Löydät lähimarkettisi nyt somesta


17.5.2021

Eepeen kaikilla marketeilla on nyt oma Facebook-sivu. Sosiaalisen median ansiosta myymälät saavat oman äänensä kuuluviin ja ovat entistä lähempänä asiakkaitaan.

Satunnaiset Eepeen marketit saattoi löytää somesta jo aiemmin, mutta valtaosa yksiköistä sai oman Facebook-sivun vasta tämän vuoden alussa. Sivut ottivat lennokkaan lähdön, sillä ensimmäisen parin kuukauden aikana julkaisut keräsivät yhteensä yli miljoona näyttökertaa.

— Aika tuntui vihdoin kypsältä ja toimintamalli oli valmis. Nyt yksiköt pääsevät tekemään markkinointia siellä, missä asiakkaatkin ovat ja tuomaan esiin omaa tekemistään ja henkilökuntaa, ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen kertoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että yksikkö pääsee nyt kertomaan asiakkailleen omista kampanjoistaan, mikä ei aiemmin ole ollut mahdollista. Jussi mainitsee esimerkkinä tilanteen, jossa myymälään on vahingossa tilattu jotain tuotetta yli oman tarpeen. Tuotteelle tehdään näyttävä esillepano ja kampanjahinta, mutta ennen sosiaalista mediaa tämän jälkeen pystyttiin vain toivomaan parasta.

— Nyt yksiköillä on kanava, jossa he voivat tiedottaa tällaisista kampanjoista ja tuotteet saadaan paljon todennäköisemmin myytyä, eikä turhaa hävikkiä synny.

Some tuo yrityksen keskusteluetäisyydelle

Markkinoinnillisen hyödyn lisäksi some tuo yrityksen keskusteluetäisyydelle, sillä palautteen antamisen ja kysymysten esittämisen kynnys on virallisia kanavia huomattavasti matalampi. Mitä enemmän yritys ja asiakas kommunikoivat keskenään, sitä paremmin yritys pystyy palvelemaan asiakasta.

— Facebook on otettu viestintäkanavana todella hyvin vastaan. Asiakkaat lähettävät yksityisviesteillä palautetta ja valikoimatoiveita myymälöille päivittäin, resurssisuunnittelija Jere Lehtilä Eepeen somemarkkinointitiimistä iloitsee.

Jere muistuttaa, että yksittäisten helposti tunnistettavien hyötyjen lisäksi someen tuotettu sisältö vaikuttaa koko Eepeen imagoon.

— Julkaisujen kommenteista ja reaktioista on helppo nähdä, että ihmiset ja heidän edesottamuksensa kiinnostavat seuraajia eniten. Somen ansiosta pystymme tuomaan henkilökunnan entistä lähemmäs asiakasta ja antamaan osuuskaupalle kasvot, mikä tekee meistä kokonaisuudessaan helpommin lähestyttäviä.

Parhaat ideat syntyvät arjen tilanteista

Jokaisessa yksikössä on pieni 2-4 hengen sometiimi, joka ideoi julkaisuja yksikön Facebookiin. Lapuan S-marketin somettajat Satu Ikola ja Marjo Haapa-Aho ovat uudesta työtehtävästään innoissaan.

— Alussa hieman jännitti ja keräsimme rohkeutta julkaista erilaisia päivityksiä, mutta nyt tämä ei tunnu työltä ollenkaan, Satu hehkuttaa.

Marketpäällikkö Marika Lintula on antanut parivaljakolle täysin vapaat kädet julkaisujen tekemiseen:

— Olen luvannut kyllä sanoa sitten, jos raja menee yli. Vielä sitä ei ainakaan ole tapahtunut, hän nauraa.

Uudistunut työnkuva on saanut Satun ja Marjon tarkkailemaan työympäristöään aivan uudella tavalla. Asiat, jotka ennen olisivat harmittaneet saattavat nyt saada hymyn kasvoille ja aivot raksuttamaan. Jos jogurttierä leviää myymälän lattialle, siivotaan sotku vasta kuvan ottamisen jälkeen.

— Pelkkien tarjousten esitteleminen olisi tylsää. Postausten suunnittelussa meillä on apuna kalenteri, jossa on tavalliset juhlapyhät ja erilaisia hauskoja merkkipäiviä, mutta parhaat ideat syntyvät kuitenkin hetkessä ja arjen tilanteista, Marjo pohtii.

— Joskus kuningasidea tulee mieleen illalla kotona työpäivän jälkeen. Silloin ei malttaisi odottaa ollenkaan seuraavaa aamua ja työvuoron alkua, että idean pääsee toteuttamaan, Satu hymyilee.

 

Nappaa Eepeen sometilit seurantaan!
Löydät kunkin yksikön Facebook-sivut toimipaikan nimellä, esim. facebook.com/smarket.lapua.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee