Essi Baillie vaihtoi pankkimaailmasta automyyjäksi ja huomasi, että kaikkein parhaimmat työkengät ovat korkkareiden sijaan lenkkarit. Työpäivän aikana tulee usein käveltyä viitisen kilometriä.

 

Toukokuussa Ess Autotalon automyyjänä aloittanut Essi Baillie tunnustaa välittömästi, että hänellä on meneillään vasta sisäänajovaihe moottoroituun maailmaan. Vaikka asiakaspalvelu tuleekin selkärangasta, niin eri automerkeissä on todella paljon omaksuttavaa. Puhumattakaan vaihtuvista auto- ja vakuutusmyyntikampanjoista ja muista autokaupan hienouksista.
– Pankkimaailmaan verrattuna autoala on aika villi temmellyskenttä, jossa tapahtuu paljon koko ajan. Päivä kerrallaan opin lisää ja kysyn työkavereilta, jos en jotain tiedä, Essi toteaa hymyssä suin.

Hymy onkin Essin vahvuus, avointa ja iloista ihmistä on asiakkaan helppo lähestyä. Eikä siitäkään haittaa ole, että Ess Autotalossa myyjistä yksi on nainen. Myös sitä viestiä Essi haluaa jakaa sosiaalisen median eri kanavissa.
– Perustin TikTokiin car_saleswoman-tilin, jossa esittelen ja koeajan meillä myynnissä olevia autoja ja kerron työstäni. En löytänyt TikTokista muita suomalaisia naisautomyyjiä, joten maaperä on aika otollinen, hän uskoo.

Monenlaisia autotarinoita

Essi on ensimmäisten kuukausien aikana huomannut, että suuri osa asiakkaista tietää jo tullessaan, minkälaisen auton haluaa. He ovat netistä löytäneet mieluisan vaihtoauton ja haluavat koeajamalla varmistua sen sopivuudesta. Toki on myös heitä, jotka vasta etsivät
sitä oikeaa.
– Automyyjän tehtävänä on tuolloin haastattelemalla selvittää, millaiseen käyttöön auto tulee ja mikä on sopivin käyttövoima. On ihan eri asia valita autoa sinkulle kuin lapsiperheelle, Essi muistuttaa.

Uudenlaisena ostokäyttäytymisenä on nähtävissä, että jotkut eivät enää ostakaan autoa seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, vaan tarkoituksena on pitää autoa parisen vuotta ja sen jälkeen vaihtaa taas uudempaan.
– Tämä ilmiö on automyyjälle mieluinen, silloin meille tulee vähänkäytettyjä autoja myyntiin ja kauppa käy nopeammalla syklillä, Essi huomauttaa.

Lisävauhtia tuo myös autokaupan murros, joka on synnyttänyt valtavan sähköautobuumin. Itsekin sähköautojen ominaisuuksiin, kuten nopeaan kiihtyvyyteen hurahtanut Essi toivoo, että mahdollisimman monet tulisivat Ess Autotaloon koeajamaan sähköautoja. Varaamalla ajan etukäteen varmistaa, että auto on ajovalmiina ja automyyjä paikalla odottamassa.
– Vaikkei sähköauton osto olisikaan vielä ajankohtainen, kannattaa tulla tutustumaan tarjontaan ja kokemaan, kuinka upeaa niillä on ajaa.

Myös auton leasing on kiinnostava vaihtoehto, siinä auton kuukausimaksuun sisältyvät kaikki korjaus- ja huoltopalvelut. Ess Autotalossa se on erityisen kätevää, kun nuo palvelut sijaitsevat saman katon alla, kuten myös katsastus.

Automyyjä harrastaa mielellään kuntosalilla käyntiä ennen työpäivän alkamista, sillä siitä saa mukavasti lisäenergiaa päivään. Essi on erityisen ihastunut suojuoksuun, kuntosaliporukka käy yhdessä suolla juoksemassa kerran viikossa.
– Lopuksi tapaamme pelata suojalkapalloa, se on tosi kovaa treeniä.

 

Teksti: Outi Myllymäki
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Mittavan uudistusurakan läpikäynyt Ess Autotalo ei jää lepäämään laakereilleen, vaan palvelujen kehittäminen jatkuu koko ajan. Uutuutena ovat sähköautojen Defa-kotilatausasemat, joista saa myös Bonusta.

 

Ess Autotalon jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju kertoo, että Defan kiinteästi asennettava Mode 3 -latausasema on helpoin ja turvallisin tapa ladata sähköauto tai lataushybridi kotona. Normaali pistorasia soveltuu vain hitaaseen väliaikaiseen lataukseen, koska sitä ei ole tarkoitettu pitkäaikaiseen korkean kuormituksen latauskäyttöön.
– Kun kotona on auton latausasema, voi aina lähteä täydellä akulla matkaan.

Latausasema on erittäin turvallinen, koska sähkö kytkeytyy vasta latausjohdon ollessa varmasti kiinni autossa, hän toteaa. Latausasemien sisäänrakennettu tasavirta- ja vikavirtasuojaus varmistavat turvallisuuden. Kaikki Defan latausasemat tukevat älykästä kuormanhallintaa, joka voidaan lisätä tarvittaessa myös jälkikäteen. Osaan malleista on myös saatavilla mobiilisovellus.

Defan peruspaketti sisältää sähköisen etäkartoituksen, 30 metriä sähkökaapelia pinta-asennuksena sähkökeskukselta latausasemalle ja latausaseman asentamisen seinään. Lisäksi tulevat tarvittavat kiinnitystarvikkeet ja johdonsuojakatkaisija, latausvirta säädettynä asennuskohteen mukaan sekä latausaseman toiminnan varmistaminen.
– Latausaseman voi ostaa meiltä ja sen jälkeen Defan ammattilaiset hoitavat asennuksen. Heidän kanssaan voi myös keskustella, mikä latausasema soveltuu tarkoitukseen parhaiten.

Uutta ilmettä ja piha kuntoon

Loppusilausta vaille valmiin Ess Autotalon uudistuksen viimeinen vaihe toteutetaan kesän ja alkusyksyn aikana. Työlistalla on useita kohteita niin ulkona kuin sisätiloissakin.
– Varsinkin piha on kuin sillisalaattia, se asfaltoidaan ja asiakkaiden parkkialue erotetaan selvemmin myytävistä autoista, myyntijohtaja Juha Stenius toteaa.

Pääovi siirtyy rakennuksen keskiosaan, josta on helppo kulkea niin autokauppaan, huoltoon kuin katsastukseen. Myös ulkoseinät saavat uutta pintaa. Sisätiloihin tehdään uusille autoille showroomit ja rakennetaan erillinen kuvausstudio kunnon valaistuksella.
– Autojen kuvaus on niin merkittävässä roolissa nykyajan automyynnissä, että siihen kannattaa panostaa. Kamerat on valmiiksi säädetty niin, että kuvauksen hoitavat myyjät pystyvät ottamaan tasalaatuisia kuvia.

Autojen toimitusajat ovat pidentyneet

Autokaupan näkymät ovat myyntijohtajan mukaan hyvät, varsinkin sähköautobuumin vaikutus näkyy kasvaneina myyntilukuina. Valitettavasti komponenttipula on pidentänyt autojen toimitusaikoja.
– Jos aikoo hankkia uuden sähköauton ja hyödyntää valtion hankintatuen, kannattaa tilata se jo nyt. Silloin uuden auton voi saada vuodenvaihteen tienoilla. Bensavehkeen voi saada nopeammalla aikataululla, Juha huomauttaa.

Ess Autotalo on viime aikoina profiloitunut vaihtoautokaupassa sähköautoihin. Saksan markkinoilta Seinäjoelle myyntiin tulleet sähköautot kiinnostavat kovasti asiakkaita, sillä niissä tapaa olla enemmän lisävarusteita kuin Suomessa myytävissä autoissa.
– Olemme myyneet jo toistakymmentä vähänkäytettyä Teslaa.

 

Teksti: Outi Myllymäki
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Ess Autotalo on nykyään osa kansainvälistä Bosch Car Service -verkostoa. Se tarjoaa korkealaatuista ajoneuvojen huoltoa, kunnossapitoa ja korjauksia kaikille merkeille ja malleille.

 

Ess Autotalon myyntijohtaja Juha Stenius ja jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju katselevat tyytyväisinä laajentunutta työkenttäänsä. Uudistus toi huollolle 800 neliötä lisätilaa ja paransi monella muullakin tavoin Ess Autotalon palveluvalmiutta. Esimerkiksi palvelutiski ja katsastus muuttivat huollon viereen.
– Merkittävä juttu on se, että liityimme maaliskuussa arvostettuun Bosch Car Service -verkostoon. Tämä on meille hieno juttu myös näkyvyyden kannalta. Ketjuun kuuluminen on asiakkaalle yksi laadun tae, Harju vakuuttaa.

Myös myyntijohtaja Stenius pitää tärkeänä, että Ess Autotalo on osa maailmanlaajuista huoltoverkostoa.
– Tämä tuo lisäarvoa koko Ess Autotalolle. Nyt pystymme korjaamaan kaikkia automerkkejä hyödyntämällä verkoston viimeisintä tietotaitoa ja ohjelmistoja.
Bosch Car Service -palveluverkostossa on yli 15 000 valtuutettua korjaamoa 150 maassa. Harju kertoo, että heillä ammattilaisten palvelut kattavat kaiken autoon tarvittavan katsastuksesta, huollosta ja korjauksista aina kustomoituihin jälkiasennuksiin. Lisäksi valmistajan takuu säilyy kaikilla automerkeillä.

Kattavaa palvelua auton elinkaarelle

Ess Autotalo erottuu edukseen Seinäjoella myös sillä, että se tarjoaa ainoana toimijana samoissa tiloissa huollon ja katsastuspalvelun. Lisäbonuksena on lähellä sijaitseva Hyllykallion Prisma, jossa voi viettää katsastuksen tai pienten huoltokorjausten ajan ostoksilla tai herkuttelemalla Ravintolamaailmassa.
– Suunnitelmissa on vahvistaa yhteistyötä palvellaksemme asiakkaitamme entistä monipuolisemmin. Esimerkiksi Prisman parkkipaikalla voisi olla muutama Ess Autotalon asiakasruutu. Avaimet voisi jättää Prisman infopisteeseen, ja henkilökuntamme noutaisi auton sieltä naapurista meille huoltoon tai katsastukseen, Stenius visioi. Hän kertoo, että vaihtoautokauppa on ollut kevään aikana vilkasta ja sähköautojen buumi vain kiihtyy. Ess Autotalossa oli maaliskuussa Peugeot-tarjouskampanja, jossa myytiin neljässä päivässä 40 uutta autoa.
– Kysyntää kyllä on ja erityisesti täyssähköautot kiinnostavat kovasti. Pikkuhiljaa ihmiset ovat oivaltaneet, että vaikka sähköauton hankintahinta on korkeampi, niin käyttökustannukset ovat huomattavasti pienemmät.

Stenius on myös huomannut, että kyselyjä on tullut entistä enemmän yksityisautojen leasing-palvelusta.
– Se on monelle hyvä vaihtoehto ja tarjoaa huoletonta ajamista uudella autolla, hän suosittelee.

 

 

Teksti: Outi Myllymäki
Kuva: Samu Lehtinen, Eepee

Työ autohuollossa muuttuu sähköautojen yleistyessä. Markus Risku taitaa sekä perinteisen öljyrassauksen että täyssähköautojen ohjelmistopäivitykset. Jatkuva kouluttautuminen takaa, että työssä säilyy hyvä jännite.

 

Suojahanskat käteen, visiiri kasvoille ja erikoistyökalut kouraan. Sen jälkeen tarkistetaan joka työvaiheessa, että työn alla oleva auto on varmasti jännitteetön.
– Sähköautojen huollossa ja korjaustöissä suojautuminen on todella tärkeää. Korkeajännite voi olla jopa 800 volttia, kuten se on uusissa Hyundain malleissa, kertoo mekaanikko Markus Risku.

Markus työskentelee automekaanikkona Ess Autotalossa ja on perehtynyt viime aikoina erityisesti sähköautojen huoltoon. Hänellä on kokemusta myös perinteisten polttomoottoriautojen rassauksesta eli ”pikiremonteista”.
– Sähköautojen kanssa työskentely on siistimpää, koska autoissa ei ole öljyä muuta kuin vaihteistossa tarvittava pieni määrä. Huolto on pitkälti tarkastuksia, suodattimien vaihtoja ja mahdollisia ohjelmistopäivityksiä.

Vaikka vaaratilanteiden mahdollisuus on olemassa, huolellisen suojauksen ja ohjeiden tunnontarkan noudattamisen ansiosta niitä ei ole päässyt syntymään. Hätäilyyn tai sooloiluun ei ole varaa.
– Valmistajalla on hyvät ohjeet, joiden mukaan edetään vaihe vaiheelta. Lisäksi tarkistetaan vielä, että jännitettä mittaava laite on kunnossa, Markus kertoo.

Autoilu sähköistyy vauhdilla

Suomalaisista on hyvää vauhtia tulossa sähköautokansaa. Viime vuoden aikana uusia ladattavia autoja rekisteröitiin ennätysmäärä, ja vuoden lopussa niitä oli Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan maassamme jo lähes 100 000. Näistä täyssähköautoja oli noin 23 000, ja loput ladattavia hybridiautoja.

Suosion taustalla ovat sekä kansalliset että EU-lainsäädäntöön ja kansainvälisiin sopimuksiin perustuvat päästörajat, joiden avulla pyritään hidastamaan ilmaston muuttumista ja suojelemaan ympäristöä. Käytännössä uusille autoille sallitut päästörajat ovat niin tiukat, että polttomoottoriautojen on vaikea niihin päästä. Täyssähköautoista ei synny suoria päästöjä lainkaan, ja lisäksi valmistajat tuottavat niitä markkinoille nopeaan tahtiin. Kun sähköauton vero poistui vuoden alussa, lisää se entisestään kiinnostusta täyssähköautoihin.

Markus uskoo, että täyssähköautot ovat tulevaisuuden kulkuvälineitä, joiden toimintaperiaatteeseen ja mekaniikkaan kannattaa tutustua. Samalla sähköautojen huolto- ja korjauspalveluille on yhä enemmän kysyntää. Markuksen kaltaisille ammattilaisille on siis paljon töitä.
– Koulutusta tarvitaan paljon, koska sähköautot kehittyvät nopeasti, ja uutta teknologiaa tulee koko ajan.

Opiskelu ei lopu

Markus Risku on opiskellut työn ohessa koulutuskeskus Sedussa autosähkötekniikan ammattitutkinnon. Opiskeluissa tehtiin harjoitustehtäviä Peugeotin harjoitusportaalissa, mistä jäi kiinnostus Peugeotin ja Hyundain valmistamiin täyssähköautoihin.
– Valmistuttuani otin selvää, missä Seinäjoella on näiden merkkien edustusliike. Kävelin Ess Autotalon korjaamopäällikön puheille, ja pääsin heti töihin. Olen viihtynyt samassa paikassa nyt kolmisen vuotta, eikä ole kiire minnekään.

Työn ohessa Markus on saanut jatkaa sähköautoihin perehtymistä maahantuojan koulutuksissa.
– Niitä on ollut aika lailla jatkuvasti joka kuukausi. Osa opiskeluista tapahtuu etänä, mutta paljon olen myös käynyt Vantaalla lähijaksoilla muutaman päivän kerrallaan.

Markus kiittelee työnantajaa koulutuksen tukemisesta.
– Junaliput ja hotellit maksetaan, ja tuolta ajalta saa tietysti myös palkkaa. Uskon, että henkilöstön koulutus kannattaa, koska näin voimme tarjota tuoretta osaamista myös sähköautojen huollossa. Nythän Ess Autotalon uudistuksen yhteydessä myös sähköautojen huollolle tulee lisää tilaa.

Entä sähköautomiehen oma auto? Joko alla on kaikista tuorein ja tehokkain Hyundai?
– Ei vielä, mutta lähitulevaisuuden haaveena on hankkia joko täyssähkö tai hybridi, Markus vastaa.

 


Uudistus etenee suunnitellusti

– Ess Autotalon uusitut tilat valmistuvat keväällä, todennäköisesti huhtikuussa.
– Uusi korjaamotila otettiin käyttöön loppuvuodesta 2021. Samoissa tiloissa toimii nyt myös katsastus.
– Asiakaspalvelutiski on nyt korjaamotilan vieressä.
– Viimeisenä uudistetaan vielä vanhan korjaamon tilat. Työt ovat paraikaa käynnissä.
– Uudistus on vaikuttanut vain vähän jokapäiväiseen tekemiseen. Aikataulu on suunniteltu hyvässä yhteistyössä urakoitsijan kanssa.
– Uusituissa tiloissa huollolla on käytössään lähes 800 neliömetriä. Laajennuksen ansiosta Ess Autotalo pystyy palvelemaan entistä isompaa asiakasmäärää. Sähköautojen huollon turvallisuus voidaan taata myös kasvavassa markkinatilanteessa.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Mervi Järvinen suositteli Ess Autotaloa myös siskolleen ja äidilleen. Heistäkin tuli saman tien kanta-asiakkaita.

 

Jakohihnan vaihdosta se lähti.

Diesel-auton määräaikaishuolto lähestyi, ja siinä yhteydessä piti tarkistaa monen muunkin asian kunto. Siksi seinäjokinen Mervi Järvinen totesi huollon olevan välttämätön pyysi hinta-arviota monelta korjaamolta.
– Ess Autotalon Jukka Nummi sitten soitteli ja teki heti vaikutuksen kertomalla perusteellisesti, mitä kaikkea kyseiseen huoltoon kuuluu, ja mistä hinta koostuu. Sen jälkeen olen huollattanut autoni Ess Autotalon S-Etuhuollossa.

Mervi aloitti huollon vakioasiakkaana vuonna 2009, ja siitä lähtien hän on luottanut autonsa S-Etuhuollon väen osaaviin käsiin. Hyvien kokemusten innostamana hän suositteli Ess Autotalon palveluita myös äidilleen ja siskolleen.
– Myös heillä on ollut myönteisiä kokemuksia, joten ei ole ollut aihetta vaihtaa firmaa.

Luottamus on avoimuutta

Pitkän asiakassuhteen salaisuus on ollut hyvä palvelu. Mervi on arvostanut työn hyvää laatua sekä sitä, että kaikista korjaustoimenpiteistä on kerrottu avoimesti ja neuvoteltu asiakkaan kanssa, miten kannattaisi toimia.
– Joskus auto on esimerkiksi pitänyt outoa ääntä, jolloin olen vienyt sen huoltoon. Sieltä on sitten pian soitettu ja selitetty, millaisesta viasta on kyse ja mitä sen korjaaminen maksaa. Näin minulle ei ole asiakkaana tullut myöskään yllätyksiä laskun kanssa.

Myös sijainti saa Merviltä kiitosta. Lyhyen huollon aikana hän on voinut kipaista Prismaan asioille ja palata huolletulla autolla kotiin.
– Huollosta tulee ilmoitus, kun auto on valmis. Jos sattuukin olemaan juuri silloin muuta menoa, auton noutoon suhtaudutaan joustavasti.

Takut suoriksi

Vuosien varrella Mervi on hankkinut Ess Autotalosta myös renkaita, ja siellä hoituvat myös katsastukset.
– Hinta on kilpailukykyinen, ja tuttuun paikkaan on helppo viedä auto. Myös katsastuksessa on hyvänhenkisiä tyyppejä. Ja saahan siitä myös Bonusta, Mervi muistuttaa.

Kaikki Mervin autot ovat olleet Skodan Octavia-mallia. Autoja täytyy huoltaa säännöllisesti ja joskus eteen tulee vikojakin, mutta niistä on aina selvitty hyvällä yhteistyöllä.
– Kerrankin oli tilanne, että autosta kuului kummaa ääntä. Ehdin S-Etuhuoltoon vähän ennen sulkemisaikaa ja kysyin Jukalta, mitä nyt mättää. Hän ajoi auton pajalle, nosti ylös ja totesi, että hän ei suosittelisi autolla ajamista ennen korjaamista.
Auto jäi siis korjaamolle, mutta oli jo seuraavana päivänä valmis noudettavaksi.
– On hienoa huomata, että vaikka asiakkaita on paljon, joku aina ennättää auttaa tai ainakin varata ajan mahdollisimman pian. Autojen kanssa tulee takkua, mutta aina voi luottaa, että ne takut oikenevat.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Pekka Palon Peugeotit ovat tehneet varsin säällisen uran kilometrien nielijöinä. Hyvät huoltojoukot ovat varmistaneet, että matka jatkuu.

Jos kilometrejä tulee vuodessa jopa 80 000, jossain vaiheessa myös miljoonan kilometrin rajapyykki ohittuu takuulla.

Pekka Palolla tuo matka on melko poikkeuksellisesti täyteen samalla automerkillä. Joulukuussa maahantuojan edustaja ojensi hänelle pienen muistamisen siitä hyvästä, että Pekka on ajanut Peugeoteillaan yli miljoona kilometriä. Ajokilometrien todentaminen on onnistunut, koska Pekka on hoitanut Pösöjensä huollon niin pitkään samassa paikassa, Ess Autotalossa.
– Siellä on aina ollut hyvä palvelu, joten ei ole tarvinnut vaihtaa paikkaa. Joka kuudennesta huollosta saa lisäksi 50 euron alennuksen, Pekka toteaa.
Hän kehuu asentajia asiantunteviksi ja henkilöstöä muutenkin ajan tasalla oleviksi. Jos autoon tarvitaan osia, hintatieto löytyy hetkessä.
– Sopiva osa on noudettavissa tiskiltä jo seuraavana päivä, viimeistään sitä seuraavana. Lisäksi saan aina tiedon, kun tilaamani tavarat ovat tulleet.

Pekka on kokenut, että häntä kohdellaan asiakkaana hyvin. Kanta-asiakkaalle löytyy aina aikaa, vaikka tilanne tulisi nopealla varoituksella.
– Aikoinaan kun olin paljon reissuhommissa, huollon pojat järjestivät minulle perjantain viimeisen tai maanantain ensimmäisen ajan. Näin sain käyttää autoa työviikon ajan ilman keskeytyksiä.


Eepeen Ess Autotalon jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju (vas.) ja Peugeotin maahantuojan edustaja Mikael Antell (oik.) onnittelivat Pekka Paloa miljoonasta Peugeot kilometristä.

 

Peugeot on tuttu

Nykyään eläkkeellä oleva Pekka on ammatiltaan rakennusmestari. Hänen työnsä ovat olleet paljolti Lounais-Suomessa, Hämeessä ja pääkaupunkiseudulla, joten matkaa kotiin Laihialle on tullut reippaasti.
– Aina piti kuitenkin tulla tupaa lämmittämään ja pitämään paikoista huolta. Kyllä siinä kilometrejä kertyi. Yleensä 65 000 – 80 000 vuodessa.

Hän on ajanut elämänsä aikana muillakin autoilla, mutta Peugeot on tuntunut omimmalta. Niistä ensimmäinen löytyi Ess Autotalosta.
– Se oli heidän entinen esittelyautonsa. Sen jälkeen olen vaihtanut aina, kun on tuntunut, että kilometrejä on melko paljon.

Viimeisin autohankinta on Peugeot 3008. Crossover-malli sopii hyvin eläköityneelle rakennusmiehelle, joka on tottunut siihen, että autossa on tilaa myös tavaroille.
– Yleensä minulla on ollut farmarimalli, mutta henkilöautoilla olen pärjännyt.

 

Vain iloisia yllätyksiä

Säntillisenä miehenä Pekka on saapunut korjaamolle ajoissa, ja siten hän myös arvostaa ripeää toimintaa. Hän kiitteleekin, että huollon kestoksi arvioitu aika on usein alittunut, eli valmista on tullut luultua nopeammin.
– Vakuutukseeni kuuluu, että saan tarvittaessa vara-auton käyttööni huollon ajaksi. Vain pari kertaa olen kuitenkaan vara-autoa tarvinnut, koska toimitukset ovat olleet niin nopeita.

Nopea palvelu on iloinen yllätys, eikä tyytyväinen asiakas muunlaisia muistakaan. Yhden havainnon hän vielä mainitsee erikseen.
– Arvostan siisteyttä. Nytkin huollossa ovat paikat kunnossa, vaikka tiloja uudistetaan.

 

Teksti: Nadia Paavola, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Toinen huoltohalli entisen Hankkijan tilalle, täyden palvelun vastaanottotiski ja reilusti lisätilaa myös sähköautojen huolloille. Kun Ess Autotalon kahden miljoonan euron uudistusurakka on maaliskuussa 2022 valmis, asiakkaita palvelee yksi Seinäjoen kattavimmista jälkimarkkinointipisteistä.

Eepeen auto- ja autotarvikekaupan toimialajohtaja Juhamatti Aronen kertoo, että uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin raskaimmat kiinteistötekniset työt ja uuden huoltohallin rakentaminen entisiin Hankkijan konehallin tiloihin.
– Muun muassa sähköjärjestelmät menivät uusiksi, että saimme ajantasaiset palvelut kasvavalle sähköautokannalle. Lisäksi kiinteistöön uusitaan valaistus ja asennetaan maalämpö, näillä toimilla saadaan energiatehokkuus vastaamaan myös tulevaisuuden vaatimuksia.

– Ensimmäisen vaiheen valmistuttua marraskuussa alkaa välittömästi urakan toinen vaihe, jossa vanhan huoltohallin kiinteistötekniikka uudistetaan täysin. Kaikki on aikataulutettu niin, ettei asiakkaille tule jälkimarkkinointipalveluihin katkoksia, eli ensin otetaan uudet tilat käyttöön, ja vasta sitten menee vanha halli työn alle, Aronen painottaa.

Toimialajohtaja näkee, että näin iso satsaus on välttämätön kiihtyvällä tahdilla kehittyvällä autoalalla. Luvassa on myös työpaikkoja uusille automekaanikoille.
– Nyt kun saamme kiinteistötekniikan kuntoon, autokauppa voi kehittyä myös tulevaisuudessa. Kehittämistarpeita tulee varmasti, sillä autokauppa on suuressa murroksessa, hän lisää.

 

Sähköautoille lisää neliöitä ja latauspisteitä

Uudistustyöt tulevat kreivin aikaan, koska autot sähköistyvät vauhdilla. Tarvetta on saada lisäneliöitä, sillä esimerkiksi akkuvian saanut sähköauto on eristettävä muusta tilasta huolellisesti tapaturmien välttämiseksi. Myös lisääntynyt matkailuautojen huoltotoiminta vaatii lisätilaa.

Jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju kertoo, että uudistusurakan myötä huollolla on tilaa liki 800 neliötä. Lisäksi palvelutiski ja katsastus muuttavat uuden huoltohallin viereen.
– Autojen myynti, huolto ja katsastus ovat enää harvoin saman katon alla. Tämä on selvä kilpailuetu, sillä esimerkiksi katsastuksessa huomatun vian saa korjattua nopeasti huollon puolella. Moni kaipaa myös pikahuollon palveluita, näitäkin voimme jatkossa tarjota entistä useammalle.

Harju muistuttaa, että maakunnasta suunnataan paljon ostoksille Ess Autotalon vieressä olevaan Hyllykallion Prismaan. Kauppareissun yhteydessä hoituvat naapurissa näppärästi pienet huoltotyöt.

Ess Autotalo liittyy ensi vuoden maaliskuussa arvostettuun Bosch Car Service -ketjuun.
– Tämä on meille hieno juttu myös näkyvyyden kannalta. Ketjuun kuuluminen on asiakkaalle yksi laadun tae.

 

Digitalisoituva autoala tarvitsee uusia tekijöitä

Suurimpana tulevaisuuden tarpeena on Harjun mukaan turvata ammattitaitoinen henkilöstö.
– Teemme yhteistyötä Seinäjoen ammattioppilaitoksen ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa. Oppilaitosyhteistyö on hyvä keino saada harjoittelijoita, joista osa on jäänyt meille vakituisiksi työntekijöiksi. Sedussa on käynnissä erityinen autoalan digitalisoituminen -hanke, se on meille todella tarpeellinen juttu, hän iloitsee.

Automekaanikkona Ess Autotalossa vuodesta 2016 työskennellyt Eetu Luokkakallio kertoo, että kouluttamisen tarve lisääntyy koko ajan. Ilman sitä ei pysy muutoksen tahdissa mukana. Luokkakallio käy tällä hetkellä Hyundain järjestämää koulutusta.
Sähköautojen kasvanut myynti muuttaa hänen työnkuvaansa sähköisemmäksi, mutta vielä autojen pääkorjattavat ovat niitä perinteisiä.
– Auton jakohihna on tärkein, se on muistettava vaihtaa. Mikäli se pääsee katkeamaan, tuleekin sitten isompi remontti. Lisäksi öljyn ja suodattamien vaihto riittävin väliajoin on tärkeää.

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen

Ess Autotalon Hyundain vastuumyyjä Harri Huhtalan työpäivät ovat olleet niin kiireisiä, ettei mies ole ehtinyt aina edes syömään. Syypää tähän on sähköauto nimeltään Ioniq 5, joka sai aikaan hyvää hyrinää kysyntään.

Etujoukoissa kehitystyötä tehnyt Hyundai otti erävoiton sähköautoissa: Ioniq 5 on ensimmäinen markkinoille tullut varta vasten sähköautoksi suunniteltu auto. Tätä aikaisemmin sähköautoja on kehitetty vain olemassa oleviin automalleihin.

Ess Autotaloon uutuudet saapuivat elokuussa. Hyundain vastuumyyjä Harri Huhtala tiesi odottaa kovaa kiinnostusta, mutta sähköautosta kehkeytyikin melkoinen riemuralli.
– Asiakkaat ovat käyneet koeajamassa autoa ja päiväni ovat täyttyneet tarjousten lähettelystä. Nyt näkyy selvästi, että patoutunut kiinnostus sähköautoihin alkaa muuttua ostohaluksi, hän hehkuttaa. Huhtalan mukaan Ioniq 5 muistuttaa ulkonäöltään Paluu tulevaisuuteen-elokuvan autoja, sellaista futuristista särmää siinä on.

Keskikokoinen katumaasturi on kokoluokaltaan poikkeuksellisen tilava. Se sopii erinomaisesti perheautoksi, sillä sisätilat ovat hyvin
muunneltavissa.
– Esimerkiksi takapenkkiä voi liikutella 15 senttiä tarpeen mukaan ja näin saada lisätilaa takaluukkuun. Mielenkiintoinen lisä on myös paikaltaan siirtyvä keskikonsoli, jota liikuttamalla kuljettaja voi ahtaissa parkkiruuduissa kulkea ulos apukuskin ovesta.

Latautuu nopeasti ja kiihtyy kuin urheiluauto

Ioniq 5 tekee kaiken sähäkästi, oli sitten kysymys lataamisesta tai kaasuttamisesta. Kun auton laittaa lataukseen ABC-liikenneasemalla, sen akku täyttyy 80 prosenttiin jopa 18 minuutissa: se on sopiva tauko ruokailla tai nauttia kahvit. Yhdellä latauksella Ioniq 5 kulkee jopa 481 kilometriä. Maantiellä ajaessa kiihtyvyys on kuin urheiluautolla, nollasta sataan vain 5,2 sekunnissa. Takavetoisella vastaava aika on 7,5 sekuntia.
– Ajettavuus on huippuluokkaa, auton sisätilaan ei kuulu laisinkaan moottorin ääntä. Tämä auto on saanut minutkin miettimään oman sähköauton hankintaa, Huhtala vakuuttaa.

Kuskille apuna toimii AR HUD -tuulilasiheijastusnäyttö, johon voi heijastaa esimerkiksi nopeusmittarin ja navigaattorin. Perusmallissa
on muitakin huipputeknisiä herkkuja, ja ostovaiheessa saa tietenkin tilata lisää. Saatavilla on esimerkiksi aurinkopaneeli auton katolle tuomaan lisävirtaa.

Ioniq 5 -sähköautoa on saatavilla takavetoisena kaksivetoisena ja nelivetoisena. Lähtöhinnat ovat kaksivetoisessa vähän alle 50 000
euroa ja nelivetoisessa 55 000 euroa. Tehdastakuu on viisi vuotta ilman kilometrirajoitusta, ja akulle takuuta tulee kahdeksan vuotta.

Eikä tämä tähän jää, sillä Ioniq-perhe tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Vuonna 2022 Hyundai tuo markkinoille sedanmallisen Ioniq 6:n, ja suuri katumaasturi Ioniq 7 on luvassa alkuvuodesta 2024.

Hyundain sitoutumisesta sähköautoihin kertoo jotain myös se, että yritys on kehittänyt sähköautoja varten oman Ioniq-brändin. Yrityksen tavoitteena on olla sähköautomarkkinoiden markkinajohtaja koko maailmassa.
– Vaikka brändi on uusi, niin autoissa on Hyundain tuttu merkki, jossa automyyjä ja asiakas kättelevät toisiaan, Huhtala huomauttaa.

Tiesitkö että

Tarkemmat tekniset tiedot www.essautotalo.fi

 

Teksti: Outi Myllymäki, BSTR
Kuva: Samu Lehtinen, Eepee

Ess Autotalossa toimiva S-Etuhuolto on koko kansan autohuolto merkkiin katsomatta. Autoja huolletaan 20 vuoden kokemuksella asiakaspalvelu edellä.

Seinäjoen Ess Autotalossa toimivassa S-Etuhuollossa pidetään huolta siitä, että asiakas on aina mekaanikon kanssa samalla huoltokirjan sivulla. Jälkimarkkinointipäällikkö Ari Harju korostaa, että S-Etuhuolto on matalan kynnyksen autohuolto, jonne uskaltaa tulla, vaikka oma auto-osaaminen loppuisi lasinpesunesteen täyttöön:
— Meillä kaikki huoltotyöt käydään asiakkaan kanssa läpi ja kaiken ytimessä on yhteisymmärrys. Jos huollossa tulee eteen ikävä yllätys, olemme asiakkaaseen yhteydessä ja hänen kanssaan sovitaan, kuinka toimitaan. Monet asiakkaat haluavat myös hoitaa tietyn osan huollosta itse ja silloin sovimme, mihin asiakkaan omat rahkeet riittävät ja mitä me hoidamme.

Kaikki automerkit tervetulleita

Kaikki automerkit ovat enemmän kuin tervetulleita S-Etuhuoltoon ja kaikissa huolloissa noudatetaan kunkin automerkin omaa huolto- ohjeistusta. Autotalon omien merkkien, Peugeotin, Hyundain, Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin lisäksi merkkihuollon piiriin kuuluvat Citroën ja Chrysler.
— Aiemmin autoja täytyi huollattaa merkkihuollossa, jotta auton takuu säilyisi, mutta nykyään auton voi huollattaa muuallakin, kunhan huolloissa noudatetaan automerkin omia ohjeistuksia.

Valtaosa huoltotöistä koostuu autojen vuosi- ja määräaikaishuolloista. Vuosihuolto tehdään nimensä mukaisesti kerran vuodessa, määräaikaishuolto taas ajettujen kilometrien mukaan. Jokaiseen huoltoon sisältyy öljyjen vaihto ja muut toimenpiteet määräytyvät automerkin huolto-ohjeen mukaan.
— Vuosi- ja määräaikaishuolloilla ylläpidetään auton kuntoa ja ajoturvallisuutta. Huoltoihin kannattaa suhtautua tunnollisesti, sillä laiminlyönti voi pahimmassa tapauksessa johtaa suuriin korjauskuluihin tai matkan keskeytymiseen, Ari muistuttaa. Kun auto on hyvin huollettu, sen voi viedä huoletta myös katsastukseen. Ess Autotalossa toimii S-Etuhuollon lisäksi Ess Katsastus, josta saa S-Etuhuollon tapaan S-ryhmän bonusta jopa 5 %.

Videocheck pitää asiakkaan ajan tasalla

S-Etuhuollossa on käytössä Videocheck-palvelu, jolla autoa huoltava mekaanikko voi lähettää huollosta videotervehdyksen auton omistajalle. Jos autosta löytyy esimerkiksi jokin yllättävä vika, mekaanikko voi lähettää asiakkaalle videoviestin, jossa hän näyttää löytämänsä vian konkreettisesti ja käy läpi sen korjaukseen liittyviä seikkoja ja kuluja.
— Videotervehdys voidaan lähettää myös huollon valmistuttua, jolloin asiakas saa mekaanikolta terveiset esimerkiksi huollon kulusta ja pyynnön noutaa auto. Olemme saaneet Videocheckistä todella paljon hyvää palautetta, sillä asiakkaat eivät usein osaa edes odottaa tällaista palvelua autohuollolta.

Laajennus lisää resursseja

Ess Autotalossa alkaa elokuussa mittava remontti, jossa S-Etuhuoltoa ja Ess Katsastusta laajennetaan merkittävästi talon sisällä. Myös asiakastilat päivitetään uuteen uskoon ja kiinteistötekniikka uusitaan.
— Remontti tuo huollolle ja katsastukselle merkittävästi lisää tilaa ja resursseja palvella asiakkaita isommalla kapasiteetilla. Samalla varustaudumme paremmin sähkö- ja hybridiautojen huoltamiseen, sillä niiden määrä tulee lähivuosina kasvamaan. Remontin on tarkoitus valmistua kesäksi 2022 ja sen myötä meistä tulee yksi Seinäjoen suurimmista autohuolloista.

Varaa huolto autollesi

Puhelimitse 010 764 9040 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min) tai osoitteessa www.essautotalo.fi/huollonvaraus/ess-autotalo. Vahvistamme ajankohdan ja toimenpiteet sähköpostitse tai puhelimitse.

Varaa auton katsastus

Puhelimitse 010 764 9100 (0,0835€/puhelu + 0,1209€/min), osoitteessa www.essautotalo.fi/ess-katsastus tai aja suoraan pihaan.

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee

Suosittu citymaasturi Peugeot 3008 SUV sai viime vuoden lopulla kasvojenkohotuksen. Keulan entistä leijonamaisemmaksi muuttunut muotoilu on tuttu Peugeotin uuden sukupolven muista malleista ja
kätkee sisäänsä viimeisintä teknologiaa.

 

Hinnaltaan kilpailukykyinen Peugeot 3008 SUV on tullut suomalaiseen katukuvaan jäädäkseen. 2017 esitelty katumaasturi sai viime vuoden lopulla uuden ilmeen Peugeotin 210. juhlavuoden kunniaksi.

— 3008 on suosittu auto oikeastaan kaikissa asiakassegmenteissä. Auto on tarpeeksi tilava lapsiperheille, mutta ei liian iso kahden hengen talouteen. Näyttävä ulkomuoto ja korotettu malli miellyttävät monia, Ess Autotalon automyyjä ja Peugeot-merkkivastaava Pauli Puska kertoo.

Auton voimansiirtovaihtoehtoja ovat bensiini, diesel ja lataushybridi, joista tarjolla on sekä etu- että nelivetovaihtoehtoja.

— Kun lähdemme valitsemaan moottoria asiakkaalle, kartoitamme ensin millaisia matkoja ja kuinka paljon asiakas ajaa. Hybridi on erinomainen vaihtoehto kuljettajalle, joka ajaa paljon kaupunkiajoa pienehköillä nopeuksilla. Täyteen ladatulla akulla pääsee vajaat 60 kilometriä, mikä riittää esimerkiksi monen päivittäisiin työmatkoihin, Pauli avaa.

Leijonan linjoja

Uuden 3008:n muotoilu jatkaa Peugeot-leijonan inspiroimaa muotokieltä. Leijonan kulmahampaita matkivat päiväajovalot ovat keulan silmiinpistävin yksityiskohta, joka on tuttu jo esimerkiksi 2008- ja 508-malleista. Etusäleikön uusi viiksekäs muotoilu ja konepeltiin lisätty mallimerkintä korostavat auton sporttista leveyttä.

Auton takaosan valoissa jatkuu leijonan raapaisu -teema, mutta nyt takavalot on päällystetty savulasilla, minkä ansiosta ne integroituvat kauniisti takaosan mustaan listaan.

— LED-ajo-, päivä- ja takavalot ovat vakiovarusteita. Lisävarusteena on saatavilla monenlaista valoautomatiikkaa, kuten automatisoidut kaukovalot, jotka tunnistavat esimerkiksi vastaan tulevan auton ja katuvalot.

Automatiikkaa ja turvallisia kilometrejä

3008:n vakiovarusteisiin sisältyy suuri määrä ajoturvallisuutta lisäävää teknologiaa. Kuljettajasta ja muista tielläliikkujista huolehtivat esimerkiksi hätäjarruavustin ja kuljettajan taukohälytin.

— Hätäjarruavustin tunnistaa esimerkiksi tielle hyppäävän lapsen ja jarruttaa, jos kuljettaja ei ehdi reagoida. Taukohälytin taas reagoi kuljettajan ajokäyttäytymiseen ja kehottaa pysähtymään, jos kuljettaja osoittaa väsymyksen merkkejä, Pauli kuvailee.

Parkkeeraamista helpottavat edessä ja takana olevat pysäköintitutkat ja 180-asteen pysäköintikamera. Lisävarusteina autoon on saatavilla monipuolisesti ajamista helpottavaa automatiikkaa.

Aktiivinen vakionopeudensäädin säätää auton nopeutta maantieajossa edessä olevan auton nopeuden mukaan hidastaen ja kiihdyttäen tarvittaessa.

— GT-malliin on madollista ottaa lisävarusteena Night Vision -pimeänäkökamera, joka havaitsee pimeällä esimerkiksi hirven jopa 250 metrin päästä. Varuste on erinomainen lisä Suomen ajo-oloissa, Pauli vinkkaa.

MyPeugeot-sovelluksella pysyt yhteydessä autoosi

Auton sisällä i-Cockpit® -ohjaamossa kuljettajan ajoasento on miellyttävä. Digitaalimittaristo on sijoitettu kompaktin ohjauspyörän yläpuolelle, joten kuljettajan ei tarvitse nostaa katsettaan tiestä. Keskikonsolin 10-tuumaisen kosketusnäytön alapuolella on seitsemän toggle switch –ohjainta, joilla säädetään tärkeimpiä ajomukavuuteen liittyviä toimintoja.

Kun kuljettaja ei ole autossa, pystyy hän tarkastelemaan auton ajotilastoja ja esimerkiksi toimintamatkaa MyPeugeot-nimisellä sovelluksella, joka on saatavilla Android- ja iOs-älypuhelimiin.

— Sovelluksen avulla pysyy helposti perillä auton huolloista. Koko huoltohistoria on kätevästi tarkasteltavissa ja sovellus muistuttaa lähestyvistä huolloista. Hybridiautoilijalle sovelluksessa on e-Remote-etäpalvelu, jonka avulla voi esimerkiksi esilämmittää tai jäähdyttää latauksessa olevan ajoneuvon ennen liikkeelle lähtöä.

 

Peugeot 3008 SUV 2021

• Alk. 29 970 €
• Voimalinjavaihtoehdot: bensiini, diesel, hybridi
• 3 varusteluokkaa: Active Pack, Allure Pack ja GT
• Pack Safety -ajoavustinpaketti vakiovarusteena
• 7 ulkovärivaihtoehtoa
Lue lisää www.essautotalo.fi/uudetautot/peugeot/3008

 

Teksti: Iida-Maria Lauri, Eepee
Kuvat: Samu Lehtinen, Eepee