Eepee maksaa kesäkuussa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta 3 miljoonaa euroa

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa Eepeen asiakasomistajille ylijäämänpalautusta vuoden 2021 tuloksesta. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna 3,0 miljoonaa euroa. Määrä on yli kaksinkertainen edelliseen vuoteen verrattuna.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan edustajisto päätti kevätkokouksessa ylijäämänpalautuksen maksamisesta. Vuoden 2021 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan 3 miljoonaa euroa, mikä on yli kaksinkertainen summa edelliseen vuoteen verrattuna. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille 1 % Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupasta vuoden 2021 aikana tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Ylijäämänpalautus maksetaan asiakasomistajille 22. kesäkuuta 2022 etujen maksutilille S-Pankkiin. Ylijäämänpalautusprosentti nostettiin 0,5 prosentista yhteen prosenttiin.

− Ylijäämänpalautus on tapa palauttaa osa osuuskaupan ylijäämästä asiakasomistajille heidän vuosittaisten ostojensa suhteessa. Tämä on varmastikin mukava lisä monelle kotitaloudelle keskikesän kynnyksellä. Haluamme näin palkita yli 75 000 asiakasomistajaamme vuoden ostoista ja samalla tukea eteläpohjalaista ostovoimaa, toteaa Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Henrik Karvonen.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on maksanut ylijäämänpalautusta nyt viiden vuoden ajan.

Ylijäämänpalautus perustuu bonusostoihin asiakasomistajan oman osuuskaupan omistamista toimipaikoista. Ylijäämänpalautuksen perusteeseen ei lasketa kuuluvaksi bonusostoja muiden osuuskauppojen toimipaikoista, SOK:n yksiköistä tai S-ryhmän yhteistyökumppaneilta.

Ylijäämänpalautuksen maksamisesta päätetään osuuskaupan edustajistossa vuosittain. Päätös tehdään osuuskaupan hallituksen esityksen pohjalta.

Ylijäämänpalautus maksetaan niille asiakasomistajille, joiden asiakasomistajuus on voimassa Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupassa tilikauden viimeisenä päivänä ja joiden asiakasomistajuus maksuhetkellä jatkuu jossain S-ryhmän osuuskaupassa. Ellei asiakasomistajan osuusmaksu ole vielä kokonaan maksettu, ohjataan maksettava ylijäämäpalautus osuusmaksuun, kunnes se on kokonaan maksettu.

 

Lisätietoja ylijäämänpalautuksen maksusta voi tiedustella Eepeen asiakasomistajapalvelusta ma-to klo 10- 15, puh. 010 764 9200 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min) .

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Henrik Karvonen, toimitusjohtaja, puh. 040 057 2172, henrik.karvonen@sok.fi
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Tuomo Långnabba, talousjohtaja, puh. 050 311 7694, tuomo.langnabba@sok.fi

Tiedote 23.2.2022

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa rakentaa toimialueelleen useita sähköautojen latauspisteitä tulevien vuosien aikana. ABC-latausverkosto rakennetaan ABC-liikenneasemien, Prisman, S-marketien, Salejen ja Sokos Hotellien yhteyteen lähelle arjen asiointia. Eepeen ensimmäinen ABC-lataus otettiin Ähtärissä käyttöön 23.2. Latauspisteiden sähkö on uusiutuvaa energiaa.

Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa.

– Rakennamme useita sähköautojen latauspisteitä tulevina vuosina. Tuomme sähkölatauspisteet sinne, missä asiakkaat muutenkin asioivat. Lisäksi toimipaikkojen yhteydessä jo olemassa olevat yhteistyökumppaneiden latauspisteet palvelevat kuten ennenkin.  ABC-lataus Ähtärissä on kaksi suurteho- ja kaksi peruslatauspistettä. Kaikilla latauspisteillä voidaan ladata kahta autoa, joten yhteensä kahdeksan auton lataus onnistuu kerralla, kertoo toimialajohtaja Juhamatti Aronen.

Kaikki uudet sähkölatauspisteet toimivat saman ABC-lataus-brändin alla riippumatta siitä, minkä toimipaikan yhteydessä ne ovat.

Markkinoiden helpoin ja luotettavin lataus

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja. Tavoitteeseen päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla ja nopealla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, jonka päälle kertyy Bonusta.

Asiointi ja maksaminen tapahtuu ABC-mobiililla, jota käyttää jo sadattuhannet tyytyväiset asiakkaat. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehitetty sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, laitteet Suomesta

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia omaan tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.

Laitteistot toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä kotimainen Kempower, jonka laitteistoista asiakkaat ovat antaneet tyytyväistä palautetta. Kempowerin laitteistot rakennetaan Lahdessa.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmä-tasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2022–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Juhamatti Aronen, puh. 050 388 3506,  juhamatti.aronen@sok.fi

Tiedote 22.2.2022

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on laajentanut Seinäjoella polttonesteiden tarjontaa avaamalla rakenteilla olevan S-market Simunan pihaan uuden mittarikentän.

Uusi ABC S-market Simuna on järjestyksessä toinen Eepeen polttonesteasema, jossa myydään ABC-ketjun uutta, täysin uusiutuvaa Nero Dieseliä. Nero Diesel vähentää koko elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sitä voidaan tankata kaikkiin dieselautoihin.

Uusiutuva Nero Diesel on erinomainen ratkaisu paikalliseen ilmanlaadun parantamiseen ja oman henkilökohtaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Nero Diesel valmistetaan suurimmaksi osaksi jäte- ja tähdepohjaisista raaka-aineista, mikä vähentää osaltaan kasvihuonekaasupäästöjen määrää.

– Nero Diesel on monella tavalla erittäin hyvä tuote. Sen lisäksi, että se vähentää olennaisesti hiilidioksidipäästöjä, siinä on esimerkiksi paremmat palamisominaisuudet ja erinomaiset kylmäominaisuudet, ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo.

Uusiutuva Nero Diesel on kemialliselta rakenteeltaan fossiilisen dieselin kaltaista. Nero Dieseliä ja muita diesellaatuja voi tankata sekaisin eikä sillä ole vaikutusta auton toimintaan. Toki uusiutuvan polttoaineen hyödyt autolle, autoilijalle ja ilmastolle korostuvat erityisesti silloin, kun sitä käytetään sellaisenaan.

ABC:n tavoitteena on mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Suomalaisessa liikenteessä tullaan pitkään käyttämään kaikkia energiamuotoja, ja siksi niiden kaikkien on oltava hyviä, vastuullisia ja kehittyviä.

– Kehitämme nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa tuomalla autoilun päästöjä vähentävän tuotteen, Nero Dieselin. Samaan aikaan olemme aloittaneet myös valtakunnallisen ABC-lataus-verkoston rakentamisen. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa, ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala sanoo.

ABC S-market Simuna sijaitsee Seinäjoen sisääntulotien varrella osoitteessa Bullerintie 2, 60200 Seinäjoki. Maksuvälineinä ABC S-market Simunassa toimivat maksukortit sekä ABC-mobiili.

Rakenteilla olevan uuden S-market Simunan arvioidaan avautuvan joulukuussa 2022.

 

Lue lisää Nero Dieselistä >>

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Juhamatti Aronen, puh. 050 388 3506,  juhamatti.aronen@sok.fi
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialapäällikkö Heli Back, puh. 010 764 9301, heli.back@sok.fi

Eepeen kehitys palautui kasvun tielle

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hyvä kehitysvire näkyi poikkeusvuonna 2021 monella tavoin. Myynnin 39,6 miljoonan euron kasvun lisäksi investoinnit olivat liki 22 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos ylitti 10 miljoonaa euroa. Positiivista kasvua oli myös henkilöstömäärässä ja asiakasomistajissa.

Eepeen verollinen myynti vuonna 2021 oli 514,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 39,6 miljoonaa euroa edellisestä vuodesta, kasvua tuli erityisesti marketkaupasta. Polttonesteiden myynti nousi 23,5 miljoonalla eurolla – vaikutusta oli sekä positiivisella litrakehityksellä että polttonesteiden kohonneella hintatasolla. Tilikauden operatiivinen tulos oli 10,4 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2020 oli 9,1 miljoonaa euroa.

Liikennemyymälä- sekä matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialoilla kasvua tuli vuoteen 2020 verrattuna, mutta alat kärsivät yhä koronarajoituksista ja liikkumisen vähentymisestä. Verrattaessa koronaa edeltävään vuoteen 2019, ravintoloiden myynti oli noin 40 prosenttia ja majoitusmyynti noin 30 prosenttia pienempi. ABC-sisäkaupan myynnistä uupui viidennes. Autokauppa kasvatti myyntiään, piristystä oli erityisesti uusien autojen myynnissä.

Vuoden 2021 bruttoinvestoinnit olivat huipputasolla: 21,8 miljoonaa euroa. Lukuisissa myymälä- ja kiinteistöuudistuksissa kiinnitettiin huomiota vastuullisuuteen toteuttamalla energiatehokkuutta parantavia toimenpiteitä. Näitä ovat esimerkiksi ympäristöystävällinen hiilidioksidikylmälaitos, tehokas lauhdelämmön talteenottojärjestelmä sekä energiapihi ledivalaistus. Kiinteistöjen katolle sijoitettavat aurinkopaneelit tuovat puolestaan omavaraisuutta energiantarpeeseen.

 

Marketkauppa:

Vahvan kasvun vuosi ruokakaupassa

Marketkaupan myynti oli 405,4 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisvuoteen 23,0 miljoonaa euroa eli 6,0 prosenttia. Päivittäistavarakaupan myynnin kehitys on ollut erinomainen, se kasvoi 4,1 prosenttia. Käyttötavarakauppa nousi 2,1 prosenttia. Mittarikenttien myynti kasvoi 29,1 prosenttia.

Kotoiluun keskittävä pandemiatilanne poiki marketkaupalle ennätysvuoden ruokakaupassa. Käyttötavarakaupassa suurimmat kasvut olivat puutarhassa ja pukeutumisessa. Hyviä tuloksia tuli myös asiakastyytyväisyystutkimuksista, joten marketkaupan vuosi sujui olosuhteista huolimatta positiivisessa vireessä.

Eepeen S-marketien lukuisat uudistukset etenivät suunnitellussa aikataulussa. Suurin investointi oli Teuvalla vanhan marketin tontille rakennettu, loppuvuodesta 2021 valmistunut uusi S-market. Alkuvuodesta saatiin valmiiksi konseptiuudistukset Jalasjärven ja Ilmajoen S-marketeissa ja kesällä Kurikan ja Vimpelin S-marketeissa. Syksyllä uudistui Törnävän S-market ja sopivasti joulukauppaan Ähtärin ja Närpiön S-marketit. Hyvä tahti jatkuu myös vuonna 2022, heti alkuvuodesta on työn alla Sale Kaskinen, josta tulee Eepeen ensimmäinen uuden konseptin mukainen Sale.

Ruoan verkkokauppa on jatkanut menestystään myös vuoden 2021 aikana. Hyllykallion Prisman Kauppakassi -palvelu on vakiinnuttanut paikkansa ja on jo myynniltään suuren Salen luokkaa. Sillä on myös jakelupisteet Joupin, Alakylän ja Törnävän S-marketeissa. Kauppakassi-palvelu laajentui vuoden lopussa maakuntaan, ensimmäisenä noutopisteet ilmestyvät joulun alla Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin. Vuonna 2022 ruoan verkkokaupan verkosto laajenee merkittävästi ympäri toimialueen.

Eepeen marketkaupan verkostossa oli vuoden 2021 lopussa yksi Prisma, 31 S-marketia, viisi Salea ja yksi Emotion-myymälä.

 

Liikennemyymäläkauppa:

Hellekesän myynti piristi vaikeaa vuotta

Liikennemyymälöiden myynti oli 80,3 miljoonaa euroa, joka on 15,7 miljoonaa euroa ja 24,2 prosenttia edellisvuotta enemmän. Ravintolakauppa kasvoi 14,8 prosenttia, polttonestekauppa 29,6 prosenttia ja ABC-Marketien myynti 10,5 prosenttia.

Koronapandemian rytmittämä vuosi oli liikennemyymälöille haasteellinen. Poikkeuksellinen hellekausi toi kaivatun piristysruiskeen, kun kesäkansa lähti liikkeelle ja käytti ahkerasti liikennemyymälöiden palveluja. Loppuvuoden aikana uudistettiin ABC Ähtäri ja samalla palvelut laajentuivat asiakkaiden toiveissa olleella Hesburgerilla. Lisäksi ABC Ähtäriin tulee vuoden 2022 alussa Eepeen ensimmäinen sähköautojen ABC-latauspiste, tämäkin vaatii isoja sähköteknisiä uudistuksia.

S-ryhmän uusi kassajärjestelmä Kassu otettiin käyttöön ABC Seinäjoella keväällä 2021. ABC Seinäjoki pääsi valtakunnallisena pilottikohteena antamaan järjestelmän toimivuudesta palautetta heti käyttöönoton alkumetreillä. Muihin Eepeen yksiköihin asiakaslähtöisyyttä vahvistava Kassu tulee käyttöön vuoden 2022 aikana.

Eepeen liikennemyymälä- ja polttonestekaupan verkostossa oli vuoden 2021 lopussa 11 ABC-liikennemyymälää, kaksi Salea, 23 ABC-automaattiasemaa ja kolme ABC CarWash-pesuyksikköä.

 

Matkailu- ja ravitsemiskauppa:

Koronapandemia ajoi alan vuoristoradalle

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 14,4 miljoonaa euroa, joka on 1,2 miljoonaa euroa ja 8,8 prosenttia edellisvuotta enemmän. Majoitusmyynti kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 15,3 prosenttia ja ravintolakaupan myynti 5,1 prosenttia.

Toimialan vuosi 2021 on ollut pandemiavuoristorataa: tapahtumien peruutussyöksykierteitä, poukkoilevaa sääntelyä ravintoloiden aukioiloajoista ja epävarmuutta tulevista mutkista. Onneksi matkailu- ja ravitsemiskaupan palvelukseen hakeutuu persoonia, joilla on poikkeuksellisen hyvä henkinen kapasiteetti sietää muutoksia. Mikäli pandemiatilanne jatkuu näin vielä pitkään, seuraukset voivat olla koko alalle katastrofaaliset. Uhkana on, että osaavat tekijät hakeutuvat muualle työllistyäkseen.

Seinäjoen uudistunut Amarillo avasi ovensa helmikuun alussa reilun kuukauden remontin jälkeen. Uusi upea ilme toi mukanaan The Table -elämyksen, joka kerää ystävät yhteen viettämään unohtumatonta iltaa. Keväällä ilon aiheena oli Original Sokos Hotel Lakeuden valinta vuoden 2020 Sokos Hotel -ketjun parhaaksi hotelliksi. Valinnassa ratkaisivat asiakastyytyväisyys, henkilöstön tyytyväisyys ja taloudellinen tulos.

Eepeen matkailu- ja ravitsemiskaupan verkostoon kuuluivat vuoden 2021 lopussa hotellit Original Sokos Hotel Lakeus ja Original Sokos Hotel Vaakuna sekä 12 ravintolaa.

 

Autokauppa:

Sähköistyvää ja kattavaa palvelua autoilijoille

Autokaupan myynti oli 12,2 miljoonaa euroa, joka on 0,3 miljoonaa euroa ja 2,4 prosenttia edellisvuotta enemmän. Uusien autojen myynti kasvoi 22,8 prosenttia ja vaihtoautokauppa laski 15,9 prosenttia.

Ess Autotalon kahden miljoonan euron uudistuksen ensimmäinen vaihe valmistui loppuvuodesta 2021. Tuolloin toteutettiin raskaimmat kiinteistötekniset työt ja uuden huoltohallin rakentaminen entisiin Hankkijan konehallin tiloihin. Saman tien jatkui toinen vaihe ja valmista pitäisi olla keväällä 2022.

Näin iso satsaus on välttämätön kiihtyvällä tahdilla kehittyvällä autoalalla, jossa autot sähköistyvät vauhdilla. Ess Autotalo tarjoaa maakuntaan ykkösluokan palvelukokonaisuuden, jossa autojen myynti, huolto ja katsastus ovat saman katon alla. Luvassa on myös työpaikkoja uusille automekaanikoille.

Asiakkaat ovat kiinnostuneita ympäristöseikoista ja pohtivat autoa hankkiessaan hinta-laatu-suhteen lisäksi entistä enemmän myös hinnan suhdetta päästöihin. Vuonna 2021 valtio jakoi romutuspalkkiota ja täyssähköauton ostaja vapautui autoverosta lokakuusta 2021 lähtien. Toivottavasti nämä toimet kannustavat uusien autojen ostajia vastuullisille autokaupoille.

Eepeen autokaupan toimialalle kuuluivat vuoden 2021 lopussa Ess Autotalo, Ess Katsastus ja S-Etuhuolto.

 

Asiakasomistajuus:

Asiakasomistajia 74 prosenttia alueen talouksista

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan asiakasomistajia oli vuoden 2021 lopussa 91 541. Eepeen toimialueella määrä kasvoi 306 henkilöllä ja talouspeitto pysyi 74 prosentissa. Eepeen bonusmyynti oli asiakasomistajille lähes 343 miljoonaa euroa.

Eepee palkitsi asiakasomistajansa keskimäärin 178 eurolla per jäsen. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 14,6 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa. Lisäksi heille maksettiin ylijäämänpalautusta 1,4 miljoonaa euroa. Eepeen asiakasomistajia palkittiin vuonna 2021 yhteensä 16,3 miljoonalla eurolla.

 

Henkilöstö:

Alueen suurin palvelualan työllistäjä

Eepee on toimialueensa suurin palvelualojen työllistäjä. Eepeeläisten lukumäärä oli vuoden 2021 lopussa 1 295 henkilöä. Henkilöstömäärä lisääntyi 34 henkilöllä.

Eepee työllisti 402 kesätyöntekijää, mikä oli 66 enemmän kuin edellisenä vuonna. Kesäharjoittelijoita palkattiin 330.

 

Investoinnit:

Energiatehokuutta ja liki 22 miljoonan euron investoinnit

Eepeen bruttoinvestoinnit käyttöomaisuuteen vuonna 2021 olivat 21,8 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 summa oli 15,5 miljoonaa euroa.

Vuoden aikana toteutettujen lukuisten myymälä- ja kiinteistöuudistusten lisäksi jatkettiin määrätietoisesti kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavia investointeja ja muita toimenpiteitä. Tavoitteena on, että energiatehokkuutta parannetaan kaikissa yksiköissä esimerkiksi uusien kylmäjärjestelmien, led-valaistuksen ja kiinteistöautomatiikan avulla. Kiinteistöjen katolle sijoitettavat aurinkopaneelit tuovat puolestaan omavaraisuutta energiantarpeeseen.

Eepee lisäsi syksyllä omistustaan S-Pankki Oyj:stä osana omistusjärjestelyitä, joissa SOK ja S-ryhmän alueosuuskaupat ostivat LähiTapiola Vahinkovakuutuksen, LähiTapiola Henkiyhtiön, LähiTapiolan alueyhtiöiden sekä Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elon osakkeet S-Pankki konsernin emoyhtiö S-Pankki Oyj:stä.

 

Konsernin tulos:

Operatiivinen tulos ylitti 10 miljoonaa euroa

Konsernin operatiivinen tulos tilikaudelta oli 10,4 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 9,1 miljoonaa euroa. Konsernin ylijäämä ennen veroja oli 10,2 miljoonaa euroa, mikä edellisenä vuonna oli 7,5 miljoonaa euroa. Taseen loppusumma oli 207,0 miljoonaa euroa ja omavaraisuusaste 77,3 prosenttia.

 

Näkymät vuodelle 2022:

Kehittyvä kauppa vahvistuu verkossa

Rajoitustoimia kiristettiin joulukuussa 2021 koko Suomessa, kun hallitus otti käyttöön hätäjarrutusmekanismin koronavirustartuntojen voimakkaan kasvun takia. Asetetut rajoitukset ja heikentynyt pandemiatilanne ovat vaikuttaneet voimakkaimmin palvelutoimialoihin. Parhaillaan on näköpiirissä rajoitusten purkamistoimet, mutta epävarmuus tilanteen kehittymisestä on suurta.

Pandemiatilanne ja tarjonnan pullonkaulat varjostavat edelleen maailman talouden ja sen myötä myös Suomen näkymiä. Vuoden 2021 aikana kohentunut työllisyysaste on saavuttanut pandemiaa edeltäneen tasonsa. Avoimien työpaikkojen määrä on edelleen korkealla tasolla, mutta puute ammattitaitoisesta työvoimasta rajoittaa työpaikkojen täyttymistä. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan kuluttajien luottamus talouteen on pysynyt hyvällä tasolla. He luottavat varsinkin omaan talouteensa, mutta odotukset Suomen taloudesta ovat laskeneet.

Eepee jatkaa vuonna 2022 verkostonsa ja palveluidensa kehittämistä. Useissa S-marketeissa ja Sale-myymälöissä tehdään kalusto- ja miljööuudistuksia, Ess Autotalon uudistus valmistuu kevään aikana ja uusi S-market Simuna loppuvuonna. Osana hankkeita toteutetaan myymäläkiinteistöissä myös energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian käyttöä parantavia toimenpiteitä. Ruoan verkkokaupan, S-kaupat.fi-palvelut laajentuvat kevään aikana merkittävästi kattaen koko Eepeen toimialueen.

Eepee-konsernin tulostaso ja taloudellinen tilanne jatkuvat hyvänä. Myynnin kasvuun vaikuttaa vallitseva koronapandemiatilanne, erityisesti matkailu- ja ravitsemiskaupassa myynti on riippuvainen rajoitustoimista ja kulutuskäyttäytymisen palautumisesta epidemiaa edeltäneelle tasolle.

 

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Kimmo Simberg p. 0500 369 717
talousjohtaja Tuomo Långnabba p. 050 311 7694

 

Pidä huolta -kampanja keräsi yli miljoona euroa nuorten mielenterveystyöhön – tukea myös Etelä-Pohjanmaan nuorille

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteella kerättiin 1 027 156 euroa nuorten auttamiseen ja tukemiseen. Kampanjan tuotto tullaan käyttämään lyhentämättöminä nuorille kriisiapua tarjoavaan Sekasin-chattiin ja nuorten mielenterveystaitojen vahvistamiseen.

MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa osallistuivat kampanjaan yhteensä 30 000 euron lahjoituksella osana LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron tukea.

Nuorten hätä on näkynyt erityisesti matalan kynnyksen kriisipalveluissa. Keräyksen lahjoitukset ohjataan MIELI ry:n valtakunnallisesti toimivaan Sekasin-chattiin, jonka toimintaa voidaan lahjoitusten myötä laajentaa. Akuutin tuen lisäksi voidaan tehdä nuorten mielenterveyttä vahvistavaa työtä ennaltaehkäisevästi sekä lisätä myös aikuisten osaamista tukea nuorten mielenterveyttä päivittäin.

”Kampanjan huikea tulos kertoo mielestäni ennen kaikkea siitä, kuinka laajasti yhteiskunnassa ja lahjoittajien keskuudessa on nyt tunnistettu nuorten ahdinko: Pidä huolta -kampanja haastaa myös julkisen puolen kantamaan vahvemmin vastuuta nuorista, kommentoi MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

”Keräys osoittaa, että Suomessa osataan lyödä hynttyyt yhteen eri tahojen kesken, kun asia koetaan tärkeäksi. Turvaamalla matalan kynnyksen avunsaannin Etelä-Pohjanmaan alueen nuoret saavat keinoja kohti parempaa oloa. Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toimipaikat ovat olleet sydämellä mukana viemässä Pidä huolta -viestiä eteenpäin”, sanovat asiakkuusjohtaja Tuula Rajala Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa ja markkinointi- ja viestintäjohtaja Sirpa Hakala-Ostensen LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa.

 

Kampanjan tuotto ohjataan käytännössä näin:

Sekasin-chat:

Kahdessa vuodessa:

Nuorten mielenterveyttä vahvistava työ:

 

pidahuolta.fi #pidähuolta #pidahuolta

 

Lisätiedot:

Tuula Rajala, asiakkuusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, puh. 010 764 9222, s-posti tuula.rajala@sok.fi
Sirpa Hakala-Ostensen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa, puh. 050 304 2040, s-posti sirpa.hakala-ostensen@lahitapiola.fi

 


Sekasin-chat

Sekasin-chat on valtakunnallinen laajasti avoinna oleva (ma-pe 9-24, la-su 15-24) 12-29 -vuotiaille tarkoitettu keskustelupalvelu, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviytymistä. Palvelu on ilmainen, anonyymi ja luottamuksellinen. Diagnooseja tai lähetteitä ei tarvita – nuoren oma arvio avun tarpeesta riittää. Sekasin-chattia koordinoi Sekasin Kollektiivi, joka on lukuisten toimijoiden yhteenliittymä, jonka yhteinen missio on, ettei kukaan nuori jää pahan olonsa kanssa yksin. Tuemme nuoria verkossa eri tavoin, kehitämme jatkuvasti olemassa olevia tukimuotoja ja kokeilemme uusia. Kohtaamme nuoria Sekasin-chatissa, ryhmä-chatissa ja Discord-yhteisössä. Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto sekä SOS-Lapsikylä. www.sekasin.fi

 

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Tiedote 15.12.2021

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi 14.12.2021 kokouksessaan Eepeen hallitukseen uutena valintana Tommi Rannan Seinäjoelta.
Ranta on toimitusjohtajana ja osakkaana konsultointiyritys MDI:ssä.  Hän on koulutukseltaan kauppatieteiden tohtori.

 

Eepeen hallituksen puheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Kimmo Simberg ja jäseninä Pirjo Pystykoski-Sopanen, Mikko Isoniemi ja Anu Keski-Filppula. Kimmo Simbergin siirtyessä eläkkeelle 1.3.2022, hallitukseen tulee Eepeen toimitusjohtajana tuolloin aloittava Henrik Karvonen.

Eepeen hallitukseen kuuluvat 1.1.2022 seuraavat henkilöt:

Kimmo Simberg, pj. kauppaneuvos, MBA toimitusjohtaja
Pirjo Pystykoski-Sopanen, vpj., toimitusjohtaja, yrittäjä, KTM
Mikko Isoniemi, kehitysjohtaja, Ilkka-Yhtymä Oyj, KTM, HHJ PJ
Anu Keski-Filppula, liiketoimintajohtaja, KTM, KLT
Tommi Ranta, yrittäjä, toimitusjohtaja, KTT

 

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Kimmo Simberg, puh. 010 764 6200
talousjohtaja Tuomo Långnabba, puh. 010 764 6207

 

Kuva: Anssi Kumpula

Tiedote 15.11.2021

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on laajentanut Seinäjoella polttonesteiden tarjontaa avaamalla S-market Joupin pihaan uuden mittarikentän.

Uusi ABC S-market Jouppi on ensimmäinen Eepeen polttonesteasema, jossa myydään ABC-ketjun uutta, täysin uusiutuvaa Nero Dieseliä. Nero Diesel vähentää koko elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sitä voidaan tankata kaikkiin dieselautoihin.

Uusiutuva Nero Diesel on erinomainen ratkaisu paikalliseen ilmanlaadun parantamiseen ja oman henkilökohtaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Nero Diesel valmistetaan suurimmaksi osaksi jäte- ja tähdepohjaisista raaka-aineista, mikä vähentää osaltaan kasvihuonekaasupäästöjen määrää.

– Nero Diesel on monella tavalla erittäin hyvä tuote. Sen lisäksi, että se vähentää olennaisesti hiilidioksidipäästöjä, siinä on esimerkiksi paremmat palamisominaisuudet ja erinomaiset kylmäominaisuudet, ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo.

Uusiutuva Nero Diesel on kemialliselta rakenteeltaan fossiilisen dieselin kaltaista. Nero Dieseliä ja muita diesellaatuja voi tankata sekaisin eikä sillä ole vaikutusta auton toimintaan. Toki uusiutuvan polttoaineen hyödyt autolle, autoilijalle ja ilmastolle korostuvat erityisesti silloin, kun sitä käytetään sellaisenaan.

ABC:n tavoitteena on mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Suomalaisessa liikenteessä tullaan pitkään käyttämään kaikkia energiamuotoja, ja siksi niiden kaikkien on oltava hyviä, vastuullisia ja kehittyviä.

– Kehitämme nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa tuomalla autoilun päästöjä vähentävän tuotteen, Nero Dieselin. Samaan aikaan olemme aloittaneet myös valtakunnallisen ABC-lataus-verkoston rakentamisen. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa, ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala sanoo.

ABC S-market Joupissa maksuvälineinä toimivat maksukortit sekä ABC-mobiili.

 

Lue lisää Nero Dieselistä >>

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialapäällikkö Heli Back, puh. 010 764 9301, s-posti heli.back@sok.fi

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi kokouksessa 5.10.2021 uudeksi toimitusjohtajaksi Henrik Karvosen.

Karvonen (49 v) on toiminut vuodesta 2014 lähtien Koillismaan Osuuskaupan toimitusjohtajana ja sitä ennen yhdeksän vuotta toimialajohtajana. Hänellä on kokemusta myös perheyrityksen toimitusjohtajuudesta. Henrik Karvonen muuttaa Etelä-Pohjanmaalle kevättalvella ja aloittaa Eepeen toimitusjohtajana 1.3.2022.

Toimitusjohtajan paikkaa haki 28 henkilöä, joista kahdeksan työskentelee S-ryhmässä ja 11 asuu Etelä-Pohjanmaalla.

Eepeen nykyinen toimitusjohtaja Kimmo Simberg siirtyy eläkkeelle kevättalvella 2022. Simberg on ollut toimitusjohtajana vuodesta 2003 lähtien.

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa
Hallintoneuvosto

 

Lisätietoja antavat:

Henrik Karvonen, Eepeen toimitusjohtaja 1.3.2022 lähtien, puh. 0400 572 172
Taavi Kivipelto, hallintoneuvoston varapuheenjohtaja, puh. 040 527 5445

Tiedote 21.9.2021

 

Pidä huolta -kampanja haastaa pitämään huolta nuoresta mielestä – Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupalta 10 000 euron lahjoitus

 

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Länsi-Suomessa. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

“Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

”Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ”, sanoo Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Kimmo Simberg.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Länsi-Suomessa mukaan kampanjaan.

 

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

Nuorten matalan kynnyksen kriisiapuun Sekasin-chattiin tuli yli 170 000 yhteydenottoa vuonna 2020, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan. Vuonna 2020 yhteydenottojen määrät ovat kasvoivat noin neljänneksellä.
Nuorten Sekasin-chatissa oli vuonna 2020 myös kaikkien aikojen kiireisin heinäkuu: yhteydenottoja tuli 12 000.
Sekasin-chatissa on havaittu myös se, että koronapandemia vaikuttaa vakavoittavan nuorten yhteydenottojen aiheita. Aiemmin huonosti voineet nuoret, ovat korona-aikana voineet entistä huonommin. Samalla tavalla yksinäiset nuoret, ovat nyt entistä yksinäisempiä.
Sekasin-chatin lisäksi myös Kriisipuhelimeen tulee tällä hetkellä eniten puheluja nuorilta aikuisilta. Yhteydenottojen yleisin syy on yleinen paha olo ja ahdistuneisuus.
Erityisesti koronapandemiaan liittyvien rajoitusten takia muuttunut arki on kuormittanut nuoria. Etäkoulu, puuttuvat kaverikontaktit, tulevaisuuden epävarmuus sekä huoli omasta ja läheisten terveydestä on haastanut jaksamista.

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste on ennennäkemättömän artistien, yksityishenkilöiden ja yritysten yhteistyöhanke. Tavoitteena on auttaa nuorten akuuttia mielenterveystyötä.
Hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio.
Mukana kappaleessa on yli 70 suomalaista artistia
Kappaleen ovat tuottaneet Jukka Immonen, Antti RZY Riihimäki, Jurek ja Eppu Kosonen.
Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry:n ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.

Kuinka voit lahjoittaa?

Tutustu eri lahjoitustapoihin pidahuolta.fi -sivustolla.
Voit lahjoittaa 10 euroa lähettämällä tekstiviestin MIELI numeroon 16499.
Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.
pidahuolta.fi #pidähuolta #pidahuolta

 

Lisätiedot:
Tuula Rajala, asiakkuusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, puh. 010 764 9222, tuula.rajala@sok.fi
Jutta Kajander, Viestinnän asiantuntija, MIELI ry, +358 40 801 4429, jutta.kajander@mieli.fi

Eepee-konserni
Seinäjoki 3.8.2021

YLEISTÄ ALKUVUODESTA

Suomen talouskasvu vahvistui alkuvuoden aikana koronapandemian helpotettua rokotusten ansiosta ja koronarajoitusten purkamisen käynnistyttyä. Maailmantalouden virkistyminen on vahvistanut myös suomalaisten vientiyritysten tavaroiden ja palveluiden kysyntää. Talouden positiivista virettä ja epävarmuuden väistymistä kuvaa kuluttajien luottamuksen parantuminen selvästi vahvemmalle tasolle kuin koronapandemian alkuvaiheessa vuosi sitten.

Tilastokeskuksen tuottaman kaupan pikaennakon mukaan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa vähittäiskaupassa 6,4 %. Koko Suomen päivittäistavaramarkkinan kasvu oli alkuvuonna maltillista edellisen vuoden ennätyskasvuun verrattuna. Päivittäistavarakaupan kokonaismyynti kasvoi kesäkuun loppuun mennessä 3,9 prosenttia. Korona kuitenkin koettelee edelleen vahvasti matkailu- ja ravitsemisalaa, jossa mahdolliset uudet koronapandemian aallot aiheuttavat jatkuvaa epävarmuutta.

Eepeen myynti kasvoi 244,1 miljoonaan euroon (=milj. €) eli 7,5 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Päivittäistavarakauppa kasvoi 4,5 % ja käyttötavarakauppa 6,0 %. Hyvää kasvua syntyi myös Eepeen polttonestekaupassa, jonka euromääräinen myynti kasvoi 23,9 % edellisvuodesta. Kasvuun vaikutti liikenteen palautuminen edellisen vuoden koronapandemian aiheuttaman liikenteen vähentymisen vuoksi sekä polttonesteiden maailmanmarkkinahinnan nousu. Myydyt bensiinilitrat kasvoivat 7,6 % ja diesellitrat 14,8 %.

Koronapandemian vaikutus näkyy yhä selvästi Eepeen liikennemyymäläkaupassa sekä matkailu- ja ravitsemiskaupassa. Liikennemyymälöiden sisäkauppa on hiljalleen palautumassa, mutta on yhä noin 20 % vuoden 2019 myyntiä jäljessä. Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti on noin puolittunut vuoteen 2019 verrattuna vaikkakin kesällä on ollut nähtävissä piristymistä.

Autokaupassa uusien autojen myynti ja jälkimarkkinointi kasvoivat, mutta vaihtoautokauppa kävi aiempaa vuotta heikommin.

Eepee uudisti ajanjaksolla voimakkaasti verkostoaan ja konsernin investoinnit ajanjaksolla kasvoivat 8,7 miljoonaan euroon edellisvuoden 7,7 miljoonasta eurosta. Alkuvuoden aikana toteutettiin useita marketkaupan myymäläuudistuksia sekä uudistettiin Seinäjoen Amarillo.

Eepeen operatiivinen tulos ajanjaksolla oli 2,6 milj. € (edv. 2,5 milj. €). Rahoitusasema jatkui vahvana ja omavaraisuusaste oli 76,6 %. Asiakasomistajien määrä oli kesäkuun lopussa 91 560 henkilöä. Eepee maksoi heinäkuussa tilikauden 2020 tuloksestaan ylijäämän palautusta 1,4 milj. €.

EEPEEN MYYNNIN KEHITYS

Eepee-konsernin kokonaismyynti oli 244,1 milj. € ja kasvoi 17,0 milj. € eli 7,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.

Marketkaupan verollinen myynti oli 196,4 milj. €. Toimialan myynti kasvoi 11,4 milj. € eli 6,2 % viime vuodesta. Kasvua toivat koronakriisin alusta lähtien kasvanut ruokakauppa sekä kylmäasemien parantunut polttonestemyynti. Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 4,5 % ja käyttötavarakaupan 6,0 %. Huhtikuussa 2020 käynnistetty ruoan verkkokauppa on jatkanut hyvää kehitystä edelleen vuoden 2021 aikana. Käyttötavarakaupan kysyntäalueista kasvoivat erityisesti rakentaminen ja remontointi, piha ja puutarha, sekä urheiluvälineet ja pukeutuminen.

Liikennemyymäläkaupan myynti oli 36,0 milj. €, missä kasvua viime vuoteen on 6,6 milj. € eli 22,3 %. Toimintaan vaikutti edelleen erityisesti ravitsemisliikkeiden rajoitukset, mutta lievemmin kuin vuotta aikaisemmin. Toimialalle ei kohdistunut koronasta johtuvia sulkupäätöksiä. ABC Markettien myynti kasvoi noin 19 % ja ABC Ravintolamyynti noin 30 % edellisvuoteen verrattuna. Kun sisäkaupan kokonaismyyntiä verrataan vuoteen 2019, voidaan todeta myynnin olevan kuitenkin noin 20 % pienempi. Eepeen myymät polttonestelitrat kasvoivat selvästi; bensiini + 7,6 % ja diesel +14,8 %. Volyymikehityksen taustalla on liikenteenpalautuminen edellisen vuoden koronapandemian aiheuttaman liikenteen vähentymisen vuoksi. Vuoden 2019 volyymeistä ollaan jäljessä noin 5 %. Tämän lisäksi polttonesteiden maailmanmarkkinahinnat nousivat ajanjaksolla ja euromääräisesti Eepeen polttonestekaupan myynti kasvoi 23,9 %.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli katsauskaudella 5,1 milj. €, mikä on 0,6 milj. € eli 11 % edellisvuotta heikompi. Majoitusmyynti laski 9,4 %. ja ravintolamyynti noin 11,8 % edellisvuodesta. Toimialalla näkyivät edelleen vahvasti koronasta johtuvat rajoitustoimet sekä työ- ja vapaa-ajan matkustuksen vähentyminen ja tämän seurauksena majoitus- ja ravintolapalveluiden kysynnän lasku. Heikkoja kehityslukuja selittää osittain vuoden 2020 hyvät kuukaudet ennen koronaa. Kesäkaudella 2021 niin majoitus- kuin ravintolamyynnissä oli kuitenkin nähtävissä parannusta vuotta aiempaan ja kesäkuun myynti kasvoi noin neljänneksen. Toimialan myynti vastaavana aikana vuonna 2019 oli 10,5 milj. € eli noin 5,4 milj. € enemmän kuin tänä vuonna, mikä kuvaa koronapandemian merkittävää vaikutusta toimialaan.

Ajanjaksolla matkailu- ja ravitsemiskaupan toimipaikoista olivat suljettuina vuoden alusta toukokuun lopulle saakka Original Sokos Hotel Lakeus ja sen ravintolat Marador ja Wilson. Iltaravintola Karma pysyi suljettuna koko alkuvuoden. Amarillo suljettiin tammikuussa uudistuksen ajaksi ja avattiin helmikuussa.

Autokaupan myynti oli 5,5 milj. €, mikä on 0,2 milj. € eli 3,3 % edellistä vuotta heikompi. Automyynnissä uusien autojen kauppa hieman kasvoi viime vuoteen verrattuna, mutta vaihtoautojen laski. Vaihtoautokaupassa on nähtävissä kova kysyntä hyvistä vaihtoautoista, mutta toisaalta niiden heikko saatavuus. Myös jälkimarkkinointi kasvatti myyntiään ja siihen vaikutti niin varaosakaupan kuin huoltopalveluiden kasvanut kysyntä.

EEPEEN LIIKEVAIHDON JA TULOKSEN KEHITYS

Eepee-konsernin liikevaihto 1.1.-30.6.2021 oli 201,2 milj. € eli 13,6 milj. € (7,3 %) edellisvuotta enemmän. Liiketoiminnan kiinteät kulut olivat 36,3 milj. € eli 18,0 % liikevaihdosta (edv. 17,5 %). Suunnitelman mukaiset poistot olivat 5,9 milj. € ja kasvoivat noin 0,3 milj. € edellisvuoteen verrattuna.

Konsernin liiketulokseksi muodostui 2,5 milj. €, jossa on kasvua 0,1 milj. € edellisvuoteen verrattuna. Konsernin operatiivinen tulos oli 2,6 milj. € eli 0,1 milj. € edellistä vuotta enemmän. Nettorahoitustuotot ajanjaksolla olivat viimevuotisella tasolla ja olivat 60 tuhatta euroa.

Ylijäämä ennen veroja oli 2,6 milj. € mikä on 0,1 milj. € edellisvuotta enemmän. Nettotulos katsauskaudelle kohdistettujen 0,6 milj. € verojen jälkeen oli 2,0 milj. €.

Konsernin omavaraisuusaste oli kesäkuun taseen mukaan 76,6 prosenttia ja laski hieman viime vuoden vastaavasta luvusta (78,7 prosenttia).

Oheisessa taulukossa on esitetty toimialojen liikevaihdon ja liiketuloksen kehitys 1-6 2021 edellisvuoteen verrattuna. Toimialojen liiketulokset on laskettu Eepee-konsernin sisäisillä palveluveloituksilla sekä tytäryhtiön Eepee-Kiinteistöt Oy:n veloittamilla liiketilojen hoito- ja pääomavuokrilla. Lakisääteiset henkilösivukulut on kohdistettu toimialoille kiinteällä prosentilla.

EEPEEN ASIAKASOMISTAJAT

Eepeen bonusmyynti asiakasomistajille oli katsauskaudella 164,7 milj. €, mikä on edellisvuotta 11,8 milj. € enemmän. Eepeen asiakasomistajille maksettu Bonus ja maksutapaetu olivat yhteensä 7,2 milj. €. Bonusmyynnin osuus oli 68 % Eepeen kokonaismyynnistä. Eepeen jäsenmäärä oli kesäkuun lopussa 91 560, jossa vähennystä vuoden 2020 vastaavaan ajankohtaan on 701 jäsentä. Eepeen toimialueella Eepeen asiakasomistajatalouksien määrä oli 73,9 % kaikista talouksista ja se kasvoi 166 talouden verran.

Osuusmaksujen kertymä oli katsauskauden lopussa 9 milj. €, jossa on 0,1 milj. €, vähennystä viime vuoteen. Eepee maksoi asiakasomistajilleen kesäkuussa vuoden 2020 tuloksestaan ylijäämänpalautusta 1,4 miljoonaa euroa (0,5 prosenttia) heidän viime vuonna Eepeen toimipaikoista tekemistään bonusostoista.

EEPEEN HENKILÖSTÖ

Eepee -konsernissa oli katsauskauden päättyessä työsuhteessa 1 512 henkilöä, joka on 161 henkilöä enemmän kuin edellisvuoden vastaavana ajankohtana. Kokonaismäärästä vakituisessa työsuhteessa oli 64 % eli 965 henkilöä. Vakinaisista työsuhteista kokoaikaisia oli 30 %. Eepee työllistää noin 750 kesätyöntekijää ja kesäharjoittelijaa kuluvana kesäkautena, lähinnä opiskelijoita ja koululaisia. Kesätyöntekijä- ja harjoittelijamäärät ovat palanneet lähelle edellisvuosien tasoa poikkeuksellisen kesän 2020 jälkeen. Eepeellä ei ole enää kevään jälkeen ollut työntekijöitä lomautettuna.

Henkilöstömäärä jakaantui toimialoittain seuraavasti, suluissa muutos 30.6.2020 tilanteesta:
Marketkauppa                                                  996   910 (86)
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa  285    227 (58)
Matkailu- ja ravitsemiskauppa                   176    163 (13)
Auto- ja autotarvikekauppa                         24       24 (-)
Muu henkilöstö                                              31        27 (4)

INVESTOINNIT

Eepee-konsernin investoinnit käyttöomaisuuteen olivat ajanjaksolla 8,7 milj. €, kun ne edellisenä vuonna olivat 7,7 milj. €. Kevään ja kesän aikana valmistuivat S-marketuudistukset Ilmajoella, Jalasjärvellä, Kurikassa ja Vimpelissä. Teuvalla uuden S-marketin rakentamisen 1. vaihe valmistui kesäkuussa, kun myymälä muutti uusiin tiloihin. Hankkeen 2. vaihe eli myymälän laajennus valmistuu joulukauppaan. Seinäjoella Törnävän S-marketin uudistus käynnistyi toukokuussa ja valmistuu vuoden loppuun mennessä. Seinäjoen Amarillo uudistettiin tammikuun aikana kokonaisvaltaisesti ja uuden liikeidean mukainen ravintola avattiin asiakkaille helmikuussa.

KONSERNIRAKENNE

Eepee-konsernin tuloslaskelmaan ja taseeseen on tilinpäätöksessä yhdistelty emo-osuuskunta Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan lisäksi tytäryhtiö Eepee-Kiinteistöt Oy, josta Eepeen omistusosuus on 100 prosenttia. Konserniyhtiön tilikausi on kalenterivuosi samoin kuin emo-osuuskunnallakin.

HALLITUKSEN ARVIO ALKUVUODEN KEHITYKSESTÄ JA NÄKYMISTÄ LOPPUVUODELLE

Ennusteiden mukaan Suomen talous jatkaa kasvua loppuvuoden aikana koronapandemian helpottaessa. Maailmantalouden kasvu vauhdittaa Suomen yritysten vientiä ja kotitalouksien kulutus nähdään jatkuvan vahvana. Koko vuoden bruttokansantuotteen kasvuksi Suomen Pankki ennustaa 2,9 %. Riskiarvioissa kuitenkin tunnistetaan, että pandemian jatkuminen toisi merkittävän riskin ennustetun talouskasvun toteutumiselle.

Loppuvuoden aikana Eepee jatkaa edelleen merkittäviä investointeja verkostoonsa ja palveluiden kehittämiseen. Käynnissä olevan S-market Teuvan uudistamisen lisäksi suurimmat investoinnit tehdään Ähtärissä, Närpiössä ja Ess Autotaloon Seinäjoella. Ähtärin S-market/ABC -kauppakeskuksessa toteutetaan sekä myymäläuudistukset että kiinteistötekniikan uusiminen. Uudistus tuo myös Hesburgerin ABC Ähtärin palvelutarjontaan. Närpiössä S-market uudistetaan uuden ketjukonseptin mukaiseksi sekä rakennetaan kiinteistöön vuokratila ulkopuolista vuokralaista varten. Ess Autotalossa käynnistyy mittava kiinteistöuudistus, jonka yhteydessä jälkimarkkinoinnin tilat ja kalusto uusitaan. Hanke käynnistyy elokuussa ja tulee jatkumaan keväälle 2022. Lisäksi Eepee laajentaa palveluverkostoaan käynnistämällä rakennustyöt keväällä Seinäjoen kaupungilta ostetulla liiketontilla Seinäjoen Simunassa. Tontille tulee vuoden loppuun mennessä valmistumaan ABC-mittarikenttä ja vuoden 2022 aikana uusi S-market.

Eepeen myynti on kehittynyt kesän aikana positiivisesti vuotta aiempaan verrattuna. Näkymät loppuvuodesta jatkuvat kuitenkin epävarmoina ja riippuvat koronapandemian kehittymisestä ja uusista rajoitustoimista. Eepeen taloudellinen asema jatkuu kuitenkin vankalla pohjalla ja tuloksen odotetaan parantuvan viime vuodesta.

Toimintakatsaus 1.1.-30.6.2021 pdf-muodossa | Taulukko-osa pdf-muodossa

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Kimmo Simberg puh. 0500 369 717 ja talousjohtaja Tuomo Långnabba puh. 050 311 7694.