Ennakkotietoja Eepeen 2020 tilinpäätöksestä


5.2.2021

Mediatiedote 5.2.2021

Yllätysten vuosi näytti yhteistyön voiman

Eepee selvisi koronavuodesta monitoimialaisuuden ja yhteistyön avulla. Lomautusten myötä liikennemyymälöistä, ravintoloista ja hotelleista siirtyi henkilöstöä marketkaupan kriittisiin pisteisiin, minkä ansiosta asiakasruuhkat saatiin palveltua onnistuneesti. Poikkeusvuodesta huolimatta kehitys jatkui myös monina investointeina ja toiminnallisina uudistuksina.

Eepeen verollinen myynti vuonna 2020 oli 474,6 miljoonaa euroa, joka laski edellisestä vuodesta 5,6 miljoonaa euroa. Neljästä toimialasta nousua oli vain marketkaupassa, jossa erityisesti päivittäistavarakauppa ja rauta-puutarhakauppa kasvoi vahvasti. Lisäksi autokauppa menestyi kohtuullisesti: samalla, kun uusien autojen kysyntä laski, vaihtoautokaupan ja S-Etuhuollon myynnit kasvoivat.

Liikennemyymäläkaupan myynti laski merkittävästi, kun kaikki ABC-ravintolat suljettiin keväällä pariksi kuukaudeksi. Vielä pahemmin korona rokotti matkailu- ja ravitsemiskauppaa, jossa myynti laski yli 40 prosenttia. Toinen hotelleista oli yli kolme kuukautta suljettuna ja ravintolatoiminnasta muodostui rajoitusten kriittinen piste. Vuoden valontuoja oli kuitenkin kesä, kun pandemian suvantokausi palautti asiakkaat ravintoloiden terasseille ja matkailijat tien päälle. Silloin monet toimipaikat pääsivät myynneissään liki edellisvuoden tasolle.

 

Marketkauppa:

Poikkeusvuosi vahvisti myyntiä ja yhteistyötä

Marketkaupassa näkyivät monella tavoin poikkeuksellisen koronavuoden vaikutukset. Myynti oli 382,4 miljoonaa euroa, jossa on kasvua edellisvuoteen 18,4 miljoonaa euroa eli 6,4 prosenttia. Päivittäistavarakaupan myynnin kehitys on ollut erinomainen, se kasvoi 9,4 prosenttia. Käyttötavarakauppa nousi 3,6 prosenttia.

Koteihin keskittynyt elämä heijastui tuloslukuihin erityisesti ruokakaupassa, mutta myös rautakaupassa sekä käyttötavarapuolella. Laskua oli puolestaan pukeutumisessa. Kun korona sulki yksiköitä muilta toimialoilta, marketkauppa sai arvokkaita apukäsiä kevään ostosruuhkiin. Se vahvisti yhteishenkeä ja toisen työn arvostusta.

Vuoden merkittävimpiä investointeja oli huhtikuussa valmistunut Hyllykallion Prisman Kauppakassi -palvelu, joka ensimmäisenä vajaana toimintavuonna saavutti liki kahden miljoonan euron liikevaihdon. Lisäksi tehtiin täydellinen uudistus Isojoen, Ilmajoen, Jalasjärven ja Lapuan S-marketeihin. Soinin Sale uudistui S-marketiksi, Lehtisen S-market muutti Megakeskukseen ja Alakylään rakennettiin Salen tilalle uusi S-market.

Loppuvuonna alkoi myös uuden S-market Teuvan rakentaminen, se valmistuu kesällä 2021. Muita uudistuslistalla olevia myymälöitä ovat Kurikan, Närpiön ja Ähtärin S-marketit. Vimpelin S-market saa 300 neliön laajennuksen ja Sale Kaskisesta tulee Eepeen ensimmäinen uuden konseptin mukainen Sale.

Eepeen marketkaupan verkostossa oli vuoden 2020 lopussa yksi Prisma, 31 S-marketia, viisi Salea ja yksi Emotion-myymälä.

 

Liikennemyymäläkauppa:

Alueelliset rekryt ja ristiintyöskentely tulivat jäädäkseen

Liikennemyymälöiden myynti oli 64,6 miljoonaa euroa, joka on 18,3 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Ravintolakauppa laski 24,4 prosenttia, polttonestekauppa 16,5 prosenttia ja ABC-Marketien myynti 26,7 prosenttia.

Maaliskuussa alkanut pandemia ja rajoitustoimet muuttivat mukavasti käynnistyneen vuoden, kun Eepeen kaikki ABC-ravintolat sulkivat ovensa huhti-toukokuun ajaksi. Vain polttonestekauppa sekä ABC Seinäjoen ja Kristiinankaupungin Hesburgerien take away- ja Sale-myynti jatkuivat normaalisti. Valoa toi kesäkauppa, kun etenkin perhematkailijat lähtivät koronasulkujen jälkeen tien päälle. Syksyllä pandemian toisen aallon myötä Ihmiset palasivat etätöihin ja vähensivät yleisesti liikkumista, mikä näkyi jälleen voimakkaasti niin ABC-ravintoloiden kuin polttonesteen myynneissä.

Poikkeusvuonna on tapahtunut monia hyviäkin asioita. Asiakkaat ottivat innokkaasti käyttöön drive in -kaistat, take away -palvelun ja ruuan ennakkotilauksen ABC-mobiililla. Henkilöstö puolestaan löysi uusia mahdollisuuksia ristiintyöskentelystä: kun ABC-asemat joutuivat sulkujen vuoksi lomauttamaan henkilöstöään, osalle työntekijöistä löytyi korvaavaa työtä marketkaupan puolelta.

Samoin ABC ja S-market Lapuan investointi saatiin toteutettua sopivasti koronasulkujen aikaan. Täysin uudistunut yksikkö avasi heinäkuussa tarjoten paikkakunnalle lisää työpaikkoja ja uudenlaisia alueellisia rekryjä, jotka mahdollistavat työskentelyn useissa Eepeen toimipisteissä yli yksikkö- ja toimialarajojen.

Eepeen liikennemyymälä- ja polttonestekaupan verkostossa oli vuoden 2020 lopussa 11 ABC-liikennemyymälää, kaksi Salea, 21 ABC-automaattiasemaa ja kolme ABC CarWash-pesuyksikköä.

 

Matkailu- ja ravitsemiskauppa:

Terassikausi ja perhematkaajat toivat ilon pilkahduksia

Matkailu- ja ravitsemiskaupan myynti oli 13,2 miljoonaa euroa, joka on 40,7 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Majoitusmyynti laski edelliseen vuoteen verrattuna 37 prosenttia ja ravintolakaupan myynti 42,6 prosenttia.

Toimialaan suuresti vaikuttanut koronakriisi tyhjensi maaliskuussa varauskalenterit muutamassa päivässä. Ravintolatoiminnasta tuli koronarajoitusten kriittinen piste, ja maaliskuun loppupuolella kaikki Eepeen ravintolat muutamia take away -toimintoja lukuun ottamatta jouduttiin sulkemaan toukokuun loppuun asti. Samalla toinen Eepeen hotelleista, Original Sokos Hotel Lakeus, suljettiin huhti-kesäkuun ajaksi.

Todellinen kesän avaus tapahtuikin kesäkuussa, kun suurimmat rajoitukset purettiin ja lähes kuukauden mittainen aurinkojakso tarjoili terasseille houkuttelevan lämpöaallon. Tartuntatilanne pysyi kesällä matalana ja suomalaiset lähtivät myös matkailemaan ympäri maata. Tapahtumat puuttuivat mutta etenkin perhematkailijat löysivät Etelä-Pohjanmaalle jopa normaalia vuotta vilkkaammin.

Syksyllä palattiin uudenlaiseen normaaliin, kun ravintolat ja hotellit palvelivat rajoitetuin aukiolo- ja asiakaspaikkarajoituksin pandemiatilanteen muuttumista seuraillen. Pikkujoulukauden asiakasvirrasta puuttuivat isot ryhmät, mutta pienemmät porukat kokoontuivat illallisille. Lisäksi erilaiset rajoitustoimet ovat vaikuttaneet voimakkaasti kokouskauppaan.

Kohtuullisesti onnistuneen kesäkaupan lisäksi haastavaan vuoteen mahtui myös monenlaista hyvää. Koronavuosi nosti esiin ison talon edut: kun henkilöstöä jouduttiin ravintolasulkujen vuoksi lomauttamaan, moni sai korvaavaa työtä marketkaupan puolelta. Uskoa tulevaan ja uutta virtaa Seinäjoen keskustan ravintolaelämään tuo myös Amarillon konseptiuudistus. Täysin uudistunut ravintola avaa ovensa asiakkaille helmikuussa 2021.

Eepeen matkailu- ja ravitsemiskaupan verkostoon kuuluivat vuoden 2020 lopussa hotellit Original Sokos Hotel Lakeus ja Original Sokos Hotel Vaakuna sekä 12 ravintolaa.

 

Autokauppa:

Ess Autotalon kiinteistöuudistus tekee tilaa kasvulle

Autokaupan myynti oli 11,9 miljoonaa euroa, jossa on laskua edelliseen vuoteen 2,3 prosenttia. Uusien autojen myynti laski 8,8 prosenttia ja vaihtoautokauppa kasvoi 2,2 prosenttia. Vuoden hieno nousija oli jälkimarkkinointi, jonka myynti kasvoi 2,2 prosenttia.

Kun kuluttajien luottamus omaan talouteen ei aivan riitä uuden auton ostoon, he hakevat toiseksi tai kolmanneksi parasta vaihtoehtoa. Tämä näkyi selvästi Ess Autotalon vuoden myynneissä. Uusien autojen kauppa oli erittäin haastavaa, mutta vaihtoautokauppa kävi mukavasti. Heinäkuussa Ess Autotalo teki jopa kaikkien aikojen ennätyksen vaihtoautojen myynnissä kappalemäärissä mitattuna.

Poikkeuksellisen vuoden menestyjiä olivat myös S-Etuhuolto ja Ess Katsastus. Tämä kertoo hyvästä palvelusta ja asiakkaiden luottamuksesta sekä myös siitä, että olemme onnistuneet rytmittämään omat prosessimme entistä sujuvammiksi. Tulevaisuudessa uutta tilaa kasvulle tarjoaa Ess Autotalon kiinteistöuudistus ja laajennus, joka saadaan toden teolla vauhtiin syksyllä 2021. Autohuollon on vastattava uudenlaiseen kysyntään ja teknisiin vaatimuksiin, joita esimerkiksi sähköautojen yleistyminen on tuonut tullessaan.

Asiakkaat ovat kiinnostuneita ympäristöseikoista ja pohtivat autoa hankkiessaan hinta-laatu-suhteen lisäksi entistä enemmän myös hinnan suhdetta päästöihin. Vuonna 2020 valtio ei jakanut romutuspalkkiokorvauksia uusien autojen ostajille mutta vuonna 2021 niitä on jälleen luvassa. Toivotaan, että tämä kannustaa uusien autojen ostajia vastuullisille autokaupoille.

Eepeen autokaupan toimialalle kuuluivat vuoden 2020 lopussa Ess Autotalo, Ess Katsastus ja S-Etuhuolto.

 

Asiakasomistajuus: 

Vihreä kortti on 74 prosentilla talouksista

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan asiakasomistajia oli vuoden 2020 lopussa 92 137. Eepeen toimialueella määrä kasvoi 165 henkilöllä ja talouspeittomme toimialueellamme pysyi 74 prosentissa. Eepeen bonusmyynti asiakasomistajille oli lähes 320 miljoonaa euroa.

Eepee palkitsi asiakasomistajansa keskimäärin 167 eurolla per jäsen. Asiakasomistajat kerryttivät itselleen Bonusta 13,7 miljoonaa euroa ja maksutapaetua 0,3 miljoonaa euroa.  Lisäksi heille maksettiin ylijäämänpalautusta 1,4 miljoonaa euroa.  Eepeen asiakasomistajia palkittiin euromääräisesti yhteensä 15,4 miljoonalla eurolla vuonna 2020.

 

Henkilöstö: 

Alueen suurin palvelualojen työllistäjä

Eepee on toimialueensa suurin palvelualojen työllistäjä. Eepeeläisten lukumäärä oli vuoden 2020 lopussa 1 261 henkilöä. Henkilöstömäärä lisääntyi 58 henkilöllä, ja lisäys tuli erityisesti marketkaupan työntekijämäärän kasvusta.

Koronaepidemia vaikutti kesätyöllistämiseen. Kesäkautena Eepee työllisti 336 kesätyöntekijää, mutta kesäharjoittelijoita ei palkattu. Vuonna 2019 kesäkautena kesätyöntekijöitä ja -harjoittelijoita oli yhteensä 730 henkilöä.

 

Investoinnit:

Kauppakassi ja myymäläuudistukset vahvistivat verkostoa

Eepee käytti investointeihin vuonna 2020 kaikkiaan 15,5 miljoonaa euroa, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuonna käytetty 16,8 miljoonaa euroa.

Vuoden 2020 aikana uudistettiin useita Eepeen toimipaikkoja. Huhtikuussa valmistuivat Hyllykallion Prisman yhteyteen rakennetut toimitilat ruoan verkkokaupalle (Prisma Kauppakassi). Toukokuun alussa avattiin uusi S-market Megakeskus Seinäjoen keskustassa ja lopetettiin toiminta S-market Lehtisessä.

Kesällä valmistuivat uuden ketjukonseptin mukaiset uudistukset S-market Isojoella ja Sale Soinin muutos S-marketiksi. Loppukesästä valmistui laaja uudistushanke S-market ja ABC Lapualla. Lokakuun alussa Terveystalo muutti vuokralaiseksi S-market ja ABC Alajärven yhteyteen entisiin ABC-Marketin tiloihin. Joulukuussa avautui Seinäjoella uusi S-market Alakylä alkuvuonna suljetun ja puretun Sale Alakylän paikalle. Joulukuussa valmistuivat myös S-market Jalasjärven ja Ilmajoen uuden ketjukonseptin mukaiset uudistushankkeet.

 

Vuoden aikana jatkettiin määrätietoisesti myös kiinteistöjen energiatehokkuutta parantavia investointeja ja muita toimenpiteitä. Energiatehokkuus on huomioitu jokaisen uuden yksikön suunnittelussa. Tavoitteena on, että energiatehokkuutta parannetaan vähitellen kaikissa yksiköissä uusien kylmäkalusteiden, led-valaistuksen ja kiinteistöautomatiikan avulla.

 

Vuoden loppupuolella myytiin kaksi Eepeen entistä rauta- ja maatalouskaupan käytössä ollutta kiinteistöä Lapualla ja Närpiössä.

 

Konsernin tulos:

Operatiivinen tulos ylitti 9 miljoonaa euroa

Konsernin operatiivinen tulos tilikaudelta oli 9,1 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 11,6 miljoonaa euroa. Konsernin ylijäämä ennen veroja oli 7,5 miljoonaa euroa, mikä edellisenä vuonna oli 11,8 miljoonaa euroa.

Tilikauden tuloksen lasku johtuu erityisesti investointien kasvattamasta suunnitelmapoistojen kasvusta sekä maatalouskiinteistöistä ja niiden myynneistä kirjatuista arvonalennuksista sekä myyntitappioista.

 

Näkymät vuodelle 2021:

Alkanut vuosi tuo kasvua ja elvyttäviä investointeja

Ennusteet Suomen talouden kehityksestä vuonna 2021 perustuvat näkemykseen, jonka mukaan maailmantalous elpyy COVID-19-epidemian aiheuttamasta syvästä taantumasta ja tämä näkyy myös Suomen talouskasvussa.

Valtiovarainministeriö arvioi, että Suomen bruttokansantuote supistui vuoden 2020 aikana 3,3 prosenttia, mutta kääntyy alkaneen vuoden aikana 2,5 prosentin kasvuun. Yksityisen kulutuksen arvioidaan kasvavan vuoden aikana selvästi, kun tavaroiden kulutus palautuu epidemiaa edeltävälle tasolle. Palveluiden kulutuksen sen sijaan odotetaan palautuvan hitaammin. Uusien mahdollisten rajoitustoimien käyttöönotto vähentää etenkin palveluiden kysyntää sekä tarjontaa ja kääntää myös työllisyyden laskuun.

Alkaneen vuoden näkymät ovat hyvin erilaiset kaupan eri toimialoilla. Päivittäistavarakaupassa kuluttajien ostokäyttäytymisen voidaan arvioida jatkuvan päättyneen vuoden syksyn kaltaisena eikä keväällä nähty suuri myyntipiikki ole todennäköinen. Epidemian aikana hyvin kasvaneen ruoan verkkokaupan nähdään edelleen vankistavan asemaansa. Matkailu- ja ravintolakaupassa rajoitustoimet jatkuvat ja kulutuskäyttäytymisen palautuminen epidemiaa edeltäneelle tasolle on vuoden aikana epätodennäköistä. Erikoiskaupoista esimerkiksi rakentamisessa, sisustuksessa ja vapaa-ajan tuoteryhmissä voidaan kuitenkin nähdä hyvänä jatkuvaa kysyntää.

Toimintaympäristön epävarmuudesta huolimatta Eepee jatkaa investoimalla ja kehittämällä voimakkaasti verkostoaan. Seinäjoen Amarillo uudistuu kokonaisvaltaisesti alkuvuoden aikana. Marketkaupassa uusien ketjukonseptien mukaiset täydelliset uudistukset toteutetaan S-market Kurikassa, Närpiössä, Ähtärissä sekä Sale Kaskisissa. Myös S-market Vimpeli uudistuu ja samalla myymälää laajennetaan. Suurin hanke on Teuvalla, jonne valmistuu vuoden lopussa uusi S-market. Osana jokaista hanketta toteutetaan myös energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian käyttöä parantavia toimenpiteitä. Lisäksi toteutetaan muutamia pienempiä konseptin uudistuksia muun muassa S-market Joupissa, Ylistarossa ja Törnävällä.

Eepee hakee vuoteen 2020 verrattuna myyntiinsä kasvua ja sen nähdään syntyvän erityisesti marketkauppaan tehtyjen verkostouudistusten ja laajennusten myötä. Muilla toimialoilla myynnin kehittyminen tulee olemaan riippuvainen yleisestä toimintaympäristöstä ja rajoitustoimista. Eepee-konsernin tulostaso ja taloudellinen tilanne jatkunee hyvällä tasolla myös ensi vuonna.

 

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Kimmo Simberg p. 0500 369 717 ja
talousjohtaja Tuomo Långnabba p. 050 311 7694.

Tiedote pdf-muodossa >>