S-market Lapuan marketpäällikkö Marika Lintula kertoo, että uusi palvelu on lähtenyt liikkeelle hienosti. Hän kehuu saamaansa valmennusta ja uuden palvelun hallittavuutta.
– Olemme pyrkineet pitämään riittävästi tilausikkunoita jo heti startista. Seuraamme koko ajan tilannetta, jotta kaikki varmasti saisivat tilauksensa tehtyä.

S-kaupat.fi -palvelussa on Lintulan mukaan monia etuja. Kun asiakkaat saavat rauhassa tehdä kotona netissä ruokatilauksen, ostoskassiin tulee helpommin myös uutuuksia. Asiakkaat voivat myös päättää, voiko keräilijä korvata tuotteita, jos jokin tuote on loppunut myymälästä. Samalla voi jättää myös tuotekohtaisia toiveita, esimerkiksi “pieniä tomaatteja” tai “saa korvata vain kotimaisilla tuotteilla”.

Tilausta voi muokata tai perua tilausvahvistuksessa ilmoitettuun ajankohtaan asti. Kun haluaa tehdä uuden tilauksen, voi kopioida saman ostoslistan kätevästi suoraan ostoskoriin. Maksuvaraus ja ostosten maksu netissä helpottavat ja nopeuttavat noutopisteellä toimimista.
– Palvelu on osoittanut tarpeellisuutensa myös koronakaranteenien aikana, kun joku tuttu on voinut auttaa noutamalla ostokset. On myös tapauksia, jossa altistunut asiakas halusi, että jätämme ruokatilauksen ulos rappusille ja hän haki ne siitä autolla, Lintula kertoo.

Henkilökunta on pohdiskellut huumorimielellä, että ruoan verkkokauppa olisi myös kätevä juttu helpottaa omaa arkea.
– Ei tarvitsisi sitten työpäivän jälkeen käydä ostelemassa perheelle ruokaa, kun ne ovat kerättynä ja maksettuna valmiiksi, Lintula naurahtaa.

 

Tervetuloa S-kauppaan, ruokakauppasi verkossa >>

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuva: Samu Lehtinen, Eepee

Kaikki Suomen Salet uudistetaan seuraavien kahden vuoden aikana. Eepeellä ensimmäisenä on vuorossa Sale Kaskinen, jossa aloitti lokakuussa uutena marketpäällikkönä Kaisa Mäkelä.

Sale Kaskisen muutostyöt alkavat ensi vuoden tammikuun puolivälissä, ja valmista pitäisi olla helmikuun lopussa tai maaliskuussa. Eepeen uudisprojekteista ja kalustamisesta vastaava ryhmäpäällikkö Kimmo Mylläri kertoo, että koko myymälän ilme modernisoidaan ja sinne rakennetaan myös asiakasvessa.

Myllärin mukaan Salet ovat näyttäneet samalta viimeiset kaksikymmentä vuotta, eli ilmeen uudistusta todella kaivataan. Päävärinä on edelleen Salen punainen, ja seinät ja kalusteet väritetään harmaalla, mintunvihreällä ja mustalla. Lisälämpöä ilmeeseen tuo puumateriaali.
– SOK:n myymälän suunnitteluryhmä on tehnyt hyvät perussuunnitelmat. Minun tehtävänäni on sovittaa kalusteet ja muut elementit olemassa olevaan tilaan, Mylläri linjaa.

Sale-myymäläkonseptilla on oma paikkansa kauppaverkossa. Pienemmän volyymin kaupoilla on paikkansa niin kaupunkien keskustassa kuin maaseutupaikkakunnilla. Tällä hetkellä Eepeellä on seitsemän Salea, sillä osa entisistä Saleista on muutettu S-marketeiksi.
– Muissa yksiköissä tehdään ensi kevään aikana keveämmät freesaukset. Laajempi kalusteenvaihtourakka on edessä sitten myöhemmin, Mylläri kertoo.

Nuori marketpäällikkö ideoi traktorin ratissa

Sale Kaskisen uusi marketpäällikkö Kaisa Mäkelä aloitti uransa Eepeellä 19-vuotiaana kesätyöntekijänä Kristiinankaupungin S-marketissa. Hyvällä asenteella ja iloisella luonteella varustettu Mäkelä on edennyt kymmenessä vuodessa alle kolmekymppisenä marketpäälliköksi.
– Ovat ottaneet minut hyvin mukaan esimiesten joukkoon. Olen saanut paljon tukea ja kannustusta, hän kiittää.

S-ryhmän esimieskoulutuksen myötä Mäkelä on päässyt näyttämään kykynsä eri toimipaikoissa. Ennen Sale Kaskista hän toimi apulaispäällikkönä S-market Kristiinankaupungissa. Hyvää kokemusta antoi myös kolmen kuukauden työpestien vaihto Närpiön S-marketin apulaispäällikön kanssa.
– Olen tehnyt sijaisuuksia monissa lähialueen Eepeen toimipisteissä. Vaihtelu virkistää ja laajentaa näkemyksiä, ja on myös kiva tutustua uusiin ihmisiin.

Marketpäällikkö odottaa mielenkiinnolla, millaiseksi uusi työ Sale Kaskisessa muodostuu. Vielä ei ole ollut aikaa perehtyä myymälän tulevaan muodonmuutokseen, tärkeintä on ensin tutustua omaan tiimiin ja asiakkaisiin.
– Tämä on pikkuinen kaupunki, jossa kaikki tuntevat toisensa. Olen saanut paljon tervetulotoivotuksia, se lämmittää mieltäni.

Ilopilleriksikin kuvailtua Mäkelää eivät johtamisen haasteet pelota, tasapuolisuudella ja avoimuudella pääsee pitkälle. Ja aina voi kysyä, jos ei jotain tiedä tai osaa.
– Meillä on täällä hyvä työtiimi ja Eepeellä vahvat tukiverkot, jotka kyllä kannattelevat, hän luottaa.

Puheliaan pomon latautumisen paikka on metsä, johon hän painelee kiireisen työpäivän jälkeen. Siellä mieli lepää, ja päässä pyörivät ajatukset rauhoittuvat.
– Minulla on sivubisneksenä traktoriurakointiyritys, jossa teen isäni kanssa lumitöitä ja muita hommia. Siellä traktorin ohjaamossa saan monesti uusia hyviä ideoita myös kaupan töihin, hän paljastaa hymyillen.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Joni Kuusisto

Ruoan verkkokauppa avautuu Alajärven, Alavuden ja Kauhajoen S-marketeissa juuri sopivasti joulukiireitä helpottamaan. Kauppakassi-palveluun pääsee osoitteesta s-kaupat.fi.

Miltä kuulostaisi, jos tänä vuonna ei tarvitsisikaan puskea hikisenä ostoskärryjen kanssa joulukiireiden keskellä, vaan kauppalistaa voisi rakentaa kaikessa rauhassa omalla kotisohvalla glögilasillisen seurassa?

Kauppakassi-palvelu laajenee asteittain Seinäjoelta maakuntaan, jolloin ostokset saa näppärästi läheltä. Ensimmäisenä noutopisteet ilmestyvät Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin.
– Keräily tehdään S-marketin omasta valikoimasta, joka on asiakkaille tuttu. Sieltä on helppo tulla noutamaan valmiiksi pakatut ostokset, sanoo Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi viime vuonna moninkertaiseksi, ja moni ihastui tilaamisen helppouteen ja käytännöllisyyteen. Kotona voi suunnitella vaikka viikon ostokset ja vertailla hintoja. Huolellisesti keräiltyjen ja pakattujen tuotteiden kylmäketju ei pääse katkeamaan, joten ruoka on varmasti tuoretta.

Innolla uutta kohti

Prismassa Kauppakassi-palvelua on pyöritetty nyt puolitoista vuotta, ja palaute on ollut hyvää. Marketkaupan johtajan Jari Palon mukaan erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa.
– Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa. Saamme näistä kolmesta ensimmäisestä maakunnan S-marketista arvokasta tietoa, jonka perusteella pystymme kehittämään Kauppakassia, Palo sanoo.

Ensimmäisiä verkosta tilattuja ostoksia päästään keräilemään Alavudella, Alajärvellä ja Kauhajoella vielä tänä vuonna. Alavuden S-marketin marketpäällikkö Jonna Harju-Panula kertoo lähtevänsä aina mielellään uudistamaan myymälän toimintaa ja palveluita.
– Tuohan tämä vähän uutta työhömme, mutta meillä on loistava työporukka, jonka kanssa tämäkin asia sisäistetään nopeasti.
Harju-Panula toivoo, että kuluttajat löytävät palvelun, ja että Alavuden S-market saisi jopa uusia asiakkaita Kauppakassin myötä.
– Voisi ajatella, että verkkokauppa helpottaa esimerkiksi lapsiperheiden ja ikääntyneiden elämää. Palvelu on kuitenkin tarkoitettu kaikille, hän muistuttaa.

Helpompaa tilaamista

Verkko-ostosten tekeminen onnistuu tästä lähtien osoitteessa www.s-kaupat.fi.
Tähän saakka ruokaa on voinut tilata Foodien kautta, mutta vähitellen kaikki ruoan verkkokauppa siirtyy S-kauppoihin.
Uusi järjestelmä on entistä helpompi käyttää, ja sen kautta voi tehdä tilauksen jopa 30 päivän päähän. Edellisenä päivänä puoleenyöhön mennessä tehdyt tilaukset ovat noudettavissa seuraavana päivänä klo 12 jälkeen.

Miksi kokeilisit Kauppakassia?

– Valmiiksi keräillyt ostokset säästävät aikaa.
– Ennakkosuunnittelu vähentää heräteostoksia.
– Voit hyödyntää tarjouksia ja vertailla hintoja.
– Noutopisteeltä saat aina tuoretta ja kylmäketjusta pidetään hyvää huolta.
Ruoan verkkokauppa on nyt osoitteessa www.s-kaupat.fi.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

S-market Närpiöön on luvassa lisää vipinää, kun saman katon alle rakennetaan uudet tilat Alkolle.

S-market Närpiön laajennustyöt alkoivat elokuussa. Ensimmäisenä rakennetaan noin 250 neliön suuruinen uusi Alkon myymälä S-marketin yhteyteen. Saman katon alle muuttava kumppani lisää omalta osaltaan asiakasvirtaa ja vahvistaa näin S-marketin markkina-asemaa Närpiössä.

Närpiön kaupunginjohtaja Mikaela Björklund katselee hyvillä mielin Eepeen satsausta vihanneksista kuuluisaan kaupunkiin. Lisärakentamiseen liittyvä lupaprosessi sai päättäjiltä sutjakkaasti vihreää valoa – yritysten välinen yhteistyö sopii erittäin hyvin kasvavan kaupungin strategiaan.
– Erilaisten palveluntuottajien synergiaa olemme edistäneet myös kaupungin omissa toiminnoissa. Hyvä esimerkki yhteistyöstä on S-market Närpiön naapurissa sijaitseva Mitt i Stan -keskus, josta löytyy muun muassa kulttuuritarjontaa, terveyspalveluja ja hotelli, Björklund kertoo.

Kaupunginjohtaja on itsekin Eepeen asiakasomistaja ja käyttää vihreää korttiaan paikallisessa S-marketissa.
– S-market Närpiö on palvellut minua vuosien varrella hyvin. Minusta on ihanaa, kun voin ostaa sieltä myös paikan päällä paistettuja herkkuja. Jos jotain toivon, niin kaipaan yllätyksellisyyttä tuotevalikoimassa. Pidän siitä, että tarjolla on uusia ja erilaisia tuotteita kokeilumielessä, sitä saisi olla lisää, hän evästää.


Marketpäällikkö Markus Bergmanilla on luvassa kiireinen syksy, kun kaupan muutostyöt alkavat lokakuussa.

Virkistäviä tuulia kaupankäyntiin

Myös marketpäällikkö Markus Bergman iloitsee uusista tuulista. Vaikka rakennustyömiehet ja -koneet tuovat arjen kiireeseen lisähaasteita, niin marraskuulla avattava uudistunut kaupan keskus kruunaa kaiken vaivannäön. Onneksi muutoksessa on mukana tuttuun tapaan muutostyöryhmä, Eepeen kokenut kaupan iskujoukko.

S-marketin neliöt säilyvät entisellään noin 1 500 neliössä, mutta ilme freesaantuu värimaailmaltaan ja kalusteiltaan, jotka ajan hengen mukaisesti ovat myös energiatehokkaita.
– Marketin puolella muutostyöt alkavat lokakuussa ja valmista pitäisi olla 26. marraskuuta.

Bergmanin mukaan suunnitelmissa ei ole juuri nyt rekrytoida uusia työntekijöitä.
– Toki jos myynti kovasti kasvaa, niin se tuo myös työpaikkoja, hän huomauttaa.

Odottavin mielin uutta kohden

S-market Närpiön naapurissa asuva yrittäjä Michaela Esch seuraa mielenkiinnolla meneillään olevaa uudistusprojektia. Eepeen uutena edustajiston jäsenenä hän katselee kauppaa kahdesta eri näkövinkkelistä – päättäjänä ja asiakkaana. Hän on vakuuttunut, että Alkon muutto S-marketin yhteyteen on erinomainen asia.

– Samalla kun käydään Alkossa, niin on helppo pyörähtää ostoksilla myös vieressä olevassa S-marketissa.
Muuttovoittoisessa Närpiössä kansainvälisyys ja ruotsinkielisyys ovat merkittävässä asemassa. Sitä samaa Esch toivoo myös Eepeeltä, joka kehittää kauppaa vahvalla otteella maakunnassa.


Eepeen edustajistossa vaikuttava Michaela Esch ja Närpiön kaupunginjohtaja Mikaela Björklund odottavat mielenkiinnolla, miltä tuttu kauppa näyttää uudistuksen jälkeen.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Kun Eepee valitsee lähiruokatuotteita kaupan hyllylle, tärkeintä ei ole massiivinen tuotantomäärä vaan kiinnostavuus ja laatu. Lähes kaikki lähellä tehty pääsee vähintään kokeilemaan Eepeen marketkaupan valikoimiin.

Joskus palaset loksahtavat paikoilleen ja elämä muuttuu äkkiä. Näin kävi vuosi sitten marraskuussa erilaisia yrityksiä ostoaikeissa haarukoiville Shirin ja Shahlan Namiqille, jotka tulivat vierailulle Kurikkaan. Siskokset löysivät Vatajanrannan Vuohitilalta vieraanvaraisuuden, jonka siivittämänä syntyi Voihan Vuohi! -brändi ja naisista tuli meijeriyrittäjiä tilan kupeeseen.

Kun uudet Voihan Vuohi! -vuohenmaitojäätelöt ja juustot saatiin markkinoille, niistä kiinnostui myös Eepee. Nyt tuotteita myydään pieniä eriä yli kahdessakymmenessä Eepeen alueen S-marketissa ja Prismassa.

– Vuohenmaitojäätelö on erilainen tuote ja ennen kaikkea paikallinen. Tällaisille tuotteille löytyy ehdottomasti paikka Eepeen valikoimissa, sanoo ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski.

Tilaa myös pienille

Lähiruoka on aina kuulunut Eepeen ruokakauppojen perusvalikoimiin. Viime aikoina Hevonkoski ja hänen kollegansa ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen ovat työskennelleet yhä aktiivisemmin sen eteen, että myös aivan pienet tuottajat saavat tuotteensa myyntiin.

– Tuotantomäärillä ei ole niinkään väliä, sillä pienet erät sopivat meilläkin paremmin varastoon. Emmekä vaadi pientuottajilta mitään kalliita järjestelmiä. Tärkeintä on, että tuote on kiinnostava, sillä ei ole liikaa kaltaisiaan kilpailijoita ja tilaus-toimitusketju saadaan rustattua kaikkien kannalta järkeväksi, Järvinen listaa.

Jos alkusysäys vuohitilalla oli vieraanvarainen Namiqeille, niin yhteistyö Eepeen kanssa on vahvistanut tunnetta entisestään. Toimitusjohtaja Shirin Namiq arvostaa välittämistä, jolla Eepee otti aloittavat yrittäjät vastaan.

Hän kokee, että matkaa kuljetaan keskustellen ja pienin askelin yhdessä.
– He todella ymmärtävät, mitä on olla pientuottaja. Kynnys ei ollut korkea ja saimme apua jopa käytännön järjestelyissä, kuten kuljetuksissa. Eepeeläisiltä olemme saaneet arvokkaita vinkkejä myös tuotekehitykseen. Heillähän on paras tietämys siitä, mitä asiakkaat nyt haluavat. Tällaista yhteisvastuullisuutta ja maakunnan hyvinvoinnista välittävää asennetta minä arvostan, Namiq sanoo.

Ryhmäpäälliköt Jussi Järvinen ja Ann-Christina Hevonkoski ottivat muista erottuvan Voihan Vuohi! -lähituotteen mielellään Eepeen valikoimiin.

Ponnahduslauta kasvuhaluisille

Lähituottajia on Eepeen ringissä nyt parisensataa ja eri tuotteita toistatuhatta. Eniten lähituotteita löytyy tuoreiden kasvisten sekä leipomo- ja panimotuotteiden joukosta. Tutustumiskäynnit paikallisten yrittäjien tehtaille ja tiluksille ovat opettaneet paljon myös ryhmäpäälliköille.
– Olemme päässeet tuotannon alkulähteille, kuten mahlankeruuseen Soinin Vehun kylässä, kiittää Hevonkoski.

Panimo- ja leipomokierrokset taas ovat avanneet silmiä siitä, mitä paikallisuus merkitsee koko maakunnalle silloin, kun se on otettu tuotteen kaikissa vaiheissa huomioon.
– Vaikkapa Pirjon Pakarin leivät. Ei niitä ole vain leivottu täällä Seinäjoella, vaan myös kaikki raaka-aineet ovat läheltä, jatkaa Järvinen.

Uusia lähituottajia Eepee haarukoi valikoimiinsa jatkuvasti lisää. Esimerkiksi yhteistyössä Into Seinäjoen kanssa järjestettäviltä vuosittaisilta Lähiruokatreffeiltä on löytynyt monta uutta kumppania.

Lentoon ei tarvitse lähteä heti. Muutaman kuukauden kokeilun jälkeen tarkistetaan toimittajan kanssa myynnin kehitys sekä keskustellaan mahdollisista muutoksista ja markkinointitoimista. Vasta vuoden jälkeen päätetään jatkosta.
Samalla kasvuhakuisille elintarvikeyrityksille voi avautua uusia mahdollisuuksia.
– Ensin voidaan kokeilla omassa lähimarketissa, sitten koko Eepeen alueella ja kyllä välillä niinkin käy, että tuote ottaa siivet alleen ja valtaa valtakunnalliset markkinat. Tämä kaikki sopii meille, Järvinen lataa.

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen (Eepee) ja Tuukka Kiviranta

Eepeen S-marketeille on voinut esittää tuotetoiveita aina, mutta nyt toiveiden esittäminen on entistä helpompaa. Sinuntoive-palvelun tarkoituksena on tarjota eri S-marketien asiakkaille entistä paremmin paikallisesti osuvia valikoimia.

S-ryhmän marketeissa meneillään olevien myymäläuudistusten myötä myös kauppojen valikoimia halutaan päivittää vastaamaan paremmin asiakkaiden paikallisia tarpeita. Tästä tahtotilasta sai alkunsa Sinuntoive-palvelu, joka yhtenäistää tuotetoiveiden esittämisen ja käsittelyn kaikissa Suomen S-marketeissa.
— Tuotetoiveita on aiemmin esitetty suullisesti myymälässä, sähköpostitse, puhelimitse ja palautekanavia pitkin.

Sinuntoive-palvelun ansiosta kaikki toiveet tulevat nyt samaan kanavaan, mikä helpottaa ja nopeuttaa toiveiden käsittelyä, ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski iloitsee. Sinuntoive. fi-nettisivulla kuka vain voi esittää tuotetoiveen haluamalleen S-marketille. Helpoksi rakennetulla verkkosivulla näkee välittömästi, onko tuote jo kaupan valikoimassa ja jos ei ole, toiveen jättäminen vie vain hetken.
— Jos asiakas antaa toiveen jättäessään yhteystietonsa, hän saa päivityksiä toiveen käsittelyn etenemisestä ja tiedon siitä, toteutuuko hänen esittämänsä toive.

Toiveita voi jatkossakin esittää kaupan henkilökunnalle suullisesti tai Sinuntoive-lappusella, jolloin henkilökunta kirjaa toiveen Sinuntoive.fi-sivustolle.

Valtaosa toiveista toteutuu

Eepeen S-marketit saavat tuotetoiveita jatkuvasti, joskus jopa useita päivässä. Tuotetoiveen käsitteleminen vie useimmiten vain muutaman päivän, jonka jälkeen yksikkö pääsee tilaamaan valikoimaan otetun tuotteen hyllyynsä.
— Jos tuote on sellainen, jota ei ole valmiina ketjun valikoimissa, saattaa tuotteen ilmestyminen kaupan hyllyyn luonnollisesti kestää hieman pidempään, mutta useimmiten käsittelyaika on maksimissaan viikko. Kun tuotetoiveen toteuttamista mietitään, myymälässä täytyy ottaa huomioon monia asioita:
— Tärkein mietinnän aihe on se, onko tuotteella myynnillistä potentiaalia jäädä pysyvästi kaupan valikoimaan. Myös hyllyssä oleva tila täytyy ottaa huomioon ja se, onko kaupan valikoimassa jo joku hyvin samankaltainen tuote. Jos tuotetoive ei toteudu, syy on useimmiten se, että hyllyssä ei aidosti ole tilaa tai valikoimassa on jo vastaava tuote. Suurin osa toiveista kuitenkin toteutuu, Ann-Christina kuvailee.

Toteutuneet asiakastoiveet tunnistaa helposti keltaisesta hintakaulurista, joka reunustaa toteutuneen toiveen hintalappua.
— Hintakaulurit tekevät toteutuneista toiveista konkreettisia ja nostavat tuotteet esiin, jolloin uutuudet löytävät hyllystä helposti.

Esitä Sinuntoive omalle S-marketillesi osoitteessa sinuntoive.fi!

Lähes kaikki Eepeen S-marketit lahjoittavat ruokaa paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille. Ruokaa on lahjoitettu systemaattisesti yli kahden vuoden ajan, tietyissä yksiköissä jo kauemmin.

Vaikka hävikin määrä pienenee Eepeen yksiköissä koko ajan, on se osa ruokakaupan todellisuutta. Myyntiä pystytään ennakoimaan hyvin eri työkalujen avulla, mutta tarjonta ja kysyntä eivät yhdessäkään kaupassa kohtaa täydellisesti koko ajan. Parasta ennen -päivänsä saavuttaneet tuotteet merkitään hävikiksi, mutta ruoan ei suinkaan tarvitse päätyä roskikseen.
— Tuotteet ovat täysin syömäkelpoisia vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeen. Miksi heittäisimme ruokaa roskikseen, kun sillä on mahdollista tehdä hyvää, ryhmäpäällikkö Mari Humppi toteaa.

Järjestelmällisyys on toimivan kumppanuuden perusta

Eepeen eri toimipaikoilla on sopimuksia paikallisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kanssa. Usein kumppanuus lähtee liikkeelle siitä, että ruoka-apua tarjoava taho on yhteydessä toimipaikkaan ja tiedustelee, onko heillä lahjoitettavaa ruokaa.
— Kumppanin kanssa solmitaan lahjoitussopimus ja käydään läpi lahjoitustoiminnan periaatteet, kuten se, että ruoan luovutuksen jälkeen vastuu kylmäketjusta on lahjoituksen vastaanottajalla, ryhmäpäällikkö Teea Takala kertoo.
Lahjoitettavaksi kelpaamaton ruoka, kuten rikkoutuneet tai muuten syömäkelvottomat tuotteet menevät biojätteeseen. Yhteistyökumppani Lakeuden Etappi jalostaa biojätteen eteenpäin biokaasuksi, joten kaikki ruokahävikki tulee tavalla tai toisella hyödynnettyä.

Mahdollisuus auttaa on etuoikeus

Mari ja Teea ovat kiitollisia siitä, että Eepeen marketkauppa saa olla edesauttamassa paikallisten hyväntekeväisyysjärjestöjen hienoa toimintaa.
— Tämä on Eepeelle yksi tapa kantaa vastuuta alueensa ihmisistä. Kun olin marketpäällikkönä, eräs perheenäiti tuli kerran henkilökohtaisesti kertomaan, mitä meidän ruokalahjoituksemme oli hänen perheelleen merkinnyt. On hienoa saada olla osa näin tärkeää toimintaa, Mari kuvailee.

Kestävän kehityksen edistäminen lähtee liikkeelle yksittäisistä teoista.
— Vastuullisesta kuluttamisesta puhutaan paljon ja osa sitä on myös vastuullinen hävittäminen. Syömäkelpoista ruokaa ei ole järkeä heittää pois, kun sen voi hyödyntää, Teea kiteyttää.

Hyväntekeväisyyttä vapaaehtoisvoimin

Lakeuden ruoka-apu ry on seinäjokelainen hyväntekeväisyysyhdistys, joka jakaa ruokaa viisi päivää viikossa helluntaiseurakunnan tiloissa. Iltaisin ja viikonloppuisin toiminnanjohtaja Tommi Merivirta tekee kotikäyntejä mahdollisuuksien mukaan.
— Meillä työskentelee vajaat 30 vapaaehtoista ja vuositasolla jaamme ruokaa yli miljoona kiloa. Vapaaehtoistyöntekijämme ovat eläkeläisiä ja työssä käyviä ihmisiä, jotka haluavat vapaa-ajallaan auttaa muita.

S-ryhmän toimipaikkojen lahjoittama ruoka muodostaa noin puolet kaikesta Lakeuden ruoka-avun jakamasta ruoasta. Lahjoittajia ovat kaikki Seinäjoen S-marketit ja Prisma.
— Meiltä lahjoitusruokaa haetaan joka arkipäivä ja yhteistyö on toiminut saumattomasti vuodesta 2016 lähtien. Ruoat, jotka voi pakastaa, luovutamme pakastettuina, mutta hyvin säilyvät tuotteet, kuten leivät, luovutamme sellaisenaan, S-market Kivistön marketpäällikkö Elina Jaakkola kertoo.

Ruokajonossa on joka päivä yli 100 asiakasta, korona-aikana luku on joinakin päivinä noussut jopa 200:aan. Lakeuden ruoka-apu tarjoaa matalan kynnyksen apua täysin anonyymisti.
— Meille saavat tulla kaikki, jotka kokevat apua tarvitsevansa, emmekä kysele mitään todistuksia tai perusteluita. Ruoka-avun lisäksi järjestämme vuosittain pieniä tapahtumia, kuten pikkujoulut, joissa on teemaan sopivaa purtavaa. Tapahtumat ovat asiakkaillemme vähintään yhtä tärkeitä kuin itse ruoka-apu, Tommi sanoo.

Tommi tekee pitkää päivää ruoka-avun parissa, eikä vietä juurikaan lomia tai vapaita.
— Olen itse ollut nuoruudessani tilanteessa, jossa tarvitsin apua, joten nyt kun minulla itselläni on mahdollisuus auttaa, pistän hyvän kiertämään. Ei tällä työllä pääse rikastumaan, mutta tämä on muilla tavoilla hyvin palkitsevaa.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Eepee uudistaa Ähtärin kauppakeskuksensa loppuvuoden aikana. Uudistus tuo ABC:lle odotetun Hesburgerin ja S-marketista päivitetään moderni ruokakauppa, joka hurmaa valikoimallaan.

Kotimaan matkailun kasvu on kirittänyt Ähtärin ennestäänkin vilkasta sesonkia entisestään.
— Viime vuoden alkukesä oli koronauutisen jälkeen hiljaista, kun ihmiset arkailivat tarpeetonta liikkumista, mutta juhannuksen jälkeen tilanne normalisoitui. Tänä kesänä vilskettä on riittänyt koko kesän, ABC Ähtärin liikennemyymäläpäällikkö Taru Salli kertoo.

Kiireisen kesän jälkeen katseet suuntautuvat syksyyn, jolloin kahdessa kerroksessa palvelevan kauppakeskuksen uudistus pääsee toden teolla vauhtiin. Kauppakeskuksessa toimii ABC:n ja S-marketin lisäksi Alko, joka otti varaslähdön uudistukseen jo loppukeväästä. Alkolle rakennettiin S-marketin yhteyteen uudet 140 m2:n liiketilat, joihin se muutti kesäkuun alussa.

Laajennus tuo lisää valikoimaa

S-market Ähtärin täydellinen konseptiuudistus tekee myymälästä modernin ruokakaupan, jossa korostuvat ostamisen helppous ja kattava valikoima. Myymälä laajentuu yli 100 neliötä, mikä kasvattaa päivittäistavaravalikoimaa useissa tuoteryhmissä.
— Koko henkilökunta on uudistuksesta ihan liekeissä. Olen käynyt katsomassa, miltä jo uudistuneissa marketeissa näyttää, enkä malta odottaa, että pääsemme tarjoamaan entistä paremman kaupan niin paikkakuntalaisille kuin vierailijoille, marketpäällikkö Virpi Lahtinen iloitsee.

Myymälän värimaailmasta tulee hillityn tyylikäs tummanharmaa ja kaikki myymäläkalusteet vaihdetaan. Uusi ledivalaistus ja esillepanokalusteet päästävät tuoretuotteiden värikirjon oikeuksiinsa.
— Uusina palveluina saamme appelsiinimehukoneen ja kolme itsepalvelukassaa, jotka nopeuttavat erityisesti pienten ostosten tekemistä. Myös paistopiste menee täysin uusiksi.

S-market Ähtäri palvelee asiakkaita läpi uudistustöiden ja valmista on ennen joulukauppaa.
— Joulu on kesän jälkeen meille vilkkainta aikaa, joten ajoitus uudistukselle ei voisi olla parempi.

Hesburger tulee Ähtäriin

S-marketin yläkerrassa sijaitsevan ABC:n ravintolasalin sisustusta uudistetaan erityisesti sisäänkäynnin osalta, kun tilaa tehdään täysin uutena palveluna yksikköön tulevalle Hesburgerille ja sen itsepalvelukassoille.
— Kyllä Heseä on odotettukin. Hese on niin tunnettu brändi Suomessa, että se tuo meille taatusti lisää asiakkaita ja kannustaa ohikulkijoita pysähtymään, Taru pohtii.

Myös Taru on tyytyväinen uudistuksen aikataulutukseen, sillä Hesburger tuo koko ABC:n henkilökunnalle paljon uutta opeteltavaa.
— Saamme talven aikana perehtyä Hesen saloihin ja kesäsesongin koittaessa homma on jo hanskassa.

ABC:n keittiö laitetaan täysin uuteen uskoon, mikä on iso juttu henkilökunnalle. Tällä hetkellä keittiössä mahtuu työskentelemään samanaikaisesti vain kourallinen kokkeja, mikä on vaikeuttanut työskentelyä kiireisinä aikoina.
— Toimivaksi suunnitellun keittiön ja uuden välineistön ansiosta pystymme tulevaisuudessa työskentelemään huomattavasti tehokkaammin, Taru kiittää.

Hiilineutraali kauppakeskus

Remontin yhteydessä Eepee kiinnittää erityistä huomiota myös kauppakeskuksen energiatehokkuuteen. Kauppakeskukseen tulee ympäristöystävällinen hiilidioksidi-kylmälaitos, tehokas lauhdelämmön talteenottojärjestelmä sekä energiapihi ledivalaistus. S-marketin ovelliset kylmäkalusteet pienentävät energiankulutusta edelleen.

Kiinteistön katolle asennetaan aurinkopaneeleita tuottamaan energiaa S-marketin ja ABC:n tarpeisiin. Koko S-ryhmän tavoitteena on olla hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä ja Eepee edistää tätä tavoitetta omalta osaltaan panostamalla yksiköidensä energiatehokkuuteen meneillään olevien uudistusten yhteydessä.

Odotan uudistusta jo kovasti. Kaikki suunnitelmat, mitä olen uudistuksesta nähnyt, näyttävät hyvältä. Odotan erityisesti uutta käytännöllisempää keittiötä ja uutta välineistöä.
— Kati Haarala, keittiöpäällikkö, ABC Ähtäri

Tämän sinikeltaisen värimaailman on jo aika väistyä ja uusi ilme on varmasti hieno. Työskentelen paljon paistopisteellä, joten odotan eniten paistopisteen uutta työtilaa ja esillepanoa.
— Virpi Virtanen, myyjä, S-market Ähtäri

Odotan innolla sitä, että pääsen hyllyttämään tuotteita uusiin hyllyihin ja kaikki on viimeisen päälle. Itsepalvelukassat ovat hyvä lisä omatoimisille asiakkaille, joilla on pienet ostokset.
— Anne Päiväniemi, myyjä, S-market Ähtäri

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Eepeen kaikilla marketeilla on nyt oma Facebook-sivu. Sosiaalisen median ansiosta myymälät saavat oman äänensä kuuluviin ja ovat entistä lähempänä asiakkaitaan.

Satunnaiset Eepeen marketit saattoi löytää somesta jo aiemmin, mutta valtaosa yksiköistä sai oman Facebook-sivun vasta tämän vuoden alussa. Sivut ottivat lennokkaan lähdön, sillä ensimmäisen parin kuukauden aikana julkaisut keräsivät yhteensä yli miljoona näyttökertaa.

— Aika tuntui vihdoin kypsältä ja toimintamalli oli valmis. Nyt yksiköt pääsevät tekemään markkinointia siellä, missä asiakkaatkin ovat ja tuomaan esiin omaa tekemistään ja henkilökuntaa, ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen kertoo.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että yksikkö pääsee nyt kertomaan asiakkailleen omista kampanjoistaan, mikä ei aiemmin ole ollut mahdollista. Jussi mainitsee esimerkkinä tilanteen, jossa myymälään on vahingossa tilattu jotain tuotetta yli oman tarpeen. Tuotteelle tehdään näyttävä esillepano ja kampanjahinta, mutta ennen sosiaalista mediaa tämän jälkeen pystyttiin vain toivomaan parasta.

— Nyt yksiköillä on kanava, jossa he voivat tiedottaa tällaisista kampanjoista ja tuotteet saadaan paljon todennäköisemmin myytyä, eikä turhaa hävikkiä synny.

Some tuo yrityksen keskusteluetäisyydelle

Markkinoinnillisen hyödyn lisäksi some tuo yrityksen keskusteluetäisyydelle, sillä palautteen antamisen ja kysymysten esittämisen kynnys on virallisia kanavia huomattavasti matalampi. Mitä enemmän yritys ja asiakas kommunikoivat keskenään, sitä paremmin yritys pystyy palvelemaan asiakasta.

— Facebook on otettu viestintäkanavana todella hyvin vastaan. Asiakkaat lähettävät yksityisviesteillä palautetta ja valikoimatoiveita myymälöille päivittäin, resurssisuunnittelija Jere Lehtilä Eepeen somemarkkinointitiimistä iloitsee.

Jere muistuttaa, että yksittäisten helposti tunnistettavien hyötyjen lisäksi someen tuotettu sisältö vaikuttaa koko Eepeen imagoon.

— Julkaisujen kommenteista ja reaktioista on helppo nähdä, että ihmiset ja heidän edesottamuksensa kiinnostavat seuraajia eniten. Somen ansiosta pystymme tuomaan henkilökunnan entistä lähemmäs asiakasta ja antamaan osuuskaupalle kasvot, mikä tekee meistä kokonaisuudessaan helpommin lähestyttäviä.

Parhaat ideat syntyvät arjen tilanteista

Jokaisessa yksikössä on pieni 2-4 hengen sometiimi, joka ideoi julkaisuja yksikön Facebookiin. Lapuan S-marketin somettajat Satu Ikola ja Marjo Haapa-Aho ovat uudesta työtehtävästään innoissaan.

— Alussa hieman jännitti ja keräsimme rohkeutta julkaista erilaisia päivityksiä, mutta nyt tämä ei tunnu työltä ollenkaan, Satu hehkuttaa.

Marketpäällikkö Marika Lintula on antanut parivaljakolle täysin vapaat kädet julkaisujen tekemiseen:

— Olen luvannut kyllä sanoa sitten, jos raja menee yli. Vielä sitä ei ainakaan ole tapahtunut, hän nauraa.

Uudistunut työnkuva on saanut Satun ja Marjon tarkkailemaan työympäristöään aivan uudella tavalla. Asiat, jotka ennen olisivat harmittaneet saattavat nyt saada hymyn kasvoille ja aivot raksuttamaan. Jos jogurttierä leviää myymälän lattialle, siivotaan sotku vasta kuvan ottamisen jälkeen.

— Pelkkien tarjousten esitteleminen olisi tylsää. Postausten suunnittelussa meillä on apuna kalenteri, jossa on tavalliset juhlapyhät ja erilaisia hauskoja merkkipäiviä, mutta parhaat ideat syntyvät kuitenkin hetkessä ja arjen tilanteista, Marjo pohtii.

— Joskus kuningasidea tulee mieleen illalla kotona työpäivän jälkeen. Silloin ei malttaisi odottaa ollenkaan seuraavaa aamua ja työvuoron alkua, että idean pääsee toteuttamaan, Satu hymyilee.

 

Nappaa Eepeen sometilit seurantaan!
Löydät kunkin yksikön Facebook-sivut toimipaikan nimellä, esim. facebook.com/smarket.lapua.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Tiedote 12.5.2021

 

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on aloittanut Ähtärissä mittavan uudistuksen kauppakeskukseensa, jossa sijaitsevat S-market, ABC-liikennemyymälä sekä Alko Ähtäri.

Uudistustyöt on aloitettu huhtikuussa Alkolle rakennettavista uusista liiketiloista. Alkolle rakennetaan uudet noin 140 m2:n liiketilat, joihin Alko muuttaa kesäkuun alussa nykyisistä tiloista.

S-marketin ja ABC:n muutostyöt ovat vielä suunnitteluvaiheessa, ja ne tulevat urakkalaskentaan kesän aikana. Alkon nykyiset tilat otetaan S-marketin käyttöön.

Alkon muutostöiden urakoitsijoina ovat Jaskari Rakennus Oy, LVI-Asiantuntija Oy sekä KVS Oy.

S-market Ähtäri

S-market Ähtärissä tehdään valikoimalisäyksiä useisiin tuoteryhmiin. Kokonaistuotelukumäärä myymälässä tulee olemaan yli 12 000 tuotetta ja painotus laadukkaissa kotimaisissa tuoretuotteissa.

S-market Ähtäri tulee olemaan energia- ja ympäristötehokas nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen kiinnitetään paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitos, ovelliset kylmäkalusteet, lämmön talteenotto sekä ledivalaistus ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista. Kiinteistön katolle asennettavat aurinkopaneelit tuottavat energiaa S-marketin ja ABC:n tarpeisiin. Myymälän omassa paistopisteessä tulee olemaan tuoreita leipomotuotteita ja appelsiinimehukoneesta tuoretta appelsiinimehua. Laajentuneen juomaosaston valikoimissa tulee olemaan paljon myös kylmiä juomia. S-markettien uuden konseptin mukaisesti kaupan päävärinä tulee olemaan hillitty tummanharmaa ja kalusteratkaisut tyylikkään ajattomat. Kassapalveluja täydentämään asennetaan syksyllä vielä itsepalvelukassoja, kertoo kaupallinen johtaja Jari Palo.

ABC Ähtäri

ABC Ähtärin palvelutarjontaan kuuluu 160-paikkainen kahvila-ravintola, jossa on tarjolla lounasnoutopöytä, à la carte -annoksia sekä uutuutena Hesburger. Yksiköstä löytyy tämän lisäksi 25 paikkainen kabinetti, 20 paikkainen kesäterassi sekä lasten leikkipaikka lapsiperheiden tarpeisiin. Palveluihin kuuluvat myös mittarikentän laaja polttonestetarjonta (95,98, diesel) tankkausbonuksineen, sähköautojen latauspiste, Veikkauksen palvelut sekä rahapelit. Käteistä tarvitseville on Nosto-automaatti S-marketin puolella. Haluamme tarjota ähtäriläisille ja matkustaville asiakkaillemme monipuolisia palveluita yhdellä pysähdyksellä, kertoo toimialajohtaja Juhamatti Aronen.

Uudistuksen yhteydessä ABC Ähtäriin rakennetaan Eepeen ensimmäinen sähköautojen ABC-latauspiste. ABC-latauspisteet muodostavat valtakunnallisesti ABC-lataus-verkoston, jossa sähkölatauksen käyttöliittymänä toimii ABC-mobiilisovellus. Latauslaitteiston toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto. Eepeen alueelle uusia latauspisteitä rakennetaan tulevina vuosina lisää sitä mukaan, kun suunnitelmat saadaan valmiiksi.

 

 

Lisätietoja:

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa
toimitusjohtaja Kimmo Simberg, p. 0500 369 717, sähköposti kimmo.simberg@sok.fi
kaupallinen johtaja Jari Palo, p. 0500 567 805, sähköposti jari.palo@sok.fi
toimialajohtaja Juhamatti Aronen p. 050 388 3506, sähköposti juhamatti.aronen@sok.fi