27.3.2024
Jussi Harju on sähköautolla kilometrejä taittaessaan oppinut lataamisen ennakoinnin tärkeyden. Teuvalla Äystön kylässä asuva monialayrittäjä nauttii siitä, että voi aina lähteä kotoa täydellä akulla. Lisäksi hän arvostaa matkan päällä ABC-latausta, joka ei ole koskaan jättänyt pulaan.
– ABC-lataus on latausasemista kaikkein toimintavarmin, sen olen huomannut. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Ja verkosto on kasvanut vauhdilla, sekin on hyvä juttu.
Harju osti joulukuussa 2023 Eepee Autotalosta Hyunday Ioniq 5 -täyssähköauton. Hän on tyytyväinen automyyjä Essi Baillien kanssa käymiin neuvotteluihin. Palvelu pelasi erinomaisesti.
– Sanoin Essille, että en ala jonottamaan autoa kuukausitolkulla. Nopeasti löytyi mieluinen auto Eepee Autotalosta.
Nelivetoinen auto on osoittautunut erinomaiseksi valinnaksi. Se on niin tilava, että autolla luonnistuvat hyvin perheen automatkat myös pohjoiseen.
Harju on erittäin tyytyväinen oman täyssähköautonsa lataustehoon. Hän on huomannut, että se on monia muita automerkkejä tehokkaampi.
– Monesti käy niin, että kun menen lataamaan autoa ja jatkan matkaa, niin siellä ennen minua olleet autoilijat jatkavat omia latauksiaan.
Monialayrittäjä valitsi täyssähköautot taloudellisista syistä eikä aio enää palata muihin käyttövoimiin. Dieselveroihin ja kalliisiin ajokilometreihin kyllästynyt mies osti yritykselleen kaksi vuotta sitten täyssähköautona Citroen e-jumpy -pakettiauton.
– Yrityksemme myy ja huoltaa myyntiautomaatteja. Pakettiauto on kätevä parinsadan kilometrin ajomatkoilla, mutta pitemmillä huoltomatkoilla auton range jäi lyhyeksi. Päätin, että tarvitsemme toisen isommalla akulla varustetun täyssähköauton, hän kertoo.
Pitempien huoltomatkojen ajoon riittää tavallinen henkilöauto, sillä työkalut mahtuvat hyvin yhteen laukkuun. Harjulle sähköauto tuo mukavuutta ja toimintavarmuutta myös työhön lämpölaitoksen päivystäjänä.
– Kun oli 34 asteen tulipalopakkaset, ei yhtään hirvittänyt lähteä päivystyskeikalle, sillä sähköauton akku pysyi lämpimänä lämmitystekniikan avulla. Kännykän apista sain hoidettua myös ohjaamon lämpimäksi, kun oli lähdön aika, hän toteaa.
Harju kertoo, että hän ajaa sähköautoillaan noin 90 000 kilometriä vuodessa. Tuossa määrässä matalat ajokustannukset tulevat todella eduksi.
– Viimeksi ajoimme Oulusta kotiin Teuvalle yhdellä latauksella, joka maksoi 20 euroa. ABC-mobiili on kätevä latauksen maksamiseen.
Hän kehuu sähköauton navigaattoria, joka kertoo kattavasti matkan varrella tulevat latauspaikat. Ajomukavuutta tuo myös se, että Hyunday Ioniqissa voi valita, käyttääkö etuvetoa, takavetoa tai nelivetoa.
Mielenkiintoinen ja tärkeä ominaisuus on sähkön ulosotto. Turve- ja lämmöntuotannon parissa työskentelevä yrittäjä voi metsän keskellä ladata työkoneet toimintavalmiuteen oman auton akulla.
– Ulosottoon voi kytkeä vaikka sähkögrillin ja paistaa auton vierellä makkaroita. Kaverilla on sähköauto ja matkailuvaunu, hän ottaa vaunuun käyttösähkön auton akusta. Todella kätevää, voi yöpyä ihan missä vaan, Harju kertoo hymyillen.
• ajokilometrit ratkaisevat akun koon
• tasainen voimantuotto tuo ajomukavuutta
• helppohoitoisia vähemmän liikkuvia osia
• edullisemmat käyttökustannukset
• kestävämpi ja tulevaisuuteen suuntautuva vaihtoehto
• ympäristöystävällisempi valinta
• pienet päästöt ja mahdollisuus valita myös uusiutuvaa energiaa
• ei autoveroa ja matala käyttövoimavero
• toimintamatkat ovat pidentyneet
• pikalatausverkosto kasvaa jatkuvasti
• sähköauton moottori ei tuota melua
Teksti: Outi Myllymäki
26.9.2024 | Paikallisia uutisia
23.9.2024 | Prisma | Tiedotteet