Eepee on mukana talkoissa haastavana aikana


12.8.2022

Hintojen nousu vaikuttaa tällä hetkellä jokaisen suomalaisen talouteen. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa helpotti kuluttajien tiukentunutta taloustilannetta pienentämällä marketkauppansa tulosta. Samalla se tuplasi ylijäämäpalautuksen, investoi yhdeksän miljoonaa ja työllisti tänä kesänä yli 900 nuorta. 

 

Eepeen toimitusjohtaja Henrik Karvonen nostaa alkuvuoden tärkeimmiksi toimenpiteiksi toimet ruoan hinnan korotusten pitämiseksi maltillisina, nuorten työllistämisen, isot investoinnit ja ennätyssuuren ylijäämäpalautuksen asiakasomistajille. Nuo kaikki kasvattavat alueen hyvinvointia näinä haastavina aikoina.

– Olemme pienentäneet merkittävästi marketkaupan tulosta, jotta ruokakori olisi asiakasomistajillemme mahdollisimman edullinen vahvasta inflaatiosta huolimatta. Samalla olemme mukana talkoissa koko elintarvikeketjun poikkeustilanteessa.

Eepee maksoi asiakasomistajille ylijäämäpalautusta vuoden 2021 tuloksesta ennätykselliset kolme miljoonaa euroa. Määrä on yli kaksinkertainen edelliseen vuoteen verrattuna. Ylijäämäpalautusta maksettiin asiakasomistajille yksi prosentti Eepeestä tehtyjen S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä.

– Näilläkin rahoilla pidämme yllä Etelä-Pohjanmaan elinvoiman positiivista kehitystä, samoin kuin ympäri maakuntaa toteutetuilla investoinneilla, Karvonen korostaa.

Positiivista virettä toi myös hotellien ja ravintoloiden palautuminen normaaliolosuhteisiin. Tämän ansiosta kesäksi on pystytty työllistämään useampia nuoria. Kesätyöntekijöitä ja Tutustu työelämään ja tienaa -pestiläisiä rekrytoitiin yli 900.

– Tarjosimme alueen nuorille talvella, keväällä ja kesällä erittäin paljon työpaikkoja. Eepeelle on tärkeää, että voimme auttaa nuoria työelämän ensi askeleissa ja että nuoret saavat tienata käyttörahaa. Alueemme suurimpana palvelualan työllistäjänä tarjoamme työpaikan 1 632 alan ammattilaiselle. Viime vuoden kesäkuussa vastaava luku oli 1 512, Karvonen sanoo.

 

Investointeja joka toimialalla

 

Eepee pitää rattaita pyörimässä investoinneillaan verkostoon ja sen kehittämiseen. Investoinnit kasvoivat yhdeksään miljoonaan euroon viime vuoden 8,7 miljoonasta eurosta. Simunaan rakennettu ABC-mittarikenttä on palvellut asiakkaita alkuvuodesta lähtien.  Kesäkuussa valmistui Original Sokos Hotel Lakeuden huoneuudistus, jossa 39 superiorX-luokan huonetta kerroskäytävineen uudistettiin.

 

Ess Autotalon uusitut tilat valmistuivat alkukesän aikana. Huollolla on nyt tuplasti suuremmat tilat, joissa pystytään palvelemaan entistä isompaa asiakasmäärää huomioiden myös sähköautojen huollon erityistarpeet. Ess Autotalon uudistaminen jatkuu loppuvuoden aikana julkisivun ja piha-alueen uudistuksella. Sale Kaskisen konseptiuudistus valmistui kesän aikana, kevyemmät miljöön uudistustyöt toteutettiin Sale Lapualla, Karijoella ja Lapväärtissä. Keväällä uudistettiin S-market Alajärven käyttötavaraosasto. Lisäksi on tehty miljöön raikastuksia useissa S-marketeissa. Parhaillaan on käynnissä uuden S-marketin rakennustyöt Seinäjoen Simunaan, uusi myymälä avautuu joulukuun alussa.

 

Vastuullisuus näkyy monin tavoin Eepeen arjessa. Tiivis toimipaikkaverkosto kattaa myös pienemmät paikkakunnat. Eepee on investoinut viime vuosina erityisesti liikekiinteistöjen energian säästöön ja säätötekniikkaan osana toimipaikkaverkoston kehittämistä. Esimerkiksi aurinkopaneeleja on tällä hetkellä seitsemän kiinteistön katolla. Vuositasolla noin kaksi prosenttia sähkön kokonaiskulutuksesta saadaan tuotettua omalla aurinkovoimalla, ja tavoitteena on lisätä tätä entisestään. Lähes kaikki muu tarvittava sähkö tuotetaan tuulivoimalla.

 

Ruoan verkkokauppa palvelee kattavasti

 

Eepeen verollinen myynti kasvoi tammi-kesäkuussa 276,3 miljoonaan euroon eli 13,2 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.  Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 4,6 prosenttia ja käyttötavarakauppa laski 3,8 prosenttia. Päivittäistavarakaupan volyymi (myydyt litrat ja kilot) supistui noin prosentin. Polttonestekaupan myynti kasvoi 42,6 prosenttia ja volyymi pysyi viime vuoden tasolla. Ruoan verkkokaupan kasvu jatkui vahvana ja oli yli 20 prosenttia. Eepee on alkuvuoden aikana lisännyt merkittävästi S-kaupat.fi:n noutopisteitä ja palvelu kattaa nyt koko toimialueen.

 

Helmikuulle jatkuneet koronarajoitukset näkyivät alkuvuonna erityisesti ravintolakaupan myynnissä, joka lähti hyvään kasvuun kevään ja kesän aikana. Majoitusmyynti kasvoi viime vuoden vastaaviin lukuihin 68 prosenttia ja ravintolakauppa 55 prosenttia. Alkuvuoden myynnin kasvun vertailuun vaikuttavat edellisen vuoden koronaan liittyvät toimenpiteet, jolloin Original Sokos Hotel Lakeus oli suljettuna tammikuusta toukokuulle. Positiivisesta kehityksestä huolimatta ravintolakaupan myynti oli alkuvuonna yhä 38 prosenttia ja majoitusmyynti noin 12 prosenttia matalampi kuin vuonna 2019.

 

Koronarajoitusten poistuminen näkyi myös ABC:n sisäkaupassa, jossa myynti kasvoi alkuvuonna 12,8 prosenttia. Normaalitilanteeseen on vielä matkaa, sillä myynti on noin 16 prosenttia matalampi kuin vuonna 2019. Autokaupassa myynti kasvoi vaihtoautokaupassa selvästi. Uusien autojen saatavuus on jatkunut heikkona komponenttipulan takia. Kysynnässä näkyy nyt selvä muutos kohti sähköautoilua.

 

Eepee -konsernin liiketulos oli 2,35 miljoonaa euroa ja pieneni edellisvuoteen verrattuna 0,2 miljoonaa euroa. Omavaraisuusaste jatkui hyvänä ja oli 76,4 prosenttia. 

 

 

Liikevaihto (M €) Muutos edv. Liiketulos (M €) Muutos edv.
Eepee-konserni yhteensä 227,9 26,64 2,35 -0,20
Marketkauppa 175,51 12,98 4,63 -1,01
Liikennemyymälä- ja pn-kauppa 39,27 10,30 -1,11 0,35
Matkailu- ja ravitsemiskauppa 7,06 2,65 -1,04 0,62
Autokauppa 5,29 0,69 -0,35 -0,10
Muut 0,73 0 0,22 -0,06

 

Lisätietoja: toimitusjohtaja Henrik Karvonen puh. 040 057 2172 ja talousjohtaja Tuomo Långnabba puh. 050 311 7694.