Paikalliset tuotteet ovat tärkeässä roolissa Eepeen valikoimissa ja on ollut hienoa, että niiden määrä kasvaa aktiivisesti.

Esimerkiksi lapualaisen Mallaskuun Panimon oluet ovat nousseet suosituiksi Eepeen yksiköissä, kun niiden tarjontaa on laajennettu aiempaa useampiin marketeihin. S-market Lapuan marketpäällikkö Marika Lintula kertoo, että oman paikkakunnan pienpanimon valikoimasta löytyy oluita moneen makuun. Heillä on jo myynnissä yli kymmenen Mallaskuun Panimon olutmakua.

Lapualaiset oluet ovat aitoja maakunnan makuja, sillä yritys suosii tuotannossa paikallisia toimittajia.
– Olen huomannut, että erikoisoluita ostetaan usein maisteltavaksi yhtä pulloa eri makuja. Oluista on tullut vähän kuin viinejä, joiden makuvivahteisiin halutaan tutustua. Oma suosikkini on hunajaolut, siinä on pehmeyttä ja lupaus kesästä, Lintula kertoo.

S-market Isojoen marketpäällikkö Tuula Kiviniemi vinkkaa, että kannattaa maistaa Rantakallion Juustolan tuotteita. Paikkakunnan juustolan herkkuja löytyy Isojoen S-marketin valikoimista perinteinen leipäjuusto ja mausteinen yrttijuusto.
– Suosikkini on Rantakallion Juustolan leipäjuusto, tapaan lämmittää sitä vähän mikrossa ja pistää päälle ripauksen suolaa. Yrttijuusto sopii nautittavaksi sellaisenaan.

Kiviniemen mukaan asiakkaat arvostavat sitä, että kaupassa on tarjolla lähellä tuotettua ruokaa. Yhteistyö Rantakallion Juustolan kanssa on toiminut erinomaisesti.

Paikallisuus myy myös kananmunissa

S-kaupparyhmä luopuu virikehäkkikanojen munista vaiheittain vuoden 2026 loppuun mennessä. Ruokakaupoissa muutos näkyy jo vuoden 2023 lopussa, jolloin myynnistä poistuu Kotimaista-virikehäkkimunat.

S-market Kauhajoen marketpäällikkö Tero Piirto kertoo, että heillä asiakkaat suosivat paikallisen Mäkisen maatilan kananmunia.
Kauhajoen Harjankylässä sijaitsevassa lattiakanalassa kanat saavat liikkua vapaasti.

Mäkisen maatilan kananmunat myyvät Kauhajoen S-marketissa niin hyvin, että välillä munalaatikko on hetken tyhjillään. Paikallinen munatuottaja tuo kananmunat suoraan tilalta S-marketiin, näin tarjolla on todella tuoretta lähiruokaa.
– Kauhajokiset ostavat mielellään lähiruokaa, olen sen huomannut muistakin tuotteista. Tämä on hieno juttu, Piirto kehuu.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR

Sota Ukrainassa on järkyttänyt meitä kaikkia. Me Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupassa päätimme lahjoittaa kymmenen euroa jokaista henkilöstömme jäsentä kohti, eli 13 000 euroa, Suomen Punaisen Ristin ja S-ryhmän yhteiseen keräykseen.

Tuemme näin hädän keskellä olevia ukrainalaisia.

 

Myös sinä voit halutessasi auttaa ja lahjoittaa yhteiseen keräykseen. Tuellasi Punainen Risti toimittaa vettä, ruokaa, suojaa ja terveyspalveluita Ukrainan kriisialueelle.

SPR:n ja S-ryhmän keräys: www.punainenristi.fi/lahjoita/s-ryhma

 

Kerättävät varat ohjataan SPR:n katastrofirahaston kautta Ukrainaan. Avulla turvataan ihmisten perustarpeita. Avustusjärjestöt ovat toivoneet kriisin tässä vaiheessa erityisesti rahallista tukea, sillä avun koordinointi alueelle yhtenäisesti on helpompaa kuin tavaralahjoitusten varastointi ja toimittaminen.

Tiedote 23.2.2022

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa rakentaa toimialueelleen useita sähköautojen latauspisteitä tulevien vuosien aikana. ABC-latausverkosto rakennetaan ABC-liikenneasemien, Prisman, S-marketien, Salejen ja Sokos Hotellien yhteyteen lähelle arjen asiointia. Eepeen ensimmäinen ABC-lataus otettiin Ähtärissä käyttöön 23.2. Latauspisteiden sähkö on uusiutuvaa energiaa.

Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa.

– Rakennamme useita sähköautojen latauspisteitä tulevina vuosina. Tuomme sähkölatauspisteet sinne, missä asiakkaat muutenkin asioivat. Lisäksi toimipaikkojen yhteydessä jo olemassa olevat yhteistyökumppaneiden latauspisteet palvelevat kuten ennenkin.  ABC-lataus Ähtärissä on kaksi suurteho- ja kaksi peruslatauspistettä. Kaikilla latauspisteillä voidaan ladata kahta autoa, joten yhteensä kahdeksan auton lataus onnistuu kerralla, kertoo toimialajohtaja Juhamatti Aronen.

Kaikki uudet sähkölatauspisteet toimivat saman ABC-lataus-brändin alla riippumatta siitä, minkä toimipaikan yhteydessä ne ovat.

Markkinoiden helpoin ja luotettavin lataus

ABC-latauksen tavoitteena on olla asiakaskokemuksen ja luotettavuuden näkökulmasta markkinoiden johtava latauspalvelun tarjoaja. Tavoitteeseen päästään markkinoiden parhailla laitteilla, helpolla ja nopealla asioinnilla sekä kilpailukykyisellä hinnalla, jonka päälle kertyy Bonusta.

Asiointi ja maksaminen tapahtuu ABC-mobiililla, jota käyttää jo sadattuhannet tyytyväiset asiakkaat. Vaihe vaiheelta ABC-mobiilista on kehitetty sovellus, jossa on kaikki autoilijan tarvitsemat palvelut.

Sähkö uusiutuvaa tuulivoimaa, laitteet Suomesta

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia omaan tuulivoimaan sekä aurinkosähköön.

Laitteistot toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä kotimainen Kempower, jonka laitteistoista asiakkaat ovat antaneet tyytyväistä palautetta. Kempowerin laitteistot rakennetaan Lahdessa.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmä-tasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2022–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Juhamatti Aronen, puh. 050 388 3506,  juhamatti.aronen@sok.fi

Tiedote 22.2.2022

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on laajentanut Seinäjoella polttonesteiden tarjontaa avaamalla rakenteilla olevan S-market Simunan pihaan uuden mittarikentän.

Uusi ABC S-market Simuna on järjestyksessä toinen Eepeen polttonesteasema, jossa myydään ABC-ketjun uutta, täysin uusiutuvaa Nero Dieseliä. Nero Diesel vähentää koko elinkaarensa aikana kasvihuonekaasupäästöjä jopa yli 90 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sitä voidaan tankata kaikkiin dieselautoihin.

Uusiutuva Nero Diesel on erinomainen ratkaisu paikalliseen ilmanlaadun parantamiseen ja oman henkilökohtaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Nero Diesel valmistetaan suurimmaksi osaksi jäte- ja tähdepohjaisista raaka-aineista, mikä vähentää osaltaan kasvihuonekaasupäästöjen määrää.

– Nero Diesel on monella tavalla erittäin hyvä tuote. Sen lisäksi, että se vähentää olennaisesti hiilidioksidipäästöjä, siinä on esimerkiksi paremmat palamisominaisuudet ja erinomaiset kylmäominaisuudet, ABC-ketjun kehitysjohtaja Tiina Viksten kertoo.

Uusiutuva Nero Diesel on kemialliselta rakenteeltaan fossiilisen dieselin kaltaista. Nero Dieseliä ja muita diesellaatuja voi tankata sekaisin eikä sillä ole vaikutusta auton toimintaan. Toki uusiutuvan polttoaineen hyödyt autolle, autoilijalle ja ilmastolle korostuvat erityisesti silloin, kun sitä käytetään sellaisenaan.

ABC:n tavoitteena on mahdollistaa, että suomalaiset voivat ajaa vastuullisemmin käyttövoimasta riippumatta. Suomalaisessa liikenteessä tullaan pitkään käyttämään kaikkia energiamuotoja, ja siksi niiden kaikkien on oltava hyviä, vastuullisia ja kehittyviä.

– Kehitämme nestemäisten tuotteiden valikoimaa ABC-ketjussa tuomalla autoilun päästöjä vähentävän tuotteen, Nero Dieselin. Samaan aikaan olemme aloittaneet myös valtakunnallisen ABC-lataus-verkoston rakentamisen. On tärkeää, että etsimme kustannustehokkaita ja teknisesti toimivia ratkaisuja vähentämään liikenteen fossiilisia päästöjä nyt ja tulevaisuudessa, ABC-ketjujohtaja Harri Tuomaala sanoo.

ABC S-market Simuna sijaitsee Seinäjoen sisääntulotien varrella osoitteessa Bullerintie 2, 60200 Seinäjoki. Maksuvälineinä ABC S-market Simunassa toimivat maksukortit sekä ABC-mobiili.

Rakenteilla olevan uuden S-market Simunan arvioidaan avautuvan joulukuussa 2022.

 

Lue lisää Nero Dieselistä >>

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Juhamatti Aronen, puh. 050 388 3506,  juhamatti.aronen@sok.fi
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialapäällikkö Heli Back, puh. 010 764 9301, heli.back@sok.fi

Pidä huolta -kampanja keräsi yli miljoona euroa nuorten mielenterveystyöhön – tukea myös Etelä-Pohjanmaan nuorille

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaasteella kerättiin 1 027 156 euroa nuorten auttamiseen ja tukemiseen. Kampanjan tuotto tullaan käyttämään lyhentämättöminä nuorille kriisiapua tarjoavaan Sekasin-chattiin ja nuorten mielenterveystaitojen vahvistamiseen.

MIELI ry:n ja Toivon Kärki ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerättiin rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa osallistuivat kampanjaan yhteensä 30 000 euron lahjoituksella osana LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron tukea.

Nuorten hätä on näkynyt erityisesti matalan kynnyksen kriisipalveluissa. Keräyksen lahjoitukset ohjataan MIELI ry:n valtakunnallisesti toimivaan Sekasin-chattiin, jonka toimintaa voidaan lahjoitusten myötä laajentaa. Akuutin tuen lisäksi voidaan tehdä nuorten mielenterveyttä vahvistavaa työtä ennaltaehkäisevästi sekä lisätä myös aikuisten osaamista tukea nuorten mielenterveyttä päivittäin.

”Kampanjan huikea tulos kertoo mielestäni ennen kaikkea siitä, kuinka laajasti yhteiskunnassa ja lahjoittajien keskuudessa on nyt tunnistettu nuorten ahdinko: Pidä huolta -kampanja haastaa myös julkisen puolen kantamaan vahvemmin vastuuta nuorista, kommentoi MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.

”Keräys osoittaa, että Suomessa osataan lyödä hynttyyt yhteen eri tahojen kesken, kun asia koetaan tärkeäksi. Turvaamalla matalan kynnyksen avunsaannin Etelä-Pohjanmaan alueen nuoret saavat keinoja kohti parempaa oloa. Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toimipaikat ovat olleet sydämellä mukana viemässä Pidä huolta -viestiä eteenpäin”, sanovat asiakkuusjohtaja Tuula Rajala Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa ja markkinointi- ja viestintäjohtaja Sirpa Hakala-Ostensen LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa.

 

Kampanjan tuotto ohjataan käytännössä näin:

Sekasin-chat:

Kahdessa vuodessa:

Nuorten mielenterveyttä vahvistava työ:

 

pidahuolta.fi #pidähuolta #pidahuolta

 

Lisätiedot:

Tuula Rajala, asiakkuusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, puh. 010 764 9222, s-posti tuula.rajala@sok.fi
Sirpa Hakala-Ostensen, markkinointi- ja viestintäjohtaja, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa, puh. 050 304 2040, s-posti sirpa.hakala-ostensen@lahitapiola.fi

 


Sekasin-chat

Sekasin-chat on valtakunnallinen laajasti avoinna oleva (ma-pe 9-24, la-su 15-24) 12-29 -vuotiaille tarkoitettu keskustelupalvelu, joka tukee mielen hyvinvointia ja mielenterveyden ongelmista selviytymistä. Palvelu on ilmainen, anonyymi ja luottamuksellinen. Diagnooseja tai lähetteitä ei tarvita – nuoren oma arvio avun tarpeesta riittää. Sekasin-chattia koordinoi Sekasin Kollektiivi, joka on lukuisten toimijoiden yhteenliittymä, jonka yhteinen missio on, ettei kukaan nuori jää pahan olonsa kanssa yksin. Tuemme nuoria verkossa eri tavoin, kehitämme jatkuvasti olemassa olevia tukimuotoja ja kokeilemme uusia. Kohtaamme nuoria Sekasin-chatissa, ryhmä-chatissa ja Discord-yhteisössä. Toiminnassa on mukana sosiaali-, terveys- ja nuorisoalan ammattilaisten lisäksi suuri joukko vapaaehtoistoimijoita. Sekasin Kollektiivin koordinaatiosta vastaa MIELI Suomen Mielenterveys ry, Suomen Punainen Risti, Setlementtiliitto sekä SOS-Lapsikylä. www.sekasin.fi

 

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

Taavi Niemi, Sofia Peltonen ja Elmeri Nygård kertovat, miltä kesäpesti maistui viime vuonna Amarillossa, S-market Kurikassa ja ABC Alajärvellä.

Amarillon keittiöstä Eepeetä kesän katsellut Taavi Niemi toteaa, että isossa konsernissa kaikki asiat on hoidettu kuntoon.
– Asiat toimivat hyvin ja aina saa jostain apua, jos tarvitsee, hän vakuuttaa.
Samaa mieltä on myös kolmannen kesän S-market Kurikassa työskennellyt Sofia Peltonen.
– Eepee on kunnollinen ja järkevä yritys, jossa asiat hoidetaan hyvin.

Tradenomiksi Jyväskylässä opiskeleva Elmeri Nygård on ollut jo kaksi kesää ABC Alajärvellä. Hänelle ura Eepeellä aukeni tammikuussa 2020, kun hän armeijan jälkeen haki sinne töihin.
– Eepee huolehtii työntekijöistään. Kun ABC-liikennemyymälöiden ravintolat suljettiin koronan takia keväällä 2020, minulle tarjottiin työvuoroja Alajärven ja Vimpelin S-marketeista. Tästä työkokemuksesta on minulle hyötyä myös tulevaisuudessa, jos haen töihin S-ryhmään.

Kesäpestistä tuli välivuoden työ

Sofian työura Eepeellä alkoi jo lukioaikana, jolloin hän toimi tarvittaessa töihin kutsuttavana apuvoimana. Nyt Sofia pitää välivuoden ja jatkaa töitä tutussa tiimissä miettien, mihin hakisi opiskelemaan.
– Sain ensimmäisenä kesänä kassakoulutuksen ja pääsin sen jälkeen tekemään kaikkia vuoroja. Viime kesänä opin enemmän ja syvällisemmin juuri kassatoimintoja. Veikkauspiste oli ollut kesään saakka vähän hepreaa, nyt hallitsen myös sen.

Pitkään ravintola-alan töitä tehnyt Taavi on koulutukseltaan kokki ja restonomi. Hän kertoo, että kesätyöpesti toi hänelle lisää itsevarmuutta.
– Rohkeus on kokille tärkeä ominaisuus. Amarillon keittiössä näkyy, että ravintola kuuluu ketjuun. Ruoan valmistus on järjestelmällisempää sekä listat ja ruokakomponentit on mietitty valmiiksi.

Nuoret kertovat, että työtehtäviin perehdyttäminen toimii hyvin Eepeellä.
– Esimiehen lisäksi samassa vuorossa olevat työkaverit opettivat eri työtehtäviä. Sain rauhassa katsella ensin vierestä ja sitten tehdä asioita itse heidän ohjauksessaan, Elmeri sanoo.

Tärkeä panos työtiimiin

Entäpä mitä uutta toivat nämä nuoret työyhteisöön?
– Olen työskennellyt ravintola-alalla 14-vuotiaasta asti eli yli kymmenen vuotta. Toin varmaan työyhteisöön osaamista, kokemusta ja varmuutta, Taavi toteaa.
– Olen hyvin oma-aloitteinen. Kun päätän tehdä jotain, niin hoidan asian aina kunnolla loppuun saakka, Sofia kertoo.
– Rauhallisuutta ja paineensietokykyä. Työkaverit ovat kehuneet, että minun kanssani työt sujuvat ilman paniikin tunnetta. Asiat tapahtuvat, mutta ilman turhaa stressiä. Meillä oli tosi hyvä yhteishenki ja meno päällä, tuntuu kuin olisimme kaveriporukka eikä työtiimi, Elmeri pohtii.

Kesätyön palkka meni Taavilla ja Elmerillä elämiseen. Välivuodeksi S-market Kurikkaan töihin jäänyt Sofia laittaa tietyn prosentin palkastaan asuntosäästötilille ja osan säästötilille tulevaisuutta varten.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa työllistää tulevana kesänä noin 700 nuorta. Tuosta joukosta aika moni jatkaa työuraansa vakituiseksi eepeeläiseksi. Varsinainen kesätyöntekijähaku 2022 alkoi jo joulukuun puolessa välissä. Nuoremmille suunnattavan kesäharjoitteluohjelman haku starttaa myöhemmin keväällä.

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan HRD-asiantuntija Tommi Suvisalmi kertoo, että nuorten kiinnostus hakea kesätöihin Eepeelle on ollut viime vuosien aikana kasvusuuntainen.
– Eepee näyttää kiinnostavan nuoria tai sitten kysymys on yleisestä aktivoitumisesta työnhakumarkkinoilla. Viime vuonna meillä on ollut kesätöissä huippuporukkaa, toivottavasti sama suuntaus jatkuu tulevanakin kesänä.

Eepeelle kesätyöntekijät ovat tärkeä voimavara nyt ja tulevaisuuden kannalta. Suvisalmi toteaa, että ensisijainen tarve on täyttää lomista ja sesongista johtuvaa työntekijäpulaa. Tärkeä seikka on myös se, että kesätyöntekijät ovat potentiaalisia uusia eepeeläisiä. Motivoituneet tyypit ja ahkerat oppijat tapaavat jäädä taloon pitemmäksi aikaa.
– Moni on kulkenut saman reitin eli tet-harjoittelu, tutustu ja tienaa -pesti, kesätyöpaikka, opiskelun ohessa työskentely ja valmistumisen jälkeen vakituinen työpaikka, Suvisalmi kuvailee.

Täsmähaulla parhaat jatkomahdollisuudet

S-market Kivistön marketpäällikkö Elina Jaakkola neuvoo panostamaan työhakemukseen. Sen on hyvä olla kohdennettuna haettavaan työpaikkaan.

Kesätyössä selviää parhaiten, kun on motivoitunut oppimaan uutta. Jaakkola korostaa, että kesätyö tarjoaa hyvän mahdollisuuden kehittää itseään myös tulevaisuutta varten.
– Siksi siitä kannattaakin ottaa kaikki mahdollinen irti ja oppia asioita työkavereilta. He auttavat mielellään ja perehdyttävät työhön.

Eepeen marketkauppa tarjoaa kesätyöpaikkoja ympäri toimialuetta. Työtehtävissä on tärkeää asiakaspalveluasenne ja kyky tarttua erilaisiin kaupan tehtäviin. Monelle nuorelle kesätyö on poikinut myös ilta- ja viikonloppuansiota läpi opiskeluvuoden.

Hyvä työasenne paikkaa kokemusta

– Työhaastattelussa auttaa, kun on vähän perillä asioista. Hyviä tietolähteitä ovat esimerkiksi samassa työpaikassa olleet kaverit ja toimipaikan somekanavat, ABC Lapuan liikennemyymäläpäällikkö Tina Vainionpää vinkkaa.

Monille nuorille hakijoille kesätyöpaikka voi olla ensimmäisiä, ja siksi haastattelussa jännittää kovasti. Vainionpään tavoitteena on luoda työhaastatteluun keskusteleva ilmapiiri, jossa nuoren oma persoona pääsisi parhaiten esiin.

Innokkaalla asenteella paikkaa kokemuksen puutetta. Positiivisuus ja se, että on aidosti kiinnostunut työstä ja uuden oppimisesta ovat Vainionpään mukaan hyviä kesätyöntekijän ominaisuuksia.

Eepeen liikennemyymälöissä työ on hektistä ja monipuolista. Kesän aikana on mahdollista oppia monenlaisia tehtäviä: asiakaspalvelua, Hesburgeria, Veikkausta, keittiöhommia ja siivousta.
– Tämä kesätyö sopii heille, jotka uskaltavat mennä välillä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Vastineeksi voi kesän aikana oppia todella paljon. Eepeelle voi tulla töihin turvallisin mielin, sillä meillä perehdytetään hyvin eri tehtäviin ja kannustetaan kysymään rohkeasti, jos ei joitain asiaa osaa, Vainionpää vakuuttaa.

Heittäytymiskykyä ja siviilirohkeutta

Matkailu- ja ravitsemiskauppa eli mara tarjoaa Eepeellä kesätyöpaikkoja, joissa on vauhtia ja monenlaisia tilanteita kasvaa rohkeammaksi. Amarillon ravintolapäällikkö Joonas Uitto kertoo, että heidän alansa hommissa arvostetaan kovasti uskallusta työskennellä myös useammassa eri työpisteessä.
– Jos tällaista intoa on, niin sen kannattaa kertoa heti hakuvaiheessa. Eepee on siinäkin suhteessa upea työnantaja, että kesätyöntekijä voi työskennellä jopa monella eri toimialalla, hän kehuu.

Maralla keskitytään Uiton mukaan huolenpitobisnekseen eli palvelemaan asiakkaita niin, että hänellä on mahdollisimman hyvä olla. Jotta näin todella tapahtuu, kaikki kumpuaa hyvinvoivista työtiimeistä ja halusta olla omassa työssään maailman paras.
– Olipa työn toimenkuva mikä tahansa, niin sitä kannattaa tehdä tuolla maailman paras -asenteella.

Uiton viesti kaikille Eepeelle töihin tuleville nuorille on, että kesätyöpaikka on juuri niin hyvä kuin millaiseksi sen itse haluaa tehdä. Oppia ei tule vain kokeneilta alan konkareilta, vaan myös töihin tulevilla nuorilla on paljon annettavaa työyhteisölle.
– Vaikka tämä ei olisikaan loppuelämän työpaikka, mitä se osalle onkin, niin meillä oppii tärkeitä taitoja myös tulevaisuuden työelämää varten, Uitto uskoo.

 

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa lahjoitti 10 000 euroa nuorten mielenterveystyöhön ja kannustaa muitakin tekemään samoin.

S-ryhmä ja LähiTapiola kohdistavat katseet tärkeään asiaan lahjoittamalla Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteeseen puoli miljoonaa euroa. Myös Eepee on mukana nuorten mielenterveystyössä.

– Nuoret tarvitsevat apua ja myönteisiä signaaleja ehkä enemmän kuin koskaan. Meillä suurilla työnantajayrityksillä on korona-ajassa vastuumme, sillä tarjoamme ensimmäisiä kokemuksia sadoille nuorille ja koululaisille vuosittain. Meidän pitää välittää, kuunnella ja huolehtia näistä nuorista, sanoo Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Kimmo Simberg.

Korona-aikana erityisesti nuoret ovat olleet tiukoilla: lähes kaksi kolmesta 18–24-vuotiaasta vastasi kokeneensa uupumusta, masennusta ja jopa ahdistusta MIELI ry:n kyselyssä alkuvuodesta. Esimerkiksi kriisiapuna toimivaan Sekasin-chattiin tuli viime vuonna yli 170 000 yhteydenottoa, joista vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.

Pidä Huolta on Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteinen kampanja, jonka avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Kampanjan keskiössä on edesmenneen Pave Maijasen ikonisesta Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio. Lahjoitukset ohjataan lyhentämättöminä nuorten mielenterveystyöhön.
– Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, Kimmo Simberg toteaa.

Jokainen voi osallistua

Hyväntekeväisyyshaaste näkyy ja kuuluu Eepeen toimipaikoissa ja kanavissa syksyn 2021 ajan. Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa kannustaa asiakasomistajiaan ja kumppaneitaan Länsi-Suomessa mukaan kampanjaan.

Haasteeseen voi osallistua kuka tahansa lahjoittamalla pidahuolta.fi -sivuston kautta. Suurin osa lahjoituksista kanavoidaan MIELI ry:n kautta keskustelupalvelu Sekasin-chattiin, jonka kautta tällä hetkellä pystytään auttamaan vaikeissa elämäntilanteissa olevia nuoria. Lahjoitusrahoilla tuetaan myös nuorten mielenterveystaitojen vahvistamistyötä kouluissa.

MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi kertoo, että nuorten auttamiseksi tarvitaan nyt laajasti sekä matalan kynnyksen apua että jokaisen nuoren mielenterveyttä tukevia toimenpiteitä.
– Sen lisäksi että yhteydenottojen määrä on kasvanut, koronapandemia on lisännyt nuorten huolia ja tuen tarvetta. Olemme vaikuttuneita ja kiitollisia siitä, että Pidä Huolta -kampanjan artistit ovat nyt uudella tavalla yhdistämässä sekä yritysten että yksityisten voimat nuorten hyväksi.

 


Näin sinä voit auttaa:

– Voit lahjoittaa 10 euroa lähettämällä tekstiviestin MIELI numeroon 16499.
– Myös kuuntelemalla Pidä huolta -kappaletta suoratoistopalveluissa voi auttaa: kappaleen ja musiikkivideon tuottamat suoratoistokorvaukset ohjataan lahjoituspottiin.
– Tutustu eri lahjoitustapoihin pidahuolta.fi -sivustolla.

Nuorilla on nyt hätä

– Nuorten matalan kynnyksen kriisiapuun Sekasin-chattiin tuli yli 170 000 yhteydenottoa vuonna 2020. Vain joka viidenteen pystyttiin vastaamaan.
– Vuonna 2020 yhteydenottojen määrät ovat kasvoivat noin neljänneksellä.
– Aiemmin huonosti voineet nuoret ovat korona-aikana voineet entistä huonommin. Yksinäiset nuoret ovat nyt entistä yksinäisempiä. Etäkoulu, puuttuvat kaverikontaktit, tulevaisuuden epävarmuus sekä huoli omasta ja läheisten terveydestä ovat haastaneet jaksamista.
– Myös Kriisipuhelimeen tulee tällä hetkellä eniten puheluja nuorilta aikuisilta. Yhteydenottojen yleisin syy on yleinen paha olo ja ahdistuneisuus.

Pidä huolta -hyväntekeväisyyshaaste

– Artistit, yritykset ja yksityishenkilöt auttavat yhdessä nuorten akuuttia mielenterveystyötä.
– Keskiössä Pave Maijasen Pidä huolta -kappaleesta toteutettu uusi versio, jossa mukana yli 70 suomalaista artistia.
– Tuottajina Jukka Immonen, Antti RZY Riihimäki, Jurek ja Eppu Kosonen.
– Hankkeen taustalla ovat Toivon Kärki ry ja MIELI Suomen Mielenterveys ry. S-ryhmä ja LähiTapiola ovat hyväntekeväisyyshaasteen yhteistyökumppanit ja lahjoittavat kampanjan alkupääomaksi 500 000 euroa.

Tiesitkö, että osuuskaupat ovat puntanneet urheiluseuroja ylöspäin Etelä-Pohjanmaalla jo ennen kuin varsinaista Eepeetä edes olikaan? Silloin asialla olivat paikallisosuuskaupat, joiden jalanjäljissä Eepee jatkoi heti perustamisensa aikoihin vuonna 1984.

Urheiluseurat tekevät hienoa työtä lasten ja nuorten hyväksi ja jakavat Eepeen kanssa ajatuksen, että yhdessä voidaan tehdä maakunnasta entistä parempi paikka elää.

Alueella vaikuttaa kymmeniä nuorisourheilun toimijoita, joista Eepee tukee suurinta osaa. Noin kuudenkymmenen toiminnassa ollaan mukana, ja apu voi olla joko suoraan seuroille annettavaa rahallista tukea tai urheiluolosuhteiden ylläpitämiseen osallistumista. Ilman kunnollisia harjoittelupaikkoja monen harrastus tyssäisi siihen.

Koko alueen etu

Yhteensä Eepee tukee urheiluseuroja ja harrastuspaikkoja vuosittain 100 000 eurolla.

Tuki ohjataan pääsääntöisesti lasten ja nuorten joukkuelajien tukemiseen. Sillä tavoin siitä pääsee hyötymään mahdollisimman moni. Yksilölajeissa tuetaan kokonaisia urheiluseuroja, jotta tuesta saavat iloa kaikkien lajien harrastajat.

Eepeen filosofiaan kuuluu yhteiskunnallinen vaikuttaminen alueella ja asiakasomistajien hyötyminen hyvästä tuloksesta.

Urheiluseurojen lisäksi lasten ja nuorten hyvinvointia parannetaan muun muassa yhteistyöllä koulujen ja oppilaitosten kanssa. Eepee on mukana myös alueen tutkimus- ja kehitystoimintaa vahvistavan Epanet-professuurin rahoittamisessa.

Eepeen arvoihin kuuluu hyvien lähtökohtien mahdollistaminen alueemme lapsille ja nuorille ja siten halu tehdä alueestamme parempi paikka elää. Joulun alla hyvää on jaettu muun muassa Seinäjoen keskussairaalan lastenosastolle sekä nuorten mielenterveyttä tukevaan Pidä Huolta -kampanjaan. Pitkin vuotta tukea myönnetään kymmenille urheiluseuroille.

 

Leikin voimalla pikkuisen parempi olo

Eepee on jo vuodesta 2005 kohdistanut joulumuistamisensa Seinäjoen keskussairaalan lastenosastolle. Ensimmäisinä vuosina lahjoitussumma oli 1000 euroa, ja vuodesta 2010 saakka on lahjoitettu 1500 euroa.

Lahjoituksen turvin lastenosastolle on voitu hankkia leluja, pelejä ja muita tarvikkeita, jotka auttavat pieniä potilaita viihtymään sairaalassa edes hieman paremmin. Käytännössä sairaalasta on vierailtu Eepeen Prisman käyttötavaraosastolla, jossa lahjoitussumman on voinut käyttää haluamallaan tavalla.

– Eepee on halunnut kohdistaa lahjoituksen niin, että siitä koituu iloa koko alueen perheille. Keskussairaala palvelee koko aluetta, ja se on ollut kohteemme pitkään, kertoo Eepeen asiakkuusjohtaja Tuula Rajala.

Rajala on itse ollut mukana jouluisella vierailulla keskussairaalan lastenosastolla ja nähnyt, että kohde on hyvin valittu.

– Rahalla on saatu iloa lapsille, jotka toivottavasti voivat leikin voimalla hetkeksi unohtaa sairaalassaolonsa. Samalla haluamme tukea osaltamme myös hoitohenkilöstön arvokasta työtä, Rajala sanoo.