17.5.2021
Hinnaltaan kilpailukykyinen Peugeot 3008 SUV on tullut suomalaiseen katukuvaan jäädäkseen. 2017 esitelty katumaasturi sai viime vuoden lopulla uuden ilmeen Peugeotin 210. juhlavuoden kunniaksi.
— 3008 on suosittu auto oikeastaan kaikissa asiakassegmenteissä. Auto on tarpeeksi tilava lapsiperheille, mutta ei liian iso kahden hengen talouteen. Näyttävä ulkomuoto ja korotettu malli miellyttävät monia, Ess Autotalon automyyjä ja Peugeot-merkkivastaava Pauli Puska kertoo.
Auton voimansiirtovaihtoehtoja ovat bensiini, diesel ja lataushybridi, joista tarjolla on sekä etu- että nelivetovaihtoehtoja.
— Kun lähdemme valitsemaan moottoria asiakkaalle, kartoitamme ensin millaisia matkoja ja kuinka paljon asiakas ajaa. Hybridi on erinomainen vaihtoehto kuljettajalle, joka ajaa paljon kaupunkiajoa pienehköillä nopeuksilla. Täyteen ladatulla akulla pääsee vajaat 60 kilometriä, mikä riittää esimerkiksi monen päivittäisiin työmatkoihin, Pauli avaa.
Uuden 3008:n muotoilu jatkaa Peugeot-leijonan inspiroimaa muotokieltä. Leijonan kulmahampaita matkivat päiväajovalot ovat keulan silmiinpistävin yksityiskohta, joka on tuttu jo esimerkiksi 2008- ja 508-malleista. Etusäleikön uusi viiksekäs muotoilu ja konepeltiin lisätty mallimerkintä korostavat auton sporttista leveyttä.
Auton takaosan valoissa jatkuu leijonan raapaisu -teema, mutta nyt takavalot on päällystetty savulasilla, minkä ansiosta ne integroituvat kauniisti takaosan mustaan listaan.
— LED-ajo-, päivä- ja takavalot ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena on saatavilla monenlaista valoautomatiikkaa, kuten automatisoidut kaukovalot, jotka tunnistavat esimerkiksi vastaan tulevan auton ja katuvalot.
3008:n vakiovarusteisiin sisältyy suuri määrä ajoturvallisuutta lisäävää teknologiaa. Kuljettajasta ja muista tielläliikkujista huolehtivat esimerkiksi hätäjarruavustin ja kuljettajan taukohälytin.
— Hätäjarruavustin tunnistaa esimerkiksi tielle hyppäävän lapsen ja jarruttaa, jos kuljettaja ei ehdi reagoida. Taukohälytin taas reagoi kuljettajan ajokäyttäytymiseen ja kehottaa pysähtymään, jos kuljettaja osoittaa väsymyksen merkkejä, Pauli kuvailee.
Parkkeeraamista helpottavat edessä ja takana olevat pysäköintitutkat ja 180-asteen pysäköintikamera. Lisävarusteina autoon on saatavilla monipuolisesti ajamista helpottavaa automatiikkaa.
Aktiivinen vakionopeudensäädin säätää auton nopeutta maantieajossa edessä olevan auton nopeuden mukaan hidastaen ja kiihdyttäen tarvittaessa.
— GT-malliin on madollista ottaa lisävarusteena Night Vision -pimeänäkökamera, joka havaitsee pimeällä esimerkiksi hirven jopa 250 metrin päästä. Varuste on erinomainen lisä Suomen ajo-oloissa, Pauli vinkkaa.
Auton sisällä i-Cockpit® -ohjaamossa kuljettajan ajoasento on miellyttävä. Digitaalimittaristo on sijoitettu kompaktin ohjauspyörän yläpuolelle, joten kuljettajan ei tarvitse nostaa katsettaan tiestä. Keskikonsolin 10-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella on seitsemän toggle switch –ohjainta, joilla säädetään tärkeimpiä ajomukavuuteen liittyviä toimintoja.
Kun kuljettaja ei ole autossa, pystyy hän tarkastelemaan auton ajotilastoja ja esimerkiksi toimintamatkaa MyPeugeot-nimisellä sovelluksella, joka on saatavilla Android- ja iOs-älypuhelimiin.
— Sovelluksen avulla pysyy helposti perillä auton huolloista. Koko huoltohistoria on kätevästi tarkasteltavissa ja sovellus muistuttaa lähestyvistä huolloista. Hybridiautoilijalle sovelluksessa on e-Remote-etäpalvelu, jonka avulla voi esimerkiksi esilämmittää tai jäähdyttää latauksessa olevan ajoneuvon ennen liikkeelle lähtöä.
• Alk. 29 970 €
• Voimalinjavaihtoehdot: bensiini, diesel, hybridi
• 3 varusteluokkaa: Active Pack, Allure Pack ja GT
• Pack Safety -ajoavustinpaketti vakiovarusteena
• 7 ulkovärivaihtoehtoa
Lue lisää www.essautotalo.fi/uudetautot/peugeot/3008
Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee
22.11.2024 | Paikallisia uutisia
22.11.2024 | ABC
18.11.2024 | ABC | Marketkauppa | Prisma | Ravintolat