8,3 miljoonaa euroa. Neljästä toimialasta suurin nousija oli marketkauppa. Uudet ja uudistuneet myymälät täyttivät asiakkaiden toiveet ja tarpeet.
Liikennemyymäläkaupassa sisäkauppa kasvoi viime vuodesta, kun taas polttonestekaupassa kilpailun kiristyminen näkyi myyntivolyymien laskuna. Matkailu- ja ravitsemiskaupassa Original Sokos Hotel Vaakunan hotelliuudistus vauhditti majoituskaupan myynnin kasvua. Ravintolamyynti pysyi viimevuotisella tasolla, kun otetaan huomioon verkostossa tapahtuneet muutokset. Autokaupassa tehdyt panostukset alkoivat näkyä erityisesti vaihtoautokaupan selvänä kasvuna.
Marketkaupan myynti oli 364,0 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisvuoteen 11,1 miljoonaa euroa eli 3,1 prosenttia. Päivittäistavarakaupan myynnin kehitys on ollut hyvä, se kasvoi 4 prosenttia. Käyttötavarakauppa laski 1 prosentin.
Kaupat onnistuivat niin tulosluvuissa kuin asiakastyytyväisyydessä, jossa Eepeen S-marketit ja Salet ovat valtakunnan ykkössijalla ja Prisma kakkosena. Eepee myös kasvatti markkinaosuuttaan.
Vuoden suurimmat investoinnit olivat Hyllykallion Prisman uudistus, Kauhavan uuden liikekeskuksen ja S-market Pajuluoman rakentaminen Seinäjoelle, Emotionin muutto Prisman kauppakäytävälle sekä S-market Kortesjärven muutto uusiin tiloihin.
Prisma sai uuden ilmeen ja lisää tilaa päivittäistavarakaupalle, mikä näkyi saman tien päivämyyntien kasvuna edelliseen vuoteen verrattuna. Kauhavan liikekeskukseen avattiin paikkakunnalle pitkään toivottu ABC-liikennemyymälä ja uusi S-market. Loppuvuodesta 2018 avattu S-market Tanelinranta puolestaan vakiinnutti jo paikkansa ison volyymin kauppana Seinäjoella.
Vuonna 2020 marketkaupan uudistuslistalla on useita myymälöitä. S-market Lehtisestä tulee muuton myötä S-market Megakeskus, Sale Soini muuttuu S-marketiksi ja S-marketit Isojoella, Lapualla, Ilmajoella ja Jalasjärvellä uudistuvat. Lisäksi vuoden aikana Sale Alakylään tullaan rakentamaan uusi myymälä ja vanha kosteusvauriosta kärsinyt rakennus puretaan.
Eepeen marketkaupan verkostossa oli vuoden 2019 lopussa yksi Prisma, 29 S-marketia, seitsemän Salea ja yksi Emotion-myymälä.
Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 22,3 miljoonaa euroa, joka on 1,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Majoitusmyynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 8,0 prosenttia ja ravintolakaupan myynti laski 1,8 prosenttia.
Ravintolakaupan myynnin laskua selittävät maaliskuussa Eepeeltä Hesburger-ketjulle siirtynyt Hesburger Torikeskus ja vuoden 2018 keväällä toimintansa lopettanut Ässän Kaffila. Muutoin Eepeen ravintolat onnistuivat vuoden myynneissä erinomaisesti. Useissa yksiköissä myynnit kasvoivat, vaikka helteet eivät hellineet terassikansaa. Vuoden menestyjäksi nousi pikkujoulukausi, joka onnistui poikkeuksellisen hyvin.
Matkailukaupan tuloksissa näkyy hotellien ehjä vuosi: molemmat hotellit palvelivat täydellä kapasiteetilla useamman vuoden uudistusten jälkeen. Tapahtumakaupungin kesä oli tavanomainen isoine tapahtumineen. Loppuvuoteen positiivisen piikin antoi vielä poikkeuksellisen vahva tapahtumasyksy.
Investoinneissa vuoden teemana oli keskustan ravintola- ja kokoustarjonnan kehittäminen. Heti alkuvuodesta uudistui Rosso, jonka yhteyteen tuli Fafa’s. Lisäksi Original Sokos Hotel Lakeuden Vinttisauna uudistui.
Alkanut vuosi 2020 lupaa välivuoden jälkeen jälleen vahvaa tapahtuma- ja kokousvuotta, jota vauhdittavat muun muassa Kuninkuusravit. Suunnitteilla on myös ravintola Amarillon laaja konseptipäivitys.
Eepeen matkailu- ja ravitsemiskaupan verkostoon kuuluivat vuoden 2019 lopussa hotellit Original Sokos Hotel Lakeus ja Original Sokos Hotel Vaakuna sekä 12 ravintolaa.
Liikennemyymälöiden myynti oli 79,1 miljoonaa euroa, joka on 3,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Ravintolakauppa kasvoi 4,3 prosenttia ja polttonestekauppa laski 6,5 prosenttia. ABC-Marketien myynti puolestaan laski 0,9 prosenttia.
Vuoden merkittävin investointi oli uuden liikekeskuksen rakentaminen Kauhavalle. Marraskuussa saman katon alle valmistuneet ABC-liikennemyymälä ja S-market täydentävät valtatien varressa niin matkailijoiden kuin paikkakuntalaisten palvelutarjontaa.
Toimialan kaupallisen menestyksen näkökulmasta ensimmäinen vuosipuolikas oli tiukka, mutta syksy ja loppuvuosi toivat tilanteeseen parannusta. Ravintolakaupan myynnin kehitystä voidaan pitää erinomaisena, ja se on palvelu, johon Eepee aikoo jatkossakin satsata parhain panoksin. Tärkeää on kehittää myös digitaalisia palveluja – ja tänä vuonna ABC-mobiiliin lisättiin mahdollisuus ruuan ennakkotilaukseen kännykällä tien päältä, mikä otetaan käyttöön vaiheittain.
Polttonestekaupassa valtakunnallinen kilpailu on sentin osien taistelua, ja kilpailu kiristyy samaan tahtiin kuin sähkö-, kaasu- ja muut voimalähteet yleistyvät tieliikenteessä. Eepeen polttonestekaupan volyymit laskivat 2,6 prosenttia ja kehitys kuvastaa valtakunnallista tilannetta.
ABC-Marketien myynnin laskua ovat viime vuosina selittäneet kauppojen vapautuneet aukiolot. Nyt tilanne näyttää asettuneen omalle tasolleen.
Vuoden 2020 isoin satsaus toimialalla on Lähi-ABC Lapuan kokonaisvaltainen uudistus, jonka on määrä valmistua juhannuksen aikoihin.
Eepeen liikennemyymälä- ja polttonestekaupan verkostossa oli vuoden 2019 lopussa 11 ABC-liikennemyymälää, kaksi Salea, 21 ABC-automaattiasemaa ja kolme ABC CarWash-pesuyksikköä.
Autokaupan myynti oli 12,1 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edelliseen vuoteen 10,6 prosenttia. Uusien autojen myynti pysytteli samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. Satsaukset vaihtoautokauppaan näkyivät ja sen osalta myynti kasvoi 29,6 prosenttia. Jälkimarkkinoinnin myynti pysytteli edellisvuoden tasolla.
Vuosi 2019 oli autokaupalle erittäin haastava, sillä sitä hallitsivat käyttövoima- ja verotuskeskustelut. Ihmiset harkitsevat pitkään auton hankintaa, kun on epävarmaa, miten ajamista ja auton hankintaa tullaan jatkossa verottamaan. Lisäksi suuri arvoitus on se, millä käyttövoimalla enemmistö autoista tulevaisuudessa kulkee.
Markkina on muutoksessa ja uusien autojen kysyntä on monien kysymysten summa myös tulevaisuudessa. Siksi Eepee pitääkin nyt tärkeänä kehittää erityisesti vaihtoautokauppaa. Työ aloitettiin vuonna 2019, ja Ess Autotalo kasvatti vaihtoautovalikoimansa lähes puolitoistakertaiseksi vuoden aikana.
Tulevaisuudessa myös Hankkijalta tyhjentynyt piha ja kiinteistö mahdollistavat vaihtoautokaupan vahvan kasvun. Tilan remontti ja brändiuudistus toteutetaan tämän vuoden aikana. Myös varaosatarjontaa tullaan kasvattamaan.
Eepeen autokaupan toimialalle kuuluivat vuoden 2019 lopussa Ess Autotalo, Ess Katsastus ja S-Etuhuolto.
Eepeellä oli vuoden 2019 lopussa 92 531 asiakasomistajaa. Määrä kasvoi vuoden aikana 715 henkilöllä ja talouspeitto toimialueella nousi yli 74 prosentin.
Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuoden aikana yhteensä 16,3 miljoonalla eurolla eli keskimäärin 176 eurolla jäsentä kohden. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 13,4 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin osuuspääoman korkoa 0,4 miljoonaa euroa ja ylijäämän palautusta 2,1 miljoonaa euroa.
Bonusmyynti asiakasomistajille oli 320,4 miljoonaa euroa, joka on 67,1 prosenttia Eepeen kokonaismyynnistä.
Eepee on toimialueensa suurin palvelualojen työllistäjä. Eepeeläisten lukumäärä oli vuoden 2019 lopussa 1 203 henkilöä. Henkilöstömäärä lisääntyi 50 henkilöllä, ja lisäys tuli erityisesti marketkaupan työntekijämäärän kasvusta. Lisäksi kesällä 2019 Eepee työllisti 377 kesätyöntekijää ja 353 kesäharjoittelijaa.
Eepee käytti investointeihin vuonna 2019 kaikkiaan 16,8 miljoonaa euroa, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuonna käytetty 18,7 miljoonaa euroa.
Vuoden suurimmat investointihankkeet olivat S-market Pajuluoman sekä S-market- ja ABC Kauhavan rakentaminen. Pajuluomalle avattiin huhtikuussa noin 2 200-neliöinen uusi S-market, ja Kauhavalle kantatie 63:n varteen nousi marraskuussa noin 3 600-neliöinen uusi kauppakeskus. Kortesjärvellä asiakkaat pääsivät nauttimaan entistä suuremmasta tuotevalikoimasta marraskuussa, kun S-market muutti tien toiselle puolelle noin 1 000-neliöisiin uusiin toimitiloihin.
Prisma Hyllykallio uudistettiin kesän ja syksyn aikana uuden ketjukonseptin mukaiseksi ja samalla S-Pankki ja Emotion saivat uudet toimitilat. Prisman palvelutarjonta jatkaa kehittymistään keväällä 2020, kun uusi Kauppakassi-palvelu tuo laajan valikoiman verkkokaupan asiakkaiden saataville.
Seinäjoen Epstorin kauppakeskuksessa avattiin helmikuussa uudistunut Rosso ja täysin uusi ravintola Fafa’s. Uudistetussa Rossossa asiakaspaikkoja on 120 ja Fafa’sissa noin 20.
Vuoden aikana jatkettiin määrätietoisesti myös kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavia investointeja ja muita toimenpiteitä. Energiatehokkuus on huomioitu jokaisen uuden yksikön suunnittelussa. Tavoitteena on, että energiatehokkuutta parannetaan vähitellen kaikissa yksiköissä uusien kylmäkalusteiden, led-valaistuksen ja kiinteistöautomatiikan avulla.
Vuoden aikana otettiin käyttöön myös aurinkovoimalat uusien yksiköiden katoilla Seinäjoen Pajuluomassa ja Tanelinrannassa sekä Kauhavalla.
Konsernin operatiivinen tulos tilikaudelta oli 11,6 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 14,6 miljoonaa euroa. Konsernin ylijäämä ennen veroja oli 11,8 miljoonaa euroa, mikä edellisenä vuonna oli 14,8 miljoonaa euroa.
Tilikauden tulosta painoivat myymäläverkostoon tehtyjen uudistusten kasvattamat henkilöstökulut ja poistot sekä ketjutoiminnan kulujen kasvu markkinoinnissa ja ICT-palveluissa.
Maailmantalouden ja euroalueen kasvun hidastuminen näkyy Suomen talouden kehityksessä myös alkaneena vuonna. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan Suomen bruttokansantuotteen kasvu hiipuu 1,0 prosenttiin vuonna 2020, kun sen arvioidaan kasvaneen vuonna 2019 vielä 1,6 prosenttia.
Talouskasvun ylläpitäminen nojaa kotimaiseen kysyntään, sillä ulkomaankaupan näkymät ovat heikot. Kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen kasvua pitää yllä ansiotason nousu ja korkeana pysyttelevä työllisyys.
Yleisestä toimintaympäristön epävarmuudesta ja kaupan alan kilpailun kiristymisestä huolimatta Eepee tavoittelee vuodelle 2020 liikevaihdon kasvua 410 miljoonaan euroon. Kasvua tavoitellaan erityisesti marketkaupassa, jossa jatketaan suunnitelmallisia toimia toimipaikkaverkoston kehittämiseksi ja asiakasomistajien palveluiden parantamiseksi. Myös autokaupassa nähdään hyviä kasvun mahdollisuuksia. Tehtävistä panostuksista johtuen tuloksen parantaminen nähdään kuitenkin haastavana.
Lisätietoja: toimitusjohtaja Kimmo Simberg p. 0500 369 717 ja talousjohtaja Tuomo Långnabba p. 050 311 7694.
20.12.2024 | Tiedotteet
16.12.2024 | Prisma
22.11.2024 | Paikallisia uutisia