Ennakkotietoja 2018 tilinpäätöksestä – Eepee-konserni


12.2.2019

Muodonmuutosten ja onnistumisten vuosi

Eepeen arjessa näkyivät viime vuonna investoinnit, joiden ansiosta monta toimipaikkaa uudisti kasvonsa. Myynteihin vaikutti kiitetyn asiakaspalvelun lisäksi aurinko, joka näkyi kaikkien toimialojen asiakasmäärissä varhaisesta keväästä pitkälle syksyyn.

Eepeen vuosi 2018 oli kaupallisesti onnistunut. Säät tukivat myyntisesonkien onnistumisia ja alueen onnistuneet kesätapahtumat näkyivät niin hotellien ja ravintoloiden kuin muidenkin yksiköiden asiakasvirrassa. Asiakasmäärät Eepeen myymälöissä kasvoivat selvästi ja asiakasomistajien määrä ylitti 90 000 rajan.

Kaikkien toimialojen myynti oli 471,9 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos nousi 14,6 miljoonaan euroon. Myynti kasvoi edellisvuodesta vertailukelpoisesti 20,5 miljoonaa euroa eli 4,5 prosenttia. Vastaavasti Eepee investoi toimipaikkaverkostoonsa 18,7 miljoonaa euroa, mikä on miltei puolta enemmän kuin edellisvuonna (10 milj. €).

Marketkauppa:
Uudet marketit tuovat työpaikkoja

Marketkaupan myynti oli 353 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisvuoteen 12,7 miljoonaa euroa eli 3,6 prosenttia. Päivittäistavarakauppa kasvoi 3,3 prosenttia ja käyttötavarakauppa laski 0,5 prosenttia.

Kaupat onnistuivat niin tulosluvuissa kuin asiakastyytyväisyydessä. Eepee palveli yksiköissään 14,5 miljoonaa asiakasta, mikä on 200 000 asiakasta enemmän kuin edellisvuonna. Erityisen vilkkaasti kävi kesäkauppa.

Merkittävimmät verkostoon liittyvät uudistukset olivat Sale Karijoki ja S-market Tanelinranta, molemmat uusia kauppoja. Karijoella Salen merkitys paikkakunnan ainoana kauppana on suuri. Samoin Seinäjoen Tanelinrannassa asukkaat olivat tyytyväisiä, kun saivat kauppansa takaisin reilun vuoden tauon jälkeen.

Asiakastyytyväisyyttä, laatua ja työn tekemisen sujuvuutta Eepeen marketeissa on terävöitetty systemaattisesti Kivijalka- ja Laadun kolmiloikka -projekteissa. Uudet yksiköt ovat tuoneet tullessaan myös kymmeniä uusia työpaikkoja ja sama tahti jatkuu tänä vuonna, kun rakenteilla olevat yksiköt valmistuvat: S-market Pajuluoma keväällä Seinäjoelle sekä S-market ja Lähi-ABC loppuvuodesta Kauhavalle.

Eepeen marketkaupan verkostossa oli vuoden 2018 lopussa yksi Prisma, 28 S-marketia, seitsemän Salea ja yksi Emotion-myymälä.

Matkailu- ja ravitsemiskauppa:
Aurinko sai ihmiset liikkeelle

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 22,7 miljoonaa euroa, joka on 5,3 prosenttia edellisvuotta enemmän. Majoitusmyynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 7,8 prosenttia ja ravintolakaupan myynti 4,3 prosenttia.

Myyntiä vauhdittivat upeat terassikelit, Seinäjoen onnistunut tapahtumakesä ja Original Sokos Hotel Vaakunan laajan kiinteistöuudistuksen valmistuminen toukokuun lopussa.
Poikkeuksellisen lämmin kesä kasvatti merkittävästi etenkin ravintoloiden myyntiä. Samoin kaikkien Seinäjoen isojen tapahtumien kävijämäärät kasvoivat, mikä näkyy suoraan Eepeen hotellien ja ravintoloiden asiakasvirrassa.

Alkuvuodesta myyntejä rasitti Original Sokos Hotel Vaakunan uudistus, jonka vuoksi yli puolet huoneista oli kokonaan poissa käytöstä. Erityisen ilahduttavaa onkin, että uudistustöiden negatiivinen vaikutus jäi pieneksi ja hotellin täydellinen muodonmuutos kääntyi voitoksi heti valmistumisensa jälkeen.

Eepeen matkailu- ja ravitsemiskaupan verkostoon kuuluivat vuoden 2018 lopussa hotellit Original Sokos Hotel Lakeus ja Original Sokos Hotel Vaakuna sekä 12 ravintolaa.

Liikennemyymäläkauppa:
Lähi-ABC on löytänyt paikkansa

Liikennemyymä löiden myynti oli 82,3 miljoonaa euroa, joka on 7,1 prosenttia edellisvuotta enemmä n. Ravintolakauppa kasvoi 2,9 prosenttia ja polttonestekauppa 1,4 prosenttia. ABC-Marketien myynti puolestaan laski 3,0 prosenttia.

Kasvaneiden myyntien taustalla ovat Lähi-ABC-ketjun erinomainen vastaanotto, polttonesteiden kohonnut hintataso ja toimialalle uutena tuotteena siirtynyt polttoöljymyynti. ABC-Marketien myynnin laskua puolestaan selittävät vapautuneet kauppojen aukiolot.

Ravintolakaupan myynnin kehitystä voidaan pitää erinomaisena, kun otetaan huomioon isojen ABC Seinäjoen ja Lähi-ABC Kristiinankaupungin kiinniolojaksot kevään mittavien uudistusten aikana. Kasvu osoittaa, että Lähi-ABC-ketjun tarjoama paikallinen palvelutuotteistus on tavoittanut asiakkaat.

Polttonestekaupassa valtakunnallinen kilpailu on tiukkaa. Eepee kasvatti volyymiään 1,4 prosenttia ja ABC-ketju 1,0 prosenttia. Liikennepolttonesteissä valtakunnallinen kokonaisvolyymi kasvoi hieman edellisvuodesta. Bensiinin kysyntä laski koko maassa kaikkiaan 0,8 prosenttia, kun taas dieselin kysyntä kasvoi 1,6 prosenttia.

Eepeen liikennemyymälä- ja polttonestekaupan verkostossa oli vuoden 2018 lopussa kolme ABC-liikennemyymälää, seitsemän Lähi-ABC -asemaa, kaksi Salea, 21 ABC-automaattiasemaa ja kolme ABC-CarWash -pesuyksikköä.

Autokauppa:
Seuraavana kehityskohteena vaihtoautot

Autokaupan myynti oli 11 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edelliseen vuoteen 3,6 prosenttia. Uusien autojen myynnin kasvu oli selkeästi markkinakasvua parempaa ja jälkimarkkinointi kasvatti myyntiään 4,4 prosenttia. Sen sijaan vaihtoautokaupan myynti ei vastannut odotuksia ja pieneni edellisvuodesta 9,8 prosenttia.

Uusien autojen kaupassa valtakunnallisen sukelluksen aiheuttivat uuteen WLTP-päästömittaukseen siirtyminen ja siihen liittyvät autoverolain nopeat muutokset. Tämä loi kuluttajiin epävarmuutta ja käänsi ensirekisteröinnit jyrkkään laskuun. Toisaalta valtion romutuspalkkiokampanja kannusti kuluttajia uuden auton ostoon.

Omaksi kehityskohteekseen tulevana vuonna Eepee on nimennyt vaihtoautokaupan. Kun tänä vuonna vaihtoautokaupan kehitys ei vastannut odotuksia, se kertoo uudistuksen tarpeesta. Markkina on muuttunut, mikä vaatii myös kaupalta uudenlaista tekemistä.

Eepeen autokaupan toimialalle kuuluivat vuoden 2018 lopussa Ess Autotalo, Ess Katsastus ja S-Etuhuolto.

Asiakasomistajuus:
Vihreä kortti on liki 74 prosentilla talouksista

Eepeellä oli vuoden 2018 lopussa 91 816 asiakasomistajaa. Määrä kasvoi vuoden aikana 1 853 henkilöllä, ja talouspeitto toimialueella nousi lähes 74 prosenttiin. Palkitsemisessa Eepee otti ensimmäistä kertaa käyttöön ylijäämänpalautuksen, jota maksettiin asiakasomistajille 1,4 miljoonaa euroa.

Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuoden aikana yhteensä 15,3 miljoonalla eurolla eli keskimäärin 169 eurolla jäsentä kohden. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 13,2 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin osuuspääoman korkoa 0,4 miljoonaa euroa. Bonusmyynti asiakasomistajille oli 321 miljoonaa euroa, joka on 68 prosenttia Eepeen kokonaismyynnistä.

Henkilöstö:
Eepee on Suomen innostavin työpaikka

Eepee on alueen suurin palvelualojen työllistäjä. Eepeeläisten lukumäärä oli vuoden 2018 lopussa 1 153 henkilöä. Lisäksi kesällä 2018 Eepee työllisti 408 kesätyöntekijää ja 303
kesäharjoittelijaa.

Henkilöstömäärä väheni 72 henkilöllä, sillä edellisvuoden luvussa ovat mukana Eepee Agri Oy:n myynnin yhteydessä Hankkija Oy:lle siirtyneet työntekijät (80 henkilöä). Kun tätä
ei oteta huomioon, Eepeen henkilöstömäärä kasvoi kahdeksalla henkilöllä.

Eepeellä on myös tyytyväiset työntekijät. Eepee palkittiin vuoden 2019 alussa Suomen innostavimmaksi työpaikaksi Corporate Spiritin työtyytyväisyystutkimukseen perustuvassa vertailussa. Eepee ei kuitenkaan aio tyytyä tähän, vaan henkilöstön hyvinvointi sekä osaamisen, palvelutason ja toiminnan tehokkuuden parantaminen tulevat olemaan myös alkaneen vuoden painopistealueita.

Investoinnit:
Myymäläverkosto kasvaa ja uudistuu

Eepee käytti investointeihin vuonna 2018 kaikkiaan 18,7 miljoonaa euroa, mikä on lähes puolta enemmän kuin edellisvuonna (10 milj. €).

Suurimmat investoinnit kohdistuivat marketkaupan myymäläverkostoon. Uusi S-market Tanelinranta avattiin marraskuun lopussa, ja loppuvuoden aikana rakennettiin S-market
Pajuluomaa, joka avautuu keväällä 2019. Lisäksi aloitettiin rakentaminen Kauhavalla, jonne avataan loppuvuodesta 2019 uusi S-market ja Lähi-ABC.

Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan myymäläverkostossa suurimmat uudistukset kohdistuivat Lähi-ABC Kristiinankaupunkiin ja ABC Seinäjoelle. Kristiinankaupungissa uudistettiin alkukesän aikana ravintolan yleisilmettä ja tilankäyttöä sekä avattiin uusi Hesburger. Seinäjoella uudistettiin keväällä ravintolaa ja muutettiin ABC-market Sale-myymäläksi. Tanelinrantaan avattiin S-marketin yhteyteen uusi ABC-automaattiasema.

Original Sokos Hotel Vaakunan uudistuksen viimeinen vaihe valmistui toukokuussa 2018. Vuosille 2017–2018 ajoittuneessa uudistuksessa hotellin kaikki 147 hotellihuonetta kävivät läpi täydellisen muodonmuutoksen. Lisäksi avattiin pohjalaista arvokkuutta huokuva ravintola Talriikki.

Eepee-Kiinteistöt Oy ja Jaskari Kiinteistöt Oy tekivät kesäkuussa kaupan, jossa Seinäjoen Hyllykalliolla sijaitsevan Ess Autotalon kiinteistö siirtyi Eepee-Kiinteistöt Oy:n omistukseen. Näin Eepee kykenee entistä paremmin kehittämään autokaupan liiketoimintaa ja Hyllykallion palveluja.

Vuoden aikana jatkettiin määrätietoisesti myös kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä. Energiatehokkuus on huomioitu jokaisen uuden yksikön suunnittelussa. Lisäksi tavoitteena on uudistaa vähitellen kaikkiin yksiköihin vastuulliset kylmäkalusteet, valaistus ja kiinteistöautomatiikka.

Konsernin tulos:
Tulos parantui vertailukelpoisesti 1,4 miljoonaa euroa

Konsernin operatiivinen tulos tilikaudelta oli 14,6 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 10,5 miljoonaa euroa. Kun huomioidaan Eepee Agri Oy:n myynnin vaikutus tulokseen, tulos parantui vertailukelpoisesti 1,4 miljoonaa euroa. Konsernin ylijäämä ennen veroja oli 13,5 miljoonaa euroa, mikä edellisenä vuonna oli 7,4 miljoonaa euroa.

Konsernin hyvään tuloskuntoon vaikutti Eepeen toimialojen kaupallisesti onnistuneen vuoden lisäksi Eepee Agri Oy:n myynti Hankkijalle. Yrityskauppa tuotti kulusäästöjä konsernissa, ja yrityskaupassa vapautuneita pääomia kyettiin kohdistamaan jatkavan liiketoimintaverkoston kehittämiseen. Lisäksi Eepeen rahoitustuotot kasvoivat, kun SOK kasvatti osuuskaupoille maksettavan osuuspääoman korkoa.

Näkymät vuodelle 2019:
Kasvua erityisesti uusista myymälöistä

Suomen talouskasvun arvioidaan hidastuvan vuoden 2019 aikana. Valtiovarainministeriön ennusteen mukaan BKT:n kasvu hidastuu 1,5 prosenttiin päättyneen vuoden noin 2,5 prosentin kasvuvauhdista. Kasvun hidastuminen aiheutuu maailmantalouden ja euroalueen kasvun heikkenemisestä, mikä vaikuttaa Suomen vientiin ja teollisuustuotantoon. Investointien kasvun ennustetaan hidastuvan selvästi johtuen erityisesti rakennusinvestointien kääntymisestä laskuun.

Kaupan liitto arvioi, että reaalisen palkkasumman ja ostovoiman kasvu taloudessa hidastuu. Pienestäkin kasvusta vain osa tulee ohjautumaan vähittäiskauppaan, sillä varsinkin asumisen ja liikkumisen kustannusten arvioidaan nousevan. Korkotason arvioidaan aloittavan maltillisen nousun loppuvuodesta 2019. Kuluttajien varautuminen korkojen nousuun voi vaikuttaa kulutusaikomuksiin ja kasvattaa säästämistä.

Eepeen hallitus on hyväksynyt vuodelle 2019 toimintasuunnitelman, jossa kokonaismyynnin arvioidaan kasvavan selvästi viime vuodesta ja tuloskehityksen jatkavan ennallaan tai hieman heikompana. Tuloksen parantaminen tulee olemaan myymäläverkostolaajennusten ja -uudistusten vuoksi haastavaa. Myynnin kasvua haetaan erityisesti uusista myymälöistä (S-market Tanelinranta, S-market Pajuluoma sekä S-market ja Lähi-ABC Kauhava) sekä muuhun myymäläverkostoon suunniteltavista uudistuksista.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Kimmo Simberg p. 0500 369 717 ja talousjohtaja Tuomo Långnabba p. 050 311 7694.

Liitetiedostot: Tiedote pdf-muodossa