Kiertävän S-Pankkineuvojan luona voit hoitaa jokapäiväiset arjen raha-asiat kuten tilien ja pankkitunnuksien avaukset, korttien tilaukset ja uusimiset sekä luottohakemukset. Tämän lisäksi pankkineuvojan luona pystyt liittymään asiakasomistajaksi, tekemään osuusoikeuden siirtoja, asiakasomistajatalouden muutoksia sekä selvitellä bonusasioita. Kiertävä S-Pankkineuvoja opastaa sinua myös S-mobiilin lataamisessa ja käytössä. Myös kuolinpesän asioiden hoito onnistuu kiertävän S-pankkineuvojan luona. Asiakasomistaja- ja S-Pankkineuvoja vain ajanvarauksella klo 10-18, varaa aika S-marketista.

Eepeen S-marketeissa kiertävän Asiakasomistaja- ja S-Pankkineuvojan aikataulu:

Syyskuu

Lokakuu

Puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min

 

Tunnistautumiseen tarvitset voimassa olevan passin, henkilökortin tai S-mobiilitunnistuksen. Bonusasioissa hyväksymme myös ajokortin tai kuvallisen Kela-kortin.

S-market Alajärvi kokee kesän aikana raikastuksen. Isoin myllerrys on käynyt käyttötavaraosastolla, jonka valikoima ja esillepano uudistuvat merkittävästi. Lisäksi marketin seinät saavat raikasta uutta pintaa ja nykyisen S-marketkonseptin mukaisen ilmeen.

 

S-market Alajärven käyttötavaraosasto on Eepeen marketeista suurin, sieltä löytyy kattava valikoima monenlaiseen tarpeeseen. Marketpäällikkö Mika Ainosen mukaan se on vähän kuin minikoon Prisma, sillä heillä on saatavilla hypermarketin luokittelun mukainen pienin valikoima tuotteita.
– Uutena meille tuli nyt Outdoor-osasto, jossa on laadukkaita tuotteita kaikenlaiseen ulkoiluun, hän kertoo.
– Urheilujuomat ja -ravinteet siirtyivät lähemmäksi kassoja, josta ne ovat helposti saatavilla, apulaispäällikkö Marianna Viirumäki lisää.

Kesäkuussa S-marketissa pidettiin hulppeat alet, jotta päästiin eroon poistuvista tuotteista.
– Esimerkiksi tietokonepelit ja CD-levyt kuormittavat turhaan valikoimaa. Aika on ajanut niiden ohi, Mika toteaa.

Mariannan mielestä kaupan uudistaminen virkistää mukavasti työpäiviä.
– Me pääsemme tässä helpolla, kun muutostyöryhmä tekee isoimman työn, hän sanoo.

Muutosta läpi kesän

Eepeen uudistusprojekteista ja kalustamisesta vastaava ryhmäpäällikkö Kimmo Mylläri kertoo, että käyttötavaraosaston uudistus vaatii neljältä hengeltä kuukauden työn. Muutostyöryhmä käy läpi valikoiman ja tekee sinne tarvittavat järjestelyt.
– Tila pysyy ennallaan, mutta tavarat vaihtavat paikkaa ja monessa tuoteryhmässä tulee uusia tuotteita tilalle. Maailma muuttuu ja kaupan valikoima elää sen mukana. Lisäksi uusitaan käyttötavaraosaston kalustusta, hän toteaa.

Muutosryhmän projektivastaavana työskentelevän Iia Snellmanin mukaan S-market Alajärven muutostyöt ovat sujuneet suunnitelmien mukaan.
– Käyttötavaravastaava Päivi Rantalasta on ollut suuri apu käytännön järjestelyissä. Tykkään kovasti tehdä hommia Eepeen eri toimipaikoissa. Työntekijät ja asiakkaat ovat aina niin ystävällisiä, hän kehuu.

Myös muu osa S-marketista freesautuu, kun sen seinät maalataan nykyisen S-marketkonseptin mukaisilla väreillä. Vastaavanlaisia pintojen raikastuksia on aikaisemmin toteutettu S-market Joupissa. Tulevan vuoden aikana on luvassa raikastus pariin muuhunkin Eepeen S-marketiin.

 

 

Teksti: Outi Myllymäki
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Vimpelissä kesän tulon aistii siitä, että S-marketin hyllyjen väleissä käydään jälleen innokkaita keskusteluja pesäpallosta. Toinen yhtä varma kesän merkki ovat kesätyöntekijät.

 

Hymyileväinen Minttu Isoranta on jo tuttu kasvo Vimpelin S-marketissa. Nyt jo neljättä kesäpestiään kaupalla aloittanut Minttu sai heti ensimmäisellä työviikollaan parhaan mahdollisen tervetulotoivotuksen.
– Asiakas sanoi minulle kassalla, että toit kesän tullessasi, niin ihana nähdä kesätyöntekijöitä taas, Minttu kertoo.

Minttu ilahtuu itsekin jälleennäkemisistä asiakkaiden kanssa.
– Alun perin jännitin eniten juuri kassalla olemista, nykyisin se on lempipaikkani, sillä siinä saa vaihtaa kuulumisia asiakkaiden kanssa, Minttu sanoo.

Mistä keksit hakeutua juuri kaupan alalle ja S-markettiin?
– Se lähti yhdeksännen luokan TET-jaksosta. Ajattelimme kavereideni kanssa, että kauppa voisi olla kiva paikka, Minttu muistelee.

TET-jakson jälkeen Minttu jatkoi tutussa S-marketissa vielä Tutustu työelämään ja tienaa -ohjelmassa.
– Tykästyin tosi paljon kaupan ilmapiiriin. Olen luonteeltani sosiaalinen ja tykkään olla ihmisten kanssa tekemisissä. Haluan työltä yhteisöllisyyttä, en viihtyisi yksin nurmikkoa leikkaamassa, Minttu toteaa.

Yläasteen jälkeen Minttu jatkoi lukioon. Työt kaupalla ovat jatkuneet joka kesä. Talvisin Minttu on ollut tarvittaessa töihin kutsuttava.
– Se on mahdollistanut mukavasti työn tekemisen opiskelujen ohessa eli olen pystynyt itse poimimaan vapaaksi tulleita vuoroja aina sen mukaan, mitä lukiolta ja koripallonpeluulta olen ehtinyt.

Sopivasti töitä ja harrastuksia

Minttu pelaa koripalloa kahdessa joukkueessa. Alle 19-vuotiaiden tyttöjen valtakunnallisessa ykkösdivisioonassa Äänekosken Huiman riveissä sekä vimpeliläisessä naisten koripalloliigajoukkueessa Vimpelin Vedossa.

Töitä on saanut soviteltua hyvin niin, että pelireissut ovat onnistuneet.
– Suhtautuminen on ollut tosi positiivista. Omien menojen sovittaminen työvuorojen kanssa on hoitunut joustavasti sekä työnantajan että työkavereiden kanssa. Tämä on mahdollistanut koripallon peluun, mutta myös töitäkin on riittänyt, Minttu kiittelee.
– Esimerkiksi viime kesänä meillä oli Huiman joukkueen kanssa Nokialla kauteen valmistava harkkaturnaus. Vapaata piti saada perjantaista sunnuntaihin ja sinnekin pääsin mukaan. Koris on minulle tosi tärkeää, joten arvostan tosi paljon sitä, että vapaat on saatu soviteltua helposti ja
mutkattomasti. Myös perheen lomareissuille olen päässyt aina mukaan.

Työkaverit ovat tärkeitä

Isorannalle on ollut tärkeää myös kaupan kannustava ilmapiiri.
– Sain tosi paljon uskoa itseeni, kun huomasin että muut työntekijät luottivat minuun heti ensimmäisestä kesästä lähtien. Olen myös kokenut ilmapiirin aina tosi kannustavaksi oppimiseen ja kehittymiseen, Minttu kiittelee.

Myöskään epäonnistumisia ei ole tarvinnut pelätä.
– Aina on korostettu, että mitään peruuttamatonta ei tapahdu, kaiken saa korjattua. Ikinä ei tarvitse myöskään olla yksin tekemässä. Aina voi kysyä apua toisilta, Minttu kertoo.

Koripallopelejäkin jännitetään yhdessä työkavereiden kanssa.
– En koe tulevani pelkästään töihin, vaan tapaamaan ihmisiä, työkavereita ja asiakkaita ja vaihtamaan kuulumisia. Kaikki ei pyöri vain työn ympärillä, vaan olemme ystävystyneet ja puhumme paljon myös vapaa-ajanasioista. On kiva, että työkaveritkin ovat kiinnostuneita koripallojutuistani, Minttu kehuu työkavereitaan.

Asiakaspalvelu on palkitsevaa

Kesällä Vimpeliä vilkastuttavat pesäpalloturistit ja mökkiläiset. S-markettilaiset ovat saaneet paljon hyvää palautetta iloisesta asiakaspalvelustaan. Minttukin tapaa aina tervehtiä asiakkaita ja jutustella heidän kanssaan.
– Siitä tulee itsellekin tosi hyvä fiilis, jos onnistuu antamaan jollekin piristystä päivään. Ja yhtä lailla me saamme iloa asiakkailta, Minttu hymyilee.

Kommelluksiakin on sattunut.
– Kerran kuljetin juomalavaa ja siitä kaatui kokislava täynnä puolentoistalitran pulloja. Yksi muovipullo jotenkin rikkoontui, se pyöri lattialla ja suihkutti kokista ympäriinsä. Ei siinä mitään vakavaa sattunut, eikä maailma kaatunut, mutta siivoushommiinhan siinä sitten jouduttiin, Minttu muistelee nauraen.

Vimpelin kokoisessa vajaan 3000 asukkaan kunnassa kauppa on tärkeä kohtaamispaikka.
– Tosi paljon asiakkaat juttelevat kaupalla myös keskenään. Kohtaamisia tapahtuu paljon ja kaupassa jutustellaan tämän tästä. Siitä tulee kiva yhteisöllinen tunnelma, Minttu kertoo.

Kesällä erityisesti pesäpallo on kuuma keskustelunaihe.
– Aina kun on pelipäivä, kuulee spekulointeja siitä, miten pelissä saattaa käydä ja pelin jälkeen sitten niitä jälkipuinteja ja kehuja, Minttu nauraa.
Viime kesänä Eepee oli otteluisäntänä yhdessä Superpesispelissä.
– Se oli hienosti tehty tapahtuma, olimme vippikopissa ja siellä oli ruoat ja kaikki, Minttu muistelee.

Tulevaisuus avoinna

Vaikka Minttu on sosiaalinen, työt aloittaessaan häntä mietitytti etukäteen, onnistuuko ottamaan kaikki asiakkaat huomioon ja tuleeko se luonnostaan.
– Mutta kyllä se tuli ja siihen tottui nopeasti. Työtehtäviä en niinkään osannut jännittää, sillä koko ajan tarjottiin apua ja pyydettiin että kysykää aina, Minttu muistelee.

Tänä kesänä Minttu saa jännittää kauppakorkeakoulujen pääsykoetuloksia. Ensimmäisenä vaihtoehtona opiskelukaupungeista on Tampere. Muuten tulevaisuudensuunnitelmat ovat vielä avoinna.
– Voisin ihan hyvin nähdä itseni eepeeläisenäkin, olen viihtynyt niin hyvin. Mutta täytyy katsoa, mihin elämä kuljettaa, Minttu päättää.

 

Teksti: Liina Hautanen
Kuvat: Jani Kaunisto

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on allekirjoittanut vuokrasopimuksen uudesta S-marketista Lehtimäelle.
Hankkeen toteuttaa Ksentos Oy, jonka vuokralaisena Eepee on ollut myös vanhassa kiinteistössä.

Uusi kiinteistö sijoittuu samalle tontille vanhan kanssa siten, että vanha kiinteistö on käytössä kunnes uusi avataan.
Uuden marketin pinta-ala on 760 m2 ja se on Suomen ensimmäinen kokonaan massiivipuurakenteinen marketrakennus.

Vanhaa market-rakennusta ei kannattanut lähteä kustannussyistä remontoimaan, joten päädyttiin kokonaan uuteen. Vanha kiinteistö puretaan kun toiminta on siirtynyt uuteen.

Polttonestemyynnin osalta tilanne on vielä auki, mutta senkin osalta pyritään toimintaa jatkamaan myös rakentamisen ajan.

Hankkeen rakennuslupapaperit jätetään Alajärven kaupungille lähipäivinä.

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Jari Palo, kaupallinen johtaja, puh. 050 056 7805
Ksentos Oy, Timo Nyyssölä, toimitusjohtaja, puh. 040 051 0274

Sinuntoive-palvelu on osoittautunut erinomaiseksi kanavaksi, jossa Eepeen asiakkaat voivat kasvattaa S-marketien tuotevalikoimaa mieluisaan suuntaan. Mikähän olisi sinun toiveesi?

 

Ryhmäpäälliköt Ann-Christina Hevonkoski ja Jussi Järvinen ovat tyytyväisiä, miten hienosti Sinuntoive-palvelu on otettu vastaan.
– Tällä hetkellä toiveita tulee Eepeen S-marketteihin noin 1 200 kappaletta kuukaudessa, joka tarkoittaa noin neljääkymmentä toivetta päivässä, Hevonkoski kertoo.

Alueellisia eroja ei toiveiden määrässä ole. Isommissa marketeissa on jo lähtökohtaisesti laaja valikoima, siksi toiveet kohdistuvat enemmän pienempiin myymälöihin.
– Pienemmässä yksikössä tilaa on vähemmän eli ”seinät tulevat vastaan”. Tästä syystä näissä yksiköissä valikoiman osuvuus ja asiakkaiden toiveet ovat erittäin tärkeässä roolissa. Toiveena on myös, että tuotteet pääsevät mahdollisimman monen asiakkaan ostoskoreihin ja saavat näin vakiopaikan hyllyssä, Hevonkoski jatkaa.

Valtaosa esitetyistä toiveista toteutuu

Eepeelle esitetyistä toiveista pääsee suurin osa valikoimiin. Toiveet kohdistuvat tasaisesti eri tuoteryhmiin, ja niitä esitetään sekä lähituotteista että valtakunnallisista tuotteista.

Miksi sitten jotkut toiveet eivät päädy kaupan hyllyille?
– Tuotetta ei enää valmisteta lainkaan tai sille on jo valikoimissa selkeä rinnakkaistuote. Syy voi olla myös se, että hyllyyn ei mahdu enää enempää tuotteita. Tai että emme näe sille olevan riittävästi kysyntää.
– Yleensä Sinuntoiveet nostetaan koemielessä valikoimiin muutamaksi kuukaudeksi. Mikäli se myy hyvin ja on selkeästi suosittu useammassa yksikössä, pääsee tuote jokaiseen markettiin seuraavalla kerralla, kun käymme valikoimia läpi isommalla mittakaavalla, Hevonkoski toteaa.

Keltainen hintakauluri erottaa toivetuotteet

Järvinen kertoo, että toteutuneet asiakastoiveet tunnistaa helposti keltaisesta Sinuntoive-hintakaulurista, joka reunustaa toteutuneen toiveen hintalappua.
— Hintakaulurit tekevät toteutuneista toiveista konkreettisia ja nostavat tuotteet esiin, jolloin uutuudet löytyvät hyllystä helposti.

Sinuntoive-palvelua on markkinoitu valtakunnallisesti ja myös henkilökuntamme on opastanut palvelun käytössä. Toiveen voi esittää myös ilman teknisiä laitteita suoraan marketin työntekijälle, ja hän kirjaa sen Sinuntoive-palveluun. Kassoilta löytyy myös paperinen Sinuntoive-lappu, jonka voi täyttää ja jättää myyjälle. Jos asiakas antaa palveluun yhteystietonsa, hän saa päivityksiä toiveen käsittelyn etenemisestä ja tiedon siitä, toteutuuko hänen toiveensa.

 

Esitä Sinuntoive omalle S-marketillesi osoitteessa SINUNTOIVE.FI

Paikalliset tuotteet ovat tärkeässä roolissa Eepeen valikoimissa ja on ollut hienoa, että niiden määrä kasvaa aktiivisesti.

Esimerkiksi lapualaisen Mallaskuun Panimon oluet ovat nousseet suosituiksi Eepeen yksiköissä, kun niiden tarjontaa on laajennettu aiempaa useampiin marketeihin. S-market Lapuan marketpäällikkö Marika Lintula kertoo, että oman paikkakunnan pienpanimon valikoimasta löytyy oluita moneen makuun. Heillä on jo myynnissä yli kymmenen Mallaskuun Panimon olutmakua.

Lapualaiset oluet ovat aitoja maakunnan makuja, sillä yritys suosii tuotannossa paikallisia toimittajia.
– Olen huomannut, että erikoisoluita ostetaan usein maisteltavaksi yhtä pulloa eri makuja. Oluista on tullut vähän kuin viinejä, joiden makuvivahteisiin halutaan tutustua. Oma suosikkini on hunajaolut, siinä on pehmeyttä ja lupaus kesästä, Lintula kertoo.

S-market Isojoen marketpäällikkö Tuula Kiviniemi vinkkaa, että kannattaa maistaa Rantakallion Juustolan tuotteita. Paikkakunnan juustolan herkkuja löytyy Isojoen S-marketin valikoimista perinteinen leipäjuusto ja mausteinen yrttijuusto.
– Suosikkini on Rantakallion Juustolan leipäjuusto, tapaan lämmittää sitä vähän mikrossa ja pistää päälle ripauksen suolaa. Yrttijuusto sopii nautittavaksi sellaisenaan.

Kiviniemen mukaan asiakkaat arvostavat sitä, että kaupassa on tarjolla lähellä tuotettua ruokaa. Yhteistyö Rantakallion Juustolan kanssa on toiminut erinomaisesti.

Paikallisuus myy myös kananmunissa

S-kaupparyhmä luopuu virikehäkkikanojen munista vaiheittain vuoden 2026 loppuun mennessä. Ruokakaupoissa muutos näkyy jo vuoden 2023 lopussa, jolloin myynnistä poistuu Kotimaista-virikehäkkimunat.

S-market Kauhajoen marketpäällikkö Tero Piirto kertoo, että heillä asiakkaat suosivat paikallisen Mäkisen maatilan kananmunia.
Kauhajoen Harjankylässä sijaitsevassa lattiakanalassa kanat saavat liikkua vapaasti.

Mäkisen maatilan kananmunat myyvät Kauhajoen S-marketissa niin hyvin, että välillä munalaatikko on hetken tyhjillään. Paikallinen munatuottaja tuo kananmunat suoraan tilalta S-marketiin, näin tarjolla on todella tuoretta lähiruokaa.
– Kauhajokiset ostavat mielellään lähiruokaa, olen sen huomannut muistakin tuotteista. Tämä on hieno juttu, Piirto kehuu.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR

Ruoan verkkokauppa on kevään aikana laajentunut koko Eepeen toimialueelle. S-kaupat.fi:n noutopisteet tarjoavat sinulle helpon tavan tehdä ostokset kotoa ja vain noutaa ne omasta kaupastasi.

Eepeen kaupallinen johtaja Jari Palo kertoo, että ruoan verkkokaupan mittava laajenemisoperaatio on ajoitettu niin, että koko maakunta olisi verkotettu pääsiäiskauppaan.
– Erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa. Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa, Palo sanoo.

Perehdyttämistä hoitanut Hyllykallion Prisman Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto kertoo, että henkilöstö on ollut tosi innostunutta uudesta palvelusta. Moni on todennut, että ruoan keräily on kiva piristys työpäivään.
– Myös asiakkailta on tullut S-marketien someen kommentteja ja tykkäyksiä: ”Tämä on huippua, mahtavaa, tätä on odotettu ja hienoa, että palvelu tulee omaan S-marketiin”.

Joulun alla avattiin maakunnan ensimmäiset S-kaupat.fi:n noutopisteet Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin. Helmikuun alussa ruoan verkkokauppa aloitti toimintansa yhteensä 11 toimipaikassa: Jalasjärvellä, Ilmajoella, Ähtärissä, Alahärmässä, Lapualla, Kauhavalla, Ylistarossa, Kristiinankaupungissa, Kurikassa, Närpiössä ja Teuvalla. Viimeinen aalto oli maaliskuussa, silloin palveluun tuli mukaan 4–5 toimipistettä viikoittain. Ensimmäisessä ryhmässä ovat Isojoki, Jurva, Kaskinen, Karijoki ja Lapväärtti, sitten Ylihärmä, Kuortane, Kortesjärvi, Peräseinäjoki ja Koskenkorva, ja viimeisenä olivat vuorossa Lehtimäki, Töysä, Soini ja Vimpeli.

Perehdytystä aidoissa tilanteissa

– Uuden palvelun valmennukset on toteutettu ryhmissä Hyllykallion Prismassa ja niissä S-marketeissa, joissa on jo toiminta käynnissä. Perehdytys on hoidettu aidoissa tilanteissa ja koulutukseen osallistuneet ovat oikeasti päässeet itse keräilemään aitoja verkkokaupan tilauksia. Kohta kaksi vuotta Prisma Hyllykallion Kauppakassia vetäneen Pinolehdon vastuulla on ollut noin kolmenkymmenen Eepeen S-marketin ja Salen market- ja apulaispäälliköiden perehdyttäminen. He puolestaan perehdyttävät oman tiiminsä ja jakavat näin osaamistaan eteenpäin.

Tehtävä on ollut myös mielenkiintoinen kokemus tutustua eri puolilla toimialuetta työskenteleviin eepeeläisiin. Pinolehdolle on tullut aika hyvä kuva siitä, millaista porukkaa S-marketeissa ja Saleissa on töissä.
– Eepeellä on töissä todella ihanaa ja innostunutta väkeä. Heillä on hyvin hallussa myymälätoiminnot, sen päälle on helppo oppia ruoan verkkokauppaan liittyvät jutut, hän vakuuttaa.

S-kaupat.fi >>

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

S-market Lapuan marketpäällikkö Marika Lintula kertoo, että uusi palvelu on lähtenyt liikkeelle hienosti. Hän kehuu saamaansa valmennusta ja uuden palvelun hallittavuutta.
– Olemme pyrkineet pitämään riittävästi tilausikkunoita jo heti startista. Seuraamme koko ajan tilannetta, jotta kaikki varmasti saisivat tilauksensa tehtyä.

S-kaupat.fi -palvelussa on Lintulan mukaan monia etuja. Kun asiakkaat saavat rauhassa tehdä kotona netissä ruokatilauksen, ostoskassiin tulee helpommin myös uutuuksia. Asiakkaat voivat myös päättää, voiko keräilijä korvata tuotteita, jos jokin tuote on loppunut myymälästä. Samalla voi jättää myös tuotekohtaisia toiveita, esimerkiksi “pieniä tomaatteja” tai “saa korvata vain kotimaisilla tuotteilla”.

Tilausta voi muokata tai perua tilausvahvistuksessa ilmoitettuun ajankohtaan asti. Kun haluaa tehdä uuden tilauksen, voi kopioida saman ostoslistan kätevästi suoraan ostoskoriin. Maksuvaraus ja ostosten maksu netissä helpottavat ja nopeuttavat noutopisteellä toimimista.
– Palvelu on osoittanut tarpeellisuutensa myös koronakaranteenien aikana, kun joku tuttu on voinut auttaa noutamalla ostokset. On myös tapauksia, jossa altistunut asiakas halusi, että jätämme ruokatilauksen ulos rappusille ja hän haki ne siitä autolla, Lintula kertoo.

Henkilökunta on pohdiskellut huumorimielellä, että ruoan verkkokauppa olisi myös kätevä juttu helpottaa omaa arkea.
– Ei tarvitsisi sitten työpäivän jälkeen käydä ostelemassa perheelle ruokaa, kun ne ovat kerättynä ja maksettuna valmiiksi, Lintula naurahtaa.

 

Tervetuloa S-kauppaan, ruokakauppasi verkossa >>

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuva: Samu Lehtinen, Eepee

Kaikki Suomen Salet uudistetaan seuraavien kahden vuoden aikana. Eepeellä ensimmäisenä on vuorossa Sale Kaskinen, jossa aloitti lokakuussa uutena marketpäällikkönä Kaisa Mäkelä.

Sale Kaskisen muutostyöt alkavat ensi vuoden tammikuun puolivälissä, ja valmista pitäisi olla helmikuun lopussa tai maaliskuussa. Eepeen uudisprojekteista ja kalustamisesta vastaava ryhmäpäällikkö Kimmo Mylläri kertoo, että koko myymälän ilme modernisoidaan ja sinne rakennetaan myös asiakasvessa.

Myllärin mukaan Salet ovat näyttäneet samalta viimeiset kaksikymmentä vuotta, eli ilmeen uudistusta todella kaivataan. Päävärinä on edelleen Salen punainen, ja seinät ja kalusteet väritetään harmaalla, mintunvihreällä ja mustalla. Lisälämpöä ilmeeseen tuo puumateriaali.
– SOK:n myymälän suunnitteluryhmä on tehnyt hyvät perussuunnitelmat. Minun tehtävänäni on sovittaa kalusteet ja muut elementit olemassa olevaan tilaan, Mylläri linjaa.

Sale-myymäläkonseptilla on oma paikkansa kauppaverkossa. Pienemmän volyymin kaupoilla on paikkansa niin kaupunkien keskustassa kuin maaseutupaikkakunnilla. Tällä hetkellä Eepeellä on seitsemän Salea, sillä osa entisistä Saleista on muutettu S-marketeiksi.
– Muissa yksiköissä tehdään ensi kevään aikana keveämmät freesaukset. Laajempi kalusteenvaihtourakka on edessä sitten myöhemmin, Mylläri kertoo.

Nuori marketpäällikkö ideoi traktorin ratissa

Sale Kaskisen uusi marketpäällikkö Kaisa Mäkelä aloitti uransa Eepeellä 19-vuotiaana kesätyöntekijänä Kristiinankaupungin S-marketissa. Hyvällä asenteella ja iloisella luonteella varustettu Mäkelä on edennyt kymmenessä vuodessa alle kolmekymppisenä marketpäälliköksi.
– Ovat ottaneet minut hyvin mukaan esimiesten joukkoon. Olen saanut paljon tukea ja kannustusta, hän kiittää.

S-ryhmän esimieskoulutuksen myötä Mäkelä on päässyt näyttämään kykynsä eri toimipaikoissa. Ennen Sale Kaskista hän toimi apulaispäällikkönä S-market Kristiinankaupungissa. Hyvää kokemusta antoi myös kolmen kuukauden työpestien vaihto Närpiön S-marketin apulaispäällikön kanssa.
– Olen tehnyt sijaisuuksia monissa lähialueen Eepeen toimipisteissä. Vaihtelu virkistää ja laajentaa näkemyksiä, ja on myös kiva tutustua uusiin ihmisiin.

Marketpäällikkö odottaa mielenkiinnolla, millaiseksi uusi työ Sale Kaskisessa muodostuu. Vielä ei ole ollut aikaa perehtyä myymälän tulevaan muodonmuutokseen, tärkeintä on ensin tutustua omaan tiimiin ja asiakkaisiin.
– Tämä on pikkuinen kaupunki, jossa kaikki tuntevat toisensa. Olen saanut paljon tervetulotoivotuksia, se lämmittää mieltäni.

Ilopilleriksikin kuvailtua Mäkelää eivät johtamisen haasteet pelota, tasapuolisuudella ja avoimuudella pääsee pitkälle. Ja aina voi kysyä, jos ei jotain tiedä tai osaa.
– Meillä on täällä hyvä työtiimi ja Eepeellä vahvat tukiverkot, jotka kyllä kannattelevat, hän luottaa.

Puheliaan pomon latautumisen paikka on metsä, johon hän painelee kiireisen työpäivän jälkeen. Siellä mieli lepää, ja päässä pyörivät ajatukset rauhoittuvat.
– Minulla on sivubisneksenä traktoriurakointiyritys, jossa teen isäni kanssa lumitöitä ja muita hommia. Siellä traktorin ohjaamossa saan monesti uusia hyviä ideoita myös kaupan töihin, hän paljastaa hymyillen.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Joni Kuusisto

Ruoan verkkokauppa avautuu Alajärven, Alavuden ja Kauhajoen S-marketeissa juuri sopivasti joulukiireitä helpottamaan. Kauppakassi-palveluun pääsee osoitteesta s-kaupat.fi.

Miltä kuulostaisi, jos tänä vuonna ei tarvitsisikaan puskea hikisenä ostoskärryjen kanssa joulukiireiden keskellä, vaan kauppalistaa voisi rakentaa kaikessa rauhassa omalla kotisohvalla glögilasillisen seurassa?

Kauppakassi-palvelu laajenee asteittain Seinäjoelta maakuntaan, jolloin ostokset saa näppärästi läheltä. Ensimmäisenä noutopisteet ilmestyvät Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin.
– Keräily tehdään S-marketin omasta valikoimasta, joka on asiakkaille tuttu. Sieltä on helppo tulla noutamaan valmiiksi pakatut ostokset, sanoo Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi viime vuonna moninkertaiseksi, ja moni ihastui tilaamisen helppouteen ja käytännöllisyyteen. Kotona voi suunnitella vaikka viikon ostokset ja vertailla hintoja. Huolellisesti keräiltyjen ja pakattujen tuotteiden kylmäketju ei pääse katkeamaan, joten ruoka on varmasti tuoretta.

Innolla uutta kohti

Prismassa Kauppakassi-palvelua on pyöritetty nyt puolitoista vuotta, ja palaute on ollut hyvää. Marketkaupan johtajan Jari Palon mukaan erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa.
– Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa. Saamme näistä kolmesta ensimmäisestä maakunnan S-marketista arvokasta tietoa, jonka perusteella pystymme kehittämään Kauppakassia, Palo sanoo.

Ensimmäisiä verkosta tilattuja ostoksia päästään keräilemään Alavudella, Alajärvellä ja Kauhajoella vielä tänä vuonna. Alavuden S-marketin marketpäällikkö Jonna Harju-Panula kertoo lähtevänsä aina mielellään uudistamaan myymälän toimintaa ja palveluita.
– Tuohan tämä vähän uutta työhömme, mutta meillä on loistava työporukka, jonka kanssa tämäkin asia sisäistetään nopeasti.
Harju-Panula toivoo, että kuluttajat löytävät palvelun, ja että Alavuden S-market saisi jopa uusia asiakkaita Kauppakassin myötä.
– Voisi ajatella, että verkkokauppa helpottaa esimerkiksi lapsiperheiden ja ikääntyneiden elämää. Palvelu on kuitenkin tarkoitettu kaikille, hän muistuttaa.

Helpompaa tilaamista

Verkko-ostosten tekeminen onnistuu tästä lähtien osoitteessa www.s-kaupat.fi.
Tähän saakka ruokaa on voinut tilata Foodien kautta, mutta vähitellen kaikki ruoan verkkokauppa siirtyy S-kauppoihin.
Uusi järjestelmä on entistä helpompi käyttää, ja sen kautta voi tehdä tilauksen jopa 30 päivän päähän. Edellisenä päivänä puoleenyöhön mennessä tehdyt tilaukset ovat noudettavissa seuraavana päivänä klo 12 jälkeen.

Miksi kokeilisit Kauppakassia?

– Valmiiksi keräillyt ostokset säästävät aikaa.
– Ennakkosuunnittelu vähentää heräteostoksia.
– Voit hyödyntää tarjouksia ja vertailla hintoja.
– Noutopisteeltä saat aina tuoretta ja kylmäketjusta pidetään hyvää huolta.
Ruoan verkkokauppa on nyt osoitteessa www.s-kaupat.fi.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee