Henna, Henni ja Henna-Leena ovat Prisman Ravintolamaailman tuoreita kasvoja. Heitä houkutteli Eepeen hyvä maine työnantajana, ja hyvä henki on ollut iloinen bonus.

Henna Kannosto nostelee salaattikulhoja noutopöytään tottunein ottein. Hänellä on takanaan puolentoista vuoden kokemus Prisman Ravintolamaailmassa, ja sinä aikana hän on oppinut omien sanojensa mukaan PizzaBuffan puolesta ihan kaiken.
– Aloitin Buffassa, joten siitä on eniten tietoa ja taitoa. Olen ollut myös Hesburgerin puolella ja jonkin verran Pressossakin.

Hennan kanssa samassa tiimissä ovat Henni Kinnunen ja Henna-Leena Koski, jotka ovat uusia tulokkaita Ravintolamaailmassa. Henni on työskennellyt reilun puoli vuotta Eepeen leivissä, Henna-Leena aloitti tammikuussa. Heitä yhdistää etunimen ensimmäisten kirjainten lisäksi innostus uudesta työstä. Parhaiksi puoliksi he mainitsevat työkaverit, joihin voi aina luottaa.
– Ei väliä, kenen kanssa tulee töihin, aina on kivaa, Henna-Leena tiivistää.

Tiimi jeesaa toisiaan

Seinäjoen Prisman Ravintolamaailmassa yhdistyy monta maukasta konseptia. PizzaBuffassa on nimensä mukaisesti pizzaa, mutta myös muita lämpimiä ruokalajeja. Lisukkeena tarjolla on raikkaita salaatteja ja noutopöydälle totuttuun tapaan myös ruokajuomat kuuluvat hintaan. Presso tarjoaa kahvilatuotteita, ja Hesburger on monen suomalaisen varma pikaruokasuosikki.

Laaja tarjonta tuo mukanaan vastuuta ja vaihtelevia työtehtäviä. Hennan mukaan se on samalla myös työn suola.
– Kassajärjestelmät ovat kaikissa hieman erilaiset, ne pitää opetella heti töiden alkaessa. Hese on ihan oma lukunsa, koska laitteet ovat ihan erilaisia kuin Buffassa ja Pressossa, sanoo Henni.
Siksi onkin hyvä, että jokainen konsepti omine järjestelmineen tulee kaikille tutuksi. Näin työvuorossa oleva voi tarvittaessa hypätä apuihin kiireisenä aikana tai esimerkiksi sairaspoissaolon takia.
– Ravintola-alalla arvostan myös sitä, että tässä pystyy pitämään taukojakin. Ei koko pakka hajoa, jos poistut hetkeksi työpisteeltä, Henna-Leena nauraa.
– Niin, aina on joku, joka kyllä pystyy hoitamaan hommat sillä aikaa, Henna täydentää.

Heti osaksi porukkaa

Henna on kolmikon kokenein, ja hän on työskennellyt ennen Eepeelle tuloaan Uppalan kartanossa. Sitä ennen hän ehti toimia parturi-kampaajana, mutta opiskeli terveyssyistä itselleen uuden ammatin koulutuskeskus Sedussa. Alun perin Ilmajoelta kotoisin oleva 25-vuotias hakeutui Eepeelle töihin siskon kannustamana.

Ylihärmästä Seinäjoelle noin vuosi sitten muuttanut 23-vuotias Henna-Leena puolestaan suorittaa restonomin tutkintoa SeAMKissa, mutta pitää nyt välivuotta ja tekee täyttä päivää Ravintolamaailmassa. Myös hänellä on aiempaa kokemusta alalta, mutta hän kaipasi vaihtelua työuralleen.
– Olin kuullut eepeeläisiltä kavereilta muun muassa hyvistä työeduista, kuten Epassista ja henkilöstöalennuksista. Se kyllä motivoi hakemaan tätä paikkaa.

Henna ja Henna-Leena ovat kokoaikaisia ja vakituisia työntekijöitä, kun taas Henni tekee työskentelee opintojensa ohessa. Hän muutti Seinäjoelle Kokkolasta heti peruskoulun jälkeen opiskelemaan Seduun. Keväällä mittatilausompelijaksi valmistuva 18-vuotias otti itse yhteyttä Ravintolamaailman Suvi Heikkilään ja kysyi, löytyisikö töitä. Ja löytyihän niitä.
– Suorastaan yllätti, kuinka hyvin työporukassa otettiin uusi tyyppi vastaan. Heti oltiin tuttuja, Heini muistelee. Muut Henna ja Henna-Leena komppaavat. Ravintolamaailman työporukka on jokaisen mielestä ihan huippu.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Hotellien vastaanoton ja myyntipalvelun väellä on mieluisa tehtävä yllättää asiakkaat iloisesti. Onnellistaminen voi olla jokin pieni yllätys tai erityinen huomioiminen vaikkapa merkkipäivänä.

Original Sokos Hotel Lakeus ja Vaakuna saavat usein kiitosta hyvästä asiakaskokemuksesta.
– Mietimme yhdessä tapoja ilahduttaa ihmisiä ja sitä, miten kukin voisi osallistua onnellistamiseen, sanoo vastaanoton vuoropäällikkö Tytti Väliaho.

Onnellistamisella tarkoitetaan pieniä eleitä, joilla parannetaan hotellien asiakaskokemusta ilman lisämaksua. Lopputuloksena asiakasta voi odottaa vaikkapa yllätyspaketti hotellihuoneessa, pöytään tarjoiltu tyrnishotti aamiaisella tai lemmikille tarkoitettu yöpymissetti. Toisinaan innostutaan tempaukseen, jossa esimerkiksi naistenpäivänä kaikille naisasiakkaille jaetaan huulikiilto.
– Jos saamme tietoomme, että joku tulee viettämään vaikkapa syntymäpäivää tai hääyötä meille, aika varmasti keksimme jonkin pienen muistamisen, kertoo myyntipalvelun palvelupäällikkö Piia Rinta-Keturi.

Asiakkaan ilahduttamistekoihin osallistuvat kaikki hotellien työntekijät, ja niitä koordinoi original-coachina toimiva Tytti.

Seuraa hotellielämää somessa

Vaihtelevat tehtävät ja ihmisten kohtaaminen ovat hotellityön suola ja sokeri. Ammattitaitoisesta porukasta löytyy aina joku, joka on innokas ottamaan uusia haasteita vastaan. Esimerkiksi sosiaalisen median päivittäminen hoituu kuuden innokkaan sometiimillä, johon kuuluvat myös Tytti ja Piia.
– Suunnittelemme yleensä yhdessä etukäteen, mistä aiheista saisi postauksia Instagramiin ja Facebookiin, sanoo Piia.

Vaikka hymy siis edelleen on paras asuste hotellin vastaanotossa ja myyntipalvelussa, sen lisäksi tarvitaan vankkaa ja monipuolista osaamista. Lopulta laatu on asiakkaan onnellisuuden paras tae.

Seuraa somessa:

Original Sokos Hotel Lakeus facebook.com/Lakeusoriginal | instagram.com/lakeusoriginal

Original Sokos Hotel Vaakuna facebook.com/VaakunaSeinajoki | instagram.com/VaakunaSeinajoki

Asiakkaiden toiveet huomioon

Hotellien vastaanotosta ja myyntipalvelusta vastaavat hotellipäällikkö Merja Kivioja ja vastaanottopäällikkö Merja Rantala kertovat, että pari viime vuotta ovat opettaneet myös matkailualan osaajat sopeutumaan nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Merja Kiviojan mukaan pandemiarajoituksiin ei oikeastaan voi ennalta varautua.
– Samalla kotimaan hotelliyöpyminen on noussut uuteen arvoon, ja asiakkaille halutaan tarjota heille parhaiten sopivaa palvelua. Yksi saattaa kaivata nimenomaan henkilökohtaista palvelua respassa, kun taas toinen ihastuu itsepalveluasiointiin.


Kuvassa vasemmalta oikealle: Piia, Merja K., Merja R. ja Tytti

Uusien palvelumuotojen opettelussa auttaa hotellien digi coach, joka Eepeessä on Merja Rantala.
– Juuri nyt on aika monta juttua työn alla, isoimpana niistä mobiiliavaimen käyttöönotto lähiaikoina, hän sanoo.
Mobiiliavaimen avulla hotellivieras voi halutessaan kirjautua huoneeseen puhelinsovelluksen avulla. Sen avulla kiireinen matkustaja välttää mahdolliset jonot asiakaspalvelussa ja voi tarkistaa esimerkiksi aamiaisajat, saunavuorot ja ravintoloiden aukioloajat.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Onnellinen hotelliasiakas on hän, joka löytää pehmolelunsa huoneesta huolellisesti peiteltynä tai hän, joka saa marssia suoraan puhtaisiin lakanoihin itsepalveluautomaatin kautta. Asiakkaasta huolehtiminen on oivaltamista, jolle digipalvelut antavat lisää tilaa ja mahdollisuuksia.

Original Sokos Hotel Lakeus sai keväällä S-ketjulta merkittävän tunnustuksen, joka tuntuu erityisen hyvältä poikkeusolojen aiheuttaman epävarmuuden keskellä. Seinäjokelainen hotelli valittiin koko Suomen Sokos Hotels -ketjun vuoden parhaaksi hotelliksi.

Vastaanottopäällikkö Merja Rantala korostaa, että kaiken takana ovat ihmiset: vieraiden auttamiselle vihkiytynyt henkilökunta, joka noteeraa asiakkaan joka kulman takana.
– Tärkeintä on alku. Se, että asiakas kokee tulleensa huomatuksi. Tämä väki todella osaa sen. Esimerkiksi siitä tulee asiakkailta paljon kiitosta, kun kerrossiivoojat jutustelevat asiakkaan kanssa.
– Olemme yhtä taloa ja aina asiakasta varten olemassa työroolista riippumatta. Kaikki tervehtivät, neuvovat ja ottavat asioista selvää tarvittaessa, Rantala mainitsee.


Asiakastyytyväisyys syntyy pienistä asioista, kuten siitä, että pieni vieras löytää pehmolelunsa huolellisesti peiteltynä huoneestaan. Tämän eteen koko hotellihenkilökunta, kuten kerroshoitaja Sinikka Timmerbacka tekee joka päivä parhaansa.

Hotellikokemus digitaalistuu

Ketjun parhaan hotellin valinnassa ratkaisivat asiakastyytyväisyys, henkilöstön tyytyväisyys ja myös taloudellinen tulos.

– Aiempina vuosina molemmat hotellimme, niin Vaakuna kuin Lakeus, ovat olleet useasti kärkisijoilla asiakastyytyväisyydessä. Sitäkin upeampaa on nyt olla koko maan ykkönen vielä laajemmilla kriteereillä mitattuna, Rantala hymyilee.

Onnellistaminen on sana, johon on kiteytetty Sokos Hotels -ketjun asiakaspalvelun tavoite. Se sisältää monia asioita, joille myös digikehityksellä on paljon annettavaa.

Sisäänkirjautuminen nopeutuu, kun asiakkaat voivat halutessaan täyttää matkustajakortin sähköisesti etukäteen S-Card-sovelluksessa.
Lisäksi Eepeen hotelleissa otettiin keväällä käyttöön sisäänkirjautumisen itsepalveluautomaatit ja syksyllä mobiiliavain.
– Osa asiakkaista kokee saavansa parasta mahdollista palvelua, kun saa saapua hotelliin jonottamatta suoraan automaatin kautta. Toiset arvostavat palvelua kasvokkain. Molemmille on oma käyttäjäkuntansa, sanoo Rantala.

Virkailijoista tuli hotelli-hosteja

Samalla kun saapumis- ja lähtörutiinit tehdään osin digipalveluna, vapautuu henkilöstöltä aikaa läheisempään asiakaspalveluun.

Tiskin takana työskentelevien virkailijoiden sijaan hotellihenkilöstöstä kasvaa hotelli-hosteja, joiden tehtävä on huolehtia vieraista koko vierailun ajan.
– Hotelli-host ei välttämättä seiso tiskin takana palvelemassa asiakkaita, vaan istahtaa asiakkaan kanssa sohvalle. Huoneen valinta, pöytävaraukset ja muut palvelutoiveet hoituvat siinä kotoisasti kahvikupposen ääressä.

Tämänkaltaiselle palvelulle korona-aika on aiheuttanut tilapäistä takapakkia, mutta sen sijaan erilaiset huoneeseen vietävät palvelut ovat ottaneet harppauksia eteenpäin. Rantala kannustaa asiakkaita hyödyntämään niitä enemmänkin.
– Jos asiakas niin toivoo, huoneessa odottavat torilta haetut paikalliset mansikat, valmiiksi lämmitetty sauna tai Onni Oravan yllätyspaketti. Samoin huoneisiin tarjottavasta aamiaisesta ja ravintoloiden take away -annoksista on tullut koronan ansiosta peruspalvelua.

Onnellistaminen ei vaadi porealtaita tai kalleinta shampanjaa.

Mahdollisuus siihen piilee jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Joka kuukausi Sokos Hotels -ketjun hotellit kokoavatkin yhteen onnellistamistekoja, joista koskettavimmat palkitaan.

Se voi olla vaikka respan tarjoama koiranhoitoapu aamiaisen ajaksi tai sopivalla hetkellä tarjottu ilmapallo lapselle.
– Hyvä mieli syntyy hetken oivalluksista, asiakkaan elämää helpottavista ja piristävistä pienistä teoista.

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Viime vuonna pikkujoulut jäivät monella juhlimatta, joten tänä vuonna tiedossa ovat kaikkien aikojen juhlat. Eepeen ravintoloissa Seinäjoella vietät unohtumattomat pikkujoulut, joiden suunnittelu on hyvä aloittaa ajoissa.

Rosso Seinäjoki – Johanna Mäkinen

ROSSO – Italialainen ilta jouluisella twistillä

Rosso tarjoaa upeat puitteet tunnelmallisille pikkujouluille herkullisen ruoan ääressä. Vuonna 2019 uudistetun ravintolan viihtyisä piazza on mahdollista varata pikkujouluja varten jopa 50 hengelle.
— Olemme päässeet kokemaan uudistuksen jälkeen vasta yhden pikkujoulusesongin kaksi vuotta sitten, joten tänä vuonna laitetaan kaikki peliin ja otetaan selvää, mihin kaikkeen nämä tilat taipuvat, ravintolapäällikkö Johanna Mäkinen sanoo.
Rosson syksyllä uudistuvasta à la carte –menusta loihditaan sesongiksi pikkujoulumenu, joka vie makumatkalle Italiaan. Palanpainikkeeksi löytyy laaja valikoima italialaisia viinejä ja jouluisia glögejä.
— Me pystymme räätälöimme asiakkaalle italialaisen illan hänen toiveidensa mukaan juhlavasta ruoasta ja alkuruokabufeesta aina elävään musiikkiin.
Rossossa pikkujoulujaan ovat viettäneet perinteisesti ystävä- ja työporukat, mutta Johanna rohkaisee myös perheitä pikkujoulujen viettoon:
— Me olemme kaiken kansan paikka, jonne uskaltaa lähteä luomaan muistoja myös perheen kanssa, Johanna vakuuttaa.
Rosso Seinäjoki >>

 

AMARILLO – The Table on taattu pikkujouluhittiAmarillo Seinäjoki – Joonas Uitto

Amarillon ravintolapäällikkö Joonas Uitto odottaa poikkeuksellisen iloista ja vilkasta pikkujoulukautta, sillä niin monet illanvietot ovat viimeisen vuoden aikana jääneet välistä.
— Virittäydymme henkilökunnan kanssa tunnelmaan jo syksystä lähtien, jotta olemme parhaimmillamme, kun yksi vuoden odotetuimmista sesongeista alkaa. Jokaiseen pikkujoulukauteen on mahtunut itkua ja naurua ja kiireisestä sesongista huolimatta tunnelma on aina rauhallisen lämmin. Amarillon pikkujouluhitti on The Table -elämys. Kolmen tunnin kattaus sisältää tulta, jäätä ja tunnelmaa, 12 ruokalajia ja 4 juomaa.
— Pikkujouluviikonloput varataan kovaa vauhtia täyteen, mutta elämys on mahdollista järjestää myös arki-iltoihin, Joonas kertoo.
Uudistetun ravintolasalin lisäksi pikkujouluja voi viettää 16 hengen kabinettiravintola Pikkurillossa. Isommille seurueille kootaan pöydät salin puolelle. Ruokalistalta löytyy vaihtoehtoja jokaiseen makuun ja valinnanvaikeudelta pelastaa valmiiksi mietitty pikkujoulumenu, jonka kruunaa reilu naudan sisäfileepihvi. Myös juomavalikoimaa täydennetään pikkujouluihin sopivilla uutuuksilla.
— Menusta on tehty myös täysin vegaaninen versio, jossa herkutellaan kylmäsavustetulla tofulla.
Amarillo Seinäjoki >>

 

Lakeus Matador – Ossi KallioLAKEUS MATADOR taipuu moneen

Lakeus Matador on todellinen tilaisuuksien kameleontti, sillä Sokos Hotel Lakeuden hulppeat tilat mahdollistavat jopa useamman sadan juhlijan tapahtumat.
— Pikkujoulukausi on meille aina vilkasta aikaa, sillä järjestämme paljon suuria yksityistilaisuuksia. Tälle vuodelle on tehty jo useita varauksia, mutta tilaa on vielä, ravintolapäällikkö Ossi Kallio vakuuttaa.
Lakeus Matadorissa kaikki lähtee liikkeelle aina asiakkaan toiveista. Pikkujouluihin
räätälöidään asiakkaan toiveiden pohjalta pikkujoulumenu, joka sisältää jouluisia makuja Matadorin tyyliin. Lisäksi huomiota kiinnitetään erityisesti ohjelmaan.
— Meillä on vahva tahtotila hurmata asiakkaamme ja lähialueella useita kontakteja, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Oli toiveissa sitten stand up –komiikkaa tai bilebändi, me luomme edellytykset unohtumattomalle illalle. Lakeudessa juhlia voi huoletta jatkaa yön pikkutunneille, sillä pehmeät sängyt odottavat juhlakansaa Sokos Hotel Lakeuden kahdeksassa kerroksessa.
— Pienemmälle poppoolle löytyy ylimmästä kerroksesta upealla panorama-näköalalla varustettu saunaosasto, jossa parinkymmenen hengen porukka viettää pikkujoulut vintillä hyvällä ruoalla ja karaokella höystettynä.
Lakeus Matador >>

 

TALRIIKKI – Intiimit pikkujoulut kynttilänvalossaTalriikki – Minna Kaski

Talriikki on tunnelmien taitaja, jossa kaiken keskiössä on erinomainen ruoka ja asiakaspalvelu, jota henkilökunta tekee täydellä sydämellä.
— Meidän erikoisalaamme ovat intiimit pikkujoulut pienemmille ryhmille. Kynttilät ovat talvisesongin vakiovaruste ja ravintolamme tarjoaa pikkujoulujen viettäjille tunnelmallisen miljöön. Loungen puolella voi nauttia rauhassa aperitiivin tai pari, jonka jälkeen siirrytään ravintolasalin puolelle ruoan ääreen, Talriikin ravintolapäällikkö Minna Kaski kertoo.
Pikkujoulukauden kynnyksellä menu päivitetään juhlakauteen ja viinilistalle saadaan täyteläisen tummia punaviinejä ja glögejä. Listalta löytyy joulun inspiroimia makuja, mutta Talriikin tyyliin. Myös asiakkaiden toiveet otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan.
— Pikkujouluja varten on mahdollista varata meidän 18-hengen kabinettimme ja isommille ryhmille katamme pöydät ravintolasalin puolelle. Talriikin tunnelma jatkuu yläkertaan, jossa Sokos Hotel Vaakunan kauniit huoneet ja laadukkaat sängyt siivittävät juhlijan ikimuistoisen illan jälkeen unten maille.
Talriikki Seinäjoki >>

 

Varaa unohtumattomat pikkujoulut ystävä- tai työporukalle Eepeen myyntipalvelusta:
myyntipalvelu.seinajoki@sokoshotels.fi
puh. 010 764 8100 arkisin klo 9-16 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

Sokos Hotels -ketju palkitsi viime vuoden parhaat hotellit, niissä työskentelevät onnellistajat ja heidän työnsä mahdollistajat 8.6.2021. Palkitsemisten punaisena lankana on Sokos Hotellien onnellistamisen missio, jossa asiakas on kaiken keskiössä. Onnellistamisen tavoitteena on saada ihmiset hurmaantumaan ja rakastumaan hotelleihin sekä lähtemään niistä onnellisempina ja paremmalla mielellä kuin he olivat saapuessaan.

Sokos Hotels -ketjun vuoden 2020 parhaaksi hotelliksi valittiin Original Sokos Hotel Lakeus Seinäjoelta ja parhaaksi kokoushotelliksi Oulun Original Sokos Hotel Arina. Molemmissa hotelleissa korostui erityisen hyvä palvelu, jonka avulla hotellivieras voi keskittyä vain olennaiseen ja nauttia olostaan.

Lue koko tiedote >> s-ryhma.fi/uutinen/sokos-hotellit-palkitsivat-viime-vuoden-parhaitaan

Lue lisää Original Sokos Hotel Lakeudesta >> sokoshotels.fi/fi/seinajoki/sokos-hotel-lakeus

Terassit ovat kesän kohtaamispaikkoja, joissa paistatellaan päivää ja parannetaan maailmaa ystävien kesken. Koronakurimuksessa koko talven kärvistelleellä Eepeen matkailu- ja ravitsemisalalla odotetaan kesää ja terassikautta toiveikkaina.

 

Marketkaupan porskuttaessa eteenpäin entiseen tapaan, Eepeen matkailu- ja ravitsemisalalla mikään ei ole itsestään selvää. Muuttuvat rajoitukset ovat vaatineet talven ja kevään aikana nopeita ja rohkeita päätöksiä. Lyhyimmillään reagointiaika on ollut alle vuorokauden. Toimialapäällikkö Elina Mäki-Opas näkee haasteissa myös positiivisen puolen:

— Tämä vaiherikas aika on parantanut riskinottokykyä ja tuonut aivan uudenlaista uskallusta tekemiseen koko henkilöstölle. Vaikka tulevaisuudesta ei ole ollut tietoa, päätöksiä on täytynyt tehdä. Moni on myös löytänyt itsensä uusista työtehtävistä tai jopa uudelta toimialalta.
Vaikka rajoitukset ovat pitäneet osan toimipaikoista suljettuna pidempäänkin, pinnan alla on kuplinut koko ajan. Amarillon uudistusprojekti saatettiin hienosti maaliin helmikuussa ja maaliskuun kolmeviikkoisen ravintolasulun aikana kulisseissa suunniteltiin jo kesää.

Turvallisia kohtaamisia

Matkailu- ja ravitsemisalan liiketoiminta perustuu kohtaamisiin ja elämyksiin. Toisten ihmisten tapaamisen ollessa rajoitettua, kärsivät siitä niin ihmiset kuin alan yritykset.

— Tämä kesä on onnistuessaan jälleennäkemisen kesä. Jos tautitilanne sallii rajoitusten purkamisen ja saamme luvan taas kokea ja elää, pääsemme vihdoin kohtaamaan asiakkaitamme ja työkavereitamme pitkän tauon jälkeen. Unelmana on uusi normaali, jossa terveysturvallisuus on huomioitu, mutta jossa saamme tarjota ravintolaelämyksiä asiakkaillemme, Elina kuvailee.

Terassit ovat lupaus kesästä

Kevätauringon herätellessä meidät koronapoteroistamme, rakentuvat ravintoloiden terassit osaksi kesäistä katukuvaa. Tapahtumien ollessa jo toistamiseen joko peruttu tai vaakalaudalla, ovat terassit monelle kesän henkireikä. Ystävien kanssa iltaa istuessa mieleen palaa välähdyksiä siitä, millaista elämä oli ennen pandemiaa ja toiveita siitä, millaista elämä voi taas pian olla.

Lukuisat terassit Seinäjoen keskustassa takaavat sen, että jokaiselle nälkäiselle ja janoiselle löytyy jotakin. Terassikierros on erinomainen tapa viettää kesäiltaa ja tutustua eri ravintoloiden tarjontaan. Elina aloittaisi kierroksen kokoontumalla ystävien kanssa Wilsoniin.

Wilsonista jatkaisimme matkaa Talriikkiin illalliselle viinilasin ääreen. Jälkiruoalle suuntaisimme kivenheiton päähän Amarilloon, jossa jälkiruoan kylkeen valikoituisi jokin kesäinen drinkki. Loppuillan fiilistelisimme kesäiltaa Kauppatorin Aallossa. Jos olisin liikkeellä perheeni kanssa, suuntaisimme varmasti Rossoon, josta on mukava seurata kävelykadun ja torin vilinää, Elina miettii.

Staycation on irtiotto arjesta

Staycationilla tarkoitetaan lomailua omassa kotikaupungissa tai sen läheisyydessä. Vaikka matkustaminen olisi kiellettyä, voi elämyksiä kokea myös kodin lähellä, kun on liikkeellä avoimin mielin. Irtiotto arjesta ei vaadi ihmeitä, vaan usein ympäristön vaihdos johonkin tavallisuudesta poikkeavaan riittää.

Sokos Hotel Vaakuna Seinäjoki on auki normaalisti koko kesän ja aivan keskellä kaupunkia. Mikäs sen parempi päätös terassikierrokselle ja shoppailupäivälle kuin majoittautua mukavasti hotellissa ja suunnata aamulla valmiiksi katetulle aamiaiselle.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Joonas Uitto Seinäjoen ravintola Amarillosta on palkittu S-ryhmän ravintoloiden vuoden S-Bossina. S-ravintolat palkitsi ravintola-alan ammattilaisiaan jokavuotisessa gaalassa. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti tekijöiden saavutukset asiakastyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin.

Ravintolan valinnassa palvelulla on aina ollut suuri merkitys, mutta nyt pandemia-vuoden aikana sen rooli tuntuu entisestään kasvaneen. Havaintoa tukee myös S-ryhmän ravintolaketjujen kasvanut asiakastyytyväisyys, jossa erityistä kiitosta saa ravintoloiden henkilöstö. Ravintoloista haetaankin hyvän ruuan lisäksi elämyksellisyyttä, ja jokainen asiakaskohtaaminen on silloin merkityksellinen.

–   Osaava ja huomioiva palvelu ja siitä syntyvä hyvä fiilis ovat keskeisiä asioita ravintolan valinnassa. Erityisesti haasteelliset korona-ajat ovat selvästi nostaneet ihmiseltä ihmiselle -kokemuksen merkitystä. Siksi myös palkitsemme henkilökuntaamme ja annamme tunnustusta hyvästä työstä, sanoo johtaja Juha Lindholm SOK:n Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

Vuoden parhaat teot ja tekijät palkitaan joka keväisessä gaalassa, josta on muodostunut odotettu tapahtuma S-ravintoloiden ammattilaisten keskuudessa. Tämän kevään gaalassa 14.4. palkittiin yhteensä 3 ravintola-ammattilaista ja 11 ravintolaa työntekijöineen. Seinäjoen Amarillossa asiakastyytyväisyys on tasaisesti kehittynyt, mikä on näkynyt henkilökunnan työtyytyväisyydessä ja sitoutumisessa yhteisten tavoitteiden eteen.

Vuoden S-Bossin valinnassa ratkaisevaa oli tekemisessä itsensä ja porukkansa haastaminen yli asetettujen tavoitteiden niin asiakaskokemuksesta huolehtimisen kuin muidenkin tuloskortin mittareiden osalla.

–   Alaan sitoutuneiden ja sitä kehittävien ammattilaisten merkitys on erityisen korostunut tässä poikkeuksellisessa ajassa, jota elämme. Tunnustus on arvostettava ja nostaa ravitsemiskaupan ja sen osaajien merkityksen alueellamme sille kuuluvalle paikalle, sanoo matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Juhamatti Aronen, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa.

–   Olen palkinnosta erittäin iloinen ja palkinto tuli minulle täydellisenä yllätyksenä. Suurin kiitos tästä upeasta huomionosoituksesta kuuluu koko tiimille, joka on erinomaisesti sisäistänyt jokaisen asiakkaan vierailun merkityksen ja sitoutunut tekemään kaikkensa, jotta voimme varmistaa Amarillossa yllätyksellisen ja elämyksellisen vierailun, sanoo S-Boss Joonas Uitto.

–   Olemme ylpeitä ammattilaisistamme, ja haluamme mahdollistaa jokaisen kasvun oman alansa huippuosaajaksi. Panostammekin jatkuvasti ammattitaidon kasvattamiseen muun muassa koulutuksen, esimiestyön ja hyvän johtamisen avulla, sanoo Juha Lindholm.

Panostukset ovat tuottaneet tulosta. S-ravintoloiden suositteluaste eli NPS on kehittynyt viimeiset viisi vuotta ja nousi kiitettävälle tasolle vuonna 2020. Vuonna 2021 tyytyväisyys on jatkanut kasvua.

 

Lisätiedot:

Juhamatti Aronen, toimialajohtaja, matkailu- ja ravitsemiskauppa, liikennemyymäläkauppa ja autokauppa, Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, 050 3883506, juhamatti.aronen@sok.fi
Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, p. 0500 831 152, juha.lindholm@sok.fi

Seinäjoen uudistunut Amarillo avasi ovensa helmikuun alussa reilun kuukauden remontin jälkeen. Uusi upea ilme toi mukanaan The Table -elämyksen, joka kerää ystävät yhteen viettämään unohtumatonta iltaa.

 

Suomalainen ravintolakulttuuri saattaa tuntua usein kovin suoraviivaiselta. Ravintolaan lähdetään nimenomaan syömään ja ruokailun jälkeen siirrymme sulattelemaan ruokaa koteihimme. Saatamme tuntea jopa syyllisyyttä, jos viivymmekin ravintolassa pitempään esimerkiksi kiireiseen illallisaikaan.

Ulkoisen ja sisäisen muodonmuutoksen läpikäynyt Amarillo lähtee rikkomaan tätä kaavaa. Ravintolan uusi pohjaratkaisu, menu ja The Table -elämys kutsuvat arjen erottamat ystävykset yhteen.
— Ravintola on jaettu kahteen eri alueeseen. Baaritiskin läheisyyteen on koottu nojatuoleista jutustelualue, jossa voi viettää iltaa rupatellen ennen ruokailua ja vielä pitkästi ruokailun jälkeen. Toinen puoli ravintolasta rakentuu ruokailuun tarkoitetuista pöydistä, ravintolapäällikkö Joonas Uitto havainnollistaa.

Näyttävään kupariin verhottu baaritiski houkuttelee istumaan iltaa ystävien kesken.
— Haluamme olla koko kaupungin aulabaari, jossa viihtyy pikkutunneille asti. Meillä on nyt tavallaan kaksi eri ravintolaa, sillä näkymä on aivan erilainen riippuen siitä, istuuko baarin puolella vai keittiön läheisyydessä.

Ravintolan näyttävä ilme on helsinkiläisen Visionary Design Partnersin käsialaa. Hieno yksityiskohta on pääkallokuvioinen tapetti, jossa on 20 vuoden suoja, mikä tarkoittaa, että samaa tapettia ei voi 20 vuoden sisällä käyttää missään muussa julkisessa tilassa.

The Table tarjoaa unohtumattoman illan

Uudistuksen myötä Seinäjoelle rantautui muualla Suomessa jo menestykseksi muodostunut The Table -elämys. Amarillon keittiöpäällikkö Sanna Ojala ei paljasta elämyksen yksityiskohtia, sillä yksi sen jujuista on yllätyksellisyys:
— The Table on kolmen tunnin kattaus, jossa tarjoillaan 12 ruokalajia ja 4 juomaa. Se on herkullista ruokaa ja mustia kumihansikkaita.
The Tablella on koko illan oma entertainer ja cheftainer, jotka huolehtivat tunnelmasta. Ennen kaikkea kyseessä on ainutlaatuinen elämys, josta jää osallistujille pitkäaikainen muisto.

Joonas kuvailee The Tablea sosiaaliseksi ruokailutapahtumaksi, joka tarjoaa enemmän kuin uskalsi odottaa. Ensimmäinen harjoituskattaus on jäänyt hänelle elävästi mieleen:
— Kun ilta alkoi ja musiikki lähti soimaan, kyllä siinä käsikarvat nousivat pystyyn ja itku tuli. Vaikka The Tablen ruokalista on hyvin pidetty salaisuus, sopii elämys myös erikoisruokavaliota noudattaville.
Varauksen tehtyään tulee erikoisruokavaliosta ilmoittaa ravintolaan vähintään viikkoa ennen kattausta, että kokki ehtii ottaa erikoisruokavalion huomioon valmisteluissaan.

Uusi ruokalista rohkaisee maistamaan

Amarillon ruoka- ja drinkkilistat päivitettiin niin ikään maaliskuun alussa. Jatkossa menu päivittyy aina kesä- ja talvikausien vaihtuessa. Kevät toi uudelle ruokalistalle kevyitä vaihtoehtoja ja raikkaita makuja. Palasipa listalle myös muutama kaivattu klassikko. Ruoan sosiaalisuus on huomioitu myös menussa.
— Listalla on nyt paljon pieniä ruokia, joista voi yhdistellä pöytäseurueelle monipuolisen kokonaisuuden erilaisia makuja, Joonas vinkkaa.

Kesäksi Torikeskuksen sisäpihalle rakentuu terassi, joka jatkaa sisätilojen maailmaa ulos lämpimiin kesäiltoihin. Uudistetulta drinkkilistalta löytyy muun muassa Amarillon leikkisä versio suositusta Aperol spritz -drinkistä, josta Sanna povaa kesäterassin hittidrinkkiä:
— Drinkin aperol on jäädytetty mehujääksi, joka laitetaan lasiin proseccon sekaan. Tuloksena on taatusti kylmä drinkki, joka herättää keskustelua.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Prisma Hyllykallion Ravintolamaailman arkea seuraa Facebookissa noin 5 400 ihmistä. Seuraajakunta on rakennettu tuottamalla säännöllistä, mutta aitoa sisältöä, joka tarjoaa kurkistuksen ravintolan kulissien taakse.

Ravintolapäällikkö Vesa Yli-Mäenpää on aina nähnyt sosiaalisessa mediassa valtavaa potentiaalia. Vesa laittoi muutama vuosi sitten Ravintolamaailman somepyörät pyörimään, ja nyt ravintolan sometiimi tuottaa sisältöä suunnitelmallisesti, mutta aidon rempseällä otteella.
— Meillä on nyt todella hyvä tilanne Facebook-sivumme kanssa. Silmäpareja on jo sen verran, että seuraajien haalimisen sijaan saamme keskittyä kiinnostavan sisällön tuottamiseen. Vesa kertoo vuorovaikutuksen olevan sosiaalisen median kantava voima, joka tuo yrityksen lähelle asiakasta.
— Kerran asiakas lähetti meille Facebookissa viestiä, että saako meiltä ketopizzaa. Vastasimme, että totta kai. Hankimme ainekset ja testasimme reseptiä. Ketopizzaa tilataan edelleen aina silloin tällöin.

Aidot ihmiset ja tilanteet vetoavat

Sosiaalisen median tekeminen ja siellä menestyminen ei olisi mahdollista ilman heittäytyvää henkilökuntaa.
— Asiakkaat ilahtuvat tunnistaessaan somessa näkemänsä kasvot. Siitä tulee tietynlainen tuttuuden tunne ja ravintolassa on helppo asioida. Kun olemme asiakkaiden näkyvillä myös somessa, pysymme paremmin heidän mielessään ja kokonaisvaltainen asiakaskokemus on parempi, Vesa kuvailee.
Vaikka aitous ja itsensä likoon laittaminen ei ole helpoin tapa tehdä somea, on se palkitsevin. Tunteisiin vetoavat julkaisut keräävät eniten reaktioita.
— Asiakkaita kiinnostaa myös, mitä ravintolan kulissien takana tapahtuu. Sitä verhoa on ollut mukava hieman raottaa.

Tarinat tapahtuvat hetkessä

Ravintolamaailman sometiimi kokoontuu kerran kuukaudessa palaveriin, jossa suunnitellaan seuraavan kuukauden julkaisut.
— Katsomme aina tulossa olevat juhlapyhät ja kampanjat. Heittelemme yhdessä ideoita ilmoille ja valitsemme niistä parhaimmat, Vesa kertoo. Sometiimin katseet suuntautuvat nyt Facebookin rinnalla vahvasti Instagramiin, jossa käyttäjät suosivat erityisesti 24 tuntia eläviä tarinoita.
— Tarinoihin julkaistaan kuvia ja videoita hetkessä tapahtuvista asioista. Lyhyt elinaika ja välittömyys tekevät sisällöstä aitoa, mikä selittää tarinoiden räjähtäneen suosion.

Nappaa ravintolamaailman sometilit seurantaan!

Facebook:Ravintolamaailma Prisma Seinäjoki
Instagram:@ravintolamaailmaseinajoki

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Tiedote 16.12.2020

Seinäjoen Amarillo uudistuu täysin – The Table kokoaa ruokailijat yhteiseen pöytään

Kokonaisvaltaisesti uudistuva Amarillo-ravintola avautuu Seinäjoella helmikuun alussa. Amarillon uusi liikeidea korostaa erityisesti yhteisöllisyyttä, elämyksellisyyttä ja vieraiden viihtyvyyttä, mahtavia makuja unohtamatta. Amarillo-ketju uudistaa kaikki ravintolansa lähivuosien aikana. 

Uusi Seinäjoen Amarillo on yhteinen kokemus, jossa kaikki on tehty jaettavaksi; tunnelma, ruoka, juomat ja kokemukset.

”Meidän tehtävämme on tuoda ihmiset yhteen ja tarjota heille kokemuksia, joista parhaat tarinat syntyvät. Tarinat, joita jaetaan sekä somessa että tosielämässä ” ravintolapäällikkö Joonas Uitto Seinäjoen Amarillosta kertoo.

Viihtyvyydessä miljööllä ja valaistuksella on suuri merkitys. Visionary Design Partnersin sisustussuunnittelijan Jaana Ekmanin käsissä Seinäjoen Amarillo raikastuu ja saa paljon hauskoja yksityiskohtia sisustukseensa. Kaikki pöytäryhmät sopivat ruokailuun ja baarista muovattiin näyttävä kokoontumispaikka, jonne asiakas ensimmäisenä ohjataan.

The Table on kaupungin halutuin pöytä

The Table on kiinnostava, erilainen ja ajankohtainen illalliskokemus, jota ei muualta saa. Menu on sama kaikille. Kohtuuhintaan. Ytimessä on 6-8 henkilön pöytä, jonka äärellä osa tarjoiluista valmistetaan. Illan kunniavieraita palvelevat Entertainer ja pätevä keittiön Cheftainer, jotka häärivät pöydän ympärillä. Tämä pöytä on nähtävä. Ja koettava.

”Amarillon annoksia on aina ollut kiva syödä yhdessä. Nyt teimme jaettavuudesta oman tuotteensa. Kokemus on elämyksellinen ja hyvin sosiaalinen. Esimerkiksi Kouvolan uusitussa Amarillossa The Tablen vieraat ovat viihtyneet niin hyvin yhdessä, että illallisen jälkeen on siirrytty baariin jatkamaan yhteistä iltaa”, keittiöpäällikkö Sanna Ojala Seinäjoen Amarillosta kertoo.

Seinäjoen Amarillo avautuu täysin uusittuna helmikuun alussa, osoitteessa Kauppatori 1-3.
Ravintolaketjun kaikki Suomessa ja Virossa sijaitsevat ravintolat uudistuvat lähivuosina.

 

Lisätiedot:

Elina Mäki-Opas, toimialapäällikkö p. 010 7647101, elina.maki-opas@sok.fi
Joonas Uitto, ravintolapäällikkö p.010 7647041, s-posti joonas.uitto@sok.fi