Lähiruoan siivet kantavat Eepeen valikoimissa


27.9.2021

Kun Eepee valitsee lähiruokatuotteita kaupan hyllylle, tärkeintä ei ole massiivinen tuotantomäärä vaan kiinnostavuus ja laatu. Lähes kaikki lähellä tehty pääsee vähintään kokeilemaan Eepeen marketkaupan valikoimiin.

Joskus palaset loksahtavat paikoilleen ja elämä muuttuu äkkiä. Näin kävi vuosi sitten marraskuussa erilaisia yrityksiä ostoaikeissa haarukoiville Shirin ja Shahlan Namiqille, jotka tulivat vierailulle Kurikkaan. Siskokset löysivät Vatajanrannan Vuohitilalta vieraanvaraisuuden, jonka siivittämänä syntyi Voihan Vuohi! -brändi ja naisista tuli meijeriyrittäjiä tilan kupeeseen.

Kun uudet Voihan Vuohi! -vuohenmaitojäätelöt ja juustot saatiin markkinoille, niistä kiinnostui myös Eepee. Nyt tuotteita myydään pieniä eriä yli kahdessakymmenessä Eepeen alueen S-marketissa ja Prismassa.

– Vuohenmaitojäätelö on erilainen tuote ja ennen kaikkea paikallinen. Tällaisille tuotteille löytyy ehdottomasti paikka Eepeen valikoimissa, sanoo ryhmäpäällikkö Ann-Christina Hevonkoski.

Tilaa myös pienille

Lähiruoka on aina kuulunut Eepeen ruokakauppojen perusvalikoimiin. Viime aikoina Hevonkoski ja hänen kollegansa ryhmäpäällikkö Jussi Järvinen ovat työskennelleet yhä aktiivisemmin sen eteen, että myös aivan pienet tuottajat saavat tuotteensa myyntiin.

– Tuotantomäärillä ei ole niinkään väliä, sillä pienet erät sopivat meilläkin paremmin varastoon. Emmekä vaadi pientuottajilta mitään kalliita järjestelmiä. Tärkeintä on, että tuote on kiinnostava, sillä ei ole liikaa kaltaisiaan kilpailijoita ja tilaus-toimitusketju saadaan rustattua kaikkien kannalta järkeväksi, Järvinen listaa.

Jos alkusysäys vuohitilalla oli vieraanvarainen Namiqeille, niin yhteistyö Eepeen kanssa on vahvistanut tunnetta entisestään. Toimitusjohtaja Shirin Namiq arvostaa välittämistä, jolla Eepee otti aloittavat yrittäjät vastaan.

Hän kokee, että matkaa kuljetaan keskustellen ja pienin askelin yhdessä.
– He todella ymmärtävät, mitä on olla pientuottaja. Kynnys ei ollut korkea ja saimme apua jopa käytännön järjestelyissä, kuten kuljetuksissa. Eepeeläisiltä olemme saaneet arvokkaita vinkkejä myös tuotekehitykseen. Heillähän on paras tietämys siitä, mitä asiakkaat nyt haluavat. Tällaista yhteisvastuullisuutta ja maakunnan hyvinvoinnista välittävää asennetta minä arvostan, Namiq sanoo.

Ryhmäpäälliköt Jussi Järvinen ja Ann-Christina Hevonkoski ottivat muista erottuvan Voihan Vuohi! -lähituotteen mielellään Eepeen valikoimiin.

Ponnahduslauta kasvuhaluisille

Lähituottajia on Eepeen ringissä nyt parisensataa ja eri tuotteita toistatuhatta. Eniten lähituotteita löytyy tuoreiden kasvisten sekä leipomo- ja panimotuotteiden joukosta. Tutustumiskäynnit paikallisten yrittäjien tehtaille ja tiluksille ovat opettaneet paljon myös ryhmäpäälliköille.
– Olemme päässeet tuotannon alkulähteille, kuten mahlankeruuseen Soinin Vehun kylässä, kiittää Hevonkoski.

Panimo- ja leipomokierrokset taas ovat avanneet silmiä siitä, mitä paikallisuus merkitsee koko maakunnalle silloin, kun se on otettu tuotteen kaikissa vaiheissa huomioon.
– Vaikkapa Pirjon Pakarin leivät. Ei niitä ole vain leivottu täällä Seinäjoella, vaan myös kaikki raaka-aineet ovat läheltä, jatkaa Järvinen.

Uusia lähituottajia Eepee haarukoi valikoimiinsa jatkuvasti lisää. Esimerkiksi yhteistyössä Into Seinäjoen kanssa järjestettäviltä vuosittaisilta Lähiruokatreffeiltä on löytynyt monta uutta kumppania.

Lentoon ei tarvitse lähteä heti. Muutaman kuukauden kokeilun jälkeen tarkistetaan toimittajan kanssa myynnin kehitys sekä keskustellaan mahdollisista muutoksista ja markkinointitoimista. Vasta vuoden jälkeen päätetään jatkosta.
Samalla kasvuhakuisille elintarvikeyrityksille voi avautua uusia mahdollisuuksia.
– Ensin voidaan kokeilla omassa lähimarketissa, sitten koko Eepeen alueella ja kyllä välillä niinkin käy, että tuote ottaa siivet alleen ja valtaa valtakunnalliset markkinat. Tämä kaikki sopii meille, Järvinen lataa.

 

Teksti: Anne Kohtala, BSTR
Kuvat: Samu Lehtinen (Eepee) ja Tuukka Kiviranta