26.11.2021
Förnyelsearbetena vid Sale Kaskö börjar vid medlet av januari, och beräknas vara färdiga vid slutet av februari eller i mars. Gruppchefen Kimmo Mylläri som ansvarar för förnyelseprojekten och inventarierna i Eepee berättar, att hela butiken moderniseras, och att den också förses med en kundtoalett.
Enligt Mylläri har Salebutikerna sett likadana ut de senaste tjugo åren, och behöver verkligen en ansiktslyftning. Sales röda färg dominerar fortfarande; väggar och inventarier färgas med grått, myntagrönt och svart. Materialet trä bidrar med en varm känsla.
– SOK:s butiksplaneringsgrupp har gjort upp goda grundplaner. Min uppgift är att anpassa inventarierna och de andra elementen i det tillgängliga utrymmet, säger Mylläri.
Butikskonceptet Sale har sin egen plats i butiksnätet. Butiker med mindre volymer har sin givna plats i såväl stadscentra som landsorten. Just nu har Eepee sju Salebutiker, eftersom en del av de tidigare Salebutikerna har ändrat till S-marketar.
– De andra enheterna fräschar vi upp med lite lättare hand. Senare blir det dags för ett mer omfattande byte av inventarier, säger Mylläri.
Kaisa Mäkelä, ny marketchef i Sale Kaskö inledde sin karriär i Eepee som 19-årig sommarjobbare vid S-market Kristinestad. Mäkelä, en glad person på knappt trettio år med god inställning har på tio år stigit till marketchef.
– De andra cheferna har välkomnat mig i kretsen. Jag har fått massor av stöd och uppmuntran, säger hon uppskattande.
Mäkelä har genom S-gruppens chefsutbildning kommit åt att visa framfötterna på olika verksamhetsställen. Innan hon blev chef vid Sale Kaskö, var hon biträdande butikschef på S-market Kristine-
stad. Ett tre månaders byte av arbetsuppgifter med biträdande chefen för S-market Närpes gav också god erfarenhet.
– Jag har vikarierat vid många av Eepees verksamhetsställen. Omväxling förnöjer och breddar vyerna, och det är också trevligt att bekanta sig med nya människor.
Marketchefen är spänd på hur det nya jobbet vid Sale Kaskö ska te sig. Än har hon inte haft tid att sätta in sig i butikens förestående metamorfos, det viktigaste är att först bekanta sig med sitt team och sina kunder.
– Det här är en liten stad, där alla känner varandra. Jag har fått massor av välkomsthälsningar, det värmer om hjärtat.
Mäkelä, som också kallas en riktig glädjespridare, räds inte för utmaningarna som en ledare ställs inför: med opartiskhet och öppenhet kommer man långt. Och man kan alltid fråga, om det är något man inte vet eller inte kan.
– Vi har ett bra arbetsteam och Eepees starka skyddsnät, som nog håller oss flytande, säger hon förtröstansfullt.
Den talföra chefen laddar upp i skogen, dit hon styr kosan efter sina brådskande arbetsdagar. Där får själen ro, och hjärnan varvar ned.
– Jag har ett traktorentreprenadföretag som sidobusiness, där jag gör snöröjning och andra jobb med farsan. Uppe i förarhytten får hon ofta goda idéer till jobbet på butiken, avslöjar hon leende..
Text: Outi Myllymäki, BSTR
Foto: Joni Kuusisto
16.8.2024 |
12.8.2024 |