Yksinyrittäjä osaa arvostaa sitä, että pieni ja suuri asiakas ovat samanarvoisia.

Alajärveläinen yrittäjä Jukka Ojavainio on rakentanut lukuisia omakotitaloja myyntiin. Parhaillaan rakenteilla oleva kohde valmistuu kesällä. Syksyllä alkaa seuraava projekti, paritalo.

S-Business -asiakkuuteensa Ojavainio on varsin tyytyväinen, kuten kokonaisuudessaan RautaPrisman palveluihin.
– Henkilökunta Hyllykallion RautaPrismassa on loistavaa ja osaaminen erinomaista, Ojavainio kehuu.
– Ja kyllä hinnatkin asiakkuuteeni vaikuttavat, hän lisää.

Loistava noutopiste

Yksin yrittäjän ei ole tarvinnut ongelmatilanteissa jäädä.
– Olen saanut aina apua, kun olen sitä tarvinnut.
– Jos apua tai tietoa ei heti löydy, he ottavat kyllä selvää, Ojavainio lisää.

Sen verran tuttuja RautaPrisman henkilökunnasta on Ojavainiolle tullut, että senkin takia ostoksille on helppo tulla. RautaPrisma toimittaa Ojavainiolle tavaraa jonkin verran suoraan työmaalle, mutta hän hakee paljon tavaraa myös itse.
– Täällä on aivan loistava noutopiste, Ojavainio kehuu lämmintä hallia.
– Nouto sujuu aina nopeasti ja kätevästi. Sillä on suuri merkitys, kuinka kauan olen työmaalta pois. Työt eivät poissa ollessani etene.

Ojavainio on iloinen, että Hyllykallion RautaPrismassa pieni ja suuri asiakas ovat samanarvoisia.

Mahdoton tuotevalikoima

Merta edemmäs kalaan Ojavainion ei ole tarvinnut ikinä lähteä.
-Tuotevalikoima on täällä aivan mahdoton. Mitä uskomattomimpia asioita löytyy suoraan hyllystä.

Rakennuspuolen asiakas tarvitsee lähes poikkeuksetta myyjän apuja.
-Myyjän pitää tietää asioista laajasti, ja täällä he tietävät. Alan kaupoissa on tässä suhteessa suuria eroja, Ojaniemi lisää.
-Jos homma ei pelaa, sen huomaa helposti.

Hyllykallion RautaPrisman sijaintiin isojen teiden varrella Ojavainio on tyytyväinen. Samoin häntä miellyttävät nykyiset varhaiset aukioloajat.

Työmaa kutsuu

RautaPrisman rakentajapäivien aamupalalle Ojavainio oli jo tällä erää ehtinyt.
– Ennen työmaalle paluuta haen mukaan vielä saumauslaastia ja jonkin verran puutavaraa. Työmaalla tehdään nyt sisäpintoja. Ulkopanelointi on vuorossa seuraavana.
– Ne tavarat tulevat parin viikon sisällä. Sen jälkeen noin 140 neliömetrin talo alkaakin olla valmiina myyntiin.

 

 

Ammattitaidolla löydetään laajasta valikoimasta se tarkoituksenmukaisin

Hyllyjen täyttö onnistuu kaikilta. RautaPrisman ammattitaitoisella henkilökunnalla on tarjota paljon enemmän.

 

Myyntipäällikkö Jari Kivimäki tietää ne neljä asiaa, jotka erityisesti erottavat Hyllykallion RautaPrisman edukseen.
– Asiantunteva palvelu, lämmin varasto- ja noutohalli, kilpailukykyiset hinnat sekä yleinen siisteys, Kivimäki tiivistää.
Viimeksi mainitusta Kivimäki kertoo tulevan hyvinkin laajalti palautetta. Lämmin noutohalli taas tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden lastata ostoksensa sääoloilta suojassa.
– Meillä noutopalvelu sujuu nopeasti ja kätevästi. Rakentajalle on suuri merkitys sillä, kuinka kauan he ovat työmaalta pois, Kivimäki lisää.

Asiantuntemusta on aina paikalla

Kivimäki vakuuttaa RautaPrisman myymälän kantavan vastuun myynneistään.
– Meidän ammattitaitoinen henkilökuntamme tietää mitä myy. Työntekijämme ovat pitkäaikaisia rautakaupan ammattilaisia. Useimmilla on käytännön kokemusta niin rakentamisesta kuin remontoinnista myös vapaa-ajalta eli heillä on myös omakohtaista kokemusta tuotteiden käytöstä ja ominaisuuksista. RautaPrismassa halutaan olla varmoja myös siitä, että asiakkaan itse valitsema tuote on juuri haluttua käyttötarkoitusta vastaava.
– Se selviää kysymällä tarkempia tietoja kohteen remontista tai rakennusvaiheesta, Kivimäki toteaa.
– Meidän laajasta valikoimastamme asiakas ei aina välttämättä pysty itse valitsemaan sitä tarkoituksenmukaisinta.

Kivimäki korostaa, että ammattitaitoinen henkilökunta on paikalla koko laajojen aukioloaikojen ajan. Myös nykyinen maailmantilanne on RautaPrismassa otettu huomioon.
– Pidämme asiakkaamme tietoisina tuotteiden saatavuuksista ja toimitusajoista parhaan tietomme mukaan, Kivimäki lisää.

 

Teksti: Hannele Norja
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Hyllykallion Prismaan on kevään aikana syntynyt liikkumiseen inspiroiva Outdoor-osasto. Se on matalan kynnyksen paikka aloittaa monenlaiset luontoseikkailut.

 

Prisman käyttötavarapuolen uuden Outdoor-osaston erottaa jo kaukaa. Puupintaiset myymäläkalusteet ja sinne asetellut tuotteet houkuttelevat asiakkaita tutkailemaan, mitä kaikkea on tarjolla seikkailuihin luonnon keskelle.
Hyllykallion Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Minna Mäkiranta kertoo, että uusi osasto on matalan kynnyksen paikka aloittaa yhä suositummaksi tulleet retkeilyharrastukset.
– Mikäs sen helpompaa kuin hankkia luonnossa lenkkeilyyn, retkeilyyn tai kalastukseen sopivia vaatteita, jalkineita ja tarvikkeita omasta kaupasta, vaikkapa ruokaostosten yhteydessä.

S-ryhmän Prismoihin kevään aikana lanseeratut Outdoor-osastot on kehitetty asiakkaiden toiveita kuunnellen. Valikoima on laajentunut ja syventynyt uusiin teknisiin tuotteisiin.
– Outdoorista löytyy monenlaiseen ulkoiluun sopivia laadukkaiden valmistajien huipputuotteita, joiden tekniset ominaisuudet kestävät kovempiakin sääolosuhteita. Myyjämme auttavat tarvittaessa sopivien asusteiden ja välineiden valinnassa, Mäkiranta lupaa.

Kaikki tarvittava löytyy läheltä

Hyllykallion Prisman Viihde-Sportin myyntipäällikkö Harri Siikala uskoo, että erähenkinen osasto vahvistaa asiakkaiden kiinnostusta ulkoiluharrastuksiin. Heidän osastoltaan sinne siirtyivät muun muassa kalastusvälineet. Outdoorissa on myös kattava valikoima telttoja, makuupusseja ja riippumattoja, ja sieltä löytyvät lisäksi retkiruoat, rinkat ja puukot. Polkupyörät sijaitsevat naapuriosastolla.
– Luonnossa liikkuminen on koronan takia lisääntynyt ja innostus näyttää koko ajan kasvavan. Nyt meillä on elämyksellinen osasto, jolla voimme vastata asiakkaiden kysyntään, Siikala iloitsee.

Mäkiranta on huomannut luontosuhteen muutoksen myös lähipiirissään: yhä useampi hänen työkavereistaan on innostunut luonnon monista mahdollisuuksista. Lähimatkailu on nykyään vilkasta ja Lapin lumo on auennut Mäkirannalle ihan uudella tavalla.
– Aikaisemmin matkustin Lappiin vain talvisin. Nyt olen huomannut, miten upea lomakohde se on kaikkina vuodenaikoina.
– Mielenkiintoista on myös käydä lenkillä tai pyöräilemässä Seinäjoen uusilla asuntoalueilla, jonne on rakennettu hyviä ulkoilureittejä. Puhumattakaan maakunnasta, siellä on tarjolla vaikka kuinka paljon luontoelämyksiä, Mäkiranta jatkaa.

 

 

Teksti: Outi Myllymäki
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Prismassa voi skannata ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä!

Myymälän sisäänkäynnin luokse on sijoitettu käsiskannerit ja ohjeet palvelun käyttämiseen. Henkilökunta opastaa rekisteröitymisessä ja laitteen käytössä. Asiakas nappaa sisäänkäynniltä mukaansa käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa kun kerää niitä ostoskassiin. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä tulostetaan koontikuitti, joka maksetaan normaalisti kassalla. Kassalla siis skannataan sutjakasti vain yksi viivakoodi, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista.

Käyttöohjeet:

Palvelun käyttöönotto

• Tunnistaudu ensimmäisellä kerralla S-Etukortilla ja hyväksy palvelun käyttöehdot.
• Jatkossa pelkkä S-Etukortin näyttö riittää.
• Sirullinen S-Etukortti: näytä näytön viereen sijoitetussa lukijassa. Magneettiraidallinen S-Etukortti, jossa ei sirua: vedä näytössä kiinni olevassa lukijassa.

Skannerin käyttö

• Ota vapautunut käsiskanneri ja aloita ostoskäynti.
• Tuotteet skannataan painamalla skannerin näytön alla olevaa näppäintä ja kohdistamalla skannerin päässä oleva lukija tuotteen viivakoodiin.
• Skannaa ja pakkaa kaikki tuotteet suoraan ostoskasseihin ostoskäynnin aikana.
• Punalaputetut tuotteet jätä skannaamatta ja pyydä kassalla myyjän apua tuotteiden lisäämiseksi ostoksiisi.

Asioinnin lopetus

• Ostokäynnin päätteeksi siirry pikakassaalueelle ja lue palautuskalusteessa oleva viivakoodi. Palauta skanneri paikoilleen.
• Ota tulostunut viivakoodikuitti ja siirry maksamaan pikakassalle.

Hyvä tietää

• Osana palvelun toimivuuden varmistamista, myyjämme suorittavat satunnaisia uusintaskannauksia.
• Kysy rohkeasti, myyjämme auttavat mielellään palvelun käytössä!

 

 

Kuvat: Anssi Vuohelainen

Ruoan verkkokauppa avautuu Alajärven, Alavuden ja Kauhajoen S-marketeissa juuri sopivasti joulukiireitä helpottamaan. Kauppakassi-palveluun pääsee osoitteesta s-kaupat.fi.

Miltä kuulostaisi, jos tänä vuonna ei tarvitsisikaan puskea hikisenä ostoskärryjen kanssa joulukiireiden keskellä, vaan kauppalistaa voisi rakentaa kaikessa rauhassa omalla kotisohvalla glögilasillisen seurassa?

Kauppakassi-palvelu laajenee asteittain Seinäjoelta maakuntaan, jolloin ostokset saa näppärästi läheltä. Ensimmäisenä noutopisteet ilmestyvät Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin.
– Keräily tehdään S-marketin omasta valikoimasta, joka on asiakkaille tuttu. Sieltä on helppo tulla noutamaan valmiiksi pakatut ostokset, sanoo Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi viime vuonna moninkertaiseksi, ja moni ihastui tilaamisen helppouteen ja käytännöllisyyteen. Kotona voi suunnitella vaikka viikon ostokset ja vertailla hintoja. Huolellisesti keräiltyjen ja pakattujen tuotteiden kylmäketju ei pääse katkeamaan, joten ruoka on varmasti tuoretta.

Innolla uutta kohti

Prismassa Kauppakassi-palvelua on pyöritetty nyt puolitoista vuotta, ja palaute on ollut hyvää. Marketkaupan johtajan Jari Palon mukaan erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa.
– Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa. Saamme näistä kolmesta ensimmäisestä maakunnan S-marketista arvokasta tietoa, jonka perusteella pystymme kehittämään Kauppakassia, Palo sanoo.

Ensimmäisiä verkosta tilattuja ostoksia päästään keräilemään Alavudella, Alajärvellä ja Kauhajoella vielä tänä vuonna. Alavuden S-marketin marketpäällikkö Jonna Harju-Panula kertoo lähtevänsä aina mielellään uudistamaan myymälän toimintaa ja palveluita.
– Tuohan tämä vähän uutta työhömme, mutta meillä on loistava työporukka, jonka kanssa tämäkin asia sisäistetään nopeasti.
Harju-Panula toivoo, että kuluttajat löytävät palvelun, ja että Alavuden S-market saisi jopa uusia asiakkaita Kauppakassin myötä.
– Voisi ajatella, että verkkokauppa helpottaa esimerkiksi lapsiperheiden ja ikääntyneiden elämää. Palvelu on kuitenkin tarkoitettu kaikille, hän muistuttaa.

Helpompaa tilaamista

Verkko-ostosten tekeminen onnistuu tästä lähtien osoitteessa www.s-kaupat.fi.
Tähän saakka ruokaa on voinut tilata Foodien kautta, mutta vähitellen kaikki ruoan verkkokauppa siirtyy S-kauppoihin.
Uusi järjestelmä on entistä helpompi käyttää, ja sen kautta voi tehdä tilauksen jopa 30 päivän päähän. Edellisenä päivänä puoleenyöhön mennessä tehdyt tilaukset ovat noudettavissa seuraavana päivänä klo 12 jälkeen.

Miksi kokeilisit Kauppakassia?

– Valmiiksi keräillyt ostokset säästävät aikaa.
– Ennakkosuunnittelu vähentää heräteostoksia.
– Voit hyödyntää tarjouksia ja vertailla hintoja.
– Noutopisteeltä saat aina tuoretta ja kylmäketjusta pidetään hyvää huolta.
Ruoan verkkokauppa on nyt osoitteessa www.s-kaupat.fi.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Hyllykallion Prisman mestaritontut paljastavat, millaisin askelin kannattaa tähän jouluun saapastella. Samalla he kertovat, mitä toivovat itse lahjaksi.

Ruokatonttu Nora Nevalalla on päävastuu kaikkein tärkeimmästä: joulu on ennen kaikkea hyvän ruoan juhla. Hyllykallion Prisman ruokapajassa häärii joulun aikana 80 tonttua, joten vilskettä pitää. Eikä vain päivällä, sillä juhlan lähestyessä tonttujen vauhti ei hiljene edes yöllä.
– Olemme viimeisellä viikolla täällä yötä päivää töissä, jotta saamme riittävästi ruokaa tarjolle. Joulu on minusta parasta aikaa, tohinaa riittää joka hetkelle. Ja sitten kun ovet vihdoin jouluaattona sulkeutuvat, hiljaisuus ja rauhoittumisen tunne ovat mielettömiä. Me teimme sen taas, Nora hehkuttaa.

Ruokatontun mielessä pyörivät viime vuosien tilastot, niistä saa hyvää osviittaa tuleviin päiviin.
– Esimerkiksi se vaikuttaa, mihin kohtaan viikkoa joulu ajoittuu. Tänä vuona aatto on perjantai, mikä tarkoittaa, että joulu sujahtaa viikonlopussa. Meidän tonttujen apuna on tilausjärjestelmä, joka ennustaa edellisten vuosien perusteella meille parhaan mahdollisen saatavuuden jouluherkuista.

– Monet valmistavat joulun laatikot tuoreista raaka-aineista, mutta myös valmiita joululaatikoita menee paljon. Edellisten vuosien uutena suosikkina joulupöytään ovat nousseet myös bataatti -ja punajuurilaatikot, vaikka toki porkkana- ja lanttulaatikko ovat yhä pääosassa. Meillä Etelä-Pohjanmaalla monen lapsuuden jouluun kuuluu imelletty perunalaatikko, joka on tehty isoäidin reseptillä, Nora jatkaa.

 

Erikoisjuustoja ja suklaaherkkuja

Kinkku on edelleen kunkku, mutta Prisman ruokapajasta löytyy myös kalkkunaa ja vegevaihtoehtoja. Ruokatonttu on juustojen ystävä: hän tapaa kuljeskella joulun alla tuumailemassa juustotiskillä, mitä erikoisjuustoja tänä vuonna valitsisi omaan juhlapöytäänsä.
– Jouluun kuuluvat myös leivonnaiset, piparit ja tortut. Paljon hankitaan myös täytekakkuja ja juustokakkuja. Lisäksi meillä on Fazerin paistopisteessä tarjolla kahta erilaista joululimppua.

Prisman ruokapajan vilkkain piste sijaitsee siellä, mistä löytyvät suklaarasiat. Mitä lähempänä joulu on, sitä varmemmin suklaaherkkua on jokaisen ostoskärryssä. Suklaa on myös ruokatonttu Noran ykköslahjatoive, sillä hänen joulutraditioonsa kuuluu nauttia suklaaöverit.
– Tapaan ostella hyvissä ajoin suklaata ja jemmaan niitä piiloon, että sitten jouluna minulla on varmasti riittävä varasto, hän paljastaa hymyillen.

 

Ilmafriteerausta ja lihasvasaroita

Hyllykallion Prisman viihdetonttu Harri Siikala tarkkailee tulevaa joulua jännittyneenä, koska suosikkituotteissa on ilmennyt saatavuusongelmia. Hän kannustaa olemaan joululiikkeissään vikkelä, sillä kaikille ei välttämättä riitä suosikkilahjoja.
– Todennäköiseksi lahjahitiksi nousevat ilmafriteerauslaitteet eli airfryerit, sillä moni on innostunut uudenlaisesta tavasta laittaa ruokaa. Hierontaan käytettävä lihasvasara voi jatkaa toisena hittilahjana tänäkin vuonna, hän pohtii.

Viihdepajan hyllyiltä lähtee useaan osoitteeseen myös kirkasvalolaitteita, sähköhammasharjoja, sykemittareita, kännyköitä, tietokoneita ja televisioita. Jos lunta riittää, erilaiset liukurit ja patjat haastavat perinteiset pulkat kisaan suosituimmuudesta.
– Karvapohjasukset ja jo klassikoksi yltänyt Stiga-rattikelkka jatkavat suosikkeina, niitä toivotaan aina, Harri tietää.

Pitkään pajalla töitä tehneen viihdetontun oma joulutoive on irrottautua hetkeksi arjen kiireestä ja nauttia rauhallisesti juhlatunnelmasta.

 

Elämäkertoja ja interaktiivisia eläimiä

Vaikka äänikirjat kasvattavat suosiotaan, painettu kirja pitää edelleen pintansa lahjana. Kirjatonttu Taru Piirto kertoo, että tämän joulun suosikkeja ovat tuttujen kirjailijoiden uudet teokset.
– Erityisesti elämäkerrat ovat nyt haluttuja, niitä löytyykin kirjapajasta laaja valikoima artisteilta, urheilijoilta ja muilta vaikuttajilta.

Kirjakasojen keskellä joulun kiireisiin valmistautuvan Tarun oma joululahjatoive on perinteinen.
– Joku pehmoinen paketti olisi kiva, hän vinkkaa.

Lelutonttu Marjo Jurva-Sihdon työ on yhtä leikkiä, jos katselee ympärilleen hänen pajassaan. Värikkäitä leluja notkuvissa hyllyissä piileksivät monen pikkulapsen joulutoiveet.
– Perinteisten lauta- ja palapelien lisäksi suosittuja ovat interaktiiviset eläimet eli sellaiset, jotka liikkuvat ja ääntelevät.

Hyllykallion Prisman lelupajassa on tontuilla erityisen herkät korvat. He kuuntelevat, mitä siellä vierailevat lapset kertovat lahjatoiveistaan. Koskaan ei voi etukäteen aavistaa, mikä lelu nousee yllättäen suosioon.
– Esimerkiksi lasten stressilelut ovat jostain syystä olleet nyt tosi suosittuja, Marjo sanoo.

Lelutonttu toivoo itselleen lahjaksi jotain jalkoja lämmittävää.
– Joulupukki voisi tuoda pörrösukat tai huovutetut tossukat, hän ehdottaa.

 

Pehmeyttä ja kestävää laatua

Vaatetonttu Minna Mäkiranta on pukeutumisen mestari. Hän hallitsee kuumimmat muotitrendit ja vaatettaa mielellään kaikki, jotka Prismassa piipahtavat.

Vaatetontun mielestä tänä vuonna pukinkonttiin kannattaa pakata erityisesti Finlaysonin uutta Arkismi-mallistoa, jota on saatavissa Finlaysonin myymälöiden lisäksi Prismasta.
– Edellisen kerran Finlayson on lanseerannut vaatemalliston 1970-luvulla, joten taukoa on lähes 50 vuotta. Yöasut ja olovaatteet on tehty laadukkaista ja kestävistä materiaaleista.

Välittäviä lahjoja ovat myös suosituilla Aino ja Reino -kuoseilla valmistetut yöasut, joita voi täydentää samaan tuoteperheeseen kuuluvalla unimaskilla.

Minna on tuplatonttu, sillä hän vastaa myös sisustuspajan toiminnasta. Sisustustonttuna hän muistuttaa, että lyhdyt, koristeet ja joulutekstiilit ovat tärkeä osa joulua. Joulu on muutakin kuin hyvää ruokaa, silloin viihdytään kotona ja nautitaan tunnelmasta.

Kauniiden tavaroiden ja vaatteiden parissa työskentelevällä tuplatontulla on joululahjatoive, jota ei toistaiseksi omasta pajasta löydy.
– Pitkät käsintehdyt villasukat, joissa on Arabian astiasarjoista tuttuja kuvioita. Kun en osaa itse tehdä, olisi ihana saada sellaiset lahjaksi.

 

Tuoksupakkauksia ja muotoilurautoja

Kauneustonttu Anne-Mari Koivuluoma tietää, että hyvän lahjan salaisuus on tuoksussa. Joka vuosi Emotionin tontut käärivät pakettiin lukemattoman määrän tuoksuja. Toivelahjoja ovat myös erilaiset kylpytuotteet ja ihonhoitopaketit.
– Suosiotaan kasvattavat joka vuosi joulukalenterit, jotka sisältävät kosmetiikkaa. Niitä on tarjolla naisille, miehille ja lapsille, Anne-Mari kertoo.

Tämän joulun menestystuotteeksi hän povaa ghd-muotoilurautaa. Sen kysyntä on nyt suurta erityisesti nuorten keskuudessa.

Entä mitäpä kauneustonttu toivoo itse joululahjaksi?
– Voi, haluaisin koko kaupan, täällä on niin paljon kaikkea ihanaa. Mutta jos yksi juttu pitää valita, niin ladattava ja langaton ghd-rauta. Se on kätevä reissussa ja kotonakin, kun ei tarvitse johdon kanssa pyöriä, Anne-Mari hehkuttaa.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Hyllykallion Prisma on yksi Suomen suurimmista Prismoista, mutta joka asiassa se ei halua tuntua siltä. Pienille kaupoille ominainen välitön tunnelma syntyy asiakkaiden huomioimisesta ja työpaikkakulttuurista, jossa oma persoona saa näkyä ja kollegan työtä arvostetaan.

Hyllykallion Prismassa työskentelee liki 200 asiakaspalvelun ammattilaista, joita luotsaa 8 päällikön tiimi. Välitön ilmapiiri ei ole suuressa kaupassa itsestäänselvyys, vaan se vaatii tietoisia tekoja koko henkilöstöltä.
— Meille ykkösasia on se, että jokainen asiakas kohdataan ja häntä tervehditään. Isossa kaupassa asiakas ei välttämättä edes odota tulevansa huomioiduksi, joten huomioimalla ja kohtaamalla asiakkaan me pystymme luomaan sitä välitöntä pienille kaupoille ominaista tuttuuden tunnetta. Kun kontakti on luotu, asiakkaan on helpompi pyytää apua tai antaa esimerkiksi palautetta, ryhmäpäällikkö Jukka Matikainen kuvailee.

Erityistä huomiota kiinnitetään myös siihen, että asiakkaista pidetään huolta, kun heillä on jokin tuote hukassa.
— Jos aiemmin on vain huikattu asiakkaalle käytävänumero, josta tuote löytyy, nyt asiakaspalvelu viedään astetta pidemmälle. Asiakas saatetaan joko itse tuotteen luo tai ohjataan oikealle osastolle, jonne kutsutaan korvanapin avulla toinen myyjä ottamaan asiakas vastaan.

Persoona peliin luvan kanssa

Sen sijaan, että jokainen myyjä toivottaisi kassalla jokaiselle asiakkaalle robotinomaisesti hyvää päivänjatkoa, jokaisella myyjällä on lupa palvella ja kohdata asiakkaat siten, miten se heille itselleen on luontevaa.
— Uskon vahvasti siihen, että asiakas aistii aitouden. Jos joku on pakotettu sanomaan tiettyjä fraaseja, jotka näennäisesti ovat hyvää asiakaspalvelua, vaikutus saattaa olla täysin päinvastainen toivotusta. Jokaisen suuhun eivät sovi samat sanat, joten kaikilla prismalaisilla on lupa tehdä asiakaspalvelutyötä omalla tavallaan. Parhaat asiakaskohtaamiset syntyvät aidoista hetkistä ja ne saattavat jäädä sekä myyjän että asiakkaan mieleen todella pitkäksi aikaa.

Yhteistyötä yli osastorajojen

Isossa kaupassa osastojen rajat saattavat tuntua ylitsepääsemättömiltä, mutta Hyllykallion Prismassa eri osastot nähdään mahdollisuutena moniosaamiselle. Jukka on startannut kassaosaston kanssa uuden toimintatavan, jossa kassalta voi hiljaisena hetkenä siirtyä auttamaan esimerkiksi hektiselle päivittäistavaraosastolle.
Toimintamalli on tuttu S-marketeista ja Saleista, joissa kassalta poiketaan vähän väliä osastoille hyllyttämään.
— Käytäntö on otettu todella hyvin vastaan. Kassatyössä tulee paljon toistoja, joten toisella osastolla auttaminen tuo miellyttävää vaihtelua työpäivään. Samalla kiireinen osasto saa apuja hyllytykseen, Jukka perustelee. Yhteistyö toimii myös toisin päin. Viime keväänä, kun koronauutinen säikäytti ihmiset ostamaan ruokaa usean viikon tarpeeseen, oli asiakaspaine kassalla suurempi kuin mihin oltiin osattu varautua. Jos nyt tulisi vastaava tilanne, Prismalla olisi valmiimpi toimintamalli tilanteen hoitamiseksi.
— Kun työntekijät vierailevat eri osastoilla, tulevat myös eri osastojen henkilöstö keskenään tutuiksi ja arvostus kollegan työtä kohtaan kasvaa merkittävästi.

Työpaikkakulttuuri lähtee esimiehistä

Työpaikkakulttuuri ja muutoksen johtaminen lähtee aina liikkeelle esimiehistä. Prisman päällikkötiimi pelaa hyvin yksiin ja ajatus helposti lähestyttävästi täyden palvelun kaupasta on yhteinen. Jukan mukaan yksi tärkeimmistä esimiehen ominaisuuksista on helposti lähestyttävyys.
— Esimiehelle täytyy uskaltaa sanoa itseä askarruttavista asioista, olivat ne sitten positiivisia huomioita tai kehitysehdotuksia. Henkilökuntaa johdetaan esimerkillä ja myös esimies voi oppia työntekijöiltään, Jukka huomauttaa. Asiakkaille välittyvä tunnelma kaupasta peilaa pitkälti yksikön työpaikkakulttuuria. Kun työntekijöillä on lupa olla oma itsensä ja kaikki puhaltavat yhteen hiileen, se näkyy ulospäin.
— Me kaikki prismalaiset olemme iso perhe, johon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Kun meillä on töissä hyvä olla toistemme kanssa ja arvostamme kaikki toisiamme, se heijastuu suoraan myös asiakaspalvelun laatuun.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Rautaprisma on yrityksesi täyden palvelun rautakauppa, jossa maksat kätevästi kuitittomalla S-Business Rautatilillä

Tuntuuko yrityksen pyörittäminen loputtomalta kuittirallilta, josta helppous on kaukana?
S-Business Rautatili on kuititon yritystili, joka tekee yrityksesi taloushallinnosta ja rautakauppa-asioinnista ennennäkemättömän helppoa.

Seinäjoen RautaPrisma on täyden palvelun rautakauppa, jonka erinomainen valikoima tarjoaa materiaalit ja tarvikkeet pieniin ja suuriin projekteihin rakennusalan yrittäjille, rakennusliikkeille ja kiinteistöhuoltoyrityksille. Ilmaisen S-Business Rautatilin avulla materiaali- ja tarvikehankintojen tekeminen käy leikiten, sillä ostoksista ei tarvitse säilyttää ollenkaan kuitteja. Asiakkaalle lähetetään ostoista täysin kirjanpitokelvollinen koontilasku, mikä helpottaa yrityksen kirjanpitoa huomattavasti.
– Rakennusyritysten kohdalla laskutus voidaan hoitaa esimerkiksi työmaakohtaisesti ja laskutusaikataulu räätälöidään asiakkaan toiveiden mukaan, S-Business myyntipäällikkö Timo Ranta-Lassila kertoo.

Ostoja pääsee tarkastelemaan S-Business -mobiilissa, jossa ostoille voi lisätä selitteitä, jotka siirtyvät automaattisesti koontilaskulle. Mobiilisovelluksen lisäksi asiakkaalla on käytettävissä Ekstranet-palvelu, jossa ostotietoja pääsee tarkastelemaan läpinäkyvästi. Yrityksen kirjanpitäjää helpottavat mahdollisuus automaattitiliöintiin ja koontilaskun mukana tuleva tiliöintiraportti.


Yritysasiakkaista huolehtivat S-Business myyntipäällikkö Timo Ranta-Lassila sekä RautaPrisman yritysmyyntitiimi.
Kuvassa vasemmalta oikealle Timo Ranta-Lassila, Jari Kivimäki, Juha-Matti Takala ja Tero Hirvelä.

RautaPrisman yritysmyynti on tullut jäädäkseen pohjalaiselle rautakauppakentälle

Aiemmin vahvasti kuluttaja-asiakkaisiin keskittynyt Seinäjoen RautaPrisma laittoi alkuvuodesta uuden vaihteen silmään, kun yritysmyyntiä lähdettiin kehittämään tositarkoituksella koko S-ketjun tuella. Nyt RautaPrisman yritysmyyntiä pyörittää kolmen ammattilaisen tiimi, jolla on aidosti aikaa asiakkailleen.

— Uutena toimijana meillä on resurssit ja aikaa asiakkaiden laadukkaalle palvelemiselle, mikä ei ole tällä alalla aina itsestään selvää, myyntipäällikkö Jari Kivimäki kertoo.

Ammattitaitoa yritysmyyntitiimistä ei myöskään puutu. Kolmeen konttoriin mahtuu yhteensä liki 60 vuoden kokemus rautakaupasta. Jari ja kollega Tero ovat molemmat koulutukseltaan rakennusmestareita ja työmaalta kerätty kokemus kantaa hedelmää, kun rakennusliikkeiden kanssa puhutaan samaa kieltä.

— Jokainen yritysmyyjämme on alan rautainen ammattilainen. Kokemuksesta huolimatta tällä alalla ei ole koskaan valmis, sillä uusia pulmia tulee eteen jatkuvasti. Meillä on tahtotila etsiä ratkaisut ja ammattitaito niiden löytämiseksi, Jari vakuuttaa.

Jokaisella yritysasiakkaalla on oma vastuumyyjä, joka laskee kilpailukykyiset tarjoukset suurille kokonaisuuksille. Lisäksi RautaPrismassa on käytössä valtakunnallinen alennustaulukko yritysasiakkaille.

Monet tuotteet ja materiaalit ovat saatavilla suoraan hyllystä, mutta suuremmat erät tilataan asiakkaan tarpeiden mukaan ja toimitetaan työmaalle sovitusti. Asiointia sujuvoittaa myös ennakkokeräily, kun valmiiksi kerätyt tavarat odottavat noutajaa sovittuna ajankohtana. Kaupungin parhaat rautakaupan aukiolot takaavat sen, että ostoksille lämpimään noutohalliin pääsee viikon jokaisena päivänä.

— Ostamisen helppous on asia, josta saamme paljon positiivista palautetta. Kun noutohallissa törmää tuttuun myyjään, on hänelle helppo huikata, mitä sillä kertaa tarttui mukaan.

Etuja S-ryhmän kaikilla toimialoilla

S-Business Rautatilin palvellessa rakennus- ja kiinteistöalan asiakkaita, muilla toimialoilla tehtävät hankinnat hoituvat kätevästi S-Business -kortilla. Ilmaisella maksuaikakortilla yritys saa käyttöönsä rahanarvoisia etuja suomalaisen markkinajohtajan kaikilla toimialoilla.

Päivittäistavarahankinnoissa yrityksiä palvelee laaja marketketju ja kauppa löytyy useimmiten työmatkan varrelta.

Suomessa on yli 430 ABC-toimipaikkaa, joissa S-Business-kortilla saa alennusta ruoasta, tankkauksista, autopesusta ja autotarvikkeista. S-Business -kortin voi lisätä maksutavaksi ABC-mobiiliin, jolloin tankkauksen voi maksaa mukavasti auton sisältä. Polttoaineista saatava alennus määräytyy tankkausten määrän mukaan. Mitä enemmän korttia käyttää, sitä enemmän myös hyötyy.
— Seinäjoella toimii lisäksi ABC-CarWashin yhteydessä Suomen ainoa ABC-Fixaus, jossa tehdään autojen käsinpesuja, vahauksia sekä ulko- ja sisäfixauksia, Timo vinkkaa.

Työmatkalaiset majoittuvat edullisesti Sokos Hotelleissa ja Radisson Blu -hotelleissa ympäri Suomen, sillä S-Business -kortilla saa alennusta päivän hinnasta. Laaja ravintola- ja kokoustilaverkosto taas tarjoaa puitteet kaikkiin yrityksen kokous-, edustus- ja kestitsemistarpeisiin.
— Sokos Hotel Lakeuden ylimmässä kerroksessa on upeat saunatilat esimerkiksi yrityksen juhliin tai tyky-päivän viettoon.

 

Lue lisää Rautatilistä >>

Kysy lisää S-Business -kortista ja Rautatilistä:
Timo Ranta-Lassila
Myyntipäällikkö
S-Business
puh. 050 410 0841
timo.ranta-lassila@sok.fi
Timo on arkisin tavattavissa Hyllykallion Prismassa S-Pankin tiloissa.

Kysy lisää RautaPrisman palveluista:
Jari Kivimäki
Myyntipäällikkö
RautaPrisma
puh. 010 764 6081 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)
jari.a.kivimaki@sok.fi

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Prisman Kesäpihalla käy kuhina, sillä piha- ja puutarhatuotteiden sesonki on kuumimmillaan. Kesäpihan sisämyymälän laajennuksen ansiosta kaikki puutarhakalusteista ruohonleikkureihin ja kesäkukkiin löytyvät nyt saman katon alta.

Kukaan ei osannut odottaa, kuinka suuri vaikutus pandemialla olisi piha- ja puutarhatuotteiden kysyntään. Viime kesänä räjähtänyt menekki yllätti myös RautaPrisman myymälän ja Kesäpihan vastaavan Jenni Hyypän totaalisesti, kun yhtäkkiä mullat ja taimet vietiin käsistä.
— Viime vuonna musta multakin loppui kesken, kun tehtaat eivät pysyneet kysynnän perässä. Tänä kesänä ei muuten lopu, sen verran tilasimme multaa varastoon, Jenni nauraa.

Huhtikuun puolessa välissä avanneella Kesäpihalla odotetaan jälleen kiireistä kesää. Useampien tapahtumien peruunnuttua aikaa jää kodin ja pihan laittoon.
— Kotona vietetään paljon aikaa, kun ulkomaillekaan ei pääse, joten siitä halutaan tehdä viihtyisä, Kesäpihan tiiminvetäjä Marika Kallioväli pohtii.
— Nyt uskalletaan ostaa myös hieman erikoisempia ja vaativampia kesäkukkia, sillä niiden hoitamiseen on enemmän aikaa, Jenni jatkaa.

Kaikki pihaan ja puutarhaan saman katon alta

Kesäpihan naapurissa toimineen Hankkijan muutettua toisaalle, vapautui kiinteistöstä suuri myymälätila, joka on nyt Kesäpihan käytössä. Muun muassa kaikki terassikalusteet ja grillit, joita myytiin aiemmin RautaPrismassa, löytyvät nyt Kesäpihan sisämyymälästä.
— Saamme tuotteet aiempaa paremmin esille, sillä täällä niillä on enemmän tilaa kuin Prismassa. Pystyimme myös laajentamaan hieman valikoimaa, Jenni iloitsee.

Prisman Kesäpiha palvelee myös sunnuntaisin 10-18, joten ostoksille pääsee silloin, kun se itselle sopii. Kaikki kesäkukista kalusteryhmiin löytyy saman katon alta.
— Myymälä on nyt toimiva, kun kaikki on samassa paikassa. Aiemmin jouduimme soittelemaan RautaPrismaan ja kyselemään eri tuotteiden saatavuutta, mutta nyt kokonaisuus on selkeämpi myös asiakkaille, Marika iloitsee.

 

Ekoajattelua ja luonnonmateriaaleja

Trendikkät luonnonmateriaalit, kuten boheemi rottinki, tuovat terassille kotoisaa tunnelmaa ja näkyvät vahvasti myös Kesäpihan valikoimassa.

— Rottinkiset istutusruukut ovat kestosuosikkeja, mutta kalusteisiin rottinki on levinnyt parin viime vuoden aikana, Marika kertoo.

Täyspuusta valmistetut Ecofurn-puutarhakalusteet niittävät mainetta ulkomaita myöten, eikä turhaan. Kaikki Ecofurnin tuotteet ja tuotepakkaukset ovat kierrätettäviä, eikä tuotteissa käytetä mitään muoviosia tai muita hankalasti kierrätettäviä materiaaleja.
— Kalusteet ovat lisäksi todella kestäviä ja tuolit erinomaisia istua, Jenni kehuu.

Ekotrendi on nähtävissä myös kompostorien kysynnässä, mikä on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Viime kesänä kysyttyjä olivat erityisesti kompostikäymälät.
— Suosituimpia ovat Biolanin ja Kekkilän kompostorit, sillä ne ovat laadukkaita ja kestäviä. Biolanin kompostoreilla on lisäksi pitkä 20 vuoden takuu, Jenni vinkkaa.

Olipa tarkoituksenasi istuttaa muutamat kukkaset kesän kunniaksi tai laittaa koko piha täysin uusiksi, Kesäpihalta löydät kaiken tarvitsemasi unelmiesi pihaan. Henkilökunta antaa mielellään vinkkejä istutukseen ja opastaa oikeiden tuotteiden valinnassa.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Seinäjoen Hyllykallion Prisman matto-osasto vetää vertoja mille tahansa erikoisliikkeelle. Yksi menestyneen matto-osaston kulmakivistä on jo 10 vuotta kestänyt yhteistyö kauhavalaisen Mattoluoman kanssa.

 

Matoilla on suuri rooli tilan sisustuksessa. Niillä voi rajata tiloja, määrittää sisustuksen yleisilmeen ja luoda kodikkuutta. Hyllykallion Prisman kodinosaston myyntipäällikkö Minna Mäkiranta kertoo ihmisten vihdoin rohkaistuneen ostamaan isompia mattoja koteihinsa.
— Vielä hetki sitten arasteltiin isokokoisen maton ostamista, mutta trendi menee selkeästi suurempaan suuntaan. Nyt moni valitsee yhden suuren maton useamman pienen sijaan. Esimerkiksi makuuhuoneeseen voi laittaa yhden suuren maton sängyn alle niin, että matto ulottuu myös sängyn viereen ja yli sängyn päädystä. Tällä on ihan erilainen katseen vangitseva vaikutus kuin kahdella pienellä matolla sängyn sivuilla, Minna vinkkaa.

Yhteistyökumppanina paikallinen Mattoluoma

Hyllykallion Prisman matto-osasto on Suomen Prismojen parhaimmistoa. Yksi menestyksen salaisuuksista on jo 10 vuotta kestänyt yhteistyö paikallisen mattojen maahantuojan Mattoluoman kanssa.
— Mattoluomalla on pitkät kutomoperinteet, joiden pohjalta toimimme nykyään mattojen maahantuojana. Mattomme tulevat Belgiasta, Egyptistä ja Turkista ja myymme niitä Village’s-brändin alla. Valikoimastamme löytyy mattoja kaikenlaisiin tiloihin liukuestepohjatuista käytävämatoista trendikkäisiin nukka- ja viskoosimattoihin, Petri Luoma Mattoluomalta kertoo.

Kun yhteistyötä on tehty jo vuosikymmen, on Minnalle ja Petrille selvää, millaisilla matoilla suomalaiset kotejaan sisustavat.
— Myydyimpiä mattoja ovat helppohoitoiset ja väreiltään luonnonläheiset matot. Harmaa kaikissa eri sävyissään on yksi suomalaisten kestosuosikeista, joka sopii moneen kotiin ja tyyliin, Petri kuvailee.
— Päivitämme valikoimaa kausittain. Seuraamme trendejä herkällä korvalla ja reagoimme niihin tarvittaessa myös kesken kauden, Minna jatkaa.

Tämän kevään mattotrendeissä korostuu terassisisustaminen ja helppohoitoisuus.
— Terassimattojen kysyntä on kasvanut tasaisesti. Ulos valitaan säänkestävä ja helppohoitoinen matto, jolla lisätään terassin viihtyvyyttä ja näyttävyyttä. Sisälle valikoituu tänä keväänä maanläheistä beigeä ja näyttävästi kuvioituja viskoosimattoja, Petri paljastaa.

Matto-ostoksille silloin, kun se sinulle sopii

Jos sisustusinto iskee sunnuntai-iltana, ei hätää, sillä Prisman matto-osasto palvelee iltakymmeneen asti. Vastaavankokoista mattovalikoimaa ei sunnuntai-iltana muualta Etelä-Pohjanmaalta löydy.

— Meillä asiakas pääsee matto-ostoksille silloin, kun se hänelle sopii. Elämisen tahti käy koko ajan hektisemmäksi, eikä oma aikataulu välttämättä mene yksiin erikoisliikkeiden aukiolojen kanssa. Me palvelemme Prisman laajojen aukioloaikojen puitteissa kattavalla valikoimalla, Minna korostaa.

Prismassa myös hinnat ovat asiakasystävälliset ja ostoksista saa S-Etukortilla Bonusta.
— Mattojen neliöhinta on todella kohtuullinen ja haluamansa maton saa lähes aina heti mukaan. Kokovalikoima on todella
laaja ja isoimmat matot ovat kooltaan 2×3 metriä.

Matto-osastolla on hyvät opasteet eri mattojen ominaisuuksista itsenäiseen shoppailuun, mutta kodinosaston henkilökunta auttaa sinua mielellään löytämään juuri oikean maton tarpeeseesi.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Koronan mullistettua kaupassa käymisen käytännöt, maskit ja turvavälit ovat kaikkien huulilla. Turvallisuuden tunne ei ole itsestäänselvyys, vaan se syntyy laadituista käytännöistä ja toisten huomioon ottamisesta.

Kassat ovat kauppojen kohtaamispaikkoja, joissa yksittäisellä myyjällä tulee päivän aikana satoja asiakaskontakteja. Prisma Hyllykallion kassapäällikkö Marika Suolahti kertoo poikkeusajan olleen haastavaa, mutta toisiaan tsemppaamalla ja ohjeita noudattamalla tästäkin koitoksesta selvitään.
— Me seuraamme työssämme ketjun ohjeistusta ja teemme parhaamme, että asiakkaiden on turvallista asioida meillä, Marika kertoo.

Ensimmäisenä kassoille asennettiin vajaa vuosi sitten pleksit ja turvavälitarrat. Siitä lähtien turvallisuuden maksimoimiseksi on kehitetty erilaisia käytäntöjä, joita päivitetään ohjeistusten muuttuessa.
— Kaikilla asiakaspalvelijoilla on maski tai visiiri, kun he poistuvat kassapleksin takaa. Asiakkaiden saatavilla on kauppaan tullessa ja sieltä poistuessa käsidesiä. Lisäksi desinfioimme kassojen kosketuspinnat monta kertaa päivässä ja hajautamme auki olevia kassoja mahdollisuuksien mukaan, Marika luettelee.

Palvelukassojen lisäksi asiakkaalla on mahdollisuus valita pikakassa, joihin ei useimmiten tarvitse jonottaa. Pikakassoilla työskentelevä myyjä käyttää maskia tai visiiriä ja lähestyy asiakasta vain, kun tämä tarvitsee apua.
— Pikakassojen näytöt desinfioidaan aina muutaman asiakkaan välein ja asiakkaiden saatavilla on kertakäyttöhanskoja.

Tekemällä osamme olemme turvassa

Prismassa on jo pitkään ennen koronaa panostettu siihen, että kassoja on auki useita ja jonoja olisi mahdollisimman vähän. Kassaosasto työllistääkin yli 50 asiakaspalvelijaa. Ilta- ja viikonlopputyötä on tarjolla paljon, mikä vetää puoleensa esimerkiksi opiskelijoita.

Sanni Mäki on työskennellyt Prisman kassaosastolla kolme vuotta opintojensa ohessa ja pitää työstä sen sosiaalisuuden vuoksi. Nyt poikkeusaikana hän palvelee asiakkaita pleksin ja maskin takaa.
— Vaikutan omalla toiminnallani asiakkaiden turvalliseen asiointiin niin paljon kuin pystyn. En esimerkiksi päästä pakkauspäätyyn kuin kahden asiakkaan ostokset kerrallaan, vaikka kapasiteettia olisi kolmen asiakkaan ostoksiin.

Sanni ja muut kassatyöntekijät tekevät parhaansa sujuvan ja turvallisen asioinnin eteen, mutta heidänkin vaikutusvaltansa on rajallinen. Viime kädessä asioinnin turvallisuus syntyy asiakaspalvelijoiden ja asiakkaiden yhteistyöstä.
— Meidän kaikkien täytyy tehdä tässä tilanteessa osamme. Kun otamme kukin toisemme huomioon, voimme asioida levollisin mielin myös poikkeustilanteessa, Marika summaa.

 

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee