Tiedote 27.10.2023
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on ostanut Lehtimäen ja Töysän kauppakiinteistöt omikseen ja aloittaa Lehtimäelle uuden S-marketin suunnittelun.
– Uuden S-marketin suunnittelu Lehtimäelle on jo käynnistynyt ja tulee valmistumaan nopeasti. Tämän jälkeen seuraa normaali lupaprosessi ja rakentaminen. Oletamme uuden kaupan avautuvan vuoden sisällä. Pitkittynyt valmisteluvaihe on johtunut useammasta vaihtoehtoisesta toteutusmallista. Päädyimme lopulta ratkaisuun, joka on paras mahdollinen. Lehtimäelle tulee nyt uusi hieno kauppa ja sen pihalle sekä ABC-polttonesteet että sähkölatauksen sisältävä liikenne-energian jakelu. Nykyinen heikossa kunnossa oleva myymälä puretaan heti uuden myymälän valmistuttua viereen, kertoo Eepeen toimitusjohtaja Henrik Karvonen.
Uusi S-market Lehtimäki on energia- ja ympäristötehokas nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen on kiinnitetty paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitos, ovelliset kylmäkalusteet, lämmön talteenotto ja ledivalaistus ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista. Uuden myymälän katolle asennetaan myös aurinkopaneelit.
–Uusissa moderneissa tiloissa pystymme paremmin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin myös valikoiman puolesta. Nykyinen henkilökunta jatkaa uudessa marketissa. Pyrimme siihen, että nykyinen kauppa jatkaa siihen saakka, kunnes uusi avautuu viereen, toteaa toimialajohtaja Iina Kalliorinne.
Nykyinen S-market Lehtimäki ostettiin Lehtimäen Kauppapaikka Kiinteistö Oy:ltä ja Sale Töysä ostettiin Ksentos Oy:ltä.
Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, toimitusjohtaja, Henrik Karvonen, puh. 040 057 2172, s-posti henrik.karvonen@sok.fi
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, marketkaupan toimialajohtaja, Iina Kalliorinne, puh. 050 412 0532, s-posti iina.kalliorinne@sok.fi
Eepee järjesti 120 v. juhlavuotensa kunniaksi Lähiruokakisan alueensa ruokatuottajille. Eepeen Lähiruokakisaan haki mukaan yli 20 alueen elintarvikeyritystä, joista kuusi valikoitui finaalivaiheeseen. Lopulta kuudesta yrityksestä karsiutui vielä kaksi ja jäljelle jäi neljä finalistia. Kisan voittajaksi julistettiin 25.10.2023 Ilmajoen Makkaramestarien tuoteidea Vähähiilarinen munakaspizza.
Voittajaksi valittu Vähähiilarinen munakaspizza sai seuraavia perusteluja:
- Aidosti täysin uudenlainen tuote, jollaista ei kaupan hyllyillä ole vielä aiemmin nähty
- Tuote on kuluttajalle helppokäyttöinen ratkaisu, joka sopii monenlaisiin käyttötilanteisiin
- Todellinen lähituote, jossa on pystytty hyödyntämään paljon alueen raaka-aineita ja yritys on pystynyt hyödyntämään myös omia, olemassa olevia tuotteita uudella tavalla (täytteenä olevat kinkku ja pekoni)
- Monipuolinen ja ennen kaikkea hyvänmakuinen tuote
Voitosta kisasivat Alavuden Öljynpuristamo Oy tuoteideallaan Juureva fermentoitu härkäpapuhummus, Ilmajoen Makkaramestarit Oy tuoteideallaan Vähähiilarinen munakaspizza, Ryeday Oy tuoteideallaan RuisRalli välipalapatukka sekä Rantakallion Juustola Oy tuoteideallaan Liikennevalot maistuvat ja hauskat pyörykät. Kaikki finalistituotteet pääsevät Eepeen S-marketteihin, Saleihin ja Prismaan valikoimiin.Tuotteet ovat ostettavissa 26.10. lähtien suurimmassa osassa kaupoistamme. Kaikkiin kauppoihimme saamme tuotteet parin kolmen viikon sisällä, kun finalistit ovat saaneet tuotteidensa valmistuksen täysillä käyntiin.
Voittaja Ilmajoen Makkaramestarit ja vähähiilarinen Munakaspizza
Finalistit (vasemmalla Alavuden Öljynpuristamo, keskellä Ilmajoen Makkaramestarit, Rantakallion Juustola ja oikealla Ryeday).
Eepeen Lähiruokakisaan saivat osallistua 5.2.–5.3.2023 kaikki Eepeen alueella tai lähistöllä sijaitsevat pienet ja keskisuuret elintarvikealan yritykset.
Eepee tuki kilpailun finaalivaiheeseen valittuja yrityksiä tuotekehityslahjakortilla, jonka avulla yritys pystyi panostamaan tuotteensa kehittämiseen ja tuotannollistamiseen kilpailun aikataulussa yhteistyökumppanimme Foodwest Oy:n avustuksella.
Lähiruokakisan voittaja kertoo tuotteestaan
Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö, Ann-Christina Hevonkoski, puh. 010 764 6305, s-posti ann-christina.hevonkoski@sok.fi
Foodwest, Insight Manager, Juuli Seppälä, puh. 040 707 6013, s-posti juuli.seppala@foodwest.fi
Eepeen ruokatuottajille suunnattu Lähiruokakisa huipentuu finaaliin keskiviikkona 25.10. Voittaja valitaan neljän finalistin joukosta.
Valtakunnallisen Suomalainen menestysresepti -kilpailun innostamana Etelä-Pohjanmaalla järjestettiin oma Eepeen Lähiruokakisa.
– Järjestimme 120-vuotisjuhlavuotemme kunniaksi kilpailun, jonka kautta etsimme uusia innovatiivisia lähiruokatuotteita. Kilpailu herätti paljon kiinnostusta lähituottajien keskuudessa, mikä yllätti meidät positiivisesti, Eepeen marketkaupan toimialajohtaja Iina Kalliorinne kertoo.
Lähiruokakisaan haki mukaan yli 20 alueen elintarvikeyritystä, joista kuusi valikoitui finaalivaiheeseen. Lopulta kuudesta yrityksestä karsiutui vielä kaksi ja jäljelle jäi neljä finalistia. Kisan voittaja julkistetaan keskiviikkona 25. lokakuuta.
Finalistien uutuustuotteet kaupan hyllylle
Voitosta kisaavat Alavuden Öljynpuristamo Oy tuoteideallaan Juureva fermentoitu härkäpapuhummus, Ilmajoen Makkaramestarit Oy tuoteideallaan Vähähiilarinen munakaspizza, Ryeday Oy tuoteideallaan Ruisralli välipalapatukka sekä Rantakallion Juustola Oy tuoteideallaan Liikennevalot maistuvat ja hauskat pyörykät.
– Uskon ehdottomasti näiden tuotteiden suosioon, sillä tarjolla on jotain tavallisesta poikkeavaa ja paikallista. Asiakkaat ottavat aina innolla vastaan uutuustuotteet ja kokeilevat niitä ensimmäisen kerran todella mielellään, tietää Eepeen ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski vastuualueenaan valikoima ja tilanhallinta.
– Parhaimmillaan uutuustuotteesta tulee vakiintunut suosikki muiden joukkoon.
Hevonkoski kertoo, että kaikki finaaliin yltäneet tuotteet otetaan Eepeen valikoimiin ja ne lanseerataan heti seuraavana aamuna, kun voittaja on julkistettu.
– Tuotteet tulevat olemaan lanseerauksen jälkeen myymälöissä paraatipaikalla ja hyvin näkyvillä.
Tuotteiden takana ihmiset ja erilaiset tarinat
Finalistit pääsivät jo kertaalleen testaamaan tuotteitaan lauantaina 2. syyskuuta Eepeen 120-vuotisjuhlassa, joka järjestettiin Seinäjoen Lakeudenpuistossa.
– Kaikki finalistit olivat siellä koko päivän maistattamassa ja esittelemässä tuotteitaan asiakasomistajille. Oli ihana seurata, kun he kyselivät tosissaan hyvin yksityiskohtaista asiakaspalautetta ihan oikeilta asiakkailta. Mielestäni se oli loistava tapa kehittää tuotetta, Kalliorinne muistelee juhlapäivää.
– Uskon, että asiakkaat arvostivat sitä, että he pääsivät näkemään ihmiset tuotteiden takana. Tuotteita ei tee pelkästään koneistot ja laitteet, vaan oikeat ihmiset. Kaikilla näillä paikallisilla toimittajilla on aivan ihanat tarinat.
Ammattilaiset apuna tuotekehityksessä
Tuotteiden kehityksessä on ollut tukena alusta asti myös elintarvikelähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen erikoistunut Foodwest, joka on ollut mukana järjestämässä Lähiruokakisaa.
– Finalisteille on tehty erilaisia toimenpiteitä sen mukaan, mitä heidän tuotteensa on edellyttänyt. Olemme toteuttaneet yrityksille mm. tuotekehitystä, kuluttajatutkimuksia, tuotantoprosessin suunnittelua sekä erilaista konsultointia liittyen esimerkiksi tuotteiden säilyvyyteen ja tuotetietoihin. Olemme hioneet yhdessä yritysten kanssa ideoista valmiita tuotteita, Foodwestin Insight Manager Juuli Seppälä kertoo.
Karsintavaiheessa otetiin huomioon, onko tuote saatavissa valmiiksi muutaman kuukauden aikaraamissa. Tuotteen takana täytyi myös olla riittävän uusi ja innovatiivinen idea.
– Kaupan hyllyillä on varmasti paljon erinomaisia uutuustuotteita, mutta kuluttajan voi olla vaikea huomata niitä. Lähiruokakisa on mahtava tilaisuus pienyrityksille saada tuotteensa näkyviin, Seppälä iloitsee.
Tuotteita lähipellolta
Eepee ja Foodwest haluavat yhteistyöprojektillaan tukea eteläpohjalaista ruokaklusteria ja sen tulevaisuutta.
– On arvokasta, että me Eepeellä järjestämme tällaisen foorumin ja annamme sytykettä sille, että lähituottajatkin lähtevät kehittämään erilaisia vaihtoehtoja, Kalliorinne sanoo.
Hevonkoski kertoo Eepeen tukevan lähituotantoa osallistumalla mm. aktiivisesti lähituottajien ja -toimijoiden yhteisiin tapaamisiin ja hankkeisiin.
– Etelä-Pohjanmaa on vahva ruokamaakunta, oikeastaan alkutuotantolähde. Täällä tasaisilla lakeuksilla ja leveillä pelloilla kasvavat niin perusviljat kuin erikoiskasvit rinta rinnan sovussa.
– Alkutuotannon keskellä toiminen on Eepeelle sydämen asia ja se huomioidaan erityisesti valikoimissa, mutta myös hinnoittelussa. Tällä periaatteella on hyvä jatkaa valikoimatyötä kohti seuraavaa 120 vuotta, Hevonkoski kiteyttää.
Sekä Kalliorinne, Seppälä että Hevonkoski toivovat Lähiruokakisan tuotteille pitkää elinkaarta ja suosiota. He näkevät tuotteissa suurta potentiaalia, mutta tietävät, että viime kädessä tuotteiden kysynnän määrittävät asiakkaat. Siihen asti tuotteiden menestys on arvoitus.
Ann-Christina Hevonkoski kertoo, että kaikki Lähiruokakisan finaaliin yltäneet tuotteet lanseerataan Eepeen myymälöissä heti finaalin jälkeen, 26. lokakuuta.
Teksti: Saara Tuomela Kuva: Matti Hautalahti
Omistajan Super-Tilipäivänä ti 10.10. huippuetuja S-Etukortilla tai S-mobiilin etukupongeilla. Tsekkaa myös muut edut S-mobiilista!
☝️ Eepeen S-marketeissa, Saleissa ja Prismassa Karl Fazer maitosuklaalevy 200 g veloituksetta S-mobiilin etukupongilla.
☝️ Eepeen ABC Ravintoloissa etu kaikille.
☝️ Eepeen ABC Ravintoloissa ABC-mobiilin/S-mobiilin etukupongilla.
☝️ Biolan Puutarhan Musta Multa 55 l S-Etukortilla 3 pussia 10 € (norm. 14,85 €) Prisma Hyllykallion Kesäpihalla.
☝️ Eepeen ravintoloissa 10.–15.10. Murviedro EKO puna- ja valkoviinit (0,75 l) S-Etukortilla 10 € (norm. 24,90 €).
Eepee Autotalossa S-Etukortilla, lue lisää>>
Juhlimme Eepeen 120v juhlavuotta henkilökuntamme kesken lauantaina 2.9. alkaen klo 16.00. Jotta kaikki halukkaat pääsevät henkilökunnastamme mukaan juhlaan, suljemme Eepeen marketkaupan toimipaikat (S-marketit (myös S-market Kivistö), Salet, Prisman, Prisma Parturi-Kampaamo Hyllykallion, Emotionin), Prisman Ravintolamaailman (Presso, PizzaBuffa, Hesburger, Spice Ice), Prisma Hyllykallion Kesäpihan sekä ABC -liikennekaupan toimipaikat lauantaina 2.9. klo 16.00. Marketkaupan sekä liikennekaupan toimipaikat avataan jälleen sunnuntaina 3.9. klo 11.00. Polttonesteautomaatit toimivat normaalisti. Eepeen kiinteistöissä olevat Alkon myymälät palvelevat normaalien aukioloaikojensa mukaisesti lauantaina 2.9.
Eepeen hotellien ja ravintoloiden henkilökunta tekee meille eepeeläisille tämän juhlan. Hotellien ja ravintoloiden henkilökunnan oma vuoro vaihtaa vapaalle ja juhlia 120-vuotiasta Eepeetä on sunnuntaina 1.10., jolloin Eepeen molemmat hotellit ja Seinäjoen keskustan ravintolat sekä Prisman Ravintolamaailma suljetaan sunnuntaina 1.10. klo 16.00 ja avataan jälleen maanantaina 2.10. klo 11.00.
Tiedote 15.8.2023
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, on aloittanut Alavudella mittavan uudistuksen kauppakeskukseensa, jossa sijaitsevat S-market ja ABC-liikennekauppa. S-marketin ja ABC:n yhteinen kiinteistö Alavudella on avattu 2011 ja tämä on siihen ensimmäinen isompi uudistushanke. Hankkeella varmistetaan ajanmukaiset kaupan palvelut pitkälle tulevaisuuteen, parannetaan kiinteistön energiatehokkuutta sekä kehitetään toiminnan tehokkuutta.
Uudistustyöt käynnistyivät elokuussa ja valmistuvat joulukuussa 2023. S-market palvelee koko uudistustyön ajan, ABC:llä tulee olemaan noin kolmen viikon toimintakatkos keittiön lattian ja linjastojen uusimisen vuoksi.
Energiatehokkuus huipussaan
Uudistuksessa kiinteistön lämmitys toteutetaan maalämpö yhdistettynä lauhdelämmöntalteenottoon kaukolämmön rinnalle. Tämä lisää entisestään kiinteistössä käytettävän uusiutuvan energian käyttöä. Kiinteistön katolta löytyy jo aurinkovoimala, joka tuottaa sähköä S-marketin ja ABC:n tarpeeseen. Hankkeen myötä kiinteistön energiankulutuksen tavoitellaan vähentyvän jopa 500 MWh verran. Energiaa säästetään kaukolämmöstä ja sähköstä. Merkittävimmät säästöt saavutetaan kaupan kylmäjärjestelmän uusimisella, kylmäkalusteiden ovituksella sekä maalämmön ja maaperästä saatavan vapaajäähdytyksen avulla.
S-market Alavus
S-market Alavudella tehdään valikoimalisäyksiä useisiin tuoteryhmiin. Kokonaistuotelukumäärä myymälässä tulee olemaan yli 12 000 tuotetta ja painotus laadukkaissa kotimaisissa tuoretuotteissa.
S-market Alavus tulee olemaan energia- ja ympäristötehokas nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen kiinnitetään paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitos, ovelliset kylmäkalusteet, lämmön talteenotto sekä ledivalaistus ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista. Myymälän omassa paistopisteessä tulee olemaan tuoreita leipomotuotteita. Laajentuneen juomaosaston valikoimissa tulee olemaan paljon myös kylmiä juomia. S-markettien uuden konseptin mukaisesti kaupan päävärinä tulee olemaan hillitty tummanharmaa ja kalusteratkaisut tyylikkään ajattomat, kertoo kaupallinen johtaja Jari Palo.
ABC Alavus
ABC Alavuden kahvila-ravintola laajenee 223-paikkaiseksi upeaksi S-markettiin yhdistyväksi kokonaisuudeksi uudistuksen yhteydessä. Ravintolassa on tarjolla kahvilatuotteiden lisäksi salaatteja sekä lounasta kaksipuoleisesta täysin uudistetusta lounaslinjastosta, à la carte -annoksia, pizzaa sekä Hesburger. Yksiköstä löytyy tämän lisäksi 20-paikkainen kabinetti, 52-paikkainen kesäterassi sekä uudistettu lasten leikkipaikka lapsiperheiden tarpeisiin. Yksikköön on tulossa myös kaksi ABC Minikabinettia, jotka ovat äänieristettyjä kokoustiloja 1–4 henkilölle.
Palveluihin kuuluvat myös mittarikentän laaja polttonestetarjonta (95, 98, Smart Diesel ja E85) tankkausbonuksineen, Veikkauksen palvelut sekä rahapelit. Haluamme tarjota alavutelaisille ja matkustaville asiakkaillemme monipuolisia palveluita sujuvasti yhdellä pysähdyksellä, kertoo toimialajohtaja Juhamatti Aronen.
Uudistuksen yhteydessä ABC Alavudelle rakennetaan myös sähköautojen ABC-latauspiste, josta tulee löytymään myös suurteholataus. ABC-latauspisteet muodostavat valtakunnallisesti ABC-lataus-verkoston, jossa sähkölatauksen käyttöliittymänä toimii ABC-mobiilisovellus. Latauslaitteiston toimittaa kotimainen sähkölatauslaitteiden edelläkävijä Kempower. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto. Eepeen alueelle ABC-latauspisteitä rakennetaan tulevina vuosina lisää ja ne pyritään aina yhdistämään kiinteistössä toteutettaviin uudistuksiin.
Tiedote 10.5.2023
Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan Prisma, S-marketit ja Salet (pois lukien ABC Liikennemyymälöiden Sale-myymälät) alkavat torjua hedelmä- ja vihannesosastolla syntyvää hävikkiä uusilla hävikkilaatikoilla viikosta 20 alkaen. Eri puolilla Suomea suosioon noussut käytäntö on asiakkaiden suuresti toivoma.
Hävikkilaatikoihin kootaan myymälässä esimerkiksi hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia, jotka asiakas voi ostaa edullisesti 0,65 euron kilohintaan. Laatikoiden määrä ja sisältö vaihtelee päivittäin sen mukaan, millaisia hävikkituotteita heviosastolta kulloinkin löytyy.
Toimintatapa on ollut jo aiemmin käytössä 11 alueosuuskaupan alueella, ja kokemukset ovat olleet positiivisia. Laatikot käyvät myymälöissä nopeasti kaupaksi, ja niiden avulla saadaan tehokkaasti vähennettyä hävikkiä.
”Hävikkilaatikon ostaminen on helppo tapa tehdä arjen ekoteko ja samalla lisätä kasvisten osuutta omalla lautasellaan. Asiakkaamme ovat tätä myös kovasti toivoneet. Tuomme hevihävikkilaatikot Prismaan, S-marketeihimme ja Saleihimme (pois lukien ABC Seinäjoen ja ABC Kristiinankaupungin Salet) ja seuraamme, miten ne otetaan vastaan ”, sanoo ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupasta.
S-ryhmän tavoitteena on edetä kohti hävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2022 hävikki oli vähentynyt 19 % lähtötilanteeseen verrattuna. Poisheittohävikkiä S-ryhmän marketkaupassa syntyi viime vuonna vain 1,44 %.
”Hävikin minimoiminen on meillä jatkuvaa työtä, josta iso osa tapahtuu asiakkailta näkymättömissä, esimerkiksi kiinnittämällä tarkkaan huomiota tuotteiden menekkiin ja tilausmääriin. Hävikkiuhan alle joutuneita tuotteita on punalaputettu myymälöissämme jo yli kymmenen vuoden ajan, ja nyt hävikkilaatikoiden myötä saamme myös heviosaston hävikin entistä paremmin hyötykäyttöön”, Jussi Järvinen kertoo.
Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, ryhmäpäällikkö, Jussi Järvinen, jussi.jarvinen@sok.fi , puh. 010 764 6309
Tiedote 21.11.2022
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Eepee, avaa tulevana torstaina täysin uuden S-marketin Seinäjoen Simunassa.
S-market Simuna tuo ison päivittäistavarakaupan palvelut lähemmäs uuden asuinalueen asukkaita. Simuna on Eepeen kymmenes S-market Seinäjoella.
Täysin uusi S-market palvelee asiakkaita maanantaista lauantaihin kello 7–23 ja sunnuntaisin kello 9–23. Tuotelukumäärä myymälässä on yli 8000 tuotetta ja painotus laadukkaissa kotimaisissa tuoretuotteissa. Neliöitä kiinteistössä on noin 1400 ja niistä myymäläkäytössä noin 870 m2. S-market Simuna työllistää kokonaisuudessaan 10 ammattitaitoista asiakaspalvelijaa marketpäällikkö Aatu Hautamäen johdolla.
– S-market Simuna on energia- ja ympäristötehokas nykyaikainen ruokakauppa, jossa ostamisen helppouteen on kiinnitetty paljon huomiota. Hiilidioksidi-kylmälaitos, ovelliset kylmäkalusteet, lämmön talteenotto ja ledivalaistus ovat esimerkkejä ympäristöystävällisistä ratkaisuista, toteaa kaupallinen johtaja Jari Palo.
Uuden myymälän katolle asennetaan myös aurinkopaneelit.
S-market Simunan pihassa olevalla ABC-polttonesteautomaatilla tankkaaminen onnistuu ympärivuorokautisesti. Automaatin valikoimassa on myös täysin uusiutuva Nero Diesel. Sähköautoille on neljä ABC-asiointilatauspistettä.
Lisäksi uuden kaupan palveluihin kuuluvat Postin ja Matkahuollon pakettiautomaatit.
S-market Simunan väki toivottaa kaikki tervetulleiksi avajaisiin torstaina 24. marraskuuta kello 10 alkaen osoitteessa Bullerintie 2, 60200 Seinäjoki.
S-market Simunan urakoitsijat:
Pääurakoitsija: Jaskari Rakennus Oy
Sähköurakoitsija: Pohjois-Suomen Sähkö Oy
IV-urakoitsija; LVI Asennus P Launo
LV-urakoitsija: Are Oy
Automaatio urakoitsija: RAU-Service Oy
Kylmätekniikan urakoitsija: SFT Finntekniikka Oy
Arkkitehtisuunnittelu: Arkkitehtitoimisto Jääskeläinen Oy
Rakennesuunnittelu: Ramboll Finland Oy
Sähkösuunnittelu: Ramboll Finland Oy
LVIA-suunnittelu: KnowTek Oy
ABC mittarikentän urakointi: Asennusliike Lahtinen Oy
Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan kaupallinen johtaja, Jari Palo, p. 050 056 7805, sähköposti jari.palo@sok.fi
Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja, Henrik Karvonen, p. 040 057 2172, sähköposti henrik.karvonen@sok.fi
Kauhavan Kortesjärven ainoassa ruokakaupassa on entisajan kyläkaupan tunnelmaa. Ihmiset pysähtyvät juttelemaan eikä kiireestä ole tietoakaan.
S-market Kortesjärven marketpäällikkönä kesällä aloittanut Elina Kalliokoski (yläkuvassa oikealla) katselee tyytyväisenä kauppapaikkaansa. Kaikki on kohdallaan, hänellä on huipputiimi ja hiljattain uudistettu myymälä johdettavanaan. Aikaisemmin S-market Pajuluoman apulaispäällikkönä työskennellyt Elina kertoo, että hänet otettiin lämpimästi vastaan Kortesjärvelle.
– Tuntuu siltä, kuin olisin ollut aina täällä töissä. Asiakkaat ovat ihania, ovat tulleet rohkeasti tekemään tuttavuutta.
Hyvänä apuna on toiminut apulaispäällikkö Riitta Ojavainio. Naiset löysivät yhteisen sävelen saman tien, kumpikin tykkää pitää hyllyrivistöt tiptop-kunnossa.
– Aika paljon päätämme asioista yhdessä keskustellen. Tavaroiden pitää olla hyvässä järjestyksessä, mutta muuten tätä kauppaa pyöritetään rennolla fiiliksellä, Elina linjaa.
Riitta kertoo, että uusi pomo on istahtanut työyhteisöön erittäin hyvin.
– Kuten eräs työntekijämme totesi Elinasta: ”Tää me sit pidetään”, hän toteaa hymyillen.
Kassalla palveleva Päivi Erkinheimo (yläkuvassa vasemmalla) on kaupan alan kokenut konkari, jonka ura Eepeellä alkoi jo 1970-luvulla myymäläauton hoitajana. Sen jälkeen hän on työskennellyt myös muualla, mutta palasi muutama vuosi siiten takaisin Eepeelle.
– Olen ollut erittäin tyytyväinen, että sain täältä työpaikan. Myös nämä uudet tilat ovat tosi toimivat ja valoisat, hän iloitsee.
Hänestä kaupan työssä ovat parasta asiakkaat, he tuovat työpäiviin iloa ja elämää. Päivi kiittelee myös työyhteisöä, jossa on avoin ja toisia arvostava ilmapiiri.
Sinuntoive on tärkeä uudistaja
S-market Kortesjärven asiakkaat ovat ottaneet aktiiviseen käyttöön netissä olevan Sinuntoive-palvelun. Uusia toiveita marketvalikoimaan tulee useita viikoittain ja asiakkaat myös seuraavat tiiviisti, koska tuotteet ilmestyvät kaupan valikoimaan.
– Toiveita tulee kaikkiin tuoteryhmiin, viime aikoina on tullut aika paljon pyyntöjä gluteenittomista tuotteista, Elina kertoo.
Riitta lisää, että monet toiveet ovat markkinoille tulleita uutuuksia.
– Asiakkaat ovat nähneet mainoksen tai kuulleet jostain uudesta tuotteesta ja haluavat sen saman tien omaan lähikauppaan.
Sinuntoive-palvelun kätevyyttä kehuu myös Annika Rantala. Hän on esittänyt sen kautta useita toiveita ja saanut näin lähikauppaansa mieluisia uusia tuotteita.
– Viimeksi taisin toivoa jotain jogurttia, hän muistelee.
Myös Heikki Kujala on kehittänyt omalta osaltaan S-market Kortesjärven valikoimaa. Hänen toiveensa ovat kohdistuneet kalatuotteisiin ja itämaisiin ruoka-aineisiin.
– Täällä kaupassa on kaikki niin kuin pitääkin ja henkilökunta on mukavaa.
Aulis Palojärven mielestä marketin työntekijät ovat alan ammattilaisia. Uudistunut kauppapaikka on miehen mieleen.
– On hyvä kauppa, täältä löytää kaiken mitä ihminen tarvitsee.
Teksti: Outi Myllymäki
Kuvat: Jenna Koivisto
S-market Alajärvi kokee kesän aikana raikastuksen. Isoin myllerrys on käynyt käyttötavaraosastolla, jonka valikoima ja esillepano uudistuvat merkittävästi. Lisäksi marketin seinät saavat raikasta uutta pintaa ja nykyisen S-marketkonseptin mukaisen ilmeen.
S-market Alajärven käyttötavaraosasto on Eepeen marketeista suurin, sieltä löytyy kattava valikoima monenlaiseen tarpeeseen. Marketpäällikkö Mika Ainosen mukaan se on vähän kuin minikoon Prisma, sillä heillä on saatavilla hypermarketin luokittelun mukainen pienin valikoima tuotteita.
– Uutena meille tuli nyt Outdoor-osasto, jossa on laadukkaita tuotteita kaikenlaiseen ulkoiluun, hän kertoo.
– Urheilujuomat ja -ravinteet siirtyivät lähemmäksi kassoja, josta ne ovat helposti saatavilla, apulaispäällikkö Marianna Viirumäki lisää.
Kesäkuussa S-marketissa pidettiin hulppeat alet, jotta päästiin eroon poistuvista tuotteista.
– Esimerkiksi tietokonepelit ja CD-levyt kuormittavat turhaan valikoimaa. Aika on ajanut niiden ohi, Mika toteaa.
Mariannan mielestä kaupan uudistaminen virkistää mukavasti työpäiviä.
– Me pääsemme tässä helpolla, kun muutostyöryhmä tekee isoimman työn, hän sanoo.
Muutosta läpi kesän
Eepeen uudistusprojekteista ja kalustamisesta vastaava ryhmäpäällikkö Kimmo Mylläri kertoo, että käyttötavaraosaston uudistus vaatii neljältä hengeltä kuukauden työn. Muutostyöryhmä käy läpi valikoiman ja tekee sinne tarvittavat järjestelyt.
– Tila pysyy ennallaan, mutta tavarat vaihtavat paikkaa ja monessa tuoteryhmässä tulee uusia tuotteita tilalle. Maailma muuttuu ja kaupan valikoima elää sen mukana. Lisäksi uusitaan käyttötavaraosaston kalustusta, hän toteaa.
Muutosryhmän projektivastaavana työskentelevän Iia Snellmanin mukaan S-market Alajärven muutostyöt ovat sujuneet suunnitelmien mukaan.
– Käyttötavaravastaava Päivi Rantalasta on ollut suuri apu käytännön järjestelyissä. Tykkään kovasti tehdä hommia Eepeen eri toimipaikoissa. Työntekijät ja asiakkaat ovat aina niin ystävällisiä, hän kehuu.
Myös muu osa S-marketista freesautuu, kun sen seinät maalataan nykyisen S-marketkonseptin mukaisilla väreillä. Vastaavanlaisia pintojen raikastuksia on aikaisemmin toteutettu S-market Joupissa. Tulevan vuoden aikana on luvassa raikastus pariin muuhunkin Eepeen S-marketiin.
Teksti: Outi Myllymäki
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee