Henna, Henni ja Henna-Leena ovat Prisman Ravintolamaailman tuoreita kasvoja. Heitä houkutteli Eepeen hyvä maine työnantajana, ja hyvä henki on ollut iloinen bonus.

Henna Kannosto nostelee salaattikulhoja noutopöytään tottunein ottein. Hänellä on takanaan puolentoista vuoden kokemus Prisman Ravintolamaailmassa, ja sinä aikana hän on oppinut omien sanojensa mukaan PizzaBuffan puolesta ihan kaiken.
– Aloitin Buffassa, joten siitä on eniten tietoa ja taitoa. Olen ollut myös Hesburgerin puolella ja jonkin verran Pressossakin.

Hennan kanssa samassa tiimissä ovat Henni Kinnunen ja Henna-Leena Koski, jotka ovat uusia tulokkaita Ravintolamaailmassa. Henni on työskennellyt reilun puoli vuotta Eepeen leivissä, Henna-Leena aloitti tammikuussa. Heitä yhdistää etunimen ensimmäisten kirjainten lisäksi innostus uudesta työstä. Parhaiksi puoliksi he mainitsevat työkaverit, joihin voi aina luottaa.
– Ei väliä, kenen kanssa tulee töihin, aina on kivaa, Henna-Leena tiivistää.

Tiimi jeesaa toisiaan

Seinäjoen Prisman Ravintolamaailmassa yhdistyy monta maukasta konseptia. PizzaBuffassa on nimensä mukaisesti pizzaa, mutta myös muita lämpimiä ruokalajeja. Lisukkeena tarjolla on raikkaita salaatteja ja noutopöydälle totuttuun tapaan myös ruokajuomat kuuluvat hintaan. Presso tarjoaa kahvilatuotteita, ja Hesburger on monen suomalaisen varma pikaruokasuosikki.

Laaja tarjonta tuo mukanaan vastuuta ja vaihtelevia työtehtäviä. Hennan mukaan se on samalla myös työn suola.
– Kassajärjestelmät ovat kaikissa hieman erilaiset, ne pitää opetella heti töiden alkaessa. Hese on ihan oma lukunsa, koska laitteet ovat ihan erilaisia kuin Buffassa ja Pressossa, sanoo Henni.
Siksi onkin hyvä, että jokainen konsepti omine järjestelmineen tulee kaikille tutuksi. Näin työvuorossa oleva voi tarvittaessa hypätä apuihin kiireisenä aikana tai esimerkiksi sairaspoissaolon takia.
– Ravintola-alalla arvostan myös sitä, että tässä pystyy pitämään taukojakin. Ei koko pakka hajoa, jos poistut hetkeksi työpisteeltä, Henna-Leena nauraa.
– Niin, aina on joku, joka kyllä pystyy hoitamaan hommat sillä aikaa, Henna täydentää.

Heti osaksi porukkaa

Henna on kolmikon kokenein, ja hän on työskennellyt ennen Eepeelle tuloaan Uppalan kartanossa. Sitä ennen hän ehti toimia parturi-kampaajana, mutta opiskeli terveyssyistä itselleen uuden ammatin koulutuskeskus Sedussa. Alun perin Ilmajoelta kotoisin oleva 25-vuotias hakeutui Eepeelle töihin siskon kannustamana.

Ylihärmästä Seinäjoelle noin vuosi sitten muuttanut 23-vuotias Henna-Leena puolestaan suorittaa restonomin tutkintoa SeAMKissa, mutta pitää nyt välivuotta ja tekee täyttä päivää Ravintolamaailmassa. Myös hänellä on aiempaa kokemusta alalta, mutta hän kaipasi vaihtelua työuralleen.
– Olin kuullut eepeeläisiltä kavereilta muun muassa hyvistä työeduista, kuten Epassista ja henkilöstöalennuksista. Se kyllä motivoi hakemaan tätä paikkaa.

Henna ja Henna-Leena ovat kokoaikaisia ja vakituisia työntekijöitä, kun taas Henni tekee työskentelee opintojensa ohessa. Hän muutti Seinäjoelle Kokkolasta heti peruskoulun jälkeen opiskelemaan Seduun. Keväällä mittatilausompelijaksi valmistuva 18-vuotias otti itse yhteyttä Ravintolamaailman Suvi Heikkilään ja kysyi, löytyisikö töitä. Ja löytyihän niitä.
– Suorastaan yllätti, kuinka hyvin työporukassa otettiin uusi tyyppi vastaan. Heti oltiin tuttuja, Heini muistelee. Muut Henna ja Henna-Leena komppaavat. Ravintolamaailman työporukka on jokaisen mielestä ihan huippu.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Jere Lehtilä on huomannut, että kaikista hänen kokemuksistaan on ollut hyötyä työuralla. Resurssisuunnittelijan sydän sykkii kehittämistyölle, jonka ansiosta eepeeläiset voivat yltää parhaaseen mahdolliseen tulokseen.

 

Hyllykallion Prisma on kävelymatkan päässä Jere Lehtilän kotoa, joten kauppareissu hoituu kätevästi vaikka puolivuotiaan vauvan vaunulenkin ohessa. Prisman käytävät ovat Jerelle tuttuja, koska hän on työskennellyt ensin hypermarketin palvelutorilla ja sittemmin laajentanut tehtäviään resurssisuunnittelun sekä sosiaalisen median puolelle. Välillä hän tuurailee myös hinnoittelussa ja valikoimanhallinnassa.
– Viihdyn täällä niin hyvin, että isäni on jo luopunut toiveistaan saada minut asumaan lähemmäs entistä kotipaikkakuntaani Forssaa.

Seinäjoelle on silti lounaisesta Hämeestä varsin lyhyt matka, kun ottaa huomioon, että Jere on asunut jonkin aikaa myös Atlantin syleilyssä kelluvalla Lanzarotella. Sieltä matkaan tarttui tärkeiden taitojen lisäksi arvostus suomalaiseen työkulttuuriin ja siihen, miten työntekijöistä pidetään täällä huolta.
– Joissakin paikoissa töitä tehtiin sellaiseen tahtiin, että taukoja ehti harvoin pitää. 800 vieraan hotelliaamiaisella sai paistella kananmunia aika vauhdilla, mutta se oli opettavaista. Päivääkään en ole katunut, että lähdin ulkomaille, mutta lopulta se oli lyhyt pyrähdys.

Viiden kuukauden työharjoittelujakso Lanzarotella oli osa Jeren ammattikorkeakouluopintoja. Hän valmistui SeAMKista vuoden 2019 lopussa, ja heti tammikuussa 2020 hän aloitti Eepeellä. Työtehtävät ovat laajentuneet ja muuttuneet koko ajan, mikä on osaltaan pitänyt työn mielenkiintoisena.
– Minuun on luotettu, olen saanut vastuuta ja aina uusia haasteita. En olisi voinut parempaa toivoa, Jere toteaa.

Tuulena siipien alla

Resurssisuunnittelijan työtehtäviin kuuluu sen takaaminen, että työntekijöitä on riittävästi joka vuorossa, mutta niin ettei kenenkään työtaakka kasva kohtuuttoman suureksi. Jeren vastuulla on 11 kokonaisuutta, joista neljä on Prisman osastoja, kaksi Salea ja viisi S-marketia. Vuorot suunnitellaan kolmen viikon jaksoissa mahdollisimman henkilöstölähtöisesti ja tasapuolisesti yhdessä yksiköiden päälliköiden kanssa.
– Pyrin tukemaan täältä taustalta mahdollisimman paljon, missä ikinä pystynkin. Työni on auttaa muita pääsemään hyviin tuloksiin.

Varsinaisten työtehtäviensä lisäksi Jere on sijaistanut valikoimasihteeriä ja ottanut vastuuta somemarkkinoinnista. Tehtävien monipuolisuus vaatii toisinaan armotonta kalenterinhallintaa, mutta on erittäin antoisaa.
– Alun perin olen opiskellut ammattioppilaitoksessa media-assistentin tutkinnon, ja luulin jo, etten koskaan tarvitse niitä taitoja. Vuosien varrella olen kuitenkin huomannut, että kaikesta oppimastani on ollut hyötyä. Esimerkiksi nyt tarvitsen media-alan taitoja somekuvioissa. Sosiaalisen median kanavissa on Jeren mukaan paljon hienoja kehitysnäkymiä. Hän kiittelee rentoa ilmapiiriä, jossa omia ideoita voi tuoda esille rohkeasti.
– Kaikkien ideoiden ei tarvitse olla heti valmiita, ja monesti jonkun ideasta kehittyy toisen käsissä timantti.

Sukupolvien ketjussa

Yhteiskehittämisen ja somemarkkinoinnin puolelta löytyi myös opinnäytetyön aihe. Jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen uskova Jere suorittaa liiketalouden kehittämisen ylempää ammattikorkeakoulututkintoa Hämeen ammattikorkeakoulussa.
– Testailemme paraikaa erilaisia markkinointivaihtoehtoja Facebookissa. Siitä saa hyvää analytiikkaa, mikä toimii ja mikä ei, mutta myös oppia siitä, miten tekijöitä ja yleisöä voi osallistaa tehokkaasti sosiaalisessa mediassa.

Vaikka työtehtävät ovat mielekkäitä, viime elokuusta saakka Jeren maailmassa tärkeintä on ollut perhe. Hänestä ja Sanna-puolisosta tuli silloin pienen Leo-Eemilin vanhempia. Oman lapsen syntymä on korostanut myös suvun ja sukupolvien mukana siirtyvän hiljaisen tiedon merkitystä.
– Olen kirjoittanut kirjaa suvustamme, ja sukututkimus on osoittautunut todella kiinnostavaksi alaksi. On ollut hienoa nähdä, miten sukumme on pitänyt yhteyttä entistä tiiviimmin. Suvun vaiheita selvitellessä on myös tullut vahva tunne, että Jere haluaa vaalia myös niiden ihmisten muistoa, jotka ovat olleet täällä meitä ennen.
– Toivon, että saan joskus innoissani kertoa heidän tarinoitaan omalle pojalleni.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Eepee kannustaa työntekijöitään kehittymään tarjoamalla monia mahdollisuuksia edetä urallaan. Myös henkilöstötutkimuksen tulokset kertovat, että henkilöstö arvostaa näitä toimia.

 

Eepeen kehitysjohtaja Alexander Mäki-Rahko tutkailee uusimpia työhyvinvointitutkimuksen tuloksia hyvillä mielin. Tulokset ovat vakiintuneet erinomaiselle tasolle, ja pienet muutoksen signaalit kertovat, että henkilöstö on sitoutunut yritykseen.
– Esimerkiksi se seikka, että Eepee kannustaa henkilöstöä vaihtamaan työpaikkaa talon sisällä ja näin vahvistamaan ammattitaitoaan, näkyy myös tuloksissa. Viesti on mennyt mukavasti perille.

Mäki-Rahko on tyytyväinen myös syrjintää koskevien kysymysten vastauksiin. Työhyvinvointitutkimuksen perusteella Eepeellä ei ilmene sukupuoli- tai ikäsyrjintää.
Eniten parannusta työhyvinvointitutkimuksessa tuli koronan hoidosta. Henkilöstö on sitä mieltä, että Eepee on suoriutunut kokonaisuudessaan hyvin pandemian aiheuttaman tilanteen hoitamisesta. Samoin asiakkaiden koronaturvallisuus on ollut eri yksiköissä hyvä. Kauttaaltaan kohonneet ”koronapisteet” osoittavat, että haastava tilanne on saatu hyvin hallintaan.

 

Lähipomojen tutkinto vahvistaa urapolkuja

S-ryhmälle räätälöity Lähiesimiestyön ammattitutkinto on tarkoitettu henkilölle, joka on astumassa esimiehen saappaisiin tai joka jo toimii lähiesimiehenä. Oppisopimuksella ja näytöin toteutettava valmennus vahvistaa omaa ammatti-identiteettiä ja antaa uusia eväitä johtamiseen.

ABC Alavudella palveluvastaavana seitsemän vuotta ja palvelupäällikkönä kaksi vuotta työskennellyt Marja Liukonen hakeutui mukaan esimiehensä houkuttelemana. Hetken asiaa mietittyään hän tuumasi, että aina voi kehittyä ja pisti hakemuksen vetämään.
– Tämä on ollut tosi hyvä kokonaisuus, olemme pohtineet yhdessä paljon sitä, miten omaa työtään voi kehittää. Olen saanut uusia työkaluja ja uskoa omaan tekemiseen, Marja kehuu.
– Olen yllättynyt, miten olen saanut uskallusta tarttua töissä asioihin rohkeammin. Nyt kun tiedän johtamisesta enemmän, uskallan puuttua, jos siltä tuntuu, hän iloitsee.

ABC Kristiinankaupungissa vuoden palvelupäällikkönä työskennellyt Jaana Ahlström on aikaisemmin toiminut marketvastaavana ja salivastaavana. Lisäksi hän on vetänyt Hesburgeria, joten kokemusta on kertynyt kattavasti eri puolilta.
Alun perin rivityöntekijästä esimiesasemaan edennyt Jaana koki, että hän toimi johtajana paljolti kaverityylillä ja kaipasi työtapaansa jämäkkyyttä.
– Halusin oppia johtajaksi, joka uskaltaa antaa myös negatiivista palautetta. Ja että osaisin hoitaa myös tilanteet, jotka aiheuttavat toiselle mielipahaa, hän pohti.

Viisi vuotta ABC Seinäjoen palvelupäällikkönä työskennellyt Jenna Riihimäki tunsi vahvasti, että hän kaipaa tietojen ja taitojen päivittämistä. Tuohon tarpeeseen sopi erinomaisesti tutkinto, jossa paneudutaan myös S-ryhmän strategiaan ja keskeisten tavoitteiden toteuttamiseen arjen työssä. Nopeatempoiseksi ihmiseksi tunnustautuva Jenna asetti henkilökohtaiseksi kehittämistavoitteekseen läsnäolon. Hän on saanut valmennuksen aikana monia oivalluksia, miten parantaa esimiestyötään.
– Olen oppinut hengittämään, pysähtymään ja kuuntelemaan.

 

Työpaikan vaihto viikolla piristää

Kurikkalainen Henna Pyyluoma ja Johanna Rautiainen ovat vaihtelunhaluisia eepeeläisiä, joiden työviikkoihin mahtuu kaksi työpaikkaa. Henna työskentelee kolme päivää viikossa Kauhajoen ABC:llä ja kaksi päivää S-market Jurvassa. Johanna palvelee asiakkaita kolme työpäivää hotellien vastaanotoissa ja kaksi päivää S-pankissa.
– Eri työt rytmittävät viikkoa ihan samoin kuin erilaiset työvuorot. ABC:llä työ on hektisempää kuin S-marketissa, joten sekin tuo vaihtelua. Myös työmatkoissa on eroa: Kauhajoen ABC:lle minulla on työmatkaa yhteen suuntaan 45 kilometriä ja Jurvan S-marketiin vain seitsemän kilometriä, kertoo Henna.
Johannan mukaan pysyy mielenkiinto kumpaakin työtä kohtaan, kun pystyy välillä irrottautumaan ja nollaamaan kokonaan toisen työn.
– Tässä järjestelyssä minulla on myös vähemmän yövuoroja, mikä helpottaa hoitojärjestelyjä, kolmen pienen pojan yksinhuoltajaäiti toteaa.

Työpaikkaa keskellä viikkoa vaihtamalla paranee myös työmotivaatio. Henna oli työskennellyt pitkään Kauhajoen ABC:llä ja kaipasi uusia työhaasteita.
– Haastavinta on muistaa mennä oikeaan paikkaan töihin oikeana päivänä ja erilaiset kassakoneet. Vuoron alussa täytyy miettiä aina hetken kassakoneen käyttöä, ettei tule virheitä, hän toteaa hymyillen.
Johanna kertoo, että tämänkaltainen työaikajärjestely sopii sosiaalisille tyypeille, jotka tulevat toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Sellaisille, jotka pystyvät omaksumaan nopeasti asioita ja hahmottamaan isoja kokonaisuuksia
– Olen ollut niin pitkään töissä hotellin respassa, että useimmat asiat hoituvat omalla painollaan. Pankkimaailma on minulle uutta ja ihmeellistä. Arvostan kovasti Eepeetä, joka mahdollistaa tällaiset työpaikan vaihtojärjestelyt.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee ja Samuel Hoisko

Hotellien vastaanoton ja myyntipalvelun väellä on mieluisa tehtävä yllättää asiakkaat iloisesti. Onnellistaminen voi olla jokin pieni yllätys tai erityinen huomioiminen vaikkapa merkkipäivänä.

Original Sokos Hotel Lakeus ja Vaakuna saavat usein kiitosta hyvästä asiakaskokemuksesta.
– Mietimme yhdessä tapoja ilahduttaa ihmisiä ja sitä, miten kukin voisi osallistua onnellistamiseen, sanoo vastaanoton vuoropäällikkö Tytti Väliaho.

Onnellistamisella tarkoitetaan pieniä eleitä, joilla parannetaan hotellien asiakaskokemusta ilman lisämaksua. Lopputuloksena asiakasta voi odottaa vaikkapa yllätyspaketti hotellihuoneessa, pöytään tarjoiltu tyrnishotti aamiaisella tai lemmikille tarkoitettu yöpymissetti. Toisinaan innostutaan tempaukseen, jossa esimerkiksi naistenpäivänä kaikille naisasiakkaille jaetaan huulikiilto.
– Jos saamme tietoomme, että joku tulee viettämään vaikkapa syntymäpäivää tai hääyötä meille, aika varmasti keksimme jonkin pienen muistamisen, kertoo myyntipalvelun palvelupäällikkö Piia Rinta-Keturi.

Asiakkaan ilahduttamistekoihin osallistuvat kaikki hotellien työntekijät, ja niitä koordinoi original-coachina toimiva Tytti.

Seuraa hotellielämää somessa

Vaihtelevat tehtävät ja ihmisten kohtaaminen ovat hotellityön suola ja sokeri. Ammattitaitoisesta porukasta löytyy aina joku, joka on innokas ottamaan uusia haasteita vastaan. Esimerkiksi sosiaalisen median päivittäminen hoituu kuuden innokkaan sometiimillä, johon kuuluvat myös Tytti ja Piia.
– Suunnittelemme yleensä yhdessä etukäteen, mistä aiheista saisi postauksia Instagramiin ja Facebookiin, sanoo Piia.

Vaikka hymy siis edelleen on paras asuste hotellin vastaanotossa ja myyntipalvelussa, sen lisäksi tarvitaan vankkaa ja monipuolista osaamista. Lopulta laatu on asiakkaan onnellisuuden paras tae.

Seuraa somessa:

Original Sokos Hotel Lakeus facebook.com/Lakeusoriginal | instagram.com/lakeusoriginal

Original Sokos Hotel Vaakuna facebook.com/VaakunaSeinajoki | instagram.com/VaakunaSeinajoki

Asiakkaiden toiveet huomioon

Hotellien vastaanotosta ja myyntipalvelusta vastaavat hotellipäällikkö Merja Kivioja ja vastaanottopäällikkö Merja Rantala kertovat, että pari viime vuotta ovat opettaneet myös matkailualan osaajat sopeutumaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Merja Kiviojan mukaan pandemiarajoituksiin ei oikeastaan voi ennalta varautua.
– Samalla kotimaan hotelliyöpyminen on noussut uuteen arvoon, ja asiakkaille halutaan tarjota heille parhaiten sopivaa palvelua. Yksi saattaa kaivata nimenomaan henkilökohtaista palvelua respassa, kun taas toinen ihastuu itsepalveluasiointiin.


Kuvassa vasemmalta oikealle: Piia, Merja K., Merja R. ja Tytti

Uusien palvelumuotojen opettelussa auttaa hotellien digi coach, joka Eepeessä on Merja Rantala.
– Juuri nyt on aika monta juttua työn alla, isoimpana niistä mobiiliavaimen käyttöönotto lähiaikoina, hän sanoo.
Mobiiliavaimen avulla hotellivieras voi halutessaan kirjautua huoneeseen puhelinsovelluksen avulla. Sen avulla kiireinen matkustaja välttää mahdolliset jonot asiakaspalvelussa ja voi tarkistaa esimerkiksi aamiaisajat, saunavuorot ja ravintoloiden aukioloajat.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Taavi Niemi, Sofia Peltonen ja Elmeri Nygård kertovat, miltä kesäpesti maistui viime vuonna Amarillossa, S-market Kurikassa ja ABC Alajärvellä.

Amarillon keittiöstä Eepeetä kesän katsellut Taavi Niemi toteaa, että isossa konsernissa kaikki asiat on hoidettu kuntoon.
– Asiat toimivat hyvin ja aina saa jostain apua, jos tarvitsee, hän vakuuttaa.
Samaa mieltä on myös kolmannen kesän S-market Kurikassa työskennellyt Sofia Peltonen.
– Eepee on kunnollinen ja järkevä yritys, jossa asiat hoidetaan hyvin.

Tradenomiksi Jyväskylässä opiskeleva Elmeri Nygård on ollut jo kaksi kesää ABC Alajärvellä. Hänelle ura Eepeellä aukeni tammikuussa 2020, kun hän armeijan jälkeen haki sinne töihin.
– Eepee huolehtii työntekijöistään. Kun ABC-liikennemyymälöiden ravintolat suljettiin koronan takia keväällä 2020, minulle tarjottiin työvuoroja Alajärven ja Vimpelin S-marketeista. Tästä työkokemuksesta on minulle hyötyä myös tulevaisuudessa, jos haen töihin S-ryhmään.

Kesäpestistä tuli välivuoden työ

Sofian työura Eepeellä alkoi jo lukioaikana, jolloin hän toimi tarvittaessa töihin kutsuttavana apuvoimana. Nyt Sofia pitää välivuoden ja jatkaa töitä tutussa tiimissä miettien, mihin hakisi opiskelemaan.
– Sain ensimmäisenä kesänä kassakoulutuksen ja pääsin sen jälkeen tekemään kaikkia vuoroja. Viime kesänä opin enemmän ja syvällisemmin juuri kassatoimintoja. Veikkauspiste oli ollut kesään saakka vähän hepreaa, nyt hallitsen myös sen.

Pitkään ravintola-alan töitä tehnyt Taavi on koulutukseltaan kokki ja restonomi. Hän kertoo, että kesätyöpesti toi hänelle lisää itsevarmuutta.
– Rohkeus on kokille tärkeä ominaisuus. Amarillon keittiössä näkyy, että ravintola kuuluu ketjuun. Ruoan valmistus on järjestelmällisempää sekä listat ja ruokakomponentit on mietitty valmiiksi.

Nuoret kertovat, että työtehtäviin perehdyttäminen toimii hyvin Eepeellä.
– Esimiehen lisäksi samassa vuorossa olevat työkaverit opettivat eri työtehtäviä. Sain rauhassa katsella ensin vierestä ja sitten tehdä asioita itse heidän ohjauksessaan, Elmeri sanoo.

Tärkeä panos työtiimiin

Entäpä mitä uutta toivat nämä nuoret työyhteisöön?
– Olen työskennellyt ravintola-alalla 14-vuotiaasta asti eli yli kymmenen vuotta. Toin varmaan työyhteisöön osaamista, kokemusta ja varmuutta, Taavi toteaa.
– Olen hyvin oma-aloitteinen. Kun päätän tehdä jotain, niin hoidan asian aina kunnolla loppuun saakka, Sofia kertoo.
– Rauhallisuutta ja paineensietokykyä. Työkaverit ovat kehuneet, että minun kanssani työt sujuvat ilman paniikin tunnetta. Asiat tapahtuvat, mutta ilman turhaa stressiä. Meillä oli tosi hyvä yhteishenki ja meno päällä, tuntuu kuin olisimme kaveriporukka eikä työtiimi, Elmeri pohtii.

Kesätyön palkka meni Taavilla ja Elmerillä elämiseen. Välivuodeksi S-market Kurikkaan töihin jäänyt Sofia laittaa tietyn prosentin palkastaan asuntosäästötilille ja osan säästötilille tulevaisuutta varten.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa työllistää tulevana kesänä noin 700 nuorta. Tuosta joukosta aika moni jatkaa työuraansa vakituiseksi eepeeläiseksi. Varsinainen kesätyöntekijähaku 2022 alkoi jo joulukuun puolessa välissä. Nuoremmille suunnattavan kesäharjoitteluohjelman haku starttaa myöhemmin keväällä.

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan HRD-asiantuntija Tommi Suvisalmi kertoo, että nuorten kiinnostus hakea kesätöihin Eepeelle on ollut viime vuosien aikana kasvusuuntainen.
– Eepee näyttää kiinnostavan nuoria tai sitten kysymys on yleisestä aktivoitumisesta työnhakumarkkinoilla. Viime vuonna meillä on ollut kesätöissä huippuporukkaa, toivottavasti sama suuntaus jatkuu tulevanakin kesänä.

Eepeelle kesätyöntekijät ovat tärkeä voimavara nyt ja tulevaisuuden kannalta. Suvisalmi toteaa, että ensisijainen tarve on täyttää lomista ja sesongista johtuvaa työntekijäpulaa. Tärkeä seikka on myös se, että kesätyöntekijät ovat potentiaalisia uusia eepeeläisiä. Motivoituneet tyypit ja ahkerat oppijat tapaavat jäädä taloon pitemmäksi aikaa.
– Moni on kulkenut saman reitin eli tet-harjoittelu, tutustu ja tienaa -pesti, kesätyöpaikka, opiskelun ohessa työskentely ja valmistumisen jälkeen vakituinen työpaikka, Suvisalmi kuvailee.

Täsmähaulla parhaat jatkomahdollisuudet

S-market Kivistön marketpäällikkö Elina Jaakkola neuvoo panostamaan työhakemukseen. Sen on hyvä olla kohdennettuna haettavaan työpaikkaan.

Kesätyössä selviää parhaiten, kun on motivoitunut oppimaan uutta. Jaakkola korostaa, että kesätyö tarjoaa hyvän mahdollisuuden kehittää itseään myös tulevaisuutta varten.
– Siksi siitä kannattaakin ottaa kaikki mahdollinen irti ja oppia asioita työkavereilta. He auttavat mielellään ja perehdyttävät työhön.

Eepeen marketkauppa tarjoaa kesätyöpaikkoja ympäri toimialuetta. Työtehtävissä on tärkeää asiakaspalveluasenne ja kyky tarttua erilaisiin kaupan tehtäviin. Monelle nuorelle kesätyö on poikinut myös ilta- ja viikonloppuansiota läpi opiskeluvuoden.

Hyvä työasenne paikkaa kokemusta

– Työhaastattelussa auttaa, kun on vähän perillä asioista. Hyviä tietolähteitä ovat esimerkiksi samassa työpaikassa olleet kaverit ja toimipaikan somekanavat, ABC Lapuan liikennemyymäläpäällikkö Tina Vainionpää vinkkaa.

Monille nuorille hakijoille kesätyöpaikka voi olla ensimmäisiä, ja siksi haastattelussa jännittää kovasti. Vainionpään tavoitteena on luoda työhaastatteluun keskusteleva ilmapiiri, jossa nuoren oma persoona pääsisi parhaiten esiin.

Innokkaalla asenteella paikkaa kokemuksen puutetta. Positiivisuus ja se, että on aidosti kiinnostunut työstä ja uuden oppimisesta ovat Vainionpään mukaan hyviä kesätyöntekijän ominaisuuksia.

Eepeen liikennemyymälöissä työ on hektistä ja monipuolista. Kesän aikana on mahdollista oppia monenlaisia tehtäviä: asiakaspalvelua, Hesburgeria, Veikkausta, keittiöhommia ja siivousta.
– Tämä kesätyö sopii heille, jotka uskaltavat mennä välillä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Vastineeksi voi kesän aikana oppia todella paljon. Eepeelle voi tulla töihin turvallisin mielin, sillä meillä perehdytetään hyvin eri tehtäviin ja kannustetaan kysymään rohkeasti, jos ei joitain asiaa osaa, Vainionpää vakuuttaa.

Heittäytymiskykyä ja siviilirohkeutta

Matkailu- ja ravitsemiskauppa eli mara tarjoaa Eepeellä kesätyöpaikkoja, joissa on vauhtia ja monenlaisia tilanteita kasvaa rohkeammaksi. Amarillon ravintolapäällikkö Joonas Uitto kertoo, että heidän alansa hommissa arvostetaan kovasti uskallusta työskennellä myös useammassa eri työpisteessä.
– Jos tällaista intoa on, niin sen kannattaa kertoa heti hakuvaiheessa. Eepee on siinäkin suhteessa upea työnantaja, että kesätyöntekijä voi työskennellä jopa monella eri toimialalla, hän kehuu.

Maralla keskitytään Uiton mukaan huolenpitobisnekseen eli palvelemaan asiakkaita niin, että hänellä on mahdollisimman hyvä olla. Jotta näin todella tapahtuu, kaikki kumpuaa hyvinvoivista työtiimeistä ja halusta olla omassa työssään maailman paras.
– Olipa työn toimenkuva mikä tahansa, niin sitä kannattaa tehdä tuolla maailman paras -asenteella.

Uiton viesti kaikille Eepeelle töihin tuleville nuorille on, että kesätyöpaikka on juuri niin hyvä kuin millaiseksi sen itse haluaa tehdä. Oppia ei tule vain kokeneilta alan konkareilta, vaan myös töihin tulevilla nuorilla on paljon annettavaa työyhteisölle.
– Vaikka tämä ei olisikaan loppuelämän työpaikka, mitä se osalle onkin, niin meillä oppii tärkeitä taitoja myös tulevaisuuden työelämää varten, Uitto uskoo.

 

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Kaikki Suomen Salet uudistetaan seuraavien kahden vuoden aikana. Eepeellä ensimmäisenä on vuorossa Sale Kaskinen, jossa aloitti lokakuussa uutena marketpäällikkönä Kaisa Mäkelä.

Sale Kaskisen muutostyöt alkavat ensi vuoden tammikuun puolivälissä, ja valmista pitäisi olla helmikuun lopussa tai maaliskuussa. Eepeen uudisprojekteista ja kalustamisesta vastaava ryhmäpäällikkö Kimmo Mylläri kertoo, että koko myymälän ilme modernisoidaan ja sinne rakennetaan myös asiakasvessa.

Myllärin mukaan Salet ovat näyttäneet samalta viimeiset kaksikymmentä vuotta, eli ilmeen uudistusta todella kaivataan. Päävärinä on edelleen Salen punainen, ja seinät ja kalusteet väritetään harmaalla, mintunvihreällä ja mustalla. Lisälämpöä ilmeeseen tuo puumateriaali.
– SOK:n myymälän suunnitteluryhmä on tehnyt hyvät perussuunnitelmat. Minun tehtävänäni on sovittaa kalusteet ja muut elementit olemassa olevaan tilaan, Mylläri linjaa.

Sale-myymäläkonseptilla on oma paikkansa kauppaverkossa. Pienemmän volyymin kaupoilla on paikkansa niin kaupunkien keskustassa kuin maaseutupaikkakunnilla. Tällä hetkellä Eepeellä on seitsemän Salea, sillä osa entisistä Saleista on muutettu S-marketeiksi.
– Muissa yksiköissä tehdään ensi kevään aikana keveämmät freesaukset. Laajempi kalusteenvaihtourakka on edessä sitten myöhemmin, Mylläri kertoo.

Nuori marketpäällikkö ideoi traktorin ratissa

Sale Kaskisen uusi marketpäällikkö Kaisa Mäkelä aloitti uransa Eepeellä 19-vuotiaana kesätyöntekijänä Kristiinankaupungin S-marketissa. Hyvällä asenteella ja iloisella luonteella varustettu Mäkelä on edennyt kymmenessä vuodessa alle kolmekymppisenä marketpäälliköksi.
– Ovat ottaneet minut hyvin mukaan esimiesten joukkoon. Olen saanut paljon tukea ja kannustusta, hän kiittää.

S-ryhmän esimieskoulutuksen myötä Mäkelä on päässyt näyttämään kykynsä eri toimipaikoissa. Ennen Sale Kaskista hän toimi apulaispäällikkönä S-market Kristiinankaupungissa. Hyvää kokemusta antoi myös kolmen kuukauden työpestien vaihto Närpiön S-marketin apulaispäällikön kanssa.
– Olen tehnyt sijaisuuksia monissa lähialueen Eepeen toimipisteissä. Vaihtelu virkistää ja laajentaa näkemyksiä, ja on myös kiva tutustua uusiin ihmisiin.

Marketpäällikkö odottaa mielenkiinnolla, millaiseksi uusi työ Sale Kaskisessa muodostuu. Vielä ei ole ollut aikaa perehtyä myymälän tulevaan muodonmuutokseen, tärkeintä on ensin tutustua omaan tiimiin ja asiakkaisiin.
– Tämä on pikkuinen kaupunki, jossa kaikki tuntevat toisensa. Olen saanut paljon tervetulotoivotuksia, se lämmittää mieltäni.

Ilopilleriksikin kuvailtua Mäkelää eivät johtamisen haasteet pelota, tasapuolisuudella ja avoimuudella pääsee pitkälle. Ja aina voi kysyä, jos ei jotain tiedä tai osaa.
– Meillä on täällä hyvä työtiimi ja Eepeellä vahvat tukiverkot, jotka kyllä kannattelevat, hän luottaa.

Puheliaan pomon latautumisen paikka on metsä, johon hän painelee kiireisen työpäivän jälkeen. Siellä mieli lepää, ja päässä pyörivät ajatukset rauhoittuvat.
– Minulla on sivubisneksenä traktoriurakointiyritys, jossa teen isäni kanssa lumitöitä ja muita hommia. Siellä traktorin ohjaamossa saan monesti uusia hyviä ideoita myös kaupan töihin, hän paljastaa hymyillen.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Joni Kuusisto

Onnellinen hotelliasiakas on hän, joka löytää pehmolelunsa huoneesta huolellisesti peiteltynä tai hän, joka saa marssia suoraan puhtaisiin lakanoihin itsepalveluautomaatin kautta. Asiakkaasta huolehtiminen on oivaltamista, jolle digipalvelut antavat lisää tilaa ja mahdollisuuksia.

Original Sokos Hotel Lakeus sai keväällä S-ketjulta merkittävän tunnustuksen, joka tuntuu erityisen hyvältä poikkeusolojen aiheuttaman epävarmuuden keskellä. Seinäjokelainen hotelli valittiin koko Suomen Sokos Hotels -ketjun vuoden parhaaksi hotelliksi.

Vastaanottopäällikkö Merja Rantala korostaa, että kaiken takana ovat ihmiset: vieraiden auttamiselle vihkiytynyt henkilökunta, joka noteeraa asiakkaan joka kulman takana.
– Tärkeintä on alku. Se, että asiakas kokee tulleensa huomatuksi. Tämä väki todella osaa sen. Esimerkiksi siitä tulee asiakkailta paljon kiitosta, kun kerrossiivoojat jutustelevat asiakkaan kanssa.
– Olemme yhtä taloa ja aina asiakasta varten olemassa työroolista riippumatta. Kaikki tervehtivät, neuvovat ja ottavat asioista selvää tarvittaessa, Rantala mainitsee.


Asiakastyytyväisyys syntyy pienistä asioista, kuten siitä, että pieni vieras löytää pehmolelunsa huolellisesti peiteltynä huoneestaan. Tämän eteen koko hotellihenkilökunta, kuten kerroshoitaja Sinikka Timmerbacka tekee joka päivä parhaansa.

Hotellikokemus digitaalistuu

Ketjun parhaan hotellin valinnassa ratkaisivat asiakastyytyväisyys, henkilöstön tyytyväisyys ja myös taloudellinen tulos.

– Aiempina vuosina molemmat hotellimme, niin Vaakuna kuin Lakeus, ovat olleet useasti kärkisijoilla asiakastyytyväisyydessä. Sitäkin upeampaa on nyt olla koko maan ykkönen vielä laajemmilla kriteereillä mitattuna, Rantala hymyilee.

Onnellistaminen on sana, johon on kiteytetty Sokos Hotels -ketjun asiakaspalvelun tavoite. Se sisältää monia asioita, joille myös digikehityksellä on paljon annettavaa.

Sisäänkirjautuminen nopeutuu, kun asiakkaat voivat halutessaan täyttää matkustajakortin sähköisesti etukäteen S-Card-sovelluksessa.
Lisäksi Eepeen hotelleissa otettiin keväällä käyttöön sisäänkirjautumisen itsepalveluautomaatit ja syksyllä mobiiliavain.
– Osa asiakkaista kokee saavansa parasta mahdollista palvelua, kun saa saapua hotelliin jonottamatta suoraan automaatin kautta. Toiset arvostavat palvelua kasvokkain. Molemmille on oma käyttäjäkuntansa, sanoo Rantala.

Virkailijoista tuli hotelli-hosteja

Samalla kun saapumis- ja lähtörutiinit tehdään osin digipalveluna, vapautuu henkilöstöltä aikaa läheisempään asiakaspalveluun.

Tiskin takana työskentelevien virkailijoiden sijaan hotellihenkilöstöstä kasvaa hotelli-hosteja, joiden tehtävä on huolehtia vieraista koko vierailun ajan.
– Hotelli-host ei välttämättä seiso tiskin takana palvelemassa asiakkaita, vaan istahtaa asiakkaan kanssa sohvalle. Huoneen valinta, pöytävaraukset ja muut palvelutoiveet hoituvat siinä kotoisasti kahvikupposen ääressä.

Tämänkaltaiselle palvelulle korona-aika on aiheuttanut tilapäistä takapakkia, mutta sen sijaan erilaiset huoneeseen vietävät palvelut ovat ottaneet harppauksia eteenpäin. Rantala kannustaa asiakkaita hyödyntämään niitä enemmänkin.
– Jos asiakas niin toivoo, huoneessa odottavat torilta haetut paikalliset mansikat, valmiiksi lämmitetty sauna tai Onni Oravan yllätyspaketti. Samoin huoneisiin tarjottavasta aamiaisesta ja ravintoloiden take away -annoksista on tullut koronan ansiosta peruspalvelua.

Onnellistaminen ei vaadi porealtaita tai kalleinta shampanjaa.

Mahdollisuus siihen piilee jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Joka kuukausi Sokos Hotels -ketjun hotellit kokoavatkin yhteen onnellistamistekoja, joista koskettavimmat palkitaan.

Se voi olla vaikka respan tarjoama koiranhoitoapu aamiaisen ajaksi tai sopivalla hetkellä tarjottu ilmapallo lapselle.
– Hyvä mieli syntyy hetken oivalluksista, asiakkaan elämää helpottavista ja piristävistä pienistä teoista.

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee