VASTUULLISUUS – Jätteistä kuoriutuu vastuullisuustekoja


25.9.2021

Yhden roska on toisen aarre. S-ryhmä, Eepee ja ketjun kumppanit tekevät jatkuvasti töitä sen eteen, että roskiin ei tarvitsisi heittää juuri mitään.

Vastuullisuusteoissa kannattaa olla luova. Eepeellä hotellien peitot matkaavat koirahoitolaan ja marketeissa Ässän omat tuotepakkaukset ovat pian täysin kierrätettäviä. Lisäksi Hesburgerin kuljetuslaatikoista tehdään tarjottimia ja muovia käytetään vain siellä, missä siitä on ympäristölle enemmän hyötyä kuin haittaa.

S-ryhmän tavoite on, että ensi vuoden loppuun mennessä kaikki omien merkkien pakkaukset ovat sataprosenttisesti kierrätettäviä.
Marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi korostaa, että asioita on mietittävä niin pakkauslinjaston kuin hävikinhallinnan
kannalta.
– Tärkeintä on, että pakkaus toimii päätarkoitustaan varten eli suojaa tuotteen laatua ja turvallisuutta, auttaa säilyvyydessä ja hävikin
minimoimisessa sekä toimii läpi koko hankintaketjun.

Oma merkki -pakkauksiin on lisätty selkokielisiä lajitteluohjeita. Lisäksi pakkauksissa on otettu käyttöön Kehitimme pakkausta-merkinnät, jotta uudet ratkaisut näkyisivät selkeästi kuluttajalle. Kun myyntivolyymit ovat suuria, muutamilla grammoillakin on jo väliä. Yksistään S-ryhmän omien merkkien pakastevihannesten ja -marjojen pakkauksista muovia on pystytty vähentämään vuositasolla yli miljoonan muovikassin verran.

”Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä asiakkaamme ostavat alle 40 muovikassia vuodessa.”

 

Hotelliluksuksesta Seinäjoella nauttivat myös Suomen kuuluisimman pennun, tenterfieldinterrieri Oskun äiti Sheeba ja sisko Tintta. Presidenttipari Sauli Niinistön ja Jenni Haukion Osku-koira syntyi lemmikkihotelliyrittäjä Kirsi Hautakankaan kennelissä kesällä.

Hotelliluksusta karvaisille ystäville

Lemmikkihotelli Doggies & Kittiesin asiakkailla Seinäjoella on aina silloin tällöin kissojen ja koirien päivät, kun taloon saapuu kuorma laadukkaita petauspatjoja, peittoja ja tyynyjä. Original Sokos Hotel Vaakunan ja Lakeuden vanhat petivaatteet saadaan näin kiertoon ja uuteen käyttöön.
– Peitot ja tyynyt ovat kuluvaa tavaraa eikä niitä voi ihmisten hotellissa määräänsä pidempään pestä ja käyttää. On huippujuttu, että niistä saadaan tehtyä vielä mieluisilla aromeilla höystettyjä petejä karvaisille ystävillemme, sanoo Eepeen hotellien palvelupäällikkö Kati Keltamäki.

Vaakunassa ja Lakeudessa on yhteensä lähes 300 hotellihuonetta, joten pelkästään peittoja on käytössä yli 600. Kaikkia ei toki uusita kerralla, vaan kuluneet kerätään pois pienissä erissä. Kierrätys vahvistaa myös hotellien asemaa ympäristötietoisena ja kestävää matkailua edistävänä Green Key -hotellina. Merkin saanut hotelli on sitoutunut muun muassa ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen vähentämiseen. Ohjelma motivoi hotelleja jatkuvasti uusiin ekotekoihin, sillä vuosittain uusittavan merkin hakemuksessa on osoitettava, että kehitystä tapahtuu.
– Tavaraa on meiltä lähtenyt kiertoon myös Hope-yhdistyksen kautta. Sinne lähtivät ravintola Talriikin vanhat astiat, Keltamäki kertoo.

 

Hese teki kuljetuslaatikoista tarjottimia

Joskus mahdollisuus laittaa materiaali kiertämään avautuu kuin tarjottimella. Hesburgerin logistiikassa käytettävistä, rikkoutuneista kuljetuslaatikoista valmistetaan tarjottimia ketjun ravintoloihin.
Ajatus rikkinäisten kuljetuslaatikoiden kierrättämisestä syntyi, kun Hesburgerilla pohdittiin, miten aiemmin jätteeksi päätynyttä materiaalia voisi käyttää hyödyllisesti omassa toiminnassa. Ideaa lähdettiin testaamaan yhdessä työvaatetoimittaja
Touchpoint Oy:n ja muovituotteita valmistavan Wiitta Oy:n kanssa – syntyi tarjotin, jonka hiilijalanjälki on 85 prosenttia pienempi kuin jos se olisi tehty uudesta muovista.
– Omaa toimintaa tarkastellessa on oltava mukana kekseliäisyyttä ja tahtoa saada asiat onnistumaan. Keräsimme yli 6 000 rikkinäistä laatikkoa ja niistä syntyi meille noin 19 000 tarjotinta. Tämä onnistuminen vahvistaa uskoamme siihen, että kiertotalous on kannattavaa, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

6 000 laatikkoa = 19 000 tarjotinta

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen (Eepee) ja Hesburger