Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa työllistää tulevana kesänä noin 700 nuorta. Tuosta joukosta aika moni jatkaa työuraansa vakituiseksi eepeeläiseksi. Varsinainen kesätyöntekijähaku 2022 alkoi jo joulukuun puolessa välissä. Nuoremmille suunnattavan kesäharjoitteluohjelman haku starttaa myöhemmin keväällä.

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan HRD-asiantuntija Tommi Suvisalmi kertoo, että nuorten kiinnostus hakea kesätöihin Eepeelle on ollut viime vuosien aikana kasvusuuntainen.
– Eepee näyttää kiinnostavan nuoria tai sitten kysymys on yleisestä aktivoitumisesta työnhakumarkkinoilla. Viime vuonna meillä on ollut kesätöissä huippuporukkaa, toivottavasti sama suuntaus jatkuu tulevanakin kesänä.

Eepeelle kesätyöntekijät ovat tärkeä voimavara nyt ja tulevaisuuden kannalta. Suvisalmi toteaa, että ensisijainen tarve on täyttää lomista ja sesongista johtuvaa työntekijäpulaa. Tärkeä seikka on myös se, että kesätyöntekijät ovat potentiaalisia uusia eepeeläisiä. Motivoituneet tyypit ja ahkerat oppijat tapaavat jäädä taloon pitemmäksi aikaa.
– Moni on kulkenut saman reitin eli tet-harjoittelu, tutustu ja tienaa -pesti, kesätyöpaikka, opiskelun ohessa työskentely ja valmistumisen jälkeen vakituinen työpaikka, Suvisalmi kuvailee.

Täsmähaulla parhaat jatkomahdollisuudet

S-market Kivistön marketpäällikkö Elina Jaakkola neuvoo panostamaan työhakemukseen. Sen on hyvä olla kohdennettuna haettavaan työpaikkaan.

Kesätyössä selviää parhaiten, kun on motivoitunut oppimaan uutta. Jaakkola korostaa, että kesätyö tarjoaa hyvän mahdollisuuden kehittää itseään myös tulevaisuutta varten.
– Siksi siitä kannattaakin ottaa kaikki mahdollinen irti ja oppia asioita työkavereilta. He auttavat mielellään ja perehdyttävät työhön.

Eepeen marketkauppa tarjoaa kesätyöpaikkoja ympäri toimialuetta. Työtehtävissä on tärkeää asiakaspalveluasenne ja kyky tarttua erilaisiin kaupan tehtäviin. Monelle nuorelle kesätyö on poikinut myös ilta- ja viikonloppuansiota läpi opiskeluvuoden.

Hyvä työasenne paikkaa kokemusta

– Työhaastattelussa auttaa, kun on vähän perillä asioista. Hyviä tietolähteitä ovat esimerkiksi samassa työpaikassa olleet kaverit ja toimipaikan somekanavat, ABC Lapuan liikennemyymäläpäällikkö Tina Vainionpää vinkkaa.

Monille nuorille hakijoille kesätyöpaikka voi olla ensimmäisiä, ja siksi haastattelussa jännittää kovasti. Vainionpään tavoitteena on luoda työhaastatteluun keskusteleva ilmapiiri, jossa nuoren oma persoona pääsisi parhaiten esiin.

Innokkaalla asenteella paikkaa kokemuksen puutetta. Positiivisuus ja se, että on aidosti kiinnostunut työstä ja uuden oppimisesta ovat Vainionpään mukaan hyviä kesätyöntekijän ominaisuuksia.

Eepeen liikennemyymälöissä työ on hektistä ja monipuolista. Kesän aikana on mahdollista oppia monenlaisia tehtäviä: asiakaspalvelua, Hesburgeria, Veikkausta, keittiöhommia ja siivousta.
– Tämä kesätyö sopii heille, jotka uskaltavat mennä välillä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Vastineeksi voi kesän aikana oppia todella paljon. Eepeelle voi tulla töihin turvallisin mielin, sillä meillä perehdytetään hyvin eri tehtäviin ja kannustetaan kysymään rohkeasti, jos ei joitain asiaa osaa, Vainionpää vakuuttaa.

Heittäytymiskykyä ja siviilirohkeutta

Matkailu- ja ravitsemiskauppa eli mara tarjoaa Eepeellä kesätyöpaikkoja, joissa on vauhtia ja monenlaisia tilanteita kasvaa rohkeammaksi. Amarillon ravintolapäällikkö Joonas Uitto kertoo, että heidän alansa hommissa arvostetaan kovasti uskallusta työskennellä myös useammassa eri työpisteessä.
– Jos tällaista intoa on, niin sen kannattaa kertoa heti hakuvaiheessa. Eepee on siinäkin suhteessa upea työnantaja, että kesätyöntekijä voi työskennellä jopa monella eri toimialalla, hän kehuu.

Maralla keskitytään Uiton mukaan huolenpitobisnekseen eli palvelemaan asiakkaita niin, että hänellä on mahdollisimman hyvä olla. Jotta näin todella tapahtuu, kaikki kumpuaa hyvinvoivista työtiimeistä ja halusta olla omassa työssään maailman paras.
– Olipa työn toimenkuva mikä tahansa, niin sitä kannattaa tehdä tuolla maailman paras -asenteella.

Uiton viesti kaikille Eepeelle töihin tuleville nuorille on, että kesätyöpaikka on juuri niin hyvä kuin millaiseksi sen itse haluaa tehdä. Oppia ei tule vain kokeneilta alan konkareilta, vaan myös töihin tulevilla nuorilla on paljon annettavaa työyhteisölle.
– Vaikka tämä ei olisikaan loppuelämän työpaikka, mitä se osalle onkin, niin meillä oppii tärkeitä taitoja myös tulevaisuuden työelämää varten, Uitto uskoo.

 

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Ruoan verkkokauppa avautuu Alajärven, Alavuden ja Kauhajoen S-marketeissa juuri sopivasti joulukiireitä helpottamaan. Kauppakassi-palveluun pääsee osoitteesta s-kaupat.fi.

Miltä kuulostaisi, jos tänä vuonna ei tarvitsisikaan puskea hikisenä ostoskärryjen kanssa joulukiireiden keskellä, vaan kauppalistaa voisi rakentaa kaikessa rauhassa omalla kotisohvalla glögilasillisen seurassa?

Kauppakassi-palvelu laajenee asteittain Seinäjoelta maakuntaan, jolloin ostokset saa näppärästi läheltä. Ensimmäisenä noutopisteet ilmestyvät Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin.
– Keräily tehdään S-marketin omasta valikoimasta, joka on asiakkaille tuttu. Sieltä on helppo tulla noutamaan valmiiksi pakatut ostokset, sanoo Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi viime vuonna moninkertaiseksi, ja moni ihastui tilaamisen helppouteen ja käytännöllisyyteen. Kotona voi suunnitella vaikka viikon ostokset ja vertailla hintoja. Huolellisesti keräiltyjen ja pakattujen tuotteiden kylmäketju ei pääse katkeamaan, joten ruoka on varmasti tuoretta.

Innolla uutta kohti

Prismassa Kauppakassi-palvelua on pyöritetty nyt puolitoista vuotta, ja palaute on ollut hyvää. Marketkaupan johtajan Jari Palon mukaan erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa.
– Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa. Saamme näistä kolmesta ensimmäisestä maakunnan S-marketista arvokasta tietoa, jonka perusteella pystymme kehittämään Kauppakassia, Palo sanoo.

Ensimmäisiä verkosta tilattuja ostoksia päästään keräilemään Alavudella, Alajärvellä ja Kauhajoella vielä tänä vuonna. Alavuden S-marketin marketpäällikkö Jonna Harju-Panula kertoo lähtevänsä aina mielellään uudistamaan myymälän toimintaa ja palveluita.
– Tuohan tämä vähän uutta työhömme, mutta meillä on loistava työporukka, jonka kanssa tämäkin asia sisäistetään nopeasti.
Harju-Panula toivoo, että kuluttajat löytävät palvelun, ja että Alavuden S-market saisi jopa uusia asiakkaita Kauppakassin myötä.
– Voisi ajatella, että verkkokauppa helpottaa esimerkiksi lapsiperheiden ja ikääntyneiden elämää. Palvelu on kuitenkin tarkoitettu kaikille, hän muistuttaa.

Helpompaa tilaamista

Verkko-ostosten tekeminen onnistuu tästä lähtien osoitteessa www.s-kaupat.fi.
Tähän saakka ruokaa on voinut tilata Foodien kautta, mutta vähitellen kaikki ruoan verkkokauppa siirtyy S-kauppoihin.
Uusi järjestelmä on entistä helpompi käyttää, ja sen kautta voi tehdä tilauksen jopa 30 päivän päähän. Edellisenä päivänä puoleenyöhön mennessä tehdyt tilaukset ovat noudettavissa seuraavana päivänä klo 12 jälkeen.

Miksi kokeilisit Kauppakassia?

– Valmiiksi keräillyt ostokset säästävät aikaa.
– Ennakkosuunnittelu vähentää heräteostoksia.
– Voit hyödyntää tarjouksia ja vertailla hintoja.
– Noutopisteeltä saat aina tuoretta ja kylmäketjusta pidetään hyvää huolta.
Ruoan verkkokauppa on nyt osoitteessa www.s-kaupat.fi.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hallintoneuvosto valitsi kokouksessa 5.10.2021 uudeksi toimitusjohtajaksi Henrik Karvosen.

Karvonen (49 v) on toiminut vuodesta 2014 lähtien Koillismaan Osuuskaupan toimitusjohtajana ja sitä ennen yhdeksän vuotta toimialajohtajana. Hänellä on kokemusta myös perheyrityksen toimitusjohtajuudesta. Henrik Karvonen muuttaa Etelä-Pohjanmaalle kevättalvella ja aloittaa Eepeen toimitusjohtajana 1.3.2022.

Toimitusjohtajan paikkaa haki 28 henkilöä, joista kahdeksan työskentelee S-ryhmässä ja 11 asuu Etelä-Pohjanmaalla.

Eepeen nykyinen toimitusjohtaja Kimmo Simberg siirtyy eläkkeelle kevättalvella 2022. Simberg on ollut toimitusjohtajana vuodesta 2003 lähtien.

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa
Hallintoneuvosto

 

Lisätietoja antavat:

Henrik Karvonen, Eepeen toimitusjohtaja 1.3.2022 lähtien, puh. 0400 572 172
Taavi Kivipelto, hallintoneuvoston varapuheenjohtaja, puh. 040 527 5445

Kun Eepee valitsee lähiruokatuotteita kaupan hyllylle, tärkeintä ei ole massiivinen tuotantomäärä vaan kiinnostavuus ja laatu. Lähes kaikki lähellä tehty pääsee vähintään kokeilemaan Eepeen marketkaupan valikoimiin.

Joskus palaset loksahtavat paikoilleen ja elämä muuttuu äkkiä. Näin kävi vuosi sitten marraskuussa erilaisia yrityksiä ostoaikeissa haarukoiville Shirin ja Shahlan Namiqille, jotka tulivat vierailulle Kurikkaan. Siskokset löysivät Vatajanrannan Vuohitilalta vieraanvaraisuuden, jonka siivittämänä syntyi Voihan Vuohi! -brändi ja naisista tuli meijeriyrittäjiä tilan kupeeseen.

Kun uudet Voihan Vuohi! -vuohenmaitojäätelöt ja juustot saatiin markkinoille, niistä kiinnostui myös Eepee. Nyt tuotteita myydään pieniä eriä yli kahdessakymmenessä Eepeen alueen S-marketissa ja Prismassa.

– Vuohenmaitojäätelö on erilainen tuote ja ennen kaikkea paikallinen. Tällaisille tuotteille löytyy ehdottomasti paikka Eepeen valikoimissa, sanoo ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski.

Tilaa myös pienille

Lähiruoka on aina kuulunut Eepeen ruokakauppojen perusvalikoimiin. Viime aikoina Hevonkoski ja hänen kollegansa ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen ovat työskennelleet yhä aktiivisemmin sen eteen, että myös aivan pienet tuottajat saavat tuotteensa myyntiin.

– Tuotantomäärillä ei ole niinkään väliä, sillä pienet erät sopivat meilläkin paremmin varastoon. Emmekä vaadi pientuottajilta mitään kalliita järjestelmiä. Tärkeintä on, että tuote on kiinnostava, sillä ei ole liikaa kaltaisiaan kilpailijoita ja tilaus-toimitusketju saadaan rustattua kaikkien kannalta järkeväksi, Järvinen listaa.

Jos alkusysäys vuohitilalla oli vieraanvarainen Namiqeille, niin yhteistyö Eepeen kanssa on vahvistanut tunnetta entisestään. Toimitusjohtaja Shirin Namiq arvostaa välittämistä, jolla Eepee otti aloittavat yrittäjät vastaan.

Hän kokee, että matkaa kuljetaan keskustellen ja pienin askelin yhdessä.
– He todella ymmärtävät, mitä on olla pientuottaja. Kynnys ei ollut korkea ja saimme apua jopa käytännön järjestelyissä, kuten kuljetuksissa. Eepeeläisiltä olemme saaneet arvokkaita vinkkejä myös tuotekehitykseen. Heillähän on paras tietämys siitä, mitä asiakkaat nyt haluavat. Tällaista yhteisvastuullisuutta ja maakunnan hyvinvoinnista välittävää asennetta minä arvostan, Namiq sanoo.

Ryhmäpäälliköt Jussi Järvinen ja Ann-Christina Hevonkoski ottivat muista erottuvan Voihan Vuohi! -lähituotteen mielellään Eepeen valikoimiin.

Ponnahduslauta kasvuhaluisille

Lähituottajia on Eepeen ringissä nyt parisensataa ja eri tuotteita toistatuhatta. Eniten lähituotteita löytyy tuoreiden kasvisten sekä leipomo- ja panimotuotteiden joukosta. Tutustumiskäynnit paikallisten yrittäjien tehtaille ja tiluksille ovat opettaneet paljon myös ryhmäpäälliköille.
– Olemme päässeet tuotannon alkulähteille, kuten mahlankeruuseen Soinin Vehun kylässä, kiittää Hevonkoski.

Panimo- ja leipomokierrokset taas ovat avanneet silmiä siitä, mitä paikallisuus merkitsee koko maakunnalle silloin, kun se on otettu tuotteen kaikissa vaiheissa huomioon.
– Vaikkapa Pirjon Pakarin leivät. Ei niitä ole vain leivottu täällä Seinäjoella, vaan myös kaikki raaka-aineet ovat läheltä, jatkaa Järvinen.

Uusia lähituottajia Eepee haarukoi valikoimiinsa jatkuvasti lisää. Esimerkiksi yhteistyössä Into Seinäjoen kanssa järjestettäviltä vuosittaisilta Lähiruokatreffeiltä on löytynyt monta uutta kumppania.

Lentoon ei tarvitse lähteä heti. Muutaman kuukauden kokeilun jälkeen tarkistetaan toimittajan kanssa myynnin kehitys sekä keskustellaan mahdollisista muutoksista ja markkinointitoimista. Vasta vuoden jälkeen päätetään jatkosta.
Samalla kasvuhakuisille elintarvikeyrityksille voi avautua uusia mahdollisuuksia.
– Ensin voidaan kokeilla omassa lähimarketissa, sitten koko Eepeen alueella ja kyllä välillä niinkin käy, että tuote ottaa siivet alleen ja valtaa valtakunnalliset markkinat. Tämä kaikki sopii meille, Järvinen lataa.

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen (Eepee) ja Tuukka Kiviranta

Seinäjokelaisen Tiina Jyllilän kännykässä on S-mobiili, pätevä pikku apulainen perheen talouden pyörittämisessä. Kun kaikki pankki- ja kauppa-asiat löytyvät kätevästi samasta sovelluksesta, ei tarvitse vilkuilla kilpailijoiden suuntaan.

Kurikassa toimivan ohutlevyteknologiaan erikoistuneen Relicomp Oy:n hallintojohtaja ja yrittäjä Tiina Jyllilä on taloudessa keskittämisen mestari.
– Tilini on S-Pankissa, joten voin hoitaa S-mobiilin avulla kaikki laskut. Kauppa- ja polttoaineostokset olen keskittänyt S-ryhmään. Perheen vakuutukset ovat LähiTapiolassa, joten sieltäkin tulee Bonusta. Bonuksia käytämme hotelliyöpymisiin ja kun käymme ketjun ravintoloissa syömässä, hän kertoo.

Tiina ei edes muista, kuinka kauan S-mobiili on ollut osa hänen elämäänsä. Se on käytettävyydeltään niin onnistunut, ettei hänellä ole tarvetta enää maksaa laskuja tietokoneella. Ja kun käyttö on näin helppoa, ei tarvitse miettiä myöskään vaihtoa vieraisiin.
– Olen joskus katsonut, kun ystäväni käyttävät toisen kauppaketjun sovellusta ja ihmetellyt, miten hankalalta se vaikuttaa, hän toteaa.

Kuitit sähköiseksi ja ruokakorista dataa

Heti kun tuli mahdolliseksi, Tiina otti käyttöön sähköiset ostokuitit. Hänestä on helpottavaa, kun ei tarvitse enää kassalla joka kerta todeta ”ei kiitos” paperiselle kuitille. Kaikki ostokset tallentuvat S-mobiiliin ja sieltä edelleen Omat ostot -dataksi, joka kertoo perheen ostokäyttäytymisestä.
– Oli yllätys huomata, miten paljon meillä menee rahaa esimerkiksi juustoihin.

Oman ruokakorin tutkiminen on Tiinasta kiinnostavampaa kuin hintavertailut, joita myös on mahdollista S-mobiilissa tehdä. Hän ei ole hintojen perässä liikkuva ostaja, häntä ohjaavat muut arvot, kuten ruoan korkea kotimaisuusaste ja asiakasuskollisuus.
– Kasvoin Kauhajoella perheessä, jossa oltiin uskollisia osuuskauppalaisia ja olen juurruttanut sen myös omaan perheeseeni. Vihreä kortti ja S-mobiili löytyvät myös tyttäreltäni. Kätevää on myös se, että takuukuitit tallentuvat automaattisesti S-mobiiliin. Jos joku kodinkone menee rikki, niin todiste takuusta on heti käden ulottuvilla kännykässä.

Toistaiseksi S-mobiilin tarjoamat sijoituspalvelut ovat jääneet Tiinalta käyttämättä. Hän on kyllä tutkinut vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi ostoksien yhteydessä säästämistä. Silloin jokaisesta ostoksesta menisi yksi euro tilille, jonne kertyneet varat sijoitettaisiin rahastoon.

Yritysvastuu näkyy kaupassa

Jyllilöiden lähikauppa on S-market Kivistö, jonka pihalta löytyy auton tankkauspiste. Isommat ostokset Tiina tekee Hyllykallion Primassa, jonka naapurissa on myös Bonuksia tuottava Prisman Kesäpiha.
– Käymme niin usein syömässä Talriikissa ja Amarillossa, että tarjoilijoista on tullut tuttuja. Oli hienoa huomata korona-aikana, että ravintoloiden suljettua ovensa tapasin tarjoilijoita töissä Prismassa ja Kivistön S-marketin kassalla. Tuli tunne, että Eepee pitää huolta työntekijöistään, hän kehuu.

Tiina on viime aikoina huomannut myös erityisen positiivisen ilmiön Eepeen työntekijöissä – tervehtimisen.
– En tiedä, onko työpaikoilla ollut jotakin tehokoulutusta vai mitä on tapahtunut, mutta nykyään kun menen vaikka Prismaan, niin kaikki työntekijät tervehtivät iloisesti ja aidon oloisesti, hän kiittää.

 

Lataa S-mobiili sovelluskaupastasi tai s-mobiili.fi

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Eepee uudistaa Ähtärin kauppakeskuksensa loppuvuoden aikana. Uudistus tuo ABC:lle odotetun Hesburgerin ja S-marketista päivitetään moderni ruokakauppa, joka hurmaa valikoimallaan.

Kotimaan matkailun kasvu on kirittänyt Ähtärin ennestäänkin vilkasta sesonkia entisestään.
— Viime vuoden alkukesä oli koronauutisen jälkeen hiljaista, kun ihmiset arkailivat tarpeetonta liikkumista, mutta juhannuksen jälkeen tilanne normalisoitui. Tänä kesänä vilskettä on riittänyt koko kesän, ABC Ähtärin liikennemyymäläpäällikkö Taru Salli kertoo.

Kiireisen kesän jälkeen katseet suuntautuvat syksyyn, jolloin kahdessa kerroksessa palvelevan kauppakeskuksen uudistus pääsee toden teolla vauhtiin. Kauppakeskuksessa toimii ABC:n ja S-marketin lisäksi Alko, joka otti varaslähdön uudistukseen jo loppukeväästä. Alkolle rakennettiin S-marketin yhteyteen uudet 140 m2:n liiketilat, joihin se muutti kesäkuun alussa.

Laajennus tuo lisää valikoimaa

S-market Ähtärin täydellinen konseptiuudistus tekee myymälästä modernin ruokakaupan, jossa korostuvat ostamisen helppous ja kattava valikoima. Myymälä laajentuu yli 100 neliötä, mikä kasvattaa päivittäistavaravalikoimaa useissa tuoteryhmissä.
— Koko henkilökunta on uudistuksesta ihan liekeissä. Olen käynyt katsomassa, miltä jo uudistuneissa marketeissa näyttää, enkä malta odottaa, että pääsemme tarjoamaan entistä paremman kaupan niin paikkakuntalaisille kuin vierailijoille, marketpäällikkö Virpi Lahtinen iloitsee.

Myymälän värimaailmasta tulee hillityn tyylikäs tummanharmaa ja kaikki myymäläkalusteet vaihdetaan. Uusi ledivalaistus ja esillepanokalusteet päästävät tuoretuotteiden värikirjon oikeuksiinsa.
— Uusina palveluina saamme appelsiinimehukoneen ja kolme itsepalvelukassaa, jotka nopeuttavat erityisesti pienten ostosten tekemistä. Myös paistopiste menee täysin uusiksi.

S-market Ähtäri palvelee asiakkaita läpi uudistustöiden ja valmista on ennen joulukauppaa.
— Joulu on kesän jälkeen meille vilkkainta aikaa, joten ajoitus uudistukselle ei voisi olla parempi.

Hesburger tulee Ähtäriin

S-marketin yläkerrassa sijaitsevan ABC:n ravintolasalin sisustusta uudistetaan erityisesti sisäänkäynnin osalta, kun tilaa tehdään täysin uutena palveluna yksikköön tulevalle Hesburgerille ja sen itsepalvelukassoille.
— Kyllä Heseä on odotettukin. Hese on niin tunnettu brändi Suomessa, että se tuo meille taatusti lisää asiakkaita ja kannustaa ohikulkijoita pysähtymään, Taru pohtii.

Myös Taru on tyytyväinen uudistuksen aikataulutukseen, sillä Hesburger tuo koko ABC:n henkilökunnalle paljon uutta opeteltavaa.
— Saamme talven aikana perehtyä Hesen saloihin ja kesäsesongin koittaessa homma on jo hanskassa.

ABC:n keittiö laitetaan täysin uuteen uskoon, mikä on iso juttu henkilökunnalle. Tällä hetkellä keittiössä mahtuu työskentelemään samanaikaisesti vain kourallinen kokkeja, mikä on vaikeuttanut työskentelyä kiireisinä aikoina.
— Toimivaksi suunnitellun keittiön ja uuden välineistön ansiosta pystymme tulevaisuudessa työskentelemään huomattavasti tehokkaammin, Taru kiittää.

Hiilineutraali kauppakeskus

Remontin yhteydessä Eepee kiinnittää erityistä huomiota myös kauppakeskuksen energiatehokkuuteen. Kauppakeskukseen tulee ympäristöystävällinen hiilidioksidi-kylmälaitos, tehokas lauhdelämmön talteenottojärjestelmä sekä energiapihi ledivalaistus. S-marketin ovelliset kylmäkalusteet pienentävät energiankulutusta edelleen.

Kiinteistön katolle asennetaan aurinkopaneeleita tuottamaan energiaa S-marketin ja ABC:n tarpeisiin. Koko S-ryhmän tavoitteena on olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä ja Eepee edistää tätä tavoitetta omalta osaltaan panostamalla yksiköidensä energiatehokkuuteen meneillään olevien uudistusten yhteydessä.

Odotan uudistusta jo kovasti. Kaikki suunnitelmat, mitä olen uudistuksesta nähnyt, näyttävät hyvältä. Odotan erityisesti uutta käytännöllisempää keittiötä ja uutta välineistöä.
— Kati Haarala, keittiöpäällikkö, ABC Ähtäri

Tämän sinikeltaisen värimaailman on jo aika väistyä ja uusi ilme on varmasti hieno. Työskentelen paljon paistopisteellä, joten odotan eniten paistopisteen uutta työtilaa ja esillepanoa.
— Virpi Virtanen, myyjä, S-market Ähtäri

Odotan innolla sitä, että pääsen hyllyttämään tuotteita uusiin hyllyihin ja kaikki on viimeisen päälle. Itsepalvelukassat ovat hyvä lisä omatoimisille asiakkaille, joilla on pienet ostokset.
— Anne Päiväniemi, myyjä, S-market Ähtäri

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Sokos Hotels -ketju palkitsi viime vuoden parhaat hotellit, niissä työskentelevät onnellistajat ja heidän työnsä mahdollistajat 8.6.2021. Palkitsemisten punaisena lankana on Sokos Hotellien onnellistamisen missio, jossa asiakas on kaiken keskiössä. Onnellistamisen tavoitteena on saada ihmiset hurmaantumaan ja rakastumaan hotelleihin sekä lähtemään niistä onnellisempina ja paremmalla mielellä kuin he olivat saapuessaan.

Sokos Hotels -ketjun vuoden 2020 parhaaksi hotelliksi valittiin Original Sokos Hotel Lakeus Seinäjoelta ja parhaaksi kokoushotelliksi Oulun Original Sokos Hotel Arina. Molemmissa hotelleissa korostui erityisen hyvä palvelu, jonka avulla hotellivieras voi keskittyä vain olennaiseen ja nauttia olostaan.

Lue koko tiedote >> s-ryhma.fi/uutinen/sokos-hotellit-palkitsivat-viime-vuoden-parhaitaan

Lue lisää Original Sokos Hotel Lakeudesta >> sokoshotels.fi/fi/seinajoki/sokos-hotel-lakeus

Eepeen kaikilla marketeilla on nyt oma Facebook-sivu. Sosiaalisen median ansiosta myymälät saavat oman äänensä kuuluviin ja ovat entistä lähempänä asiakkaitaan.

Satunnaiset Eepeen marketit saattoi löytää somesta jo aiemmin, mutta valtaosa yksiköistä sai oman Facebook-sivun vasta tämän vuoden alussa. Sivut ottivat lennokkaan lähdön, sillä ensimmäisen parin kuukauden aikana julkaisut keräsivät yhteensä yli miljoona näyttökertaa.

— Aika tuntui vihdoin kypsältä ja toimintamalli oli valmis. Nyt yksiköt pääsevät tekemään markkinointia siellä, missä asiakkaatkin ovat ja tuomaan esiin omaa tekemistään ja henkilökuntaa, ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen kertoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että yksikkö pääsee nyt kertomaan asiakkailleen omista kampanjoistaan, mikä ei aiemmin ole ollut mahdollista. Jussi mainitsee esimerkkinä tilanteen, jossa myymälään on vahingossa tilattu jotain tuotetta yli oman tarpeen. Tuotteelle tehdään näyttävä esillepano ja kampanjahinta, mutta ennen sosiaalista mediaa tämän jälkeen pystyttiin vain toivomaan parasta.

— Nyt yksiköillä on kanava, jossa he voivat tiedottaa tällaisista kampanjoista ja tuotteet saadaan paljon todennäköisemmin myytyä, eikä turhaa hävikkiä synny.

Some tuo yrityksen keskusteluetäisyydelle

Markkinoinnillisen hyödyn lisäksi some tuo yrityksen keskusteluetäisyydelle, sillä palautteen antamisen ja kysymysten esittämisen kynnys on virallisia kanavia huomattavasti matalampi. Mitä enemmän yritys ja asiakas kommunikoivat keskenään, sitä paremmin yritys pystyy palvelemaan asiakasta.

— Facebook on otettu viestintäkanavana todella hyvin vastaan. Asiakkaat lähettävät yksityisviesteillä palautetta ja valikoimatoiveita myymälöille päivittäin, resurssisuunnittelija Jere Lehtilä Eepeen somemarkkinointitiimistä iloitsee.

Jere muistuttaa, että yksittäisten helposti tunnistettavien hyötyjen lisäksi someen tuotettu sisältö vaikuttaa koko Eepeen imagoon.

— Julkaisujen kommenteista ja reaktioista on helppo nähdä, että ihmiset ja heidän edesottamuksensa kiinnostavat seuraajia eniten. Somen ansiosta pystymme tuomaan henkilökunnan entistä lähemmäs asiakasta ja antamaan osuuskaupalle kasvot, mikä tekee meistä kokonaisuudessaan helpommin lähestyttäviä.

Parhaat ideat syntyvät arjen tilanteista

Jokaisessa yksikössä on pieni 2-4 hengen sometiimi, joka ideoi julkaisuja yksikön Facebookiin. Lapuan S-marketin somettajat Satu Ikola ja Marjo Haapa-Aho ovat uudesta työtehtävästään innoissaan.

— Alussa hieman jännitti ja keräsimme rohkeutta julkaista erilaisia päivityksiä, mutta nyt tämä ei tunnu työltä ollenkaan, Satu hehkuttaa.

Marketpäällikkö Marika Lintula on antanut parivaljakolle täysin vapaat kädet julkaisujen tekemiseen:

— Olen luvannut kyllä sanoa sitten, jos raja menee yli. Vielä sitä ei ainakaan ole tapahtunut, hän nauraa.

Uudistunut työnkuva on saanut Satun ja Marjon tarkkailemaan työympäristöään aivan uudella tavalla. Asiat, jotka ennen olisivat harmittaneet saattavat nyt saada hymyn kasvoille ja aivot raksuttamaan. Jos jogurttierä leviää myymälän lattialle, siivotaan sotku vasta kuvan ottamisen jälkeen.

— Pelkkien tarjousten esitteleminen olisi tylsää. Postausten suunnittelussa meillä on apuna kalenteri, jossa on tavalliset juhlapyhät ja erilaisia hauskoja merkkipäiviä, mutta parhaat ideat syntyvät kuitenkin hetkessä ja arjen tilanteista, Marjo pohtii.

— Joskus kuningasidea tulee mieleen illalla kotona työpäivän jälkeen. Silloin ei malttaisi odottaa ollenkaan seuraavaa aamua ja työvuoron alkua, että idean pääsee toteuttamaan, Satu hymyilee.

 

Nappaa Eepeen sometilit seurantaan!
Löydät kunkin yksikön Facebook-sivut toimipaikan nimellä, esim. facebook.com/smarket.lapua.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Teuvalla on meneillään Eepeelle historiallinen projekti, kun täysin uutta S-marketia rakennetaan vanhan marketin tontille kaupan palvellessa asiakkaita läpi rakennusurakan.

 

Eepeen vuoden 2021 suurin investointi on Teuvan uusi S-market, joka rakentuu vanhan marketin tontille tämän vuoden joulukauppaan. 90-luvulla kantatie 67:n varteen Teuvan keskustasta muuttanut marketti puretaan kokonaisuudessaan uuden tieltä.

Ensimmäistä kertaa Eepeellä uusi myymälä rakennetaan vuoroin vanhaa purkaen ja uutta rakentaen.

– Rakentaminen alkoi viime vuoden lopulla, kun osa vanhaa kiinteistöä purettiin ja myymälä tiivistettiin pienempään neliömäärään. Puretun osan paikalle rakennetaan uutta myymälää, jonka tiloihin muutamme ennen juhannusta. Tämän jälkeen loputkin vanhasta kiinteistöstä puretaan ja uutta myymälää laajennetaan. Myymälä valmistuu kokonaisuudessaan tämän vuoden joulukauppaan, marketpäällikkö Alf Grannas kertoo.

Suuri merkitys koko paikkakunnalle

Uudella S-marketilla on Alfin mukaan valtava merkitys 5 000 asukkaan Teuvalle, jonka keskustaan ei ole rakennettu uutta vuosiin.

– Asiakkaat kyselevät päivittäin, miten rakennustyöt sujuvat ja milloin muutamme uusiin tiloihin. Pienellä paikkakunnalla palveluita arvostetaan ja täysin uusi kauppa on suuri asia koko yhteisölle. Käyn itsekin viikoittain kurkkimassa rakennustyömaan etenemistä.

300 neliötä vanhaa myymälää suurempi uusi S-market on ilmeeltään tyylikkään tummanharmaa, jota värikkäät osasto-opasteet ja tuoretuotteet rikkovat. Myymälätekniikka ja kylmäkalusteet tulevat olemaan energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä. Lisäneliöt tuovat mukanaan entistä laajemman päivittäistavaravalikoiman ja uusia palveluita, kuten paistopisteen, appelsiinimehukoneen ja pikakassat.

– Palvelemme jatkossa paremmin sekä paikkakuntalaisia että kesäisin ohi ajavaa mökkikansaa, joka matkalla saaristoon ja rannikolle pysähtyy meillä ostoksilla, Alf iloitsee.

Uusi työympäristö antaa buustia

S-market Teuvan koko henkilökunta odottaa uutta myymälää innoissaan. Myyjä Niina Pollari odottaa uusien palveluiden mukanaan tuomaa vaihtelua omaan työnkuvaan ja myymälän uutta ilmettä.

– Odotan todella paljon asiakkaiden reaktioita, kun pääsemme muuttamaan ja ihmettelemään uutta kauppaa. Myös uudet henkilökunnan sosiaalitilat ovat tärkeä asia meille työntekijöille.

Niina ja kollega Ville Hakala ovat yhtä mieltä siitä, että ilmeeltään nykyaikainen myymälä on tervetullut päivitys vanhaan markettiin ja sen keltavoittoiseen värimaailman, jonka on jo aika jäädä historiaan.

– Työympäristön muuttuminen ja koheneminen tuo aina uutta buustia tekemiseen. Odotan eniten sitä kokonaisuutta, kun kaikki on uutta lattiasta kattoon ja kaupan yleisilme on raikkaan moderni, Ville miettii.

Lähikaupan valikoimaa ja palvelua arvostetaan

S-market Teuvan kanta-asiakas Elsa Piippo odottaa uutta kauppaa innolla:

– Hienossa kaupassa on mukava asioida. Olen innokas ruoanlaittaja, joten odotan erityisesti myös laajentuvaa valikoimaa. Olen ollut tähänkin asti tyytyväinen, mutta suurempi valikoima esimerkiksi tuoreissa lihatuotteissa on aina tervetullut.

Terttu Hautamäki on niin ikään kaupan kanta-asiakas. Hän odottaa uudelta kaupalta erityisesti paistopistettä, josta saa kauppareissulla uunituoretta leipää mukaan.

– Tämä on ollut tähänkin asti todella hyvä kauppa ja kohta se on vielä parempi. Toivon, että palvelu pysyy yhtä hyvänä jatkossakin ja henkilökunta auttaa eri tuotteiden löytämisessä uusilta paikoilta.

 

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on viime vuodet edennyt vastuullisten energiatehokkuustoimien eturintamassa. S-ryhmän tavoite hiilinegatiivisuudesta vuoteen 2025 mennessä näkyy vahvasti myös Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toiminnassa.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on osa S-ryhmää ja siten vahvasti mukana koko S-ryhmän yhteisissä vastuullisuustavoitteissa. Toimipaikkojen hiilidioksidipäästöjä alentaviin toimenpiteisiin on investoitu viime vuosina huomattavasti. Eepeen toimipaikoista täysin hiilineutraaleja ovat jo S-marketit Soini ja Alakylä ja määrä tulee lähitulevaisuudessa kasvamaan. Vuoden 2020 aikana Eepeen toimipaikoissa toteutettiin yhteensä 21 energiatehokkuutta parantavaa toimenpidettä.

Investoinnit energiatehokkuuteen ovat olleet kannattavia myös taloudellisesti, sillä sijoitetun pääoman tuotto hankkeissa on ollut parhaimmillaan jopa 30 prosenttia.

— Meneillään olevat myymäläuudistukset ovat olleet erinomainen hetki kiinnittää huomiota myös myymälöiden energiatehokkuuteen. Monessa projektissa lopputulemana on kaupallisesti ja yleisilmeeltään uudistunut kauppa, joka on samalla erittäin energiapihi ja vähäpäästöinen, teknologiapäällikkö Toni Laine SOK Kiinteistöässältä kertoo.

Energiatehokkuutta eri keinoin

Eepeen toimipaikkojen energiatehokkuutta lisätään pääosin neljällä eri tavalla: uusimalla valaistuksia ja myymälöiden kylmäjärjestelmiä, parantamalla lauhdelämmön talteenottoa sekä asentamalla toimipaikkojen katoille aurinkopaneeleita. Laajimmalle näistä on levinnyt energiatehokas myymälävalaistus, kun yksiköiden vanhoja loisteputkivalaistuksia on päivitetty uusiin LED-valaistuksiin.

— Kun loisteputket vaihdetaan LED-valoihin, myös valaistuksen ohjausjärjestelmä muuttuu niin, että valoja on mahdollista säätää ja suunnata yksitellen. LED-valaistus kuluttaa huomattavasti loisteputkia vähemmän sähköä ja parantaa kokonaisuudessaan myymälän valaistusta.

Energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kannalta kylmäjärjestelmien uusiminen on yksi merkittävimmistä investoinneista, mitä Eepee toimipaikoissaan toteuttaa. Kun kylmäjärjestelmä uusitaan, vanha ympäristöä kuormittava kylmäaine vaihdetaan lähes täysin päästöttömään kylmäaineeseen ja kalusteisiin lisätään ovet, jotka vähentävät energiankulutusta edelleen.

— Kokonaisuudessaan energiankulutus laskee uusien kylmäjärjestelmien ansiosta jopa alle puoleen entisestä. Myös kylmäainevuotojen päästövaikutus, mikä on ollut yksi kylmälaitteiden suurimmista ympäristöhaitoista, poistuu lähes kokonaan, Toni summaa.
Kylmälaitteiden uusimisen yhteydessä myös kaupan kylmäjärjestelmästä tulevan lauhdelämmön talteenotto paranee. Lauhdelämmön talteenotolla voidaan kattaa jopa 90 % marketin lämmitysenergian käytöstä.

Energiaa auringosta

Viime vuoden lopussa S-ryhmän toimipaikkojen katoilla oli 76 000 aurinkopaneelia, mikä tekee S-ryhmästä Suomen suurimman aurinkosähkön tuottajan. Myös Eepeellä aurinkopaneelit koristavat jo useamman myymälän kattoja tuottaen energiaa kauppojen tarpeisiin. Tänä vuonna aurinkopaneeleita asennetaan Ähtäriin, Alavudelle ja Lapualle. Vuoden lopussa aurinkopaneeleita löytyy jo seitsemän Eepeen toimipaikan katolta.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee