Tiedote 15.11.2021

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on laajentanut Seinäjoella polttonesteiden tarjontaa avaamalla S-market Joupin pihaan uuden mittarikentän.

Uusi ABC S-market Jouppi on ensimmäinen Eepeen polttonesteasema, jossa myydään ABC-ketjun uutta, täysin uusiutuvaa Nero Dieseliä. Nero Diesel vähentää koko elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sitä voidaan tankata kaikkiin dieselautoihin.

Uusiutuva Nero Diesel on erinomainen ratkaisu paikalliseen ilmanlaadun parantamiseen ja oman henkilökohtaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Nero Diesel valmistetaan suurimmaksi osaksi jäte- ja tähdepohjaisista raaka-aineista, mikä vähentää osaltaan kasvihuonekaasupäästöjen määrää.

– Nero Diesel on monella tavalla erittäin hyvä tuote. Sen lisäksi, että se vähentää olennaisesti hiilidioksidipäästöjä, siinä on esimerkiksi paremmat palamisominaisuudet ja erinomaiset kylmäominaisuudet, ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo.

Uusiutuva Nero Diesel on kemialliselta rakenteeltaan fossiilisen dieselin kaltaista. Nero Dieseliä ja muita diesellaatuja voi tankata sekaisin eikä sillä ole vaikutusta auton toimintaan. Toki uusiutuvan polttoaineen hyödyt autolle, autoilijalle ja ilmastolle korostuvat erityisesti silloin, kun sitä käytetään sellaisenaan.

ABC:n tavoitteena on mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Suomalaisessa liikenteessä tullaan pitkään käyttämään kaikkia energiamuotoja, ja siksi niiden kaikkien on oltava hyviä, vastuullisia ja kehittyviä.

– Kehitämme nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa tuomalla autoilun päästöjä vähentävän tuotteen, Nero Dieselin. Samaan aikaan olemme aloittaneet myös valtakunnallisen ABC-lataus-verkoston rakentamisen. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa, ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala sanoo.

ABC S-market Joupissa maksuvälineinä toimivat maksukortit sekä ABC-mobiili.

 

Lue lisää Nero Dieselistä >>

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialapäällikkö Heli Back, puh. 010 764 9301, s-posti heli.back@sok.fi

Yhden roska on toisen aarre. S-ryhmä, Eepee ja ketjun kumppanit tekevät jatkuvasti töitä sen eteen, että roskiin ei tarvitsisi heittää juuri mitään.

Vastuullisuusteoissa kannattaa olla luova. Eepeellä hotellien peitot matkaavat koirahoitolaan ja marketeissa Ässän omat tuotepakkaukset ovat pian täysin kierrätettäviä. Lisäksi Hesburgerin kuljetuslaatikoista tehdään tarjottimia ja muovia käytetään vain siellä, missä siitä on ympäristölle enemmän hyötyä kuin haittaa.

S-ryhmän tavoite on, että ensi vuoden loppuun mennessä kaikki omien merkkien pakkaukset ovat sataprosenttisesti kierrätettäviä.
Marketkaupan vastuullisuuspäällikkö Anni Loukaskorpi korostaa, että asioita on mietittävä niin pakkauslinjaston kuin hävikinhallinnan
kannalta.
– Tärkeintä on, että pakkaus toimii päätarkoitustaan varten eli suojaa tuotteen laatua ja turvallisuutta, auttaa säilyvyydessä ja hävikin
minimoimisessa sekä toimii läpi koko hankintaketjun.

Oma merkki -pakkauksiin on lisätty selkokielisiä lajitteluohjeita. Lisäksi pakkauksissa on otettu käyttöön Kehitimme pakkausta-merkinnät, jotta uudet ratkaisut näkyisivät selkeästi kuluttajalle. Kun myyntivolyymit ovat suuria, muutamilla grammoillakin on jo väliä. Yksistään S-ryhmän omien merkkien pakastevihannesten ja -marjojen pakkauksista muovia on pystytty vähentämään vuositasolla yli miljoonan muovikassin verran.

”Tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä asiakkaamme ostavat alle 40 muovikassia vuodessa.”

 

Hotelliluksuksesta Seinäjoella nauttivat myös Suomen kuuluisimman pennun, tenterfieldinterrieri Oskun äiti Sheeba ja sisko Tintta. Presidenttipari Sauli Niinistön ja Jenni Haukion Osku-koira syntyi lemmikkihotelliyrittäjä Kirsi Hautakankaan kennelissä kesällä.

Hotelliluksusta karvaisille ystäville

Lemmikkihotelli Doggies & Kittiesin asiakkailla Seinäjoella on aina silloin tällöin kissojen ja koirien päivät, kun taloon saapuu kuorma laadukkaita petauspatjoja, peittoja ja tyynyjä. Original Sokos Hotel Vaakunan ja Lakeuden vanhat petivaatteet saadaan näin kiertoon ja uuteen käyttöön.
– Peitot ja tyynyt ovat kuluvaa tavaraa eikä niitä voi ihmisten hotellissa määräänsä pidempään pestä ja käyttää. On huippujuttu, että niistä saadaan tehtyä vielä mieluisilla aromeilla höystettyjä petejä karvaisille ystävillemme, sanoo Eepeen hotellien palvelupäällikkö Kati Keltamäki.

Vaakunassa ja Lakeudessa on yhteensä lähes 300 hotellihuonetta, joten pelkästään peittoja on käytössä yli 600. Kaikkia ei toki uusita kerralla, vaan kuluneet kerätään pois pienissä erissä. Kierrätys vahvistaa myös hotellien asemaa ympäristötietoisena ja kestävää matkailua edistävänä Green Key -hotellina. Merkin saanut hotelli on sitoutunut muun muassa ympäristötietoisuuden kasvattamiseen, energian- ja vedenkäytön tehostamiseen ja majoitustoiminnan ympäristörasituksen vähentämiseen. Ohjelma motivoi hotelleja jatkuvasti uusiin ekotekoihin, sillä vuosittain uusittavan merkin hakemuksessa on osoitettava, että kehitystä tapahtuu.
– Tavaraa on meiltä lähtenyt kiertoon myös Hope-yhdistyksen kautta. Sinne lähtivät ravintola Talriikin vanhat astiat, Keltamäki kertoo.

 

Hese teki kuljetuslaatikoista tarjottimia

Joskus mahdollisuus laittaa materiaali kiertämään avautuu kuin tarjottimella. Hesburgerin logistiikassa käytettävistä, rikkoutuneista kuljetuslaatikoista valmistetaan tarjottimia ketjun ravintoloihin.
Ajatus rikkinäisten kuljetuslaatikoiden kierrättämisestä syntyi, kun Hesburgerilla pohdittiin, miten aiemmin jätteeksi päätynyttä materiaalia voisi käyttää hyödyllisesti omassa toiminnassa. Ideaa lähdettiin testaamaan yhdessä työvaatetoimittaja
Touchpoint Oy:n ja muovituotteita valmistavan Wiitta Oy:n kanssa – syntyi tarjotin, jonka hiilijalanjälki on 85 prosenttia pienempi kuin jos se olisi tehty uudesta muovista.
– Omaa toimintaa tarkastellessa on oltava mukana kekseliäisyyttä ja tahtoa saada asiat onnistumaan. Keräsimme yli 6 000 rikkinäistä laatikkoa ja niistä syntyi meille noin 19 000 tarjotinta. Tämä onnistuminen vahvistaa uskoamme siihen, että kiertotalous on kannattavaa, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

6 000 laatikkoa = 19 000 tarjotinta

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen (Eepee) ja Hesburger

Tiedote 21.9.2021

 

Pidä huolta -kampanja haastaa pitämään huolta nuoresta mielestä – Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupalta 10 000 euron lahjoitus

 

Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Länsi-Suomessa. Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

“Nuoret tarvitsevat tukea nyt enemmän kuin koskaan. Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi”, kertoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

Pidä huolta -kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Mukana on yli 70 suomalaista artistia. Kampanjan lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön. Kampanjan mahdollistajina toimivat S-ryhmä ja LähiTapiola lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi kokonaisuudessaan 500 000 euroa ja mahdollistavat tuhansien nuorten kohtaamisen matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen piirissä.

”Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin ”, sanoo Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Kimmo Simberg.

Kuka tahansa voi osallistua hyväntekeväisyyshaasteeseen lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Lahjoitustuotot ohjataan lyhentämättöminä hyväntekeväisyyteen. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Länsi-Suomessa mukaan kampanjaan.

 

Nuorten hätä näkyy matalan kynnyksen kriisipalveluissa:

Nuorten matalan kynnyksen kriisiapuun Sekasin-chattiin tuli yli 170 000 yhteydenottoa vuonna 2020, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan. Vuonna 2020 yhteydenottojen määrät ovat kasvoivat noin neljänneksellä.
Nuorten Sekasin-chatissa oli vuonna 2020 myös kaikkien aikojen kiireisin heinäkuu: yhteydenottoja tuli 12 000.
Sekasin-chatissa on havaittu myös se, että koronapandemia vaikuttaa vakavoittavan nuorten yhteydenottojen aiheita. Aiemmin huonosti voineet nuoret, ovat korona-aikana voineet entistä huonommin. Samalla tavalla yksinäiset nuoret, ovat nyt entistä yksinäisempiä.
Sekasin-chatin lisäksi myös Kriisipuhelimeen tulee tällä hetkellä eniten puheluja nuorilta aikuisilta. Yhteydenottojen yleisin syy on yleinen paha olo ja ahdistuneisuus.
Erityisesti koronapandemiaan liittyvien rajoitusten takia muuttunut arki on kuormittanut nuoria. Etäkoulu, puuttuvat kaverikontaktit, tulevaisuuden epävarmuus sekä huoli omasta ja läheisten terveydestä on haastanut jaksamista.

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste on ennennäkemättömän artistien, yksityishenkilöiden ja yritysten yhteistyöhanke. Tavoitteena on auttaa nuorten akuuttia mielenterveystyötä.
Hyväntekeväisyyshaasteen keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio.
Mukana kappaleessa on yli 70 suomalaista artistia
Kappaleen ovat tuottaneet Jukka Immonen, Antti RZY Riihimäki, Jurek ja Eppu Kosonen.
Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry:n ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.

Kuinka voit lahjoittaa?

Tutustu eri lahjoitustapoihin pidahuolta.fi -sivustolla.
Voit lahjoittaa 10 euroa lähettämällä tekstiviestin MIELI numeroon 16499.
Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.
pidahuolta.fi #pidähuolta #pidahuolta

 

Lisätiedot:
Tuula Rajala, asiakkuusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, puh. 010 764 9222, tuula.rajala@sok.fi
Jutta Kajander, Viestinnän asiantuntija, MIELI ry, +358 40 801 4429, jutta.kajander@mieli.fi

Lähes kaikki Eepeen S-marketit lahjoittavat ruokaa paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille. Ruokaa on lahjoitettu systemaattisesti yli kahden vuoden ajan, tietyissä yksiköissä jo kauemmin.

Vaikka hävikin määrä pienenee Eepeen yksiköissä koko ajan, on se osa ruokakaupan todellisuutta. Myyntiä pystytään ennakoimaan hyvin eri työkalujen avulla, mutta tarjonta ja kysyntä eivät yhdessäkään kaupassa kohtaa täydellisesti koko ajan. Parasta ennen -päivänsä saavuttaneet tuotteet merkitään hävikiksi, mutta ruoan ei suinkaan tarvitse päätyä roskikseen.
— Tuotteet ovat täysin syömäkelpoisia vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Miksi heittäisimme ruokaa roskikseen, kun sillä on mahdollista tehdä hyvää, ryhmäpäällikkö Mari Humppi toteaa.

Järjestelmällisyys on toimivan kumppanuuden perusta

Eepeen eri toimipaikoilla on sopimuksia paikallisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa. Usein kumppanuus lähtee liikkeelle siitä, että ruoka-apua tarjoava taho on yhteydessä toimipaikkaan ja tiedustelee, onko heillä lahjoitettavaa ruokaa.
— Kumppanin kanssa solmitaan lahjoitussopimus ja käydään läpi lahjoitustoiminnan periaatteet, kuten se, että ruoan luovutuksen jälkeen vastuu kylmäketjusta on lahjoituksen vastaanottajalla, ryhmäpäällikkö Teea Takala kertoo.
Lahjoitettavaksi kelpaamaton ruoka, kuten rikkoutuneet tai muuten syömäkelvottomat tuotteet menevät biojätteeseen. Yhteistyökumppani Lakeuden Etappi jalostaa biojätteen eteenpäin biokaasuksi, joten kaikki ruokahävikki tulee tavalla tai toisella hyödynnettyä.

Mahdollisuus auttaa on etuoikeus

Mari ja Teea ovat kiitollisia siitä, että Eepeen marketkauppa saa olla edesauttamassa paikallisten hyväntekeväisyysjärjestöjen hienoa toimintaa.
— Tämä on Eepeelle yksi tapa kantaa vastuuta alueensa ihmisistä. Kun olin marketpäällikkönä, eräs perheenäiti tuli kerran henkilökohtaisesti kertomaan, mitä meidän ruokalahjoituksemme oli hänen perheelleen merkinnyt. On hienoa saada olla osa näin tärkeää toimintaa, Mari kuvailee.

Kestävän kehityksen edistäminen lähtee liikkeelle yksittäisistä teoista.
— Vastuullisesta kuluttamisesta puhutaan paljon ja osa sitä on myös vastuullinen hävittäminen. Syömäkelpoista ruokaa ei ole järkeä heittää pois, kun sen voi hyödyntää, Teea kiteyttää.

Hyväntekeväisyyttä vapaaehtoisvoimin

Lakeuden ruoka-apu ry on seinäjokelainen hyväntekeväisyysyhdistys, joka jakaa ruokaa viisi päivää viikossa helluntaiseurakunnan tiloissa. Iltaisin ja viikonloppuisin toiminnanjohtaja Tommi Merivirta tekee kotikäyntejä mahdollisuuksien mukaan.
— Meillä työskentelee vajaat 30 vapaaehtoista ja vuositasolla jaamme ruokaa yli miljoona kiloa. Vapaaehtoistyöntekijämme ovat eläkeläisiä ja työssä käyviä ihmisiä, jotka haluavat vapaa-ajallaan auttaa muita.

S-ryhmän toimipaikkojen lahjoittama ruoka muodostaa noin puolet kaikesta Lakeuden ruoka-avun jakamasta ruoasta. Lahjoittajia ovat kaikki Seinäjoen S-marketit ja Prisma.
— Meiltä lahjoitusruokaa haetaan joka arkipäivä ja yhteistyö on toiminut saumattomasti vuodesta 2016 lähtien. Ruoat, jotka voi pakastaa, luovutamme pakastettuina, mutta hyvin säilyvät tuotteet, kuten leivät, luovutamme sellaisenaan, S-market Kivistön marketpäällikkö Elina Jaakkola kertoo.

Ruokajonossa on joka päivä yli 100 asiakasta, korona-aikana luku on joinakin päivinä noussut jopa 200:aan. Lakeuden ruoka-apu tarjoaa matalan kynnyksen apua täysin anonyymisti.
— Meille saavat tulla kaikki, jotka kokevat apua tarvitsevansa, emmekä kysele mitään todistuksia tai perusteluita. Ruoka-avun lisäksi järjestämme vuosittain pieniä tapahtumia, kuten pikkujoulut, joissa on teemaan sopivaa purtavaa. Tapahtumat ovat asiakkaillemme vähintään yhtä tärkeitä kuin itse ruoka-apu, Tommi sanoo.

Tommi tekee pitkää päivää ruoka-avun parissa, eikä vietä juurikaan lomia tai vapaita.
— Olen itse ollut nuoruudessani tilanteessa, jossa tarvitsin apua, joten nyt kun minulla itselläni on mahdollisuus auttaa, pistän hyvän kiertämään. Ei tällä työllä pääse rikastumaan, mutta tämä on muilla tavoilla hyvin palkitsevaa.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on viime vuodet edennyt vastuullisten energiatehokkuustoimien eturintamassa. S-ryhmän tavoite hiilinegatiivisuudesta vuoteen 2025 mennessä näkyy vahvasti myös Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toiminnassa.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on osa S-ryhmää ja siten vahvasti mukana koko S-ryhmän yhteisissä vastuullisuustavoitteissa. Toimipaikkojen hiilidioksidipäästöjä alentaviin toimenpiteisiin on investoitu viime vuosina huomattavasti. Eepeen toimipaikoista täysin hiilineutraaleja ovat jo S-marketit Soini ja Alakylä ja määrä tulee lähitulevaisuudessa kasvamaan. Vuoden 2020 aikana Eepeen toimipaikoissa toteutettiin yhteensä 21 energiatehokkuutta parantavaa toimenpidettä.

Investoinnit energiatehokkuuteen ovat olleet kannattavia myös taloudellisesti, sillä sijoitetun pääoman tuotto hankkeissa on ollut parhaimmillaan jopa 30 prosenttia.

— Meneillään olevat myymäläuudistukset ovat olleet erinomainen hetki kiinnittää huomiota myös myymälöiden energiatehokkuuteen. Monessa projektissa lopputulemana on kaupallisesti ja yleisilmeeltään uudistunut kauppa, joka on samalla erittäin energiapihi ja vähäpäästöinen, teknologiapäällikkö Toni Laine SOK Kiinteistöässältä kertoo.

Energiatehokkuutta eri keinoin

Eepeen toimipaikkojen energiatehokkuutta lisätään pääosin neljällä eri tavalla: uusimalla valaistuksia ja myymälöiden kylmäjärjestelmiä, parantamalla lauhdelämmön talteenottoa sekä asentamalla toimipaikkojen katoille aurinkopaneeleita. Laajimmalle näistä on levinnyt energiatehokas myymälävalaistus, kun yksiköiden vanhoja loisteputkivalaistuksia on päivitetty uusiin LED-valaistuksiin.

— Kun loisteputket vaihdetaan LED-valoihin, myös valaistuksen ohjausjärjestelmä muuttuu niin, että valoja on mahdollista säätää ja suunnata yksitellen. LED-valaistus kuluttaa huomattavasti loisteputkia vähemmän sähköä ja parantaa kokonaisuudessaan myymälän valaistusta.

Energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kannalta kylmäjärjestelmien uusiminen on yksi merkittävimmistä investoinneista, mitä Eepee toimipaikoissaan toteuttaa. Kun kylmäjärjestelmä uusitaan, vanha ympäristöä kuormittava kylmäaine vaihdetaan lähes täysin päästöttömään kylmäaineeseen ja kalusteisiin lisätään ovet, jotka vähentävät energiankulutusta edelleen.

— Kokonaisuudessaan energiankulutus laskee uusien kylmäjärjestelmien ansiosta jopa alle puoleen entisestä. Myös kylmäainevuotojen päästövaikutus, mikä on ollut yksi kylmälaitteiden suurimmista ympäristöhaitoista, poistuu lähes kokonaan, Toni summaa.
Kylmälaitteiden uusimisen yhteydessä myös kaupan kylmäjärjestelmästä tulevan lauhdelämmön talteenotto paranee. Lauhdelämmön talteenotolla voidaan kattaa jopa 90 % marketin lämmitysenergian käytöstä.

Energiaa auringosta

Viime vuoden lopussa S-ryhmän toimipaikkojen katoilla oli 76 000 aurinkopaneelia, mikä tekee S-ryhmästä Suomen suurimman aurinkosähkön tuottajan. Myös Eepeellä aurinkopaneelit koristavat jo useamman myymälän kattoja tuottaen energiaa kauppojen tarpeisiin. Tänä vuonna aurinkopaneeleita asennetaan Ähtäriin, Alavudelle ja Lapualle. Vuoden lopussa aurinkopaneeleita löytyy jo seitsemän Eepeen toimipaikan katolta.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee