Kiertävän S-Pankkineuvojan luona voit hoitaa jokapäiväiset arjen raha-asiat kuten tilien ja pankkitunnuksien avaukset, korttien tilaukset ja uusimiset sekä luottohakemukset. Tämän lisäksi pankkineuvojan luona pystyt liittymään asiakasomistajaksi, tekemään osuusoikeuden siirtoja, asiakasomistajatalouden muutoksia sekä selvitellä bonusasioita. Kiertävä S-Pankkineuvoja opastaa sinua myös S-mobiilin lataamisessa ja käytössä. Myös kuolinpesän asioiden hoito onnistuu kiertävän S-pankkineuvojan luona. Asiakasomistaja- ja S-Pankkineuvoja vain ajanvarauksella klo 10-18, varaa aika S-marketista.

Eepeen S-marketeissa kiertävän Asiakasomistaja- ja S-Pankkineuvojan aikataulu:

Kesäkuu

Heinäkuu 

Puhelun hinta 0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min

 

Tunnistautumiseen tarvitset voimassa olevan passin, henkilökortin tai S-mobiilitunnistuksen. Bonusasioissa hyväksymme myös ajokortin tai kuvallisen Kela-kortin.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa on allekirjoittanut vuokrasopimuksen uudesta S-marketista Lehtimäelle.
Hankkeen toteuttaa Ksentos Oy, jonka vuokralaisena Eepee on ollut myös vanhassa kiinteistössä.

Uusi kiinteistö sijoittuu samalle tontille vanhan kanssa siten, että vanha kiinteistö on käytössä kunnes uusi avataan.
Uuden marketin pinta-ala on 760 m2 ja se on Suomen ensimmäinen kokonaan massiivipuurakenteinen marketrakennus.

Vanhaa market-rakennusta ei kannattanut lähteä kustannussyistä remontoimaan, joten päädyttiin kokonaan uuteen. Vanha kiinteistö puretaan kun toiminta on siirtynyt uuteen.

Polttonestemyynnin osalta tilanne on vielä auki, mutta senkin osalta pyritään toimintaa jatkamaan myös rakentamisen ajan.

Hankkeen rakennuslupapaperit jätetään Alajärven kaupungille lähipäivinä.

 

Lisätietoja:
Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa, Jari Palo, kaupallinen johtaja, puh. 050 056 7805
Ksentos Oy, Timo Nyyssölä, toimitusjohtaja, puh. 040 051 0274

Sinuntoive-palvelu on osoittautunut erinomaiseksi kanavaksi, jossa Eepeen asiakkaat voivat kasvattaa S-marketien tuotevalikoimaa mieluisaan suuntaan. Mikähän olisi sinun toiveesi?

 

Ryhmäpäälliköt Ann-Christina Hevonkoski ja Jussi Järvinen ovat tyytyväisiä, miten hienosti Sinuntoive-palvelu on otettu vastaan.
– Tällä hetkellä toiveita tulee Eepeen S-marketteihin noin 1 200 kappaletta kuukaudessa, joka tarkoittaa noin neljääkymmentä toivetta päivässä, Hevonkoski kertoo.

Alueellisia eroja ei toiveiden määrässä ole. Isommissa marketeissa on jo lähtökohtaisesti laaja valikoima, siksi toiveet kohdistuvat enemmän pienempiin myymälöihin.
– Pienemmässä yksikössä tilaa on vähemmän eli ”seinät tulevat vastaan”. Tästä syystä näissä yksiköissä valikoiman osuvuus ja asiakkaiden toiveet ovat erittäin tärkeässä roolissa. Toiveena on myös, että tuotteet pääsevät mahdollisimman monen asiakkaan ostoskoreihin ja saavat näin vakiopaikan hyllyssä, Hevonkoski jatkaa.

Valtaosa esitetyistä toiveista toteutuu

Eepeelle esitetyistä toiveista pääsee suurin osa valikoimiin. Toiveet kohdistuvat tasaisesti eri tuoteryhmiin, ja niitä esitetään sekä lähituotteista että valtakunnallisista tuotteista.

Miksi sitten jotkut toiveet eivät päädy kaupan hyllyille?
– Tuotetta ei enää valmisteta lainkaan tai sille on jo valikoimissa selkeä rinnakkaistuote. Syy voi olla myös se, että hyllyyn ei mahdu enää enempää tuotteita. Tai että emme näe sille olevan riittävästi kysyntää.
– Yleensä Sinuntoiveet nostetaan koemielessä valikoimiin muutamaksi kuukaudeksi. Mikäli se myy hyvin ja on selkeästi suosittu useammassa yksikössä, pääsee tuote jokaiseen markettiin seuraavalla kerralla, kun käymme valikoimia läpi isommalla mittakaavalla, Hevonkoski toteaa.

Keltainen hintakauluri erottaa toivetuotteet

Järvinen kertoo, että toteutuneet asiakastoiveet tunnistaa helposti keltaisesta Sinuntoive-hintakaulurista, joka reunustaa toteutuneen toiveen hintalappua.
— Hintakaulurit tekevät toteutuneista toiveista konkreettisia ja nostavat tuotteet esiin, jolloin uutuudet löytyvät hyllystä helposti.

Sinuntoive-palvelua on markkinoitu valtakunnallisesti ja myös henkilökuntamme on opastanut palvelun käytössä. Toiveen voi esittää myös ilman teknisiä laitteita suoraan marketin työntekijälle, ja hän kirjaa sen Sinuntoive-palveluun. Kassoilta löytyy myös paperinen Sinuntoive-lappu, jonka voi täyttää ja jättää myyjälle. Jos asiakas antaa palveluun yhteystietonsa, hän saa päivityksiä toiveen käsittelyn etenemisestä ja tiedon siitä, toteutuuko hänen toiveensa.

 

Esitä Sinuntoive omalle S-marketillesi osoitteessa SINUNTOIVE.FI

Paikalliset tuotteet ovat tärkeässä roolissa Eepeen valikoimissa ja on ollut hienoa, että niiden määrä kasvaa aktiivisesti.

Esimerkiksi lapualaisen Mallaskuun Panimon oluet ovat nousseet suosituiksi Eepeen yksiköissä, kun niiden tarjontaa on laajennettu aiempaa useampiin marketeihin. S-market Lapuan marketpäällikkö Marika Lintula kertoo, että oman paikkakunnan pienpanimon valikoimasta löytyy oluita moneen makuun. Heillä on jo myynnissä yli kymmenen Mallaskuun Panimon olutmakua.

Lapualaiset oluet ovat aitoja maakunnan makuja, sillä yritys suosii tuotannossa paikallisia toimittajia.
– Olen huomannut, että erikoisoluita ostetaan usein maisteltavaksi yhtä pulloa eri makuja. Oluista on tullut vähän kuin viinejä, joiden makuvivahteisiin halutaan tutustua. Oma suosikkini on hunajaolut, siinä on pehmeyttä ja lupaus kesästä, Lintula kertoo.

S-market Isojoen marketpäällikkö Tuula Kiviniemi vinkkaa, että kannattaa maistaa Rantakallion Juustolan tuotteita. Paikkakunnan juustolan herkkuja löytyy Isojoen S-marketin valikoimista perinteinen leipäjuusto ja mausteinen yrttijuusto.
– Suosikkini on Rantakallion Juustolan leipäjuusto, tapaan lämmittää sitä vähän mikrossa ja pistää päälle ripauksen suolaa. Yrttijuusto sopii nautittavaksi sellaisenaan.

Kiviniemen mukaan asiakkaat arvostavat sitä, että kaupassa on tarjolla lähellä tuotettua ruokaa. Yhteistyö Rantakallion Juustolan kanssa on toiminut erinomaisesti.

Paikallisuus myy myös kananmunissa

S-kaupparyhmä luopuu virikehäkkikanojen munista vaiheittain vuoden 2026 loppuun mennessä. Ruokakaupoissa muutos näkyy jo vuoden 2023 lopussa, jolloin myynnistä poistuu Kotimaista-virikehäkkimunat.

S-market Kauhajoen marketpäällikkö Tero Piirto kertoo, että heillä asiakkaat suosivat paikallisen Mäkisen maatilan kananmunia.
Kauhajoen Harjankylässä sijaitsevassa lattiakanalassa kanat saavat liikkua vapaasti.

Mäkisen maatilan kananmunat myyvät Kauhajoen S-marketissa niin hyvin, että välillä munalaatikko on hetken tyhjillään. Paikallinen munatuottaja tuo kananmunat suoraan tilalta S-marketiin, näin tarjolla on todella tuoretta lähiruokaa.
– Kauhajokiset ostavat mielellään lähiruokaa, olen sen huomannut muistakin tuotteista. Tämä on hieno juttu, Piirto kehuu.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR

Ruoan verkkokauppa on kevään aikana laajentunut koko Eepeen toimialueelle. S-kaupat.fi:n noutopisteet tarjoavat sinulle helpon tavan tehdä ostokset kotoa ja vain noutaa ne omasta kaupastasi.

Eepeen kaupallinen johtaja Jari Palo kertoo, että ruoan verkkokaupan mittava laajenemisoperaatio on ajoitettu niin, että koko maakunta olisi verkotettu pääsiäiskauppaan.
– Erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa. Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa, Palo sanoo.

Perehdyttämistä hoitanut Hyllykallion Prisman Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto kertoo, että henkilöstö on ollut tosi innostunutta uudesta palvelusta. Moni on todennut, että ruoan keräily on kiva piristys työpäivään.
– Myös asiakkailta on tullut S-marketien someen kommentteja ja tykkäyksiä: ”Tämä on huippua, mahtavaa, tätä on odotettu ja hienoa, että palvelu tulee omaan S-marketiin”.

Joulun alla avattiin maakunnan ensimmäiset S-kaupat.fi:n noutopisteet Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin. Helmikuun alussa ruoan verkkokauppa aloitti toimintansa yhteensä 11 toimipaikassa: Jalasjärvellä, Ilmajoella, Ähtärissä, Alahärmässä, Lapualla, Kauhavalla, Ylistarossa, Kristiinankaupungissa, Kurikassa, Närpiössä ja Teuvalla. Viimeinen aalto oli maaliskuussa, silloin palveluun tuli mukaan 4–5 toimipistettä viikoittain. Ensimmäisessä ryhmässä ovat Isojoki, Jurva, Kaskinen, Karijoki ja Lapväärtti, sitten Ylihärmä, Kuortane, Kortesjärvi, Peräseinäjoki ja Koskenkorva, ja viimeisenä olivat vuorossa Lehtimäki, Töysä, Soini ja Vimpeli.

Perehdytystä aidoissa tilanteissa

– Uuden palvelun valmennukset on toteutettu ryhmissä Hyllykallion Prismassa ja niissä S-marketeissa, joissa on jo toiminta käynnissä. Perehdytys on hoidettu aidoissa tilanteissa ja koulutukseen osallistuneet ovat oikeasti päässeet itse keräilemään aitoja verkkokaupan tilauksia. Kohta kaksi vuotta Prisma Hyllykallion Kauppakassia vetäneen Pinolehdon vastuulla on ollut noin kolmenkymmenen Eepeen S-marketin ja Salen market- ja apulaispäälliköiden perehdyttäminen. He puolestaan perehdyttävät oman tiiminsä ja jakavat näin osaamistaan eteenpäin.

Tehtävä on ollut myös mielenkiintoinen kokemus tutustua eri puolilla toimialuetta työskenteleviin eepeeläisiin. Pinolehdolle on tullut aika hyvä kuva siitä, millaista porukkaa S-marketeissa ja Saleissa on töissä.
– Eepeellä on töissä todella ihanaa ja innostunutta väkeä. Heillä on hyvin hallussa myymälätoiminnot, sen päälle on helppo oppia ruoan verkkokauppaan liittyvät jutut, hän vakuuttaa.

S-kaupat.fi >>

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

S-market Lapuan marketpäällikkö Marika Lintula kertoo, että uusi palvelu on lähtenyt liikkeelle hienosti. Hän kehuu saamaansa valmennusta ja uuden palvelun hallittavuutta.
– Olemme pyrkineet pitämään riittävästi tilausikkunoita jo heti startista. Seuraamme koko ajan tilannetta, jotta kaikki varmasti saisivat tilauksensa tehtyä.

S-kaupat.fi -palvelussa on Lintulan mukaan monia etuja. Kun asiakkaat saavat rauhassa tehdä kotona netissä ruokatilauksen, ostoskassiin tulee helpommin myös uutuuksia. Asiakkaat voivat myös päättää, voiko keräilijä korvata tuotteita, jos jokin tuote on loppunut myymälästä. Samalla voi jättää myös tuotekohtaisia toiveita, esimerkiksi “pieniä tomaatteja” tai “saa korvata vain kotimaisilla tuotteilla”.

Tilausta voi muokata tai perua tilausvahvistuksessa ilmoitettuun ajankohtaan asti. Kun haluaa tehdä uuden tilauksen, voi kopioida saman ostoslistan kätevästi suoraan ostoskoriin. Maksuvaraus ja ostosten maksu netissä helpottavat ja nopeuttavat noutopisteellä toimimista.
– Palvelu on osoittanut tarpeellisuutensa myös koronakaranteenien aikana, kun joku tuttu on voinut auttaa noutamalla ostokset. On myös tapauksia, jossa altistunut asiakas halusi, että jätämme ruokatilauksen ulos rappusille ja hän haki ne siitä autolla, Lintula kertoo.

Henkilökunta on pohdiskellut huumorimielellä, että ruoan verkkokauppa olisi myös kätevä juttu helpottaa omaa arkea.
– Ei tarvitsisi sitten työpäivän jälkeen käydä ostelemassa perheelle ruokaa, kun ne ovat kerättynä ja maksettuna valmiiksi, Lintula naurahtaa.

 

Tervetuloa S-kauppaan, ruokakauppasi verkossa >>

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuva: Samu Lehtinen, Eepee

Kaikki Suomen Salet uudistetaan seuraavien kahden vuoden aikana. Eepeellä ensimmäisenä on vuorossa Sale Kaskinen, jossa aloitti lokakuussa uutena marketpäällikkönä Kaisa Mäkelä.

Sale Kaskisen muutostyöt alkavat ensi vuoden tammikuun puolivälissä, ja valmista pitäisi olla helmikuun lopussa tai maaliskuussa. Eepeen uudisprojekteista ja kalustamisesta vastaava ryhmäpäällikkö Kimmo Mylläri kertoo, että koko myymälän ilme modernisoidaan ja sinne rakennetaan myös asiakasvessa.

Myllärin mukaan Salet ovat näyttäneet samalta viimeiset kaksikymmentä vuotta, eli ilmeen uudistusta todella kaivataan. Päävärinä on edelleen Salen punainen, ja seinät ja kalusteet väritetään harmaalla, mintunvihreällä ja mustalla. Lisälämpöä ilmeeseen tuo puumateriaali.
– SOK:n myymälän suunnitteluryhmä on tehnyt hyvät perussuunnitelmat. Minun tehtävänäni on sovittaa kalusteet ja muut elementit olemassa olevaan tilaan, Mylläri linjaa.

Sale-myymäläkonseptilla on oma paikkansa kauppaverkossa. Pienemmän volyymin kaupoilla on paikkansa niin kaupunkien keskustassa kuin maaseutupaikkakunnilla. Tällä hetkellä Eepeellä on seitsemän Salea, sillä osa entisistä Saleista on muutettu S-marketeiksi.
– Muissa yksiköissä tehdään ensi kevään aikana keveämmät freesaukset. Laajempi kalusteenvaihtourakka on edessä sitten myöhemmin, Mylläri kertoo.

Nuori marketpäällikkö ideoi traktorin ratissa

Sale Kaskisen uusi marketpäällikkö Kaisa Mäkelä aloitti uransa Eepeellä 19-vuotiaana kesätyöntekijänä Kristiinankaupungin S-marketissa. Hyvällä asenteella ja iloisella luonteella varustettu Mäkelä on edennyt kymmenessä vuodessa alle kolmekymppisenä marketpäälliköksi.
– Ovat ottaneet minut hyvin mukaan esimiesten joukkoon. Olen saanut paljon tukea ja kannustusta, hän kiittää.

S-ryhmän esimieskoulutuksen myötä Mäkelä on päässyt näyttämään kykynsä eri toimipaikoissa. Ennen Sale Kaskista hän toimi apulaispäällikkönä S-market Kristiinankaupungissa. Hyvää kokemusta antoi myös kolmen kuukauden työpestien vaihto Närpiön S-marketin apulaispäällikön kanssa.
– Olen tehnyt sijaisuuksia monissa lähialueen Eepeen toimipisteissä. Vaihtelu virkistää ja laajentaa näkemyksiä, ja on myös kiva tutustua uusiin ihmisiin.

Marketpäällikkö odottaa mielenkiinnolla, millaiseksi uusi työ Sale Kaskisessa muodostuu. Vielä ei ole ollut aikaa perehtyä myymälän tulevaan muodonmuutokseen, tärkeintä on ensin tutustua omaan tiimiin ja asiakkaisiin.
– Tämä on pikkuinen kaupunki, jossa kaikki tuntevat toisensa. Olen saanut paljon tervetulotoivotuksia, se lämmittää mieltäni.

Ilopilleriksikin kuvailtua Mäkelää eivät johtamisen haasteet pelota, tasapuolisuudella ja avoimuudella pääsee pitkälle. Ja aina voi kysyä, jos ei jotain tiedä tai osaa.
– Meillä on täällä hyvä työtiimi ja Eepeellä vahvat tukiverkot, jotka kyllä kannattelevat, hän luottaa.

Puheliaan pomon latautumisen paikka on metsä, johon hän painelee kiireisen työpäivän jälkeen. Siellä mieli lepää, ja päässä pyörivät ajatukset rauhoittuvat.
– Minulla on sivubisneksenä traktoriurakointiyritys, jossa teen isäni kanssa lumitöitä ja muita hommia. Siellä traktorin ohjaamossa saan monesti uusia hyviä ideoita myös kaupan töihin, hän paljastaa hymyillen.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Joni Kuusisto

Ruoan verkkokauppa avautuu Alajärven, Alavuden ja Kauhajoen S-marketeissa juuri sopivasti joulukiireitä helpottamaan. Kauppakassi-palveluun pääsee osoitteesta s-kaupat.fi.

Miltä kuulostaisi, jos tänä vuonna ei tarvitsisikaan puskea hikisenä ostoskärryjen kanssa joulukiireiden keskellä, vaan kauppalistaa voisi rakentaa kaikessa rauhassa omalla kotisohvalla glögilasillisen seurassa?

Kauppakassi-palvelu laajenee asteittain Seinäjoelta maakuntaan, jolloin ostokset saa näppärästi läheltä. Ensimmäisenä noutopisteet ilmestyvät Alajärven, Alavuden sekä Kauhajoen S-marketeihin.
– Keräily tehdään S-marketin omasta valikoimasta, joka on asiakkaille tuttu. Sieltä on helppo tulla noutamaan valmiiksi pakatut ostokset, sanoo Kauppakassin tiiminvetäjä Tarja Pinolehto.

Ruoan verkkokaupan suosio kasvoi viime vuonna moninkertaiseksi, ja moni ihastui tilaamisen helppouteen ja käytännöllisyyteen. Kotona voi suunnitella vaikka viikon ostokset ja vertailla hintoja. Huolellisesti keräiltyjen ja pakattujen tuotteiden kylmäketju ei pääse katkeamaan, joten ruoka on varmasti tuoretta.

Innolla uutta kohti

Prismassa Kauppakassi-palvelua on pyöritetty nyt puolitoista vuotta, ja palaute on ollut hyvää. Marketkaupan johtajan Jari Palon mukaan erityisesti lapsiperheet ovat saaneet verkkokaupasta helpotusta kiireiseen arkeensa.
– Tyypillisesti kerralla on tehty isot ostokset, ja nyt odotammekin, jatkuuko sama trendi myös maakunnissa. Saamme näistä kolmesta ensimmäisestä maakunnan S-marketista arvokasta tietoa, jonka perusteella pystymme kehittämään Kauppakassia, Palo sanoo.

Ensimmäisiä verkosta tilattuja ostoksia päästään keräilemään Alavudella, Alajärvellä ja Kauhajoella vielä tänä vuonna. Alavuden S-marketin marketpäällikkö Jonna Harju-Panula kertoo lähtevänsä aina mielellään uudistamaan myymälän toimintaa ja palveluita.
– Tuohan tämä vähän uutta työhömme, mutta meillä on loistava työporukka, jonka kanssa tämäkin asia sisäistetään nopeasti.
Harju-Panula toivoo, että kuluttajat löytävät palvelun, ja että Alavuden S-market saisi jopa uusia asiakkaita Kauppakassin myötä.
– Voisi ajatella, että verkkokauppa helpottaa esimerkiksi lapsiperheiden ja ikääntyneiden elämää. Palvelu on kuitenkin tarkoitettu kaikille, hän muistuttaa.

Helpompaa tilaamista

Verkko-ostosten tekeminen onnistuu tästä lähtien osoitteessa www.s-kaupat.fi.
Tähän saakka ruokaa on voinut tilata Foodien kautta, mutta vähitellen kaikki ruoan verkkokauppa siirtyy S-kauppoihin.
Uusi järjestelmä on entistä helpompi käyttää, ja sen kautta voi tehdä tilauksen jopa 30 päivän päähän. Edellisenä päivänä puoleenyöhön mennessä tehdyt tilaukset ovat noudettavissa seuraavana päivänä klo 12 jälkeen.

Miksi kokeilisit Kauppakassia?

– Valmiiksi keräillyt ostokset säästävät aikaa.
– Ennakkosuunnittelu vähentää heräteostoksia.
– Voit hyödyntää tarjouksia ja vertailla hintoja.
– Noutopisteeltä saat aina tuoretta ja kylmäketjusta pidetään hyvää huolta.
Ruoan verkkokauppa on nyt osoitteessa www.s-kaupat.fi.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

S-market Närpiöön on luvassa lisää vipinää, kun saman katon alle rakennetaan uudet tilat Alkolle.

S-market Närpiön laajennustyöt alkoivat elokuussa. Ensimmäisenä rakennetaan noin 250 neliön suuruinen uusi Alkon myymälä S-marketin yhteyteen. Saman katon alle muuttava kumppani lisää omalta osaltaan asiakasvirtaa ja vahvistaa näin S-marketin markkina-asemaa Närpiössä.

Närpiön kaupunginjohtaja Mikaela Björklund katselee hyvillä mielin Eepeen satsausta vihanneksista kuuluisaan kaupunkiin. Lisärakentamiseen liittyvä lupaprosessi sai päättäjiltä sutjakkaasti vihreää valoa – yritysten välinen yhteistyö sopii erittäin hyvin kasvavan kaupungin strategiaan.
– Erilaisten palveluntuottajien synergiaa olemme edistäneet myös kaupungin omissa toiminnoissa. Hyvä esimerkki yhteistyöstä on S-market Närpiön naapurissa sijaitseva Mitt i Stan -keskus, josta löytyy muun muassa kulttuuritarjontaa, terveyspalveluja ja hotelli, Björklund kertoo.

Kaupunginjohtaja on itsekin Eepeen asiakasomistaja ja käyttää vihreää korttiaan paikallisessa S-marketissa.
– S-market Närpiö on palvellut minua vuosien varrella hyvin. Minusta on ihanaa, kun voin ostaa sieltä myös paikan päällä paistettuja herkkuja. Jos jotain toivon, niin kaipaan yllätyksellisyyttä tuotevalikoimassa. Pidän siitä, että tarjolla on uusia ja erilaisia tuotteita kokeilumielessä, sitä saisi olla lisää, hän evästää.


Marketpäällikkö Markus Bergmanilla on luvassa kiireinen syksy, kun kaupan muutostyöt alkavat lokakuussa.

Virkistäviä tuulia kaupankäyntiin

Myös marketpäällikkö Markus Bergman iloitsee uusista tuulista. Vaikka rakennustyömiehet ja -koneet tuovat arjen kiireeseen lisähaasteita, niin marraskuulla avattava uudistunut kaupan keskus kruunaa kaiken vaivannäön. Onneksi muutoksessa on mukana tuttuun tapaan muutostyöryhmä, Eepeen kokenut kaupan iskujoukko.

S-marketin neliöt säilyvät entisellään noin 1 500 neliössä, mutta ilme freesaantuu värimaailmaltaan ja kalusteiltaan, jotka ajan hengen mukaisesti ovat myös energiatehokkaita.
– Marketin puolella muutostyöt alkavat lokakuussa ja valmista pitäisi olla 26. marraskuuta.

Bergmanin mukaan suunnitelmissa ei ole juuri nyt rekrytoida uusia työntekijöitä.
– Toki jos myynti kovasti kasvaa, niin se tuo myös työpaikkoja, hän huomauttaa.

Odottavin mielin uutta kohden

S-market Närpiön naapurissa asuva yrittäjä Michaela Esch seuraa mielenkiinnolla meneillään olevaa uudistusprojektia. Eepeen uutena edustajiston jäsenenä hän katselee kauppaa kahdesta eri näkövinkkelistä – päättäjänä ja asiakkaana. Hän on vakuuttunut, että Alkon muutto S-marketin yhteyteen on erinomainen asia.

– Samalla kun käydään Alkossa, niin on helppo pyörähtää ostoksilla myös vieressä olevassa S-marketissa.
Muuttovoittoisessa Närpiössä kansainvälisyys ja ruotsinkielisyys ovat merkittävässä asemassa. Sitä samaa Esch toivoo myös Eepeeltä, joka kehittää kauppaa vahvalla otteella maakunnassa.


Eepeen edustajistossa vaikuttava Michaela Esch ja Närpiön kaupunginjohtaja Mikaela Björklund odottavat mielenkiinnolla, miltä tuttu kauppa näyttää uudistuksen jälkeen.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Kun Eepee valitsee lähiruokatuotteita kaupan hyllylle, tärkeintä ei ole massiivinen tuotantomäärä vaan kiinnostavuus ja laatu. Lähes kaikki lähellä tehty pääsee vähintään kokeilemaan Eepeen marketkaupan valikoimiin.

Joskus palaset loksahtavat paikoilleen ja elämä muuttuu äkkiä. Näin kävi vuosi sitten marraskuussa erilaisia yrityksiä ostoaikeissa haarukoiville Shirin ja Shahlan Namiqille, jotka tulivat vierailulle Kurikkaan. Siskokset löysivät Vatajanrannan Vuohitilalta vieraanvaraisuuden, jonka siivittämänä syntyi Voihan Vuohi! -brändi ja naisista tuli meijeriyrittäjiä tilan kupeeseen.

Kun uudet Voihan Vuohi! -vuohenmaitojäätelöt ja juustot saatiin markkinoille, niistä kiinnostui myös Eepee. Nyt tuotteita myydään pieniä eriä yli kahdessakymmenessä Eepeen alueen S-marketissa ja Prismassa.

– Vuohenmaitojäätelö on erilainen tuote ja ennen kaikkea paikallinen. Tällaisille tuotteille löytyy ehdottomasti paikka Eepeen valikoimissa, sanoo ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski.

Tilaa myös pienille

Lähiruoka on aina kuulunut Eepeen ruokakauppojen perusvalikoimiin. Viime aikoina Hevonkoski ja hänen kollegansa ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen ovat työskennelleet yhä aktiivisemmin sen eteen, että myös aivan pienet tuottajat saavat tuotteensa myyntiin.

– Tuotantomäärillä ei ole niinkään väliä, sillä pienet erät sopivat meilläkin paremmin varastoon. Emmekä vaadi pientuottajilta mitään kalliita järjestelmiä. Tärkeintä on, että tuote on kiinnostava, sillä ei ole liikaa kaltaisiaan kilpailijoita ja tilaus-toimitusketju saadaan rustattua kaikkien kannalta järkeväksi, Järvinen listaa.

Jos alkusysäys vuohitilalla oli vieraanvarainen Namiqeille, niin yhteistyö Eepeen kanssa on vahvistanut tunnetta entisestään. Toimitusjohtaja Shirin Namiq arvostaa välittämistä, jolla Eepee otti aloittavat yrittäjät vastaan.

Hän kokee, että matkaa kuljetaan keskustellen ja pienin askelin yhdessä.
– He todella ymmärtävät, mitä on olla pientuottaja. Kynnys ei ollut korkea ja saimme apua jopa käytännön järjestelyissä, kuten kuljetuksissa. Eepeeläisiltä olemme saaneet arvokkaita vinkkejä myös tuotekehitykseen. Heillähän on paras tietämys siitä, mitä asiakkaat nyt haluavat. Tällaista yhteisvastuullisuutta ja maakunnan hyvinvoinnista välittävää asennetta minä arvostan, Namiq sanoo.

Ryhmäpäälliköt Jussi Järvinen ja Ann-Christina Hevonkoski ottivat muista erottuvan Voihan Vuohi! -lähituotteen mielellään Eepeen valikoimiin.

Ponnahduslauta kasvuhaluisille

Lähituottajia on Eepeen ringissä nyt parisensataa ja eri tuotteita toistatuhatta. Eniten lähituotteita löytyy tuoreiden kasvisten sekä leipomo- ja panimotuotteiden joukosta. Tutustumiskäynnit paikallisten yrittäjien tehtaille ja tiluksille ovat opettaneet paljon myös ryhmäpäälliköille.
– Olemme päässeet tuotannon alkulähteille, kuten mahlankeruuseen Soinin Vehun kylässä, kiittää Hevonkoski.

Panimo- ja leipomokierrokset taas ovat avanneet silmiä siitä, mitä paikallisuus merkitsee koko maakunnalle silloin, kun se on otettu tuotteen kaikissa vaiheissa huomioon.
– Vaikkapa Pirjon Pakarin leivät. Ei niitä ole vain leivottu täällä Seinäjoella, vaan myös kaikki raaka-aineet ovat läheltä, jatkaa Järvinen.

Uusia lähituottajia Eepee haarukoi valikoimiinsa jatkuvasti lisää. Esimerkiksi yhteistyössä Into Seinäjoen kanssa järjestettäviltä vuosittaisilta Lähiruokatreffeiltä on löytynyt monta uutta kumppania.

Lentoon ei tarvitse lähteä heti. Muutaman kuukauden kokeilun jälkeen tarkistetaan toimittajan kanssa myynnin kehitys sekä keskustellaan mahdollisista muutoksista ja markkinointitoimista. Vasta vuoden jälkeen päätetään jatkosta.
Samalla kasvuhakuisille elintarvikeyrityksille voi avautua uusia mahdollisuuksia.
– Ensin voidaan kokeilla omassa lähimarketissa, sitten koko Eepeen alueella ja kyllä välillä niinkin käy, että tuote ottaa siivet alleen ja valtaa valtakunnalliset markkinat. Tämä kaikki sopii meille, Järvinen lataa.

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen (Eepee) ja Tuukka Kiviranta