Välitä, kuuntele ja huolehdi nuorista kanssamme


28.11.2021

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa lahjoitti 10 000 euroa nuorten mielenterveystyöhön ja kannustaa muitakin tekemään samoin.

S-ryhmä ja LähiTapiola kohdistavat katseet tärkeään asiaan lahjoittamalla Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen puoli miljoonaa euroa. Myös Eepee on mukana nuorten mielenterveystyössä.

– Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista, sanoo Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Kimmo Simberg.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

Pidä Huolta on Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteinen kampanja, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön.
– Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, Kimmo Simberg toteaa.

Jokainen voi osallistua

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu Eepeen toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Länsi-Suomessa mukaan kampanjaan.

Haasteeseen voi osallistua kuka tahansa lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi kertoo, että nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä.
– Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi.

 


Näin sinä voit auttaa:

– Voit lahjoittaa 10 euroa lähettämällä tekstiviestin MIELI numeroon 16499.
– Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.
– Tutustu eri lahjoitustapoihin pidahuolta.fi -sivustolla.

Nuorilla on nyt hätä

– Nuorten matalan kynnyksen kriisiapuun Sekasin-chattiin tuli yli 170 000 yhteydenottoa vuonna 2020. Vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.
– Vuonna 2020 yhteydenottojen määrät ovat kasvoivat noin neljänneksellä.
– Aiemmin huonosti voineet nuoret ovat korona-aikana voineet entistä huonommin. Yksinäiset nuoret ovat nyt entistä yksinäisempiä. Etäkoulu, puuttuvat kaverikontaktit, tulevaisuuden epävarmuus sekä huoli omasta ja läheisten terveydestä ovat haastaneet jaksamista.
– Myös Kriisipuhelimeen tulee tällä hetkellä eniten puheluja nuorilta aikuisilta. Yhteydenottojen yleisin syy on yleinen paha olo ja ahdistuneisuus.

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

– Artistit, yritykset ja yksityishenkilöt auttavat yhdessä nuorten akuuttia mielenterveystyötä.
– Keskiössä Pave Maijasen Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio, jossa mukana yli 70 suomalaista artistia.
– Tuottajina Jukka Immonen, Antti RZY Riihimäki, Jurek ja Eppu Kosonen.
– Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.